MiMi DLG

hey frans
dat ziet er goed uit!! gewicht is ook erg netjes, welke servo's heb je gebruikt??

ik ga straks ook beginnen aan een mimi rompje voor de blastini maar ik moest de romp 1cm langer maken omdat de blastini vleugel een koorde van 17.9 cm heeft.

Strak. Heel strak. Vooral de binnenkant. Ook niet maar even vragen dan: is twee servo's op elkaar standaard mogelijk in de mimi, heb je extra kleine servo's gebruikt of heb je de pod van de mimi aangepast? Heerlijk de ruimte van binnen zeg!

Ben benieuwd in Malden..

/offtopic: hey Robert, weet je wat er nog van de apogee over is? Het pookje en twee servo's.. Vloog echt beroerd en de vleugels spleten helemaal toen ik ze wilde vergroten. heel het zaakje in de biobak gedrukt, ik bouw deze week wel een nieuwe. Zonde geld.. :(

Ik ga proberen van de mimi een clubprojectje te maken, eens kijken of ik een aantal mannen aan het gooien kan krijgen. Het is een perfect clubproject: niet al te moeilijk te bouwen (al zit er eeuwen bouwervaring aan de tafel), vlot te bouwen en goedkoop. Vrijdag ga ik kijken of ik de boel enthousiast krijg. De eerste enthousiaste reacties op mail zijn al binnen.

Ik heb gisteren wat geinventariseerd, er is reeds interesse voor 13 mimi's, worden er waarschijnlijk nog wel iets meer. Ik wil kitjes gaan maken waarin al het materiaal al zit zodat mensen snel aan de slag kunnen.

Nog een paar vragen:
- Moet de vleugel uit 2 planken van 10 mm balsa worden opgebouwd of kan je bijv ook 10 en 6 mm gebruiken. Ik weet nl niet of ik wel 30 lichte planken 10 mm kan vinden. Hoewel, 1 1/2 plank per kist moet voldoende zijn toch? 1 plank over de lengte doorsnijden.

- Hoe maak je zo'n mooi werpplaatje? Mijn kist moet natuurlijk wel te onderscheiden zijn van de massa door wat getweakte onderdelen :).
DSC02505.jpg

- Frans, ik zie jou elke keer van die mooie gaten maken in de vleugel, maar heb ook al meermalen de opmerking voorbij zien komen dat de bespanning de gewichtsbesparing weer helemaal opheft. Waarom dan toch die gaten? Voor het mooie? Als een massieve vleugel met porienvuller net zo licht is lijkt dat me beter :confused: Bovendien vind ik persoonlijk zo'n naturel gekleurde (niet bespannen) vleugel erg mooi.

Ik heb gisteren wat geïnventariseerd, er is reeds interesse voor 13 mimi's, worden er waarschijnlijk nog wel iets meer. Ik wil kitjes gaan maken waarin al het materiaal al zit zodat mensen snel aan de slag kunnen.
Helemaal goed:thumbsup:

Nog een paar vragen:
- Moet de vleugel uit 2 planken van 10 mm balsa worden opgebouwd of kan je bijv ook 10 en 6 mm gebruiken. Ik weet nl niet of ik wel 30 lichte planken 10 mm kan vinden. Hoewel, 1 1/2 plank per kist moet voldoende zijn toch? 1 plank over de lengte doorsnijden.
Een plank van 10 is eigenlijk 0.5mm te dun maar het kan wel.
Nee, twee planken "10mm" per vleugel is niet nodig.
Voor het neus deel 10mm en voor het achterliggende deel is 8mm goed.
Ik denk dat je wel uitkomt met minder dan 30 planken in totaal voor 15 vleugels. Je moet dan wel "rest stukken" aan elkaar gaan lijmen.
Geen probleem overigens de vleugel van mijn nieuwe MiMi is geheel uit rest stukken gemaakt. lijmen gaat goed met CA middel of dik.
Met een plank door de midden zal het niet lukken.

- Hoe maak je zo'n mooi werpplaatje? Mijn kist moet natuurlijk wel te onderscheiden zijn van de massa door wat getweakte onderdelen .
Citaat:
Je kan twee dingen doen.
-1- neem carbon strip en stop dit in een kous van carbon.
je kan de kern opbouwen uit diverse maten strip.

-2- Maak een plaatje van ongeveer 24 lagen 93 grams carbon mat.

Bij beide manieren moet de blade in vorm worden geschuurd, zie verhaal van Mark Drela (blade volgens mark Drela). Doe dit schuren nat scheelt een hoop carbon stof.

Frans, ik zie jou elke keer van die mooie gaten maken in de vleugel, maar heb ook al meermalen de opmerking voorbij zien komen dat de bespanning de gewichtsbesparing weer helemaal opheft. Waarom dan toch die gaten? Voor het mooie? Als een massieve vleugel met porienvuller net zo licht is lijkt dat me beter Bovendien vind ik persoonlijk zo'n naturel gekleurde (niet bespannen) vleugel erg mooi.

Daar ben ik achter gekomen bij mijn eerste MiMi, de gaten geven een gewichtsbesparing gelijk aan een bespanning met oracover lite.
Bij een echt zware vleugel, 100 gram of zo, heeft het echter wel zin de besparing is dan wel groter.

Wat ik bij mijn laatste MiMi heb gedaan is het volgende.

Gewicht van volle vleugel kaal 83 gram
Gewicht met gaten kaal 70 gram
Na Pu-lakken en gaten dicht maken met bespanningen werp-blade gewicht 75

Frans

Laatst bewerkt:
Met een plank door de midden zal het niet lukken.
De wortelkoorde is toch 147 mm? Beetje eraf voor de neuslijst en anderhalve plank moet kunnen volgens mij. Ik heb het dus wel over een plank die in de lengte doormidden gaat. Dus bijv. voor een hele plank 10 of 12 mm en daarachter een halve plank 8 mm.

Zo'n blade maken valt nog niet mee. Ik heb hier alleen vrij losse 80g koolstof mat liggen. Ik zie het niet zitten om daar tig lagen van te maken. Dan maar lekker simpel een koolstof pen, werkt ook.

Raymond, heb ik wel eens gezien op een ander forum: werpstift gemaakt van opgerold en daarna platgewalst carbon. Rollen rond een rietje ofzo. Keer of tien, twaalf eromheen en dan plat is toch ook 24 lagen :)

De wortelkoorde is toch 147 mm?

Niet helemaal.
De wortelkorde is 170mm in het midden.
O ja de koorde op de knik halverwege een vleugelhelft is 147mm
Als je de vleugel deeltjes per stuk maakt kan je wel wat om mee te schuiven.

naamloos.jpg

Het gearceerde deel is 1/2 van een plankje

Frans

Raymond,

Het is een heel project. Wil je wel helpen met de voorbereiding.
Tis een vreselijk leuk ding en verwacht er veel van !!

Als het mogelijk is na mijn vakantie???

Groeten, JH

Jan-Hein, ik had al bedacht dat wij misschien samen op houtjacht kunnen gaan. Wanneer is jouw vakantie? We moeten niet te lang wachten natuurlijk, ze moeten wel deze zomer vliegen.

Frans, ik heb inderdaad verkeerd gekeken naar de koordes. Het wordt denk ik toch gewoon 2 planken per vleugel.

Bij HC hebben ze nu kleine platen koolstof. Zou dat bruikbaar zijn om een werpplaatje uit te zagen? Welke dikte zou ik moeten gebruiken? 1,5 / 2 / 2,5 mm

713349a312cc5bf47.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt me een goed idee. Ik heb nog allemaal stukjes koolstof liggen van 2.5 mm dik die ik van koolstof samples heb gezaagd om ze op maat te maken voor trekproeven. Hopelijk zijn ze lang genoeg.

zat al te denken om ff wat voor je te lamineren, maar die plaatjes zijn idd niet duur.
Ik gok dat 1.5mm al sterk genoeg is, maar je kan ook wat dikker nemen.
Op mijn 1e mini had ik een dun stukje UD erin geprikt. was volgens mij 1x8mm ofzo. Heeft het al die tijd gehouden, al is een wat breder, dikker stuk wel lekkerder voor je vingers.

Frans,

Op RCG ben ik in gesprek met iemand die evenals mij een MiMi vleugel wil maken van schuim en dan glassen. Zou het interessant zijn om - indien ik foto's krijg - deze hier te plaatsen?

Ik vind nog steeds dat de MiMi een eigen topic verdient..

Een Mimi vleugel van schuim, en dan glassen?
Die heb ik nu al zo'n jaartje. Bevalt goed.
Gewoon te koop bij Sietse. Hij weet dus ook hoe het moet

Hoef je niet 'helemaal' naar RCGroups te gaan ;)

Ik ben zelf ook van plan dat te proberen.. En ik weet dat sietse ze zelf maakt (als het goed is - en hij tijd heeft - komt er eentje voor mij aan) maar het lijkt me ook leuk om zelf te doen.. Nog naast het feit dat dit (door het meer nauwkeurig profiel) waarschijnlijk nóg beter vliegt. En hoger gooit :)

En dat het goed bevalt, tsja dat weten we.. Welke plaats had je ook alweer de laatste keer? ;)

En dat het goed bevalt, tsja dat weten we.. Welke plaats had je ook alweer de laatste keer? ;)
Ik ben best tevreden met mijn 7e plek hoor :)
De rangschikking in een wedstrijd is meer afhankelijk van de vliegcapaciteiten van de piloot dan van de prestaties van het vliegtuig. Ruim een jaar geleden vloog ik nog dwars door een thermiekbel heen zonder het door te hebben ;).

Laatst bewerkt:
Frans,

Op RCG ben ik in gesprek met iemand die evenals mij een MiMi vleugel wil maken van schuim en dan glassen. Zou het interessant zijn om - indien ik foto's krijg - deze hier te plaatsen?

Ik vind nog steeds dat de MiMi een eigen topic verdient..

Foto's van een glas vleugel, altijd leuk.

MiMi eigen topic, die is er al dat is dit draadje.

Als iemand mij kan vertellen hoe je de topic naam kan wijzigen.....

Frans

Back