MiMi DLG

hmmz. ben nu bezig met de vleugels. hoe doen jullie dit? liefst stap voor stap. snij je hem eerst zoals je wilt hebben en daarna schuren of schuur je eerst het profiel erin en daarna in vorm snijden? kom er niet uit.

hoop hier meer uitsluitsel te hebben.

Laatst bewerkt:
Eerst plakken. Dan de beide templates aanbrengen aan de kopse kanten met de trailing edge tegen de rand. Dan de achterlijst recht en de voorlijst schuin snijden van root naar tip. Nu heb je de basic shape. Nu schaven en schuren met een lange rei met schuurpapier. pas op het laatst zaag/snij je de ronding aan de tippen. Dan weer schuren..

ik bouw hem wel met dubbele knik erin is dit dan hetzelfde proces? of moet je dan tussen plakken en templates aanbrengen nog de plak in delen zagen?

ik heb gekozen om de mimi vleugel met ribbenbouw te gaan maken...

iemand tips hiervoor? of al gebouwd???
hij is zowel boven als onder beplankt vanvoor... (zou ik onder weglaten?)

zijn er buiten dat nog dingetjes waarop ik moet letten?
over de algemene bouw dan...

hoe lang bouw je gemiddeld aan het tuigje?

Soms denk ik wel eens had ik maar een knop om alle "minder toe doende zaken" te kunnen verwijderen.
Waarom hoor ik jullie denken, simpel.
In het draadje is zo'n beetje alles al beschreven hoe je de MiMi kan bouwen.
Maar door de grote hoeveelheid bijdragen is het zo'n beetje ondoenlijk geworden om iets te vinden, en het hele draadje door te lezen daar wordt je ook niet vrolijk van.

Frans

Maken van vleugels.

Deze volgorde is gelijk voor de standaard en de poly vleugel.

-Balsa planken met de lange zijde tegen elkaar lijmen. Neem hiervoor lijm die je goed kan schuren. CA, UHU hart.
-Zorg ervoor dat één kant mooi vlak is, dat wordt de onderzijde van de vleugel.
-Deel de gelijmde plank op in 4 gelijke delen (ca. 250 mm)
-Schuur de vlakken waar de schuurmallen op komen goed haaks en recht.
-Snij de omtrek van de paneeltjes, let op linker en rechter paneeltjes maken.
-Lijm de achterlijst en eventueel de voorlijst op de paneeltjes.
-Zet de schuurmal met wat druppels CA op een paneel en schaaf/schuur het profiel er in. (let op dat je de profielen niet verkeerd om plakt)
-Breek de schuurmal van het paneel en schaaf/schuur paneel 2, 3 en 4

Standaard.
Lijm de tip aan het midden paneel, links en rechts, gewoon vlak.
Schuur de wortel in een hoek van 12 graden. (geeft 100 mm onder tip per zijde)

Poly
Midden 6 graden aan de wortel schuren
3 graden schuren aan de deling, middendeel en tipdeel

Frans

ik zie maar 1 postje, en daar staat toch een ander vleugeltje op dan het plan dat ik heb :)

ik heb gewoon rechte ribbetjes, zoals een gewone vleugel opgebouwd wordt. en die op je link is met driehoekjes opgebouwd zoals je kan zien.

weet iemand of een ribbenbouw het smijten even goed overleeft? (slechte worpen niet meegerekend.)

ohja , en daarstraks met het snijden al f*cking diep in men top van men middelvinger :) gelukkig dik bloed en stolde snel :p kon na een half uur al weer verder...

maarja wie nie bouwt kan ook niets voorhebben zeker?

ohja , en daarstraks met het snijden al f*cking diep in men top van men middelvinger :) gelukkig dik bloed en stolde snel :p kon na een half uur al weer verder...

maarja wie nie bouwt kan ook niets voorhebben zeker?

Een beetje CA doet wonderen. Ik had laatst een hoofdwond, naar de dokter gegaan om daar een behandeling te krijgen die ik zelf ook had kunnen doen! Met kicker misschien nog sneller zelfs.

Maar goed, even weer :ontopic:.

Dat ziet er goed uit zo'n vleugel met schuine ribben. Ik begrijp niet zo goed hoe het is gemaakt. Gewoon als een blok opgebouwd en in de vorm geschuurd? of de ribben apart gemaakt?
En firefox, kun jij een foto van je ribben vleugel laten zien?

ik moet hem nog bouwen ;) maar ik had de ribben uitgeprint.
ze zijn allemaal appart van maat en lengte enz... dus je kan niets echt in blok maken :)

helaas dus :)

maar zo schuine verbindingen ipv ribben, ik denk dat de stevigheid van de vleugel niet vergroot word (in tegendeel)
en je gebruikt meer hout denk ik.
want vanvoor moet je nog zowiezo stukjes rib lijmen voor je beplanking toch?

(off-topic)
nja, secondenlijm.... als je dan perongeluk iets vastneemt , dan hangt je vinger daar leuk aan...

(off-topic)
nja, secondenlijm.... als je dan perongeluk iets vastneemt , dan hangt je vinger daar leuk aan...

hier gister ook ff vleugels lijmen daarna even forum bekijken hoe en wat daarna wou ik weglopen van men pc en toen bleef de computer muis aan me hand hangen :pim:

edit:
sietse, heb zojuist jou pakje door de bus gekregen en zag er goed uit. TOPPIE!!
nu heb ik alles om het vliegtuig te gaan bouwen echter moet ik nog wel een zender servo's en ontvanger accu aanschaffen(ontv. accu wordt denk ik gewoon van een 9v blokbatterij gemaakt) zender denk ik aan een t4ex is dit iets?

Laatst bewerkt:
Hmm, ziet er niet naar uit dat het echt een gewichtsbesparing is, zo'n vleugel met ribben. Gewoon een massieve vleugel is minstens net zo licht en met gaten misschien nog iets lichter. Ik wil eigenlijk een extra vleugel maken voor mijn Spinnin Birdy op deze manier. Heb de ribben op aangepaste maten al uit geprint en ik heb ook al hout. Waarom ben ik niet bezig eigenlijk....?

t4ex is als zender zeer beperkt in zijn mogelijkheden. ik zou persoonlijk eerder voor een graupner mx12 gaan. kost als losse zender 85 euro en kan stukken meer.

hmm om de een of andere reden kan ik nergens een site of iets dergelijks vinden via google als ik zoek op pelikaan modelbouw.

iemand een direct link toevallig?

Back