MiMi DLG

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Frans Bal, 13 jun 2006.

  1. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Whou!!!! Een soort elf vleugeltje voor de Mimi
    Heel blits
     
  2. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    [​IMG]
     
    Niels1275 vindt dit leuk.
  3. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Oooooe, ziet er goed uit.
    :koud:
     
  4. l shems

    l shems

    Lid geworden:
    27 jan 2015
    Berichten:
    1.045
    Yep. Mooi werk! Nu nog vliegverslag!
     
  5. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.060
    Locatie:
    Annen
    Zoals ik al in de post heb vermeld, het vliegt als een Mimi. Niet meer en zeker niet minder :)
     
  6. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Heel cool zo, we zullen zien hoe ze het doet op de NK-MINIDAG!;)
     
  7. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    Mimi goes carbon....
    :koud: :worship:
     
  8. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Tof! Benieuwd hoe torsiestijf het is.
     
  9. Frans Bal

    Frans Bal PH-SAM

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    2.813
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zo dan de MiMi heeft gisteren op Terlet een echte award gekregen.
    Was in goed gezelschap, ook de Tantalus van Loet en Bart en de Twister en Tweagle van Alex kregen deze waardering.

    Erg leuk, maar denk dat de prijs zo beetje voor alle MiMi bouwers/vliegers is, zij hebben immers ook bijgedragen aan het succes.

    MiMi forever :)

    [​IMG]
     
    specialpainter.nl, DeltaMike, crins en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Goedenavond,

    Een klein poosje terug heb ik de tekeningen toegemailt gekregen (waarvoor dank!)

    Het is de bedoeling om samen met mn zoon(7) samen een mimi te gaan maken. Lijkt mij een leuk project om hen eens te laten ruiken aan modelbouw.

    A.s. zaterdag willen wij boodschappen gaan doen en beginnen. Het zal wel niet heel hard gaan want we moeten het van de zaterdagen hebben en de kerstvakantie uiteraard

    Als het weer lente word kunnen we mooi samen een poosje vliegen, eens kijken of hij er een beetje mee te besmetten is.
    Gezien zijn leeftijd lijkt mij het een mooi begin. Zonder motor en niet te ver weg.

    Jullie horen nog wel van ons!

    Groeten, Arnold & sons
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  11. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Kijk Frans, dit is nu precies de reden waarom je zo'n plakaatje verdient!
     
    crins, RJA, bgo en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Het duurde even met een nieuwe baan, verhuizing terug naar NL, ...., maar de MiMi die ik afgelopen winter gebouwd heb heeft eindelijk gevlogen :kwijl:. Afgelopen zondag alle spullen (zender/ontvanger/servo's/accu's/vario) besteld en Hobbyking (EU warehouse) had blijkbaar haast; woensdagochtend lag alles op de deurmat. Ik wacht nog op de FrSky vario, die had ik elders besteld..

    Ik had gehoopt ergens volgende week de eerste starts te kunnen maken, maar vanmiddag kon ik het toch niet laten. Het weer zag er rustig uit vanuit de woonkamer, dus snel even alles in de cockpit gepropt (een grote bende aan kabels...) en met een minimale setup in de zender wat eerste startjes gemaakt. De realiteit bleek iets minder ideaal, het was redelijk turbulent, maar toch een half uurtje wat kunnen testen, incl. enkele voorzichtige DL startjes. Wat een verschil in starthoogte vergeleken met een normale handstart, en dat met mijn (gebrek aan) werptechniek ;).

    Een paar dingen liepen niet helemaal lekker, de pull kabels van de besturing liepen aan tegen een rompspant, en het veertje van het richtingsroer leek een beetje zwak te zijn, maar dat is nu opgelost. Nu bezig met wat kabelmanagement, en dan hopen op een rustige ochtend volgende week om alles wat beter te kunnen testen / afstellen.

    Na de opruiming van de cockpit:
    [​IMG]

    Rompje is wat smal voor deze (DS65HB) servo's, maar it giet net:
    [​IMG]

    Vliegklare gewicht is 166 gram, incl. 25 gram lood in de neus.
     
    crins en Arnold 85 vinden dit leuk.
  13. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Wat zijn servo stekkers dan groot he in zo'n rompje ;-)
     
    specialpainter.nl en DeltaMike vinden dit leuk.
  14. crins

    crins

    Lid geworden:
    21 okt 2005
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    hier en daar
    Proficiat! Ziet er prima uit die cocpit.
    Let je op je variabele zwaartepunt (los liggende accu)? Kan verrassingen geven en hopelijk geen verassingen.....
     
