Mini Cessna van Kyosho "MINIUM"

• Topicstarter Topicstarter Eric R
  • Startdatum Startdatum
als je die domping vermindert, heb je toch meer snelheid (en kracht??) om het toestel zijn richting in te trekken?

is het niet wat om die domping gewoon te verminder??

Niek zei:
Rugvlucht wil wat minder.. en als je dan ook nog geen herstel hoogte (genoeg) hebt ligt de motorunit (na een verticale 'landing') los in de romp.
"En zo ziet ie er vanbinnen uit." :mrgreen:

Op RCGroups haalt blijkbaar iedereen de domping eruit, maar wat is het effect?
(Ik begrijp BadBert zijn post niet :lol: )

als de propellor naar beneden wijst, zal hij de neus van het toestel naar beneden trekken, waaroor je meer weerstand krijgt op de hoofdvleugel. Ook zal dan de efficiente kracht vooruit minder zijn (vectoren, want je gaat ook een stukkie naar beneden)

Als je de prop recht zet, zou hij volgens mij meer kracht moeten hebben, en meer snelheid doordat de vector welke naar voren wijst (de vliegrichting) groter is

of denk ik nu stom?

Klinkt logisch.

Maar dan vraag ik mij af waarom de motoren van alle modelvliegtuigen domping hebben en wat naar rechts staan.
Toch om het momentum van de prop op te vangen?

En waarom heeft de Minium zoveel domping, en waarom zet half RCGroups hem recht als Kyosho hem naar beneden zet? :?

Als de prop recht vooruit wijst zorgt de propwash ervoor dat het vliegtuig naar recht afwijkt,
door de druk die de propwash uitoefend op de stabilo. Door de prop-as ca 3 graden naar rechts te
laten wijzen zal de propwash de stabilo niet raken waardoor constant links trimmen niet hoeft.

Commander Clumsy zei:
Klinkt logisch.

En waarom heeft de Minium zoveel domping, en waarom zet half RCGroups hem recht als Kyosho hem naar beneden zet? :?

Ben al heel wat topics op rcgroups aan het doorspitten op Proppeler, downthrust, straight maar zou graag een linkje hebben waar dit dan zoveel wordt gedaan.

Commander Clumsy zei:
In dit draadje al een paar keer gelezen.
54 Pagina's... succes met zoeken ;)

Ja, die link ken ik wel, maar daar ben ik nog geen verbouwing tegengekomen over het rechtzetten van de proppelor. In deze Link staan zelfs 153 pagina's en daar kom ik het ook niet tegen terwijl het zo masaal uitgevoerd zou worden. :?

Ik zou er maar vanuit gaan dat die prop niet voor de lol zo ver naar beneden en naar rechts is geplaatst :wink:
Zo'n model als de Minium zal heel wat testen doorstaan hebben voordat ie op de markt wordt gebracht, waarschijnlijk zal dit toch het beste compromis zijn voor de vliegeigenschappen.
Over het algemeen is het zo dat een propellor die groot is t.o.v. het model, erg veel invloed heeft.
De naar rechts draaiende prop wil het model naar links doen afwijken, oplossing: motor iets naar rechts richten.
Verder hebben vooral hoogdekkers met een dragend profiel (zoals de Minium) de neiging om sterk te willen klimmen (en te overtrekken :cry: ) bij toenemend motorvermogen, oplossing is om de motor wat omlaag te richten (domping). De domping helpt dus om bij varierend motorvermogen het model toch redelijk strak te laten vliegen.
Bij de Minium is blijkbaar veel domping nodig om een beetje normaal vliegbeeld te krijgen.
Ik heb zelf geen ervaring met de Minium, wel met vergelijkbare modellen, ik kan me voorstellen dat het ding bij volgas nogal gaat pompen als je de motordomping eruit haalt.
Kyosho moet natuurlijk zo'n model juist voor onervaren piloten geschikt maken, een ervaren piloot zal automatisch een beetje down geven als hij ziet dat het model erg heftig reageert op gasgeven, een beginner zal dat niet doen 8O

Waar was je de afgl 2 alphens Frank? Dan had je al 2 keer met een minium kunnen vliegen :wink:

fbk zei:
Kyosho moet natuurlijk zo'n model juist voor onervaren piloten geschikt maken, een ervaren piloot zal automatisch een beetje down geven als hij ziet dat het model erg heftig reageert op gasgeven, een beginner zal dat niet doen 8O
Een heel aannemelijke verklaring.
Nu nog eventjes afwachten tot Niek zijn domping eruit gehaald heeft, die van mij is nog altijd niet open geweest :mrgreen:

@ Marco899: in dat lange en korte draadje al verschillende keren tegengekomen. En nee, niet letterlijk half en massaal RCGroups ;)
Vandaar mijn vraag wat het effect is want er stond verder weinig bij buiten de foto's.

fbk zei:
Verder hebben vooral hoogdekkers met een dragend profiel (zoals de Minium) de neiging om sterk te willen klimmen (en te overtrekken :cry: ) bij toenemend motorvermogen, oplossing is om de motor wat omlaag te richten (domping). De domping helpt dus om bij varierend motorvermogen het model toch redelijk strak te laten vliegen.
Eventjes verder over nagedacht:

Zelfs in de originele setup met die super-domping trim ik me een ongeluk met dat hoogteroer!
Stapvoets vliegen (lekker korte bochtjes in een box van 2x2x2m met +- 10 km/u): trimstand hoogste stand up
Iets sneller (het vorige maar stijgvermogen in overvloed): trimstand neutraal
Volgas (lekker snel raggen): trimstand laagste en stick ook een beetje down
En alles wat daar tussen zit :?

Nu is dat vleugelprofiel inderdaad héél erg dragend (hol) en heb ik de wingtips er al afgesneden (2x 1cm), wat de vliegeigenschappen al enorm verbeterde.
Maar wat is de volgende stap?
Nog meer vleugel afsnijden? Een ander profiel?

Tja,

het is maar wat je wilt, zoals veel dingen is ook een modelvliegtuig een compromis :wink:
Wat wil je?
Een stabiel, redelijk langzaam vliegend model, ook geschikt voor beginners? Dan niets veranderen aan de Minium.
Wil je snel vliegen en mag het wat instabieler worden? Dan de vleugel wellicht minder profiel geven of richting symmetrisch en minder V-stelling. maar dan moet je eigenlijk overgaan op rolroer besturing..................

Niek zei:
Waar was je de afgl 2 alphens Frank? Dan had je al 2 keer met een minium kunnen vliegen :wink:

dan moet ik snel maar eens komen, volgende keer is 11 november zie ik, ben jij er dan ook?
Wingbird moet ook nodig weer eens uitgelaten worden :wink:

Vandaag voor het eerst mijn Minium gevlogen op de club, het was bijna windstil dus gaan ermee !

Gooien was niet nodig, hij vliegt zo uit je hand weg, ik was verbaasd hoe dat kistje vloog, hij luistert prima naar het baasje en door het hoogteroer krijg je hem precies waar je hem wilt hebben. Ikvloog hem dus terug in mijn hand.
Door de handige mode 1-2 schakelaar konden mijn vliegmaten er ook mee vliegen.
Loopings doet hij met gemak en met de gastrim wat omhoog kun je hem heel langzaam laten rondtuffen wat een prachtig vliegbeeld geeft. Beginnerskistje ? ja en nee. Hij laat zich erg gemakkelijk vliegen en hij corrigeert zichzelf. Dwarrelen doet hij absoluut niet.
Iedereen met een klein beetje zenderervaring vliegt er zo mee weg. Zonder het hoogteroer te gebruiken lukt het al met gemak. Hij is wel wat prijzig, maar je hebt ook wat.
Hij is erg kwetsbaar, niet geschikt voor kinderhanden dus, want alles is flinterdun.
Het is een erg mooi hebbedingetje wat ook nog eens mooi op de kast prijkt.

gewoon even google'n naar een vertaalmachine, (google heeft een hééle goeie!)

Alleen verkrijgbaar op verzoek van de klant
Only available at the customer's request
Nur auf Kundenwunsch verfügbar

Ik heb er vorige zondag trouwens ook een zien vliegen (die cessna) in middelburg (indoormeeting)
ik had em wel iets groter geschat, maar wat vliegt zo'n ding leuk!!!

Theo Coenen zei:
Helaas heb ik met mijn cessna een beetje pech. vanwege een slechte landing is een van de servo's gesneuveld, tenminste de as met het grote tandwiel is toen los gekomen. Alles zit nu weer op zijn plek, maar er ontbreekt nog een ding en dat ben ik helaas kwijt. Het ontbrekende onderdeel is op de bijgevoegde foto te zien bij de pijl. Ik zoek nu een manier om dit te vervangen.
servo_s%20minium.jpg

De foto is een bewerkte uitvoering van een foto van Johannez die ik schaamteloos geleend heb.

vandaag al de nodige uren zitten rommelen om dit ongemak te repareren, tot nu toe nog geen goede optie gevonden. Zit nu te wachten tot de lijm droog is waar ik een heel dun stukje mantel van een servokabeltje mee heb vastgezet op de as. Alle andere slangetjes en kabeltjes waren te dik. Dit stukje van een multiplex servokabeltje is misschien net dun genoeg. Mocht dat niet het geval zijn dan maar weer eens verder zoeken naar nog dunnere kabeltjes.

Back