MiMi DLG

Ik heb nog een paar dagen vakantie, en mocht mijn laptop mee nemen om wat foto's op facebook te zetten. als ik een teken programma start om een snij file te maken voor zondag dan gooit mijn ega de laptop denk ik in de tuinvijver.

Als ik terug ben dan neem ik even contact op met Frans en vraag ik netjes om toestemming.
 
Haha herkenbaar..

Beter je huwelijk (en laptop!) redden en nog even wachten ;)

Ik heb hier nog een voorraadje mylar liggen (ooit tijdens een lijnvlieg-wedstrijd aangeschaft) dat me wel geschikt lijkt; veel lichter dan normale oracover en super, supersterk. Wel doorzichtig maar dat mag de pret niet drukken :)

-edit- als je toch gaat ontwerpen, misschien voor bij losse ribben een idee om een "D-box" achtige constructie te gebruiken van massief balsa? Geeft denk ik een enorm stuk stevigheid. TE kan rustig van een strookje carbon. Beetje zoals de Elf in elkaar zit, zeg maar. Ziet er vooral erg gelikt uit wanneer gebouwd in doorzichtig materiaal...
 
Laatst bewerkt:
Als je een massieve D-box maakt, wat is dan het verschil met de semi solid uitvoering behalve dat je ribben dunner zijn?

Heb je wat meer info over mylar?
Lijkt me erg interessant.
 
Ik heb besloten om de semi solid uitvoering te gaan bouwen.

Mijn staartboom wordt vandaag bezorgd. Accu's en ontvanger zijn besteld:
Turnigy nano-tech 750mah 1S 35~70C Lipo Pack (Fits Nine Eagles Solo-Pro 180)
OrangeRx R620 Spektrum/JR DSM2 Compatible Full Range 6Ch 2.4Ghz Receiver w/Failsafe
HXT500 servo's heb ik nog liggen.
Ik heb nog even getwijfeld over GWS Pico servo's maar kon niet vinden wat de werkspanning daarvan is.

De ontvanger werkt van 3,7V - 7V
HXT500 van 3V - 6V
Dat gaat dus prima op een 1s accu.

De accu wordt aangesloten op de ontvanger met een servokabeltje.
Ik heb een heel klein ladertje voor vakanties:
Imax B3 Compact ImaxRC
Hiervoor maak ik een verloopkabeltje van 2x servoconnector naar 2s jst balanceerplug.
Hiermee kan ik dan 2 accu's tegelijk laden.
 
steek er aub geen rommel servo's in... je gaat er binnen het uur spijt van krijgen.
schaf ineens goede servo's aan die precies zijn... bv D47 van dymond.

ik had ze ook in mijn mimi, en ze centreerden voor geen meter op het hoogteroer en door het veertje waren ze steeds enorm aan het brommen (stroom opslurpen)
 
degelijke servos die goedkoop zijn en klein ? ik vrees er voor :)
heb ook mini turnigy's in mijn elf gehad, maar ook die van ellende eruit gedaan... als ze niet centreren ben je er niets mee. zeker niet op een staartgestuurd model.
 
Hoi Frans,

Ik heb mijn tweede set vleugel paneeltjes af en wil beginnen met het maken van de gaten.

Hoe diep maak je ze? of liever, hoe veel ruimte hou je over tussen het schuurtolletje en de werkbank. (hoe dik moet het dak van het gat blijven)

Paneeltjes zijn nu samen 82 gram maar ik moet de vuren achterlijst nog scherp schuren.

