Mississippi PaddleSteamer Robert E. Lee 1:96 (Scratch build)

Hoi Gijsbert.
Dank voor de reactie. Dat met de bijenwas is bekend. ik zat eigenlijk al te wachten .....;)
In dit geval met deze dikte niet gedaan. De pluisjes zie je alleen bij de macro opnames. Zelfs met mijn voorzet/vergrootbril zijn ze haast niet te zien.
Gr. Peter

Als ze geen stof verzamelen is er geen probleem. Je hebt er in ieder geval een kap overheen, dus dat zal dan wel los lopen. Ik vind hem wel schitterend worden!

Het kostte even wat tijd om weer wat inhoudelijk te kunnen laten zien.
De onderdelen voor op het voordek moest ik allemaal min of meer gelijk maken. Omdat ze een onderlinge samenhang hebben qua plaats en verbondenheid. Al bouwende moest ik voor sommige delen soms weer opnieuw beginnen.

De tekeningen van Alan Bates geven deze indeling weer:
280 Voordek1.jpg

Dan moet je even uitpluizen welk tui en welke balk bij welke mast of boom hoort.
Maar ook hier geeft Bates’s zijn Cyclopedium weer een mooi tekening in perspectief:
281 Voordek2.jpg

Dat betekent een kleine 20 katrollen in verschillende uitvoeringen. Met oog, met haak, alleen een katrol:
282 Voordek3.jpg

Dit zijn niet alle 20, want er zitten er al enkele in de beide masten waar de laadbomen aan komen te hangen.

Bij de beide loopplanken heb ik natuurlijk weer niet de makkelijkste weg gekozen: 2 zijplanken, een dek en 2 ogen voor de ophanging.
De Cyclopedeum gaf deze info:
283 Voordek4.jpg

Het dek loopt dus gebogen over de lengte en de breedte. Met zijplanken die aan de onderzijde recht zijn.

2 zijplanken met 5 tussenschotjes die ik met kleine nagels in elkaar ga zetten:
284 Voordek5.jpg

In elkaar gezet en in de lak. Met het dek dat ik ook voorzien heb van het P800 schuurpapier, met 2 laagjes blanke lak:
285 Voordek6.jpg

Omdat gebogen in de lengte en dwarsrichting weer recht wil ploppen, alles met 10 klemmetjes gefixeerd:
286 Voordek7.jpg

Met uiteindelijk 2 loopplanken met ophanging en uithouders:
287 Voordek8.jpg

Vervolgens de voormast, een ‘brace’ voor de ondersteuning van het voordek en de 2 laadbomen in vorm gedraaid uit beuken rond, 6, 4 en 3mm. De voormast moest van vierkant, naar achthoekig naar rond. Die is 34 cm hoog en dat past niet in mijn draaibankje. Maar met de vierkante onderzijde in de 4-klauw kon ik hem toch stabiel afschuinen.
Die onderzijde is een aardig samenstel van onderdeeltjes geworden. De details laat ik zien als hij geplaatst is.
De andere details toon ik ook later, maar dit kan ik nu op het voordek gaan plaatsen:
288 Voordek9.jpg

Binnenkort meer ……
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Het typische beeld als je vooraan naar deze schepen kijkt, de loopplanken.
je voorbereidend werk ziet er alvast weer veelbelovend uit.

Het typische beeld als je vooraan naar deze schepen kijkt, de loopplanken.
je voorbereidend werk ziet er alvast weer veelbelovend uit.
Dankjewel Marc,
Voorbereiding en bouw was steeds een beetje planning. Het plaatsen ook, want sommige delen staan elkaar in de weg. Maar de voorzijde maakt straks denk ik wel indruk.
Gr. Peter

De installatie van de delen op het voordek heeft wat vertraging opgelopen.
De inspectie officier, in dit geval Alan Bates himself, is gearriveerd.
Eerst heeft hij een blik geworpen in en om het Pilot house:
289 Captain.jpg

Afbeelding uit www.steamboats.com uit het Online Museum. Geschaald naar de 1:96 van het model.

Daarna is hij naar het voordek gegaan, heeft de 4 lieren geïnspecteerd en hield het oprichten van de 'brace&chaines' in de gaten:
290 Inspection.jpg

Met gelijk een 1e opmerking: "Ik mis de 1e aantrede van de Main Stair!
Ok, is genoteerd op het nogtedoen-lijstje.

Nu krijg je gelijk een indruk van de afmetingen van het schip. Later poseert hij nog bij een volledig schip in beeld.
Gr. Peter

Leuk om daar mr. Bates bij te laten figureren. Ik doe dat ook altijd graag omdat je dan een veel beter inzicht krijgt in de schaal van je bouw. Het is wel een beauty aan het worden! Het is nu ook goed te zien dat het dek een enorme afmeting heeft.

Leuk om daar mr. Bates bij te laten figureren. Ik doe dat ook altijd graag omdat je dan een veel beter inzicht krijgt in de schaal van je bouw. Het is wel een beauty aan het worden! Het is nu ook goed te zien dat het dek een enorme afmeting heeft.
Klopt Gijsbert, ik krijg nu ook steeds meer een beeld van de afmetingen. Echt een gigant.
Gr. Peter

Vooropgesteld, ik vind jouw nauwkeurigheid in de bouw van de Robert Lee echt van een hoge klasse.
Bij je laatste bericht heb jij Allen Bates toegevoegd.
Voor mij is deze iets te klein, het mooiste is te zien bij de trap.
Destijds waren grote personen ongeveer 5' 9". ongeveer 1, 75m.
Ik veronderstel, dat de onderlinge dekhoogte ongeveer 7' zeven feet was, ca. 2,1mm.
Op je foto is de trap te zien naar het bovenliggende dek, indien goed geleld 13 treden.
Nu het leuke, indien je 2.1m deelt door 13 treden, dan kom je op een treehoogte van ca. 160mm, ofwel 6 1/2".
Dit was heel gebruikelijk.
Dus samengevat, maar misschien heb ik het verkeerd, maar voor mijn is Allen Bates iets te kein afgebeeld.
Groet, met respect voor je nauwkeurigheid in het bouwen, Henk

Vooropgesteld, ik vind jouw nauwkeurigheid in de bouw van de Robert Lee echt van een hoge klasse.
Bij je laatste bericht heb jij Allen Bates toegevoegd.
Voor mij is deze iets te klein, het mooiste is te zien bij de trap.
Destijds waren grote personen ongeveer 5' 9". ongeveer 1, 75m.
Ik veronderstel, dat de onderlinge dekhoogte ongeveer 7' zeven feet was, ca. 2,1mm.
Op je foto is de trap te zien naar het bovenliggende dek, indien goed geleld 13 treden.
Nu het leuke, indien je 2.1m deelt door 13 treden, dan kom je op een treehoogte van ca. 160mm, ofwel 6 1/2".
Dit was heel gebruikelijk.
Dus samengevat, maar misschien heb ik het verkeerd, maar voor mijn is Allen Bates iets te kein afgebeeld.
Groet, met respect voor je nauwkeurigheid in het bouwen, Henk
Hoi Henk,
Dank voor je reactie.
Kijk maar eens op de uitsnede van de oude foto op pag. 11 in post 211. Misschien nog iets te groot!
Ik ben uitgegaan van 1.80 (met pet): 96 = 18,75 mm. Bij het Pilot House klopt hij ook aardig.
Hier nog even de hele foto:
upload_2021-2-5_18-16-54.jpeg

Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Voordat de beide loopplanken konden worden opgehangen, moest eerst de voormast geplaatst worden, de Jackstaff:
292 JackStaff1.jpg

Alan Bates kwam nog even kijken op alles juist was gemaakt. Hij staat met een 5-meter lineaal in zijn linker hand:
293 JackStaff2.jpg

Zo’n grote mast moet stevig gemonteerd zijn aan de constructie van het schip. Voor enkele specifieke onderdelen weet in de Nederlandse benaming niet. Mede dankzij Bates’s Cyclopedeum de destijds gebruikte termen:
294 JackStaff3.jpg

De mast is op het vierkante deel met opsluitbanden vastgemaakt aan de ‘Stempeace’, die bij The Lee weer vast staat aan het doorlopende deel van de kielbescherming.

In mijn voorraad onderdeeltjes had ik nog M0,8 boutjes en moertjes. Daar kon ik dus de ‘Straps’ mee samenstellen.
De mast heeft vanaf ongeveer ¾ een verstaging die is vastgezet op een dwarsbalk ‘Gallow Frame’, die met metalen stangen weer vastgezet is aan de ‘Stempiece’. Voor deze verstaging heb ik gevlochten touw gebruikt dat ik van @k-k Klaas heb ontvangen. Daarvoor mijn dank!
Vanaf de bovenzijde van het vierkante deel loopt een zij verstaging naar het dek.
Aan de buitenzijde van het ‘Gallow Frame’ zitten de katrollen om de laadbomen zijwaarts naar binnen te kunnen trekken.
Aan de achterzijde is het touw te zien voor de vlag die in top kan worden gehesen.
Aan de verstagingen natuurlijk de kabelspanners niet vergeten.

Toen de Jackstaff vast stond, kon ik beginnen met de 2 zijtakels per laadboom:
295 Guys1.jpg

296 Guys2.jpg

De takels voor het naar buiten trekken van de laadbomen lopen naar een katrollen op de voorste staanders van de verschansing.
De takels voor het naar binnen trekken loopt naar het ‘Gallow Frame’ op de Jackstaff.
Door de 3-punts verbinding van de laadbomen, naar links, rechts en omhoog, kon ik de bedrading mooi strak spannen.
Met de opgebotste touwen van de takels aan de zijkanten van de Jackstaff en de verschansing staanders.

Nu kon ik de beide loopplanken op gaan hangen.
Die aan bakboord heb ik naar voor en naar buiten laten draaien. Als het waren om op de kade te laten rusten.
Die aan stuurboord hang in rust zoals tijdens de vaart.
De kabels voor het ophalen lopen langs de laadbomen via een katrol naar de lieren.

Op het voordek ook de kaapstander geplaatst, met daar weer voor 2 houten bolders met dwarsbalk.
Aan weerszijde aan de zijkant van het dek, aan het einde van de sierstrip, elk 2 metalen bolders.

Het totaal plaatje en-face:
297 2021-02-06-Voor.jpg

Met bovenop de Jackstaff de windvaan. Hier met wind schuin van opzij.
(PS: Zie net dat ik nog 1 draadje af moet knippen ;))

En-profiel:
298 2021-02-06-Zij.jpg

In vogelvlucht:
299 2021-02-06-DrieKwart.jpg

Met de windvaan recht naar voren. Hij kan dus los draaien!

En nee …….. The Lee is nog niet klaar.
De inspectie officier Alan Bates overhandigde een (klein) lijstje met ‘nog te doen’.
Er komt dus nog een bijdrage.

Daarna ga ik met The Lee de fotostudio in om mooie uitgelicht een fotoserie te maken.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Lekker ingewikkelde tuigage op het voordek! Wordt de loopplank nog op een of andere manier gezekerd aan het dek of ligt die daar op zijn plaats alleen op basis van zijn eigen gewicht?

Lekker ingewikkelde tuigage op het voordek! Wordt de loopplank nog op een of andere manier gezekerd aan het dek of ligt die daar op zijn plaats alleen op basis van zijn eigen gewicht?
Hoi Gijsbert.
Ik moest ook knap uitkijken met het trekken van het tuig. Heb dus ff wat langer nagedacht voordat ik begon. Om nergens achter te blijven hangen.
Bij het meeste moest ik 2 pincetten gebruiken.
Over het zekeren van de beide loopplanken heb ik op zowel de tekeningen als de Cyclopedeum niets kunnen vinden. Zelf heb ik er ook al aan gedacht. Misschien staat het nog op het to-do-lijstje van Alan Bates ;). Ik denk zelf aan een oog met daardoor een pin in het dek.
Gr. Peter

Over het zekeren van de beide loopplanken heb ik op zowel de tekeningen als de Cyclopedeum niets kunnen vinden. Zelf heb ik er ook al aan gedacht. Misschien staat het nog op het to-do-lijstje van Alan Bates ;). Ik denk zelf aan een oog met daardoor een pin in het dek.
Het lijkt me dat ze ook in gehesen stand ergens aan vast moeten zitten anders wapperen ze alle kanten op bij een beetje wind. lijkt me vrij riskant met die zware dingen.

1280px-SteamboatBenCampbellb.jpg

Volgens deze foto zaten ze gewoon met een touw aan de onderkant van de plank (anders struikel je er natuurlijk over) ergens aan een bolder aan dek vast. Het moest ook kunnen bewegen in geval van beweging door stroming, golfslag of wind.

nog een leuk plaatje gevonden waar ze bezig zijn de plank binnenboord te halen.

Laatst bewerkt:
Da’s wel frappant, Gijsbert.
Op die foto staat een puntje van het Bates’s lijstje ;).
Krijg je later te zien.
Hoewel dat schip een iets andere indeling heeft: Geen jackstaff en maar 1 centraal geplaatste boom met 1 loopplank. Net als bij de foto daarna.
Leuk om te zien dat de lage hekjes op het Hurricane Deck nagenoeg alleen een decoratieve functie hebben.
Gr. Peter

Laatst bewerkt:
Het to-do-lijstje afgewerkt:
-aan beide zijden een schoor ter versteviging van het overhangende Boilerdek vlak voor de Side Cabins:
-de 1e (aan)trede van de Main Stair;
-aan beide zijde 2 touwen om af te meren;
-de bevestiging aan het dek van de loopplanken tijdens de vaart;
-de handtakel om het achterste deel van de loopplanken op te trekken als ze zijwaarts naar de kade worden gedraaid. Anders zouden ze over het dek slepen. De takels van de loopplanken zelf zijn iets voor het midden vastgezet zodat ze voor omhoog komen en achter nog op het dek blijven steunen

De schoren:
300 Schoor.jpg

Een overzicht van extra’s op het voordek:
301 Div.jpg

De bevestiging van de loopplank aan het dek. Achter in de loopplank zit een oog. Door dat oog kan de loopplank met een pin aan het dek worden vastgezet. Aan het oog zit ook de haak van de handtakel:
302 Stage1.jpg

Achter de kaapstander het oog in het dek voor het vastzetten. Daarachter de loopplank die naar buiten wordt getakeld:
303 Stage2.jpg

Ook de aantrede van de trap is hier te zien.

Een beeld van de naar buiten getakelde loopblank. Met de nodige bedrading in beeld. Kijk maar of je ze kunt volgen:
304 Stage3.jpg

Vanuit een andere hoek:
305 Stage4.jpg

Laatst bewerkt:
Back