Mini Titan 325 kit ( http://minititan325.hyves.nl/)

OK Eric, bedankt. Ik zal de linkage rods dan aanpassen. Ik zag er een beetje tegenop om deze aan te passen, omdat ik mid-stick toch al -1° uitkwam (en de pitchmeter heeft een afwijking van ong. 1 à 2 graden want dat is bij mij de speling die de flybar heeft ten opzichte van de main rotor bladen, ofwel gebruik ik mijn pitchmeter verkeerd).
Kun je niet valsspelen door de pitchcurve zo aan te passen dat je alsnog de juiste pitch angles uitkomt?
Kan je hier nog even de bijhorende pitchcurve of pitch angles bijgeven aub? Hartelijk bedankt!

Het is wat vreemd trouwens dat je naar twee kanten een verschillend aantal graden als resultaat krijgt.
normaal zouden je swash servos dezelfde hoeveelheid travel moeten hebben vanuit de middenstand.
Bij mid-stick (50% gas/pitchcurve) moeten je bladen in ieder geval op 0º graden staan, dat is het belangrijkste.
Je kan hier mee gaan sjoemelen.
Maar neem van mij aan dat sjoemelen met een heli en de setup altijd een slecht idee is.
De mechanische mix in de rotorkop is zeer belangrijk voor het vlieggedrag.
Met dat soort aanpassingen kom je in de problemen zodra je wel 3D of kunstvlucht wil gaan doen namelijk, of als iemand anders je heli eens voorvliegt in 3D....

Ik vlieg persoonlijk altijd met x=y pitchcurven in alle modussen (0-25-50-75-100).
eigenlijk toer ik de heli alleen op in normal mode, en schakel dan direct naar idle-up (wat jij dus een beetje eng vind).
Mijn pitchbereik loopt dus altijd van -11 tot +11

Je kan natuurlijk een -2º / 0º / +8º curve programmeren.
Maar je maakt daarmee de heli meer windgevoelig, en overschakelen naar idle-up in vlucht wordt ook een wiskundig hoogstandje om te programmeren.
Oftewel lopen je toeren of je pitch niet synchroon tijdens de overschakeling.

Wat betreft het kunnen stoppen van de motor.....
Als het goed is zit er een throttle hold schakelaar op je zender.
Leer jezelf aan deze altijd te activeren, dus altijd ON, tenzij je wil gaan vliegen.
Veiligheid!
De gasstick wordt overruled door deze functie,
maar je kan hier uiteraard ook gewoon de rotor mee stoppen na het vliegen.

Grt,
Eric

Laatst bewerkt:
Dan moet je toch eerst je bladen gaan balanceren.

Hoe zo bijvoorbeeld:
Uitbalanceren rotorbladen:
Aan de houten rotorbladen die in de doos meegeleverd werden heb ik niets hoeven te wijzigen. Wel heb ik zitten zoeken hoe ik kon controleren of ze goed in balans waren. Hierbij blijken twee soorten van balans een rol te spelen n.l. een statisch en dynamisch onbalans.
Statisch onbalans:
Statisch onbalans betekend dat de beide bladen een zelfde tegen gewicht vormen (dus samen in balans moeten zijn) Dit is te controleren door ze met het bevestigingspunt van de bladen aan elkaar te schroeven, daarna aan dat zelfde punt op te hangen aan een draadje en de bladen in een lijn te zetten, hierbij moeten ze dan exact horizontaal komen te hangen.
Dynamisch onbalans:
De andere vorm van onbalans ontstaat door inwendige gewichtsverschillen binnen een enkel blad. Als de gewichtsverdelingen bij beide bladen niet gelijk zijn ontstaat er een onbalans omdat op beide bladen niet de zelfde centrifugaalkrachten optreden tijdens het roteren. Dit betekend dus dat het balanspunt van het ene enkele blad dan ook verschoven ligt t.o.v. het balanspunt van het andere blad.Om dit te controleren moet dus het balanspunt per blad bepaald worden. Dit is mogelijk door een liniaal m.b.v. een steuntje op z'n kant te zetten, het blad diagonaals er over te leggen en te
balanspunt.jpg
schuiven tot hij in balans ligt, als hij in balans licht er een keer op te drukken zo dat een lichte indrukking ontstaat op het blad (streepje onder 45 graden) Door het zelfde te doen maar dan 90 graden verdraaid ontstaat dan een kruisje waarbij het middelpunt dus het balanspunt van het blad is.Als je dit nu ook herhaald voor het andere blad en de afstanden meet tussen kruizen en ophang punten weet je ook de balanspunt verschillen.
Eventuele afwijking is met stukjes tape te corrigeren.
Voor een correctie van dynamisch onbalans plak je tape op de tip van een blad.
Voor een correctie van statisch onbalans komt de tape op het punt van het gevonden kruisje.