Groetjes

Niels
 
Slijm heeft gisteren servo's gekocht voor zijn ammehoela dlg, en dat zijn Henge md933 . Ik zit er vanochtend mee te spelen en daar zit geen speling in. En zijn rond een 15 euro geloof ik
 
Info over mylar (enige dat ik heb helaas)
mylar-folie-hoe-verwerk-je-dat-2

Een massieve D-box is inderdaad weinig verschil denk ik; misschien met enkele laagjes .5mm balsa over elkaar en dan een paar extra halve ribben voor de sterkte? Het mooiste zou natuurlijk zijn een heuse D-box uit carbon te maken. Ik zal eens aan Robert vragen of hij een paar strookjes voor me heeft.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe diep maak je ze? of liever, hoe veel ruimte hou je over tussen het schuurtolletje en de werkbank. (hoe dik moet het dak van het gat blijven)

Zo 2 mm, dunner dan wordt het een beetje slapjes.

V80.JPG


en dat zijn Henge md933
Ik vermoed dat deze servo voor een MiMi te groot zal zijn.
De binnenmaat van de romp is ongeveer 28 mm, ergens wordt gemeld dat deze servo 32 hoog is.
Met 12 gram ook niet erg licht maar da's niet zo erg, vaak moet er toch wat lood in de neus.




Iemand ervaring met deze servo?

DYMOND-D-151-Servo-03115160_b_0.JPG


DYMOND D 151 Servo | DYMOND | Servos | Elektronik



Frans
 
De enige reden dat ik de HXT500's vervangen heb is dat een van de servo's constant stond te brommen en uit het lood werd getrokken door het veertje. Het kost simpelweg te weinig kracht om ze uit het lood te trekken, dat onttrekt constant lading van de batterij :( Goed mogelijk dat ik een rotte servo had.

Overigens werkten ze prima, al was het wat krapjes in het rompje:
VO6VA.jpg


Als men een lichtere variant staartboom gebruik (90, 100) dan is het vast mogelijk 1 servo achter het scheidingswandje te plaatsen zonder heftig te moeten compenseren met lood. Wel moet je dan even het armpje inkorten en de aangrijping op het stuurvlak dichter bij het draaipunt brengen.
 
Nu ik voorlopig even voldoende vrije tijd heb ben ik begonnen aan mijn 2e MiMi. De vorige was met alle reparaties flink aan de maat geworden, 212 (!) gram. Ik hoop nu toch minimaal richting de 170/180 te komen.
Als dat met een vol balsa vleugel niet lukt boor ik wat gaten in de vleugels, maar het liefst houd ik die intact.

Ik zal wat foto's maken tijdens de bouw.


Robert
 
Yess!!! Mijn nc ( niels controled) freesbank staat te drogen

Morgen gaten maken! Ben benieuwd hoe dat gaat!

Was nog best even gedoe om de maat van de mal te bedenken, maar kom nu precies op 60 mm uit!

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Yess!!! Mijn nc ( niels controled) freesbank staat te drogen

Morgen gaten maken! Ben benieuwd hoe dat gaat!

Was nog best even gedoe om de maat van de mal te bedenken, maar kom nu precies op 60 mm uit!

full
[/QUOTE)

he, dat ziet er interresant uit;).
is dat bedoelt om een vleugelprofiel te krijgen in een massiefe balsa vleugel?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Joris..

Nee helaas dan moet er toch nog echt een C voor het NC staan ;-)
Het is om ronde gaten te maken in de onderkant van de vleugel om gewicht te besparen ( zie F3K.nl bij Mimi en dan solid vleugel, daar wordt het uitgelegd.)

ben nog wel even benieuwd naar de techniek! ik hoop dat iemand een reactie kan geven voor vanavond!

-Ga ik in een keer de volledige diepte in? of steeds een beetje dieper tot dat er nog maar 2mm over is..?

-in het midden beginnen en dan in cirkels naar de rand of eerst een cirkel maken langs de rand en dan het midden deel verder weg schuren?

groetjes

Niels
 
haha,
jammer, was wel cool geweest als dat wel voor het make van het vleugelprofiel was :)

als ik dat ding zo bekijk kan je denk beter dat ding een beetje schuinhouden dan naar beneden duwen, want aan de onderkant zit toch geen schuurpapier?
 
Back
Top