  15. DeltaMike

    DeltaMike

    Lid geworden:
    29 jun 2004
    Berichten:
    203
    Locatie:
    Bennekom
    Tussen kerst en nieuwjaar nog wat meer met de MiMi gevlogen, om alles wat beter af te stellen (met vastgezette accu ;)). Waren twee perfecte dagen met nauwelijks wind en turbulentie. Helaas geen filmpjes, wel één foto van de MiMi in het natte gras:

    [​IMG]

    Vliegt toch wel heel erg mooi met dat rustige weer :). Met een werphoogte van max 30m ligt de vluchtduur gemiddeld rond de 45-60 seconden, maar ook enkele vluchtjes in wat "vriendelijkere" lucht gemaakt van rond de 1m30s. Dat is me vroeger met mijn Robbe Ripper (a.k.a. "de baksteen") nooit gelukt :rofl:.

    Ik had nog (bijna) genoeg hout liggen voor een tweede vleugel, en het leek me ook wel leuk een versie met flaperons te hebben, dus even snel wat in Autocad getekend. Om de toename in gewicht enigszins te compenseren heb ik de vleugel opgerekt naar 1.2m spanwijdte (met dezelfde vleugelkoordes als de originele MiMi). Vandaag voor het eerst met de nieuwe vleugel gevlogen:

    [​IMG]

    Kort filmpje van een paar starts:


    Ondanks het grotere vleugeloppervlak is de vleugelbelasting toch wat toegenomen, en deze versie lijkt dan ook iets sneller te (willen) vliegen dan de originele 1m vleugel, maar desondanks vliegt het nog steeds geweldig!
     
    dwarswind, crins en Loet Wakkerman vinden dit leuk.
  16. zwevertje

    zwevertje

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    396
    Locatie:
    belgie
    Moest er iemand interesse hebben, ik heb nog enkele setten schuurmallen liggen voor de vleugel, zijn cnc gefreesd dus komen precies overeen met de tekening.
     
  17. swilkens

    swilkens

    Lid geworden:
    31 mrt 2011
    Berichten:
    401
    Locatie:
    Sneek, Friesland
    Schopje!

    Het koudere weer komt er weer aan, hoog tijd om de MiMi doos uit de kast te halen en alles af te maken. Dit frees-setje ligt namelijk al een paar jaar stof te happen, oeps!

    Bij mijn eerste MiMi had ik nog geen ervaring met DLG, als gevolg heb ik hem te robuust gemaakt (lees: epoxy overal rond de staartboom) wat hem te zwaar maakte, zeker in combinatie met de P200 staartboom die ik destijds gebruikte.

    Nu alles met dunne CA, niet meer dan nodig, en een P90 Skyshark II (minder dan de aanbevolen P100, maar goed, dit was beschikbaar). Here we go :thumbsup:

    Deze keer met een ribben vleugel in plaats van de semi-solid variant. Ik vind het nog eng, gezien de veel minder solide ogende constructie, maar we gaan het zien

    [​IMG]
     
    Reennie vindt dit leuk.
  18. Reennie

    Reennie

    Lid geworden:
    11 dec 2012
    Berichten:
    118
    Locatie:
    Varsseveld, Gelderland
    Spannend!! Succes!
     
  19. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    Mischien wel het aller-aller-allerleukste DLG'-tje die er bestaat!
     
  20. MusMus

    MusMus

    Lid geworden:
    28 nov 2014
    Berichten:
    357
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    M'n MiMi is nu echt 'op" door teveel deuken enz. De nieuwre probeer versie met aangepaste profielen lanceert als een dolle, maar draait in thermiek lang niet zo lekker als de originele.

    Aangezien ik toch alles klaar heb gezet een aantal verschillede vleugels te vacuumbaggen is een set kernen extra een relatief kleine moeite. ik wil wel eens een 1,5m variant proberen met dezelfde profielmallen en een iets grotere romp/staart natuurlijk.
    Voorwaarde is dat de gemakkelijke vliegeigenschappen van de MiMi zoveel mogelijk intact blijven.

    Is het een kwestie van opschalen van span of moet ik de wingtips/knik procentueel op een ander punt laten beginnen? Een extra knik toevoegen in elke vleugelhelft en een vlak middenstuk toevoegen is wellicht een mooi idee.

    Iemand suggesties of weet een manier om het te berekenen?


    -Rasmus
     

Deel Deze Pagina