Dit staat, naast veel andee info, op een zeer informatieve pagina van Peter J. Van Hout over de mini titan.
The next generation

2. ik kreeg van Eric de tip om bij het afstellen midstick de pitchcurve lineair te zetten 0 25 50 75 100 en de throttle curve 50 50 50 50 50
Dat is alleen voor het afstellen van nul graden pitch bij midstick via het verlengen/verkorten vande eesrte rij pushrods ( van onderen gezien)
Zo moet je niet gaan vliegen natiuurlijk, daarvoor kun je die throttkle curve van het manual toch gewoon aanhouden ? Dus die zet je er na het mechanisch afstellen erin.

Ik heb dat zo gedaan en kom nu midstick uit op 0 +12 en -12. Dus zeg maar het maximale bereik. Dus dat is goed. (Nu via de pitchcurve ga ik midstick 5 en +8 en -2 instellen)

Waarom deze throtle curve niet lineair gezet wordt ? Mischien kun je dat even uitleggen Eric?

Laatst bewerkt door een moderator:
edit:
vergeef mij mijn stupiditeit :D
Moet dan wel de pitchcurve zijn die je tijdelijk op 50% vlak zet..
Als je tijdelijk de curve op 50% vlak programmeerd.
dan maakt het niet uit of je stick niet exact in het midden staat of wel.
Dan weet je zeker dat alle drie de swash servo's exact gecentreerd staan terwijl je je links op lengte maakt.

Laatst bewerkt:
edit:
vergeef mij mijn stupiditeit :D
Moet dan wel de pitchcurve zijn die je tijdelijk op 50% vlak zet..
Als je tijdelijk de curve op 50% vlak programmeerd.
dan maakt het niet uit of je stick niet exact in het midden staat of wel.
Dan weet je zeker dat alle drie de swash servo's exact gecentreerd staan terwijl je je links op lengte maakt.

Oke that makes sense, en je throttle curve zet je gewoon lineair 0 25 50 75 100 of maakt eigenlijk niet uit voor het afstellen toch ?

gr,
Bart

Ok, heel erg bedankt voor de input jongens! Ik denk dat ik het helemaal snap nu. Goeie tip van de Throttle Hold ook! Fantastische site trouwens van Peter J. Van Hout.

Ik heb alleen toch echt wel ongeveer 1 graad speling op mijn pitch... Als ik de flybar blokkeer (door een paddle op een steuntje te leggen,) kan ik mijn main rotor bladen ongeveer een halve graad in elke richting verdraaien, niet veel maar toch iets. Als mijn pitchmeter dan bijvoorbeeld parallel met de flybar is bij -0,5° pitch, kan ik gewoon wat aandringen met het blad en krijg ik hem alsnog parallelel met de flybar op 0° pitch. Ik heb eens goed gekeken en de speling komt van de 'flybar control lever', waar die met 1 schroef door een lager vastzit aan de seesaw hub. Is dit een normaal gegeven en inherent aan de plastic onderdelen, of mag hier echt niks niks van speling opzitten? (ik krijg de bewuste schroef niet vaster, de torque blijft dezelfde dus ik heb schrik dat ik bij verder aandringen de plastic waar ze in 'pakt' ga beschadigen)

Ik heb eens opgesponnenen de vibraties zijn heel wat minder nu. Bij ongeveer 0° pitch aan elke kant ook eens naar full throttle gegaan en daar zijn de vibraties weg, alleen bij het afzetten van de gas en dus vertraging van toeren gaat nog steeds die vibratie door de rotordisc. (bladen zijn gebalanceerd, voor zover ik dat kon)

Je zal altijd ietsje speling hebben, voorlopig zou ik me daar geen zorgen over maken.

Ik denk dat de vibraties die je ziet grondresonantie is. Dat is gewoon normaal als je heli nog op de grond staat, tijdens het vliegen zou je geen vibraties mogen hebben.

Skullforger wrote:
- Vlakke throttle curve ingesteld, vlakke pitch curve ingesteld dus 0-25-50-75-100 voor beiden.

- Dan MID-STICK alle servo horns zoveel mogelijk op 90° geplaatst. En dan de kleine afwijkingen gecorrigeerd met de subtrim.

- Dan heb ik met dezelfde vlakke curves wat metingen gedaan en qua pitch kwam ik voor downstick/midstick/fullstick uit op -14/-1/+11

Ik heb de titan qua mechinische pitch goed afgesteld. Eric zei het al het is heel simpel maar dan bedoelen de ervaren heren volgens mij simpel als je een aantal aannames maakt/kent.

Wat jij hebt gedaan is niet goed.

Ik zal de stappen even noemen:
0. alle push/linkrods netjes op dem, lengte brengen uit het TT mini titan manual.
Mechanische afstelling
1. zender aan, motor losgekoppeld
2. servoarmpjes door verdraaien en evt verwisseln zoveel mogelijk op 90 graden op de servo zetten
3. Via subtrim ze op 90 graden brengen, zo min mogelijk subtrim gebruiken
4. pitchcurve in je zender zetten van 50 50 50 50 50
5. De flybar waterpas zetten en houden iets aan 1 kant eronder leggen werkt heel makkelijk) daarna de pitch meten op (throttle stick) midstick. Die moet 0 zijn.
Meet aan allenbei de bladen ( daar zat bij mij een klein verschil in)
6 door aan de onderste pushrods te draaien breng je de swashplate naar boven of naar beneden. Al naar gelang je op midstick meer of minder pitch nodig hebt om op nul uit te komen.
7 als je 0 hebt op midstick zorg je dat alles dat erboven zit ook mooi waterpas staat met je swashplate ( ik moest een heel klein beetje tunen het stond vrijwel perfekt)
8. Ik had toen een mechanische pitch (bereik) van -12 0 +12 Dus precies volgens manual ( aan de bovenste pushrods die aan de baldhouders zitten heb ik ook wat verdraaid zodat ik het kleine verschil in pitch eruit gehaald heb en beide bladen precies evenveel pitch hebben) De waardes die jij noemt SForger zijn niet goed, terug naar de werkplaats.:)
Zender programmeren
9. via het in stellen van een pitchcurve heb ik de volgende pitch erin gebracht: -2 0 4 7 10 (graden)

Ok. Ik heb nu de pitch op 0° gekregen bij midstick. Op NOG een andere manier :) Ik heb namelijk heel de main rotor hub wat hoger gezet, zodat nu ook mijn staart tandwiel op perfect dezeflde hoogte staat. Nu lijken de pitch waarden beter te kloppen.

Op aanraden van Eric ga ik morgen toch naar een ervaren piloot stappen voor de eerste testvlucht. Heel erg bedankt voor alle hulp allemaal! Dankzij jullie is er toch al een groot deel van de setup gelukt! Ik laat weten hoe het gegaan is.

Heel veel succes, en vooral plezier bij de maiden flight :)
We horen graag van je hoe het is gegaan.

Grt,
Eric

Hallo allemaal,

M'n minititan heeft gevlogen! Weliswaar niet door mezelf, maar toch. De persoon die hem ging afstellen, bleek een gesponserde 3D piloot te zijn (Michaël Daris) met een paar prachtige .90 electro exemplaren in zijn stal. Ik had er dus alle vertrouwen in :). Dankzij jullie hulp was de heli eigenlijk bijna vliegklaar, zelfs de pitch stond goed op 0. Hij heeft eigenlijk alleen de zender nog moeten afstellen (gyro, curves en exp). Omdat de Mini Titan van nature zeer aggressief vliegt, heeft hij volgende curves gebruikt:
Throttle: 0/47,5/65/67/69,5 (punt per punt luisterend naar het toerental), wat nu dus veel lager ligt dan standaard, maar voldoende volgens hem
Pitch: 35/49,5/68,5/84/98 (met pitchmeter op het blad, ik moet wel zelf de pitch angles nog eens meten want die heb ik niet onthouden)
Dan nog wat bij EXP (-20 bij aileron en elevator down) wat ik niet goed snap.
Er stond een zeer stevige wind dus ik heb nog niet kunnen vliegen, maar naar het schijnt vliegt hij zo mak als een lammetje nu. We zullen zien als het weer wat beter wordt. Ik ben benieuwd en houd jullie natuurlijk op de hoogte.
Daarna nog een 3D showke mogen bijwonen van zijn .90 elektro Dyna-X, ik wist toch niet goed wat ik zag... :worship:

Laatst bewerkt:
afstellen ESC (Ace 40 BLC)

Volgens manual van de esc moet ik opstarten met full throttle en dan hoor ik 6 piepjes en daarna de stick naar low throttle brengen, gevolgd door 4 piepjes.
Dan zou het de functies vande esc gaan aflopen, maar wat me niet duidelijk is: hoe selecteer je binnen die functies dan een van de aanwezige opties ?

Dus je selecteert een van de functies (hoe weet je welke ? ) door je stick naar full throttle te brengen en hoe selecteer je daarna een van de opties ?
Handleiding is nogal onduidelijk vind ik.
Is er geen programmeerkaart die op deze regelaar werkt ?

reversen throttle channel na fout programnmeren esc

Hallo,

Ik heb bij het afstellen van de ESC Mini Titan iets heel onnozel gedaan. Ik had m'n throttle stick op closed staan toen ik voor de eerste keer de ACE 8041 ESC aanzette. Maar normaal gezien moet je je stick op full throttle zetten als je de eerste keer start. Mijn throttle control staat nu dus omgekeerd.

Ik zit echter in een vicieuze cirkel en krijg het niet opgelost (cursief is wat de ESC denkt, normaal is de stickstand):

Als ik nu start met full throttle, denkt de ESC dat dat een normale startup is en start dus met throttle closed, als ik dan de throttle zelf close, spint de motor op.

Als ik in de setup wil gaan, dus door nu te starten met throttle closed (want dan denkt hij full throttle en gaat hij in setup), confirmeert hij deze throttle stand (closed) als full throttle, en kan ik alleen nog maar zelf de stick naar van close naar full throttle duwen, waardoor de ESC deze full throttle stand dan doodleuk confirmeert als de throttle closed.... AAAAAAARGH!

Is er een manier om te doen alsof er niets gebeurd is? Een reset systeem ofzo?

Heb hetzelfde probleem gehad (low stick is full throttle en omgekeerd), maar de oplossing van Eric toegepast: kanaal 3 (throttle channel ) op de Futab R617FS gereversed.
En nu is alles goed.

Maar vraag me ook af of er geen reset is voor de esc ?

SkullForger heb jij het ook zo opgelost of heb je ( weer) een eigen oplossing gevonden ?

Ik heb inderdaad ook gewoon mijn throttle kanaal omgedraaid op mijn Futaba 7C. Degene die mijn heli heeft afgesteld zei zelfs dat het normaal was dat Futaba zijn throttle richting anders neemt (en dat het dus veeleer daaraan te wijten is ipv een verkeerde ACE controller instelling), en dat je bij Futaba's dus dikwijls de throttle moet reversen.

Ik heb inderdaad ook gewoon mijn throttle kanaal omgedraaid op mijn Futaba 7C. Degene die mijn heli heeft afgesteld zei zelfs dat het normaal was dat Futaba zijn throttle richting anders neemt (en dat het dus veeleer daaraan te wijten is ipv een verkeerde ACE controller instelling), en dat je bij Futaba's dus dikwijls de throttle moet reversen.

Thnx.

Heb je je eerste zelfstandige hoover/vlucht al gemaakt ?

Mij heli is bijna helemaal af denk ik en ik moet de neiging onderdrukken om hem meteen even te gaan hooveren bij mij achter.
Ik ga hem eerst maar eens helemaal nalopen nog en eens even kijken naar die instelling van de ESC.

Want ik heb geen idee wat daar nu allemaal voor opties instaan. Zal waarschijnlijk wel allemaal standaard staan maar dan nog moet hij wel op HELI MODE staan. Vind al dat gepiep nogal verwarrend.

Als je niks veranderd aan de ESC dan staat hij goed Bart. Volgens mij is de governor uit en de rest zoals het hoort (soft spin enzo)

Als je niks veranderd aan de ESC dan staat hij goed Bart. Volgens mij is de governor uit en de rest zoals het hoort (soft spin enzo)

Thnx Martin, dan laat ik alles zo staan.

Ik kom ook met geen mogelijkheid meer in de setup ?

Heb het hele piepconcert 1 x voorbij horen komen maar zoals ik er toen er toen inkwam lukt me niet meer.
Full throttle opstarten, daarna naar laagste throttle stick stand.
En dan wachten en dan zou hij in de setup moeten komen.
Dat heeft dus 1 x gewerkt maar nu komt de esc, hij hoelang je ook wacht, niet in de setup.

Heb geprobeerd hem op te starten in de hoogste throttle stick stand en daar te laten staan , dan komt hij ook niet in de setup.

Heli laten staan lipo losgekoppeld, mischien zit er een soort geheugen in de esc ? Alles geprobeerd, geen verbetering. Morgen nog eens proberen.

Uit mijn hoofd weet ik het niet precies meer, er zat een boekje bij en ook nog een los velletje over het programmeren, die heb je gevolgd neem ik aan?

Heb je eea gedaan voor of na het reversen van je throttle?

De instellingen waren trouwens prima om te vliegen (waar 99% mee vliegt)

Uit mijn hoofd weet ik het niet precies meer, er zat een boekje bij en ook nog een los velletje over het programmeren, die heb je gevolgd neem ik aan?

Heb je eea gedaan voor of na het reversen van je throttle?

De instellingen waren trouwens prima om te vliegen (waar 99% mee vliegt)
Ja manual van de esc doorgelezen paar keer zelfs.
Maar zoals het er staat werkt het niet (meer).

Mischien dat het te maken heeft met het reversen van mn kanaal 3 op de zender, dat is throttle, ik zal dat een terugzetten en hem dan proberen in de setupmode te krijgen.

Om hem in setup mode te krijgen moet je de heli aansluiten met vol gas.
Wel je motor even wegdraaien van het hoofdtandwiel voor de veiligheid.

The following processes will explain the throttle calibration
and the setting of ESC.
1.As a safety precaution, we recommend disengaging the
pinion gear from the main gear during this procedure.
2.Also review the FUNCTION MODE CHART and select which
modes you wish to use since the setting procedure immedi
ately follows the calibration procedure.
3.Turn on the transmitter and put the throttle stick at full
throttle position.
4.Turn on the receiver if no BEC.
5.Connect the battery and the ESC.
6.You will hear 6 tones ( ) from the ESC, which
means the full throttle position has been calibrated.

Hier de volledige manual:
http://www.acehobby.com/ace/PDF/Electric/TTR8041_43_BrushlessESC.pdf

M.vr.gr.
Eric

Laatst bewerkt:
Back