Mini Cessna van Kyosho "MINIUM"

• Topicstarter Topicstarter Eric R
  • Startdatum Startdatum
haha heb het over de heli wat ik laats heb aangeschaft bedoel alleen maar bestellen uit zon landen is veel goedkoper

toestel is binnen!

heb direct batterijen opgeladen, handleiding gelezenen thuis, in m'n grote tuin met vers gemaaid gras een eerste maal in de lucht gegooid!

motor draaide, alles leek piekfijn te verlopen tot hij zachtjes naar beneden kwam (heb max 3 meter hoog gevlogen op een afstand van nog geen 8 meter van mij (hof is 13 m breed). BIJ DE LANDING IN HET GRAS lag het propellertje op de grond, op 10 cm van het vliegtuigje. met een stukje van de as nog in het propellertje (ca paar mm gok ik).

gelukkig had ik nog drie propellers dacht ik, maar die passen daar niet in in dat asje... heb wat gedraaid en nog wat gedraaid, maar na 5 min. opgegeven.hij draaide wat met het propje er half in, maar ging er terug af.

118 euro voor nog geen halve minuut speelplezier vind ik nu toch wat veel van het goede... dus, hierbij m'n vraag : wat is hier aan te doen???

Laatst bewerkt:
Hmmm, bijzonder dat het asje zo maar afbreekt. Ik heb dat nog niet gehorod of gezien, maar wel heel vervelend.

Als er nog voldoende van het asje over is, moet je het volgende doen:

met een speld prik je een gaatje door de punt van het propje. De bedoeling is dat als je de prop op het asje monteert de lucht die anders wordt opgesloten weg kan. Dan neem je een punttang en grijpt het asje zo ver mogelijk als kan in het toestel stevig beet. Nu duw je met een draaiende beweging de prop erop. Het schroefdraad wat er nog zit stelt niet zo veel voor ;)

Als het goed is zit de prop nu wel goed vast. Gaat het echt heel moeilijk kan je de prop ook even in heet water leggen. Onder geen beding sop gebruiken want dat laat nog wel eens een glad laagje achter. In principe moet de prop nu echt goed vast zitten. Zo niet dan heb je de verkeerde propjes.

Nogmaals bijzonder en ik zou er zeker melding van maken. Of je moet al een harde landing hebben gemaakt, maar die asjes kunnen echt veel hebben. Overigens zijn de asjes ook los te koop, maar dan moet je het nodig open maken en dat is natuurlijk zonde.

Suc6

Ruud

thanx voor de snelle reply!

heb al naar de winkel gemaild, en ze begrijpen het ook niet...

was dus wel bij landing in het gras, maar helemaal niet hard!!!

waar kan je die asjes kopen???

krijg het er niet meer op precies, afstand is te kort, prop komt tegen vliegtuigje aan :-(

secondenlijm zal ook niet houden zeker voor deze korte afstand?

Nee CA houdt sowieso niet op een RVS asje met dit propje. Propje is ook niet echt te lijmen....niet doen dus.

Als asje te kort is, zit er niets anders op dan een nieuw asje te bestellen. Volgens mij had shamrock in Maastricht ze op voorraad. In België weet ik het niet. In NL heeft Quartel ze ook.

Ruud

Ik heb al wat gevonden. broken axle mod for the kyosho minium. - RC Groups

Dit is eigenlijk een reparatie zonder een nieuwe bestelling. Hij maakt het asje van een oude schroef van een servo. Maar wat ej wel goed kan zien is dat je de romp in het midden kan open maken (twee helften) en dan makkelijk bij het asje uit de gearbox kan. Er zijn er ook die hebben met veel succes het asje vervangen door een stukje carbon.

In RC groups lees je zelfs heel veel over gebroken asjes. Het lijkt dat veel vliegtuigjes worden geleverd waar de prop er niet helemaal tot aan het einde van het schroefdraad op zit. Hij breekt dan op het begin van de draad. Als je een nieuw asje neemt zorg dan dat je de prop er helemaal op zet. Ikz ou zelf denk ik een alternatief zoeken met bv een 1mm carbonstaafje.

Wil je meer weten ga dan eens naar http://www.rcgroups.com en tik in het zoekveld eens "citabria shaft".

Nogmaals succes. Als je een beetje handig bent kan je snel weer vliegen.

Ruud

ok thanx!
zal es lezen!
ps : waar vind je zo'n carbonstaafjes?
greetz

Ik ben bang dat je daarvoor toch naar de LHS (local Hobby Shop) toe zal moeten. Mogelijk is er in jouw buurt ook een winkel met sportvissers artikelen. Die willen het ook nog wel eens hebben.

Ruud

wil gewoon vliegen, niet bouwen...

EDIT NET MAIL GEHAD de winkel...

ze willen een nieuwe leveren voor 50 euro, incl verzending...

wat denken jullie hiervan? doen of niet doen?
(en de oude verkopen ;-) of houden voor wisselstukken.

alhoewel dat pinnetje bij veel mensen blijkbaar miserie blijkt te geven.
zij hadden t nog nooit voorgehad zeiden ze bij wartel... (as usual).

Laatst bewerkt:
Ik zou gewoon de reparatie gaan uitvoeren zoals die bij RC-groups staat en ook het aanbod van de winkel accepteren. Hen je straks of twee vliegende modellen of een model een een heleboel spareparts.

Ruud

tja, wil ik ook...
alleen heb ik geen m81 kapotte servo... :-(

iemand een idee welk (lengte) vijsje ik moet hebben dan?

Op de foto bij RC-Groups kan je zien hoe een en ander in elkaar steekt. Schat in waar dat ongeveer zit en meet via de buitenkant met een lineaal hoe lang het moet zijn. Ga dan op zoek naar een vervanger.

Niet zo benauwd hoor ;) Gewoon de gok nemen. Je zou zelfs een 1mm boortje kunnen gebruiken of een spijker of...

Zeker als er toch een nieuwe aankomt loop je niet zoveel risico..toch ?

Ruud

Hi, heb pinnetje eruit kunnen halen.

nu op zoek naar nieuw pinnetje, is idd maar 1 mm dik ofzo...
zal morgen eens bij een viswinkel binnenstappen.
greetz en thanx!
w

Back