MiMi DLG

oeh mazzel dat de epoxy nog niet droog was
dacht namelijk dat een zijde op de grond moest liggen en dat de andere dan 10cm hoog was.
en volgens mij heb ik die vislijn wel gezien.
ik kan dus uit meer merken kiezen.?

Eindelijk Mimi is gereed, heb een vleugel laten maken door Ruud, het geheel weegt vliegklaar 161 gram, vleugeltje is 74 gram.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
kan ik ook gewoon normaal visdraad gebruiken(4kg) en daar een paar dagen wat zwaars aan hangen.?
ik kan het visdraad namelijk niet vinden en heb hier nog een rol van 100m wat tot 4kg kan

En al een vliegtijd van 1:18 als ik goed meegeklokt heb. Er is nog ruimte bij de mini's om mee te doen in Swalmen komende zondag :)

En al een vliegtijd van 1:18 als ik goed meegeklokt heb. Er is nog ruimte bij de mini's om mee te doen in Swalmen komende zondag :)

Tja nou, om direct wedstrijden er mee te gaan vliegen, laten we eerst de technieken maar eens onder de knie krijgen ;)

Ik moet wel zeggen dat dit een erg mooie vorm van model vliegen is.

groeten Marcel

Met die 1:18 sla je echt geen modderfiguur op een wedstrijd. De wedstrijden zijn juist een enorme gelegenheid om je kennis en vaardigheden te vergroten.
Ik bied bij deze aan je vaste coach/timer te zijn in Swalmen :)

Je hoeft niet bang te zijn dat je niet meekomt en het is altijd een gezellige dag. Je leert ook heel veel op zo'n dag. Mooie vlucht hoor, helemaal met veel wind, niet slecht.

volgend seizoen maar eens zien, ik vlieg net een weekje DLG.

toch leuk dat je me wilt coachen.

Groeten Marcel

ach ik vloog ook net 2 weken toen ik men eerste wedstrijd vloog... ik kon amper tegoei gooien :)
gewoon oefenen... en als je naar daar gaat kan je je ogen de kost geven.
en een goede coach zorgt al snel voor mooie vluchten, omdat je dingen niet ziet omdat je te gefocused bent, maar je coach ziet dat wel :)

Bij mijn mimi waren de scharnieren aan het losgaan toen ik haar kocht, het eerste halfjaar heeft er gewone tape van de action opgezeten. Toen dat weer begon los te laten (vochtig gras is rampzalig ;) ) heb ik er leukoflex op geplakt en dat zit er nog net zo op als anderhalf jaar geleden :)

Je zou denken dat dat nogal veel geld is voor een toestel waar voor 2 tientjes materiaal in gaat.. Tot je ziet hoe Frans zijn toestellen bouwt en afwerkt.

Daar kunnen veel fabrikanten nog wat van leren!
Absoluut een aanrader voor de beginnende DLG'er.

Mijn Mimi

De afgelopen week was ik vrij en daar heb ik goed gebruik van gemaakt. Tussen feestdagen en verplichtingen door heerlijk gewerkt aan de Mimi.

Begonnen met het draadje door te lezen, en dan ben je wel een paar uur verder. Is het niet een idee om alle goede tips/trics/adviezen/inzichten eens in een apart draadje te zetten waarin alleen Frans Bal maar mag muteren? Heb je als Mimi bouwer echt een mooi naslagwerkje . .

Maar goed, lekker aan de slag gegaan, eerst de romp. Is wat breder geworden dan de tekening omdat ik hem rond de servo's gebouwd heb. De regionale shop had niet kleiner dan 9g servo's. Ik vlieg met Futaba Fasst en ga de Mimi gebruiken om eens het Hong Kong alternatief te gaan testen voor de (te) dure Futaba ontvangers. Is een 8 kanaals ontvanger, beetje overkill, maar het past allemaal keurig. Bij de Hema een oplaadbare 9V gehaald en deze uit zijn plastic verpakking 'gesloopt'. Daar komen keurige celletjes uit. Is een aanrader dat pakketje van de Hema! Vervolgens ook nog de hengelsportzaak bezocht voor Dyneema, die hadden ze in vele soorten en maten. Maar wat een gedoe om dat spul aan de servo's te knopen en dan de roeren ook nog eens neutraal te houden. Als iemand een gouden tip heeft is die welkom!

