OK Eric, bedankt. Ik zal de linkage rods dan aanpassen. Ik zag er een beetje tegenop om deze aan te passen, omdat ik mid-stick toch al -1° uitkwam (en de pitchmeter heeft een afwijking van ong. 1 à 2 graden want dat is bij mij de speling die de flybar heeft ten opzichte van de main rotor bladen, ofwel gebruik ik mijn pitchmeter verkeerd).
Kun je niet valsspelen door de pitchcurve zo aan te passen dat je alsnog de juiste pitch angles uitkomt?
Kan je hier nog even de bijhorende pitchcurve of pitch angles bijgeven aub? Hartelijk bedankt!
Het is wat vreemd trouwens dat je naar twee kanten een verschillend aantal graden als resultaat krijgt.
normaal zouden je swash servos dezelfde hoeveelheid travel moeten hebben vanuit de middenstand.
Bij mid-stick (50% gas/pitchcurve) moeten je bladen in ieder geval op 0º graden staan, dat is het belangrijkste.
Je kan hier mee gaan sjoemelen.
Maar neem van mij aan dat sjoemelen met een heli en de setup altijd een slecht idee is.
De mechanische mix in de rotorkop is zeer belangrijk voor het vlieggedrag.
Met dat soort aanpassingen kom je in de problemen zodra je wel 3D of kunstvlucht wil gaan doen namelijk, of als iemand anders je heli eens voorvliegt in 3D....
Ik vlieg persoonlijk altijd met x=y pitchcurven in alle modussen (0-25-50-75-100).
eigenlijk toer ik de heli alleen op in normal mode, en schakel dan direct naar idle-up (wat jij dus een beetje eng vind).
Mijn pitchbereik loopt dus altijd van -11 tot +11
Je kan natuurlijk een -2º / 0º / +8º curve programmeren.
Maar je maakt daarmee de heli meer windgevoelig, en overschakelen naar idle-up in vlucht wordt ook een wiskundig hoogstandje om te programmeren.
Oftewel lopen je toeren of je pitch niet synchroon tijdens de overschakeling.
Wat betreft het kunnen stoppen van de motor.....
Als het goed is zit er een throttle hold schakelaar op je zender.
Leer jezelf aan deze altijd te activeren, dus altijd ON, tenzij je wil gaan vliegen.
Veiligheid!
De gasstick wordt overruled door deze functie,
maar je kan hier uiteraard ook gewoon de rotor mee stoppen na het vliegen.
Grt,
Eric
Laatst bewerkt: