Voordat de beide loopplanken konden worden opgehangen, moest eerst de voormast geplaatst worden, de Jackstaff:
Alan Bates kwam nog even kijken op alles juist was gemaakt. Hij staat met een 5-meter lineaal in zijn linker hand:
Zo’n grote mast moet stevig gemonteerd zijn aan de constructie van het schip. Voor enkele specifieke onderdelen weet in de Nederlandse benaming niet. Mede dankzij Bates’s Cyclopedeum de destijds gebruikte termen:
De mast is op het vierkante deel met opsluitbanden vastgemaakt aan de ‘Stempeace’, die bij The Lee weer vast staat aan het doorlopende deel van de kielbescherming.
In mijn voorraad onderdeeltjes had ik nog M0,8 boutjes en moertjes. Daar kon ik dus de ‘Straps’ mee samenstellen.
De mast heeft vanaf ongeveer ¾ een verstaging die is vastgezet op een dwarsbalk ‘Gallow Frame’, die met metalen stangen weer vastgezet is aan de ‘Stempiece’. Voor deze verstaging heb ik gevlochten touw gebruikt dat ik van
@k-k Klaas heb ontvangen. Daarvoor mijn dank!
Vanaf de bovenzijde van het vierkante deel loopt een zij verstaging naar het dek.
Aan de buitenzijde van het ‘Gallow Frame’ zitten de katrollen om de laadbomen zijwaarts naar binnen te kunnen trekken.
Aan de achterzijde is het touw te zien voor de vlag die in top kan worden gehesen.
Aan de verstagingen natuurlijk de kabelspanners niet vergeten.
Toen de Jackstaff vast stond, kon ik beginnen met de 2 zijtakels per laadboom:
De takels voor het naar buiten trekken van de laadbomen lopen naar een katrollen op de voorste staanders van de verschansing.
De takels voor het naar binnen trekken loopt naar het ‘Gallow Frame’ op de Jackstaff.
Door de 3-punts verbinding van de laadbomen, naar links, rechts en omhoog, kon ik de bedrading mooi strak spannen.
Met de opgebotste touwen van de takels aan de zijkanten van de Jackstaff en de verschansing staanders.
Nu kon ik de beide loopplanken op gaan hangen.
Die aan bakboord heb ik naar voor en naar buiten laten draaien. Als het waren om op de kade te laten rusten.
Die aan stuurboord hang in rust zoals tijdens de vaart.
De kabels voor het ophalen lopen langs de laadbomen via een katrol naar de lieren.
Op het voordek ook de kaapstander geplaatst, met daar weer voor 2 houten bolders met dwarsbalk.
Aan weerszijde aan de zijkant van het dek, aan het einde van de sierstrip, elk 2 metalen bolders.
Het totaal plaatje en-face:
Met bovenop de Jackstaff de windvaan. Hier met wind schuin van opzij.
(PS: Zie net dat ik nog 1 draadje af moet knippen

)
En-profiel:
In vogelvlucht:
Met de windvaan recht naar voren. Hij kan dus los draaien!
En nee …….. The Lee is nog niet klaar.
De inspectie officier Alan Bates overhandigde een (klein) lijstje met ‘nog te doen’.
Er komt dus nog een bijdrage.
Daarna ga ik met The Lee de fotostudio in om mooie uitgelicht een fotoserie te maken.
Gr. Peter