Tja, en dan staat ze er zo bij:
SV108866.JPG

Blik in de machinekamer;
SV108864.JPG

Daarna aan de slag gegaan met de vleugel. Ik heb gekozen voor de vleugel met de dubbele knik omdat deze beter vliegt volgens de ingewijden in het draadje. Mijn vleugel wijkt op 3 punten af van het origineel:
1. voor de knikken heb ik overal 4 graden aangehouden, zo heeft Raymond (Fotor) het ook gedaan. Eigenlijk uit gemak, hoefde ik maar 1 x een malletje met de juiste hoek te maken
2. De vuren achterlijst heb ik niet aangebracht. Met het schuren en schaven is het goed gelukt om de achterzijde op 1 mm te krijgen. Daar heb ik vervolgens een 1 mm rond koolstofstaafje tegen aangeplakt. Heb nu een keurige rechte achterlijst.
3. Hard balsa voorlijst heb ik niet aangebracht. de 2 10mm balsa planken die ik heb kunnen bemachtigen wogen 100 gram per stuk en voelden behoorlijk hard aan.

Met de malletjes voor het profiel die ik bij Frans Bal heb gekocht was het in profiel brengen niet een zware klus. Met een 10mm plank heb je bij de wortel net te weinig dikte, dat heb ik opgelost door taps aflopend stukje 1 mm balsa vanaf de wortel aan te brengen. Daarna lekker meeschuren en je ziet er niks meer van.

Even een detail van de achterlijst:
SV108865.JPG

Zie nu dat foto niet scherp is, idee is wel duidelijk.

Nu alleen nog afwerken: lakken met PU vernis, her en der nog wat glasvezel versteviging aanbrengen op vleugel en romp (EDIT: en een nieuw hoogteroer, door een onhandige beweging breek ik die net half door . .:( ) Ik hoop en verwacht rond het weekend de maiden te maken, eerst weer aan het werk deze week.

Nog een paar vragen:
Zijn er vanuit de praktijk goede roeruitslagen bekend?
Op de F3K site zie ik dat de romp volledig in glasvezel wordt gezet? Later zie en lees ik dat lakken/vernissen alleen ook wordt gedaan, wat is verstandig?

Oh ja, gewicht zoals ze er nu compleet bij staat: 172 gram. Komt nog wat bij, ik ben tevreden! En het zwaartepunt lig nu precies op 60 mm. Kan ik dus nog wat versteviging aanbrengen rond de staart die ik nu geknakt heb . .

Jacob

In ieder geval een antwoord op je vraag over hoe je dyneema te knopen en je servo's gecentreerd te houden. Ik gebruik twee 1mm schroefjes waar ik de scherpe punt afgeknipt heb. Ik vlecht de dyneema van het buitenste gat in de servo arm naar die ernaast, in deze draai ik dan dat 1mm schroefje, gewoon langs de draad heen. Deze wordt zo keurig gefixeerd en toch nog makkelijk af te stellen (gewoon 10cm te lang afknippen)

Je roeruitslagen kunnen fors zijn, je hoéft natuurlijk geen loopings van een meter doorsnede te vliegen ;) maar beter een forse uitslag als je deze nodig hebt toch? Gewoon zuinig sturen.

Mijn romp is volledig in de 25 grams glas gezet en dat houdt 'm nog bij elkaar :D een alleen gelakt rompje zal bij de eerste lompe landing kraken. Dat gebeurt met een geglasd rompje ook maar alles blijft mooi bij elkaar. Wat CA ertussen druppelen, even rechtbuigen en aandrukken en vliegen maar weer ;)

Back