Mijn Mimi
De afgelopen week was ik vrij en daar heb ik goed gebruik van gemaakt. Tussen feestdagen en verplichtingen door heerlijk gewerkt aan de Mimi.
Begonnen met het draadje door te lezen, en dan ben je wel een paar uur verder. Is het niet een idee om alle goede tips/trics/adviezen/inzichten eens in een apart draadje te zetten waarin alleen Frans Bal maar mag muteren? Heb je als Mimi bouwer echt een mooi naslagwerkje . .
Maar goed, lekker aan de slag gegaan, eerst de romp. Is wat breder geworden dan de tekening omdat ik hem rond de servo's gebouwd heb. De regionale shop had niet kleiner dan 9g servo's. Ik vlieg met Futaba Fasst en ga de Mimi gebruiken om eens
het Hong Kong alternatief te gaan testen voor de (te) dure Futaba ontvangers. Is een 8 kanaals ontvanger, beetje overkill, maar het past allemaal keurig. Bij de Hema een oplaadbare 9V gehaald en deze uit zijn plastic verpakking 'gesloopt'. Daar komen keurige celletjes uit. Is een aanrader dat pakketje van de Hema! Vervolgens ook nog de hengelsportzaak bezocht voor Dyneema, die hadden ze in vele soorten en maten. Maar wat een gedoe om dat spul aan de servo's te knopen en dan de roeren ook nog eens neutraal te houden. Als iemand een gouden tip heeft is die welkom!
Tja, en dan staat ze er zo bij:
Blik in de machinekamer;
Daarna aan de slag gegaan met de vleugel. Ik heb gekozen voor de vleugel met de dubbele knik omdat deze beter vliegt volgens de ingewijden in het draadje. Mijn vleugel wijkt op 3 punten af van het origineel:
1. voor de knikken heb ik overal 4 graden aangehouden, zo heeft Raymond (Fotor) het ook gedaan. Eigenlijk uit gemak, hoefde ik maar 1 x een malletje met de juiste hoek te maken
2. De vuren achterlijst heb ik niet aangebracht. Met het schuren en schaven is het goed gelukt om de achterzijde op 1 mm te krijgen. Daar heb ik vervolgens een 1 mm rond koolstofstaafje tegen aangeplakt. Heb nu een keurige rechte achterlijst.
3. Hard balsa voorlijst heb ik niet aangebracht. de 2 10mm balsa planken die ik heb kunnen bemachtigen wogen 100 gram per stuk en voelden behoorlijk hard aan.
Met de malletjes voor het profiel die ik bij Frans Bal heb gekocht was het in profiel brengen niet een zware klus. Met een 10mm plank heb je bij de wortel net te weinig dikte, dat heb ik opgelost door taps aflopend stukje 1 mm balsa vanaf de wortel aan te brengen. Daarna lekker meeschuren en je ziet er niks meer van.
Even een detail van de achterlijst:
Zie nu dat foto niet scherp is, idee is wel duidelijk.
Nu alleen nog afwerken: lakken met PU vernis, her en der nog wat glasvezel versteviging aanbrengen op vleugel en romp (EDIT: en een nieuw hoogteroer, door een onhandige beweging breek ik die net half door . .

) Ik hoop en verwacht rond het weekend de maiden te maken, eerst weer aan het werk deze week.
Nog een paar vragen:
Zijn er vanuit de praktijk goede roeruitslagen bekend?
Op de F3K site zie ik dat de romp volledig in glasvezel wordt gezet? Later zie en lees ik dat lakken/vernissen alleen ook wordt gedaan, wat is verstandig?
Oh ja, gewicht zoals ze er nu compleet bij staat: 172 gram. Komt nog wat bij, ik ben tevreden! En het zwaartepunt lig nu precies op 60 mm. Kan ik dus nog wat versteviging aanbrengen rond de staart die ik nu geknakt heb . .
Jacob