MiMi DLG

gaat met mijn pompje niet lukken, binnenwerkje ziet er anders uit :-( Maar eens kijken of ik die kan teruggeven, anders wordt het "pump in can"

sja, pump in can kan ook, iets meer werk, maar werkt vast net zo goed.

Er zijn een paar manieren om een vleugeltje lichter te bouwen. BV door de vuren liggertjes te vervangen door een koolstof liggertje 3x0.8mm rechtopstaand in de vleugel. Een laagje glas (25gr) over de vleugel en de voorlijst van 50 grams glas. Over de ligger heb ik wel een een koolstof band gelegd. Andere helft moet ik nog steeds baggen maar de eerste helft was voldoende sterk om mee te smijten en woog 28 gram. Dan zou je al weer een stukkie lichter uitkomen als wat je nu hebt ;)

Robert; bij deze. Huey was hier net met een heel bosje 3*0.8 liggertjes carbon en ik heb van carbonwinkel net binnen nieuw glas, waaronder ook 50 grams. Dus het volgende vleugeltje gaat worden zoals jij aangeeft :D gaat helemaal goed komen, ik ga echt voor 25 gram per helft. !! Een MiMi van 120 gram.........kan je elfjes mee pesten :D

(en Huey en ik hebben net samen even vleugeltjes geknuffeld)

Yiha !

Laatst bewerkt:
Weet je ook hoeveel kg^m3 dat blauwe schuim is?

volgen mijn metingen is dat ongeveer 40kg / m3

1 plaat is 0,0432 m3, gewicht is 1700 gram

Het kan misschien eens een idee zijn om lichter schuim te gebruiken, iets van 20kg /m3 dan worden de kerntjes ook de helft lichter = 17/2 is 9 gram oid ? moet je vast wel wat extra aan glas/carbon gebruiken.

Laatst bewerkt:
Dat denk ik niet franck, gewoon de dbox tot op de ligger... t is maar 1m span... 9gram is veel

We gaan het een keer proberen ! In ieder geval leveren de carbon liggertjes tov van houten liggertjes per vleugelhelft een besparing op van 6-2=4 gram. Dus 8 gram op een complete vleugel !

Ik heb nog een plaat wit bolletjesschuim liggen, gewicht 12kg/m3, bijna 4 keer zo licht, in vergelijk met het blauwe schuim wordt een gesneden kerntje dan 15 /4 (ongeveer) 4 gram ?, besparing = ca. 30 gram per gehele vleugel ?

Ik heb ook even lopen zoeken op andere soorten schuim....Styrodur 2500 C is gewoon te koop en is bijna de helft lichter dan het nu gebruikte blauwe schuim...25 kg / m3.......misschien maar eens kijken of ik een plaatje kan scoren ergens

Laatst bewerkt:
Styrodur is verkrijgbaar bij Hornbach bouwmarkten in verschillende diktes en los per plaat te koop vanaf 3cm dik. 2cm dik moet ik per pak kopen.

Vandaar dat hij zo veel lichter is, ik heb stryodur van de helft van de dichtheid.... Nu ben ik heel benieuwd naar de volgende vleugel! Ik heb bijna geen tijd meer :-(

Laatst bewerkt:
ik heb een probleem:
als ik probeer in een belletje te sturen (als ik er net langs vlieg) dan wil die dat niet:confused:. is dat normaal??, heeft er iemand iemand tips?

Laatst bewerkt door een moderator:
ik heb een probleem:
als ik probeer in een belletje te sturen (als ik er net langs vlieg) dan wil die dat niet:confused:. is dat normaal??, heeft er iemand iemand tips?

Kan je het iets duidelijker omschrijven?
Hoe merk je dat er volgens jou en bel zit en waar en wat
wil je dan doen of doe je dan?
En wat lukt er dan niet?

Lyckele

ik heb een probleem:

Wellicht dat je te kritisch (te langzaam) vliegt , paar tandjes downtrim erbij doen zal wellicht hèt berschil maken .

Ik heb vanmiddag 5 en een half uur staan testvliegen met twee vrienden voor de mimi wintercup met de mimi op de heide bij wezeph dus heb nu een beetje door hoe je belletjes mooi in kan vliegen ;-)

Wat mij gebeurt als ik een belletje zie komen (vleugeltip) dan kwak ik hem gewoon via een linkse bocht er in, niets geen snelheid, als ik wil dat hij sneller stuurt geef je gewoon wat down :-)

Heb je standaard maat roeren of de vergrote? Mijn roeren komen van de elf, sturen wel heel goed btw! Mss ook eens proberen

Rudder vergroten helpt bij het insturen... kan het zijn dat je turbulentie tegenkomt joris? Dan krijg je een mimi haast onmogelijk tegengestuurd... daarom draai ik ook altijd gewoon door ,270graden en je zit ook weer in de bel

ik heb een probleem:

Ha ha...ja dat is normaal.belletjes op 20 / 30 meter hoogte zijn vaak zo klein en heftig dat mijn ervaring is dat je er per direkt uitgeknikkerd wordt. Wat bij mij het best werkt is wat Joop den Uyl ooit heeft gezegd...3 keer links is ook rechts....

dus als je mimi op zn kant ligt een 3 kwart rondje draaien , en hup de bel weer in.... en dan maar gewoon hopen dat je er in blijft !!

(en het kan zo extreem zijn dat je in no time omhoog valt...floep weg... of in no time...like 2 seconden weer aan de grond zit....zonder dat je het idee hebt gehad dat je hebt een soort van hebt kunnen sturen....soms werkelijk TE bizar .)

En dat is precies wat dit zwiepen zo leuk maakt !!!!! :D :D

http://home.iprimus.com.au/ianpullar/Thermals.htm

Direct NAAST de thermiek zit sink. Hierdoor zal je, als je echt recht op de bel afkomt, eerst sink tegenkomen, heel kort. Ik denk dat je daarom het idee hebt dat je staart omhoog komt.

@joris:
Als je half in een bel terechtkomt, zal 1 vleugel omhoog gaan, wil je proberen in die bel te komen stuur je naar de kant waar je vleugel omhoog ging. Maar soms gaat dat lastig omdat de thermiek je er dan eigenlijk uit wil duwen. In dat geval is 3 x rechts inderdaad ook links !

wow wat veel reactie's:)
die 270 graden draaien is een goed idee, hoe een grote bogt maken jullie dan? zo scherp mogelijk of een hele ruime bocht?

weet iemand of het ook een of andere manier ook mogelijk is om een brushless regelaar te gebruiken voor het regelen van de temperatuur van de snijdraad?

en heeft epoxy een houdbaarheisdatum ofzoiets?

grote bocht? beetje afhankelijk per belletje. Als je een grote bel hebt kun je gewoon rustig een grote bocht draaien. Kleine belletjes moet je wat scherper draaien. Hangt af per bel, gewoon veel trainen ;)

Als ik een bel van voren invlieg dan merk ik dat de staart omhoog gaat, dat klopt niet met de beschrijving die daar staat.....?

je vleugel zal eerst omhoog gaan.. maar dat zie je nauwelijks... wanneer je in de bel zit (centrum heeft minder lift) pik je terug snelheid op, je staart wordt nog door de bel opgelift, en dat zie je... staart is lichter, dus makkelijker opgetild...
het is altijd moeilijker om te zien als een vleugel lift krijgt , dan dat een staart gelift wordt.

Vandaag twee plaatjes geel schuim van de Hornbach gescoord....lichter dan ons blauwe schuim, 28 ipv 40 kg/m3... Samen met nu de carbon liggertjes moet het gewicht van het vleugeltje nu uitkomen op 50 gram en nog wat....met een 60 gram rompje hebben we straks een mimi met het gewicht van een elfje :D

Een heel gedoe zeg die hornbach....ligt er een pak met platen open, wil ik 1 p laat afrekenen..."nee, dat kan niet" ....sigh ik plaat terugleggen (geen zin om 30 euro / 5 platen te kopen) staat er een meneer (ook met een rose bril! eek !) bij hetzelfde open pak....ja zegt ie...ik heb maar 1 plaat nodig maar dat kan hier niet.....ha ha ha dus we hebben samen maar 1 pak gekocht en ieder de helft van de platen genomen.

Wat denk je dat hij er van maakt.....carbon armbanden :D kek...dat verzin je niet.

Laatst bewerkt:
Back