Mississippi PaddleSteamer Robert E. Lee 1:96 (Scratch build)

Wederom dank Tim.

Weeral een mooie update, ja de bootjes zijn fragiel en zeker als je inderdaad met van die dikke plexyglazen bakken begint te sleuren... Vandaar ik mijn cover nog maar weinig heb gebruikt. Maar ik moet ook zeggen dat ik weleens wat averij heb opgelopen tijdens de bouw. Mooi boot echt, als je dat model bekijkt kan je haast niet begrijpen dat dat ding niet gewoon omkantelt die verhoudingen boven en onderwater zijn zo surreëel, het geeft een heel speciaal beeld deze wonder bouw!
Hoi Jan,
Ik denk dat iedereen tijdens zijn bouw wel eens wat averij heeft opgelopen. Maar die bak moet er echt elke keer overheen. Als ik zie wat er steeds voor stof op de vloer ligt. Dan kan ik dat niet meer hebben op de Lee.
Qua stabiliteit valt zo’n paddle steamer best mee. Een brede platbodem en de zware last betrof meestal de katoen balen. En die stonden op het lage MainDeck. Met op datzelfde dek het stoommachine met aandrijving van de paddles. De grootste zwaarte zit dus vlak boven de waterlijn. Op de dekken daar boven veel lucht, houten kamertjes voor personen.
Gr. Peter
 
Met respect.
Maar ook bij jouw is de wet van Murphy van toepassing: "De hamer valt altijd op de plaats, waar hij de meeste schade kan aanrichten".
In jouw geval de winkelhaak.
Maar voor mij, de reparatie is werkelijk mooi/beter, dan ervoor en het aanbrengen van de bijboot is helemaal super.
Groet, Henk.
 
Laatst bewerkt:
Met respect.
Maar ook bij jouw is de wet van Murphy van toepassing: "De hamer valt altijd op de plaats, waar hij de meeste schade kan aanrichten".
In jouw geval de winkelhaak.
Maar voor mij, de reparatie is werkelijk mooi/beter, dan ervoor en het aanbrengen van de bijboot is helemaal super.
Groet, Henk.
Henk,
Dankjewel voor ‘het medeleven’ en het compliment.
Gr. Peter
 
Ben in 1967 door mijn bed gezakt en boven op mijn in aanbouw zijnde Esso Berlin terecht gekomen. Alles boven de romp in de prak. Nog altijd blij dat er toen nog geen kliko was. Pas in 1972 de draad weer opgepakt en van de rudimenten een ander schip (avatar) gemaakt. Vaart sinds 1975 en is daarna ook nog voor schades aan de werf geweest. Geeft je wel een binding met het scheepje. Buiten dat is het een leuk handzaam scheepje om mee te varen. Gr. Klaas.
 
Ben in 1967 door mijn bed gezakt en boven op mijn in aanbouw zijnde Esso Berlin terecht gekomen. Alles boven de romp in de prak. Nog altijd blij dat er toen nog geen kliko was. Pas in 1972 de draad weer opgepakt en van de rudimenten een ander schip (avatar) gemaakt. Vaart sinds 1975 en is daarna ook nog voor schades aan de werf geweest. Geeft je wel een binding met het scheepje. Buiten dat is het een leuk handzaam scheepje om mee te varen. Gr. Klaas.
Hallo Klaas,
Ik denk dat iedere bouwer wel een ongeluk(je) heeft gehad. Vaak is een poosje laten rusten de beste oplossing. Op het moment zelf .........gggrrrrrrr :mad:
Gr. Peter
 
Het heeft even tijd en de nodige pogingen gekost, maar ook de 2 andere roeiboten staan erop.
256 Boats11.jpg

-4 roeispanen met dollen;
-roer met 2 haken in de spiegel;
-ogen voor de takels;
-een scheg, voor rechtuit stabiliteit.

Omdat de davits eenvoudige bomen zijn die dwars naar buiten scharnieren, moest ik iets verzinnen dat de bomen, eenmaal rechtop, niet naar binnen kunnen vallen.
257 Boats12.jpg

Op elke staander ook een kleine winch, want het gewicht van een roeiboot trek je niet aan 2 enkel schijf katrollen op.

De bomen op hun plaats met alvast de touwen voor de boottakels:
258 Boats13.jpg


Eerst de 2 bomen, elk met hun takel vastgezet aan de vloer/daklijst:
259 Boats14.jpg


En dan staat het geheel:
260 Boats15.jpg

Omdat de 2 takels voor de bomen zijdelings schuin naar buiten en naar achter lopen, zit er tussen de 2 bomen in de top een afstandhouder zodat de bomen niet naar buiten getrokken worden.
Met natuurlijk op de bomen kleine koperen bolletjes. In de stijl van de andere masten/bomen.

Met steeds meer verticale lijnen, moet ik met het fotograferen wel meer opletten. Iets te dichtbij of iets te veel groothoek en de buitenzijden wijken sterk naar buiten.
De achterzijde wordt nu ook wat voller:
261 Boats16.jpg


En nog maar een overzicht schuin van achteren:
262 Boats17.jpg


Gr. Peter
 
2 items van de lijst af kunnen strepen.
De sierlijsten op de beide Wheelhouses met de 2 ornamentjes. En bij de beide SideCabins elk 2 vlaggenmasten.
Moet wel even met wat harder licht, want anders geen contrast met de witte WheelHouse kappen:
263 WheelHouse.jpg

Natuurlijk met lijntjes er kikkertjes.

Met licht en schaduwwerking wordt de achterzijde best levendig:
264 Vlaggenmasten.jpg

En op de oude foto's zag ik net dat er nog een lijn tussen de vlaggenmasten onderling moet komen en doorgetrokken over het Wheelhouse naar de davits. Nieuw puntje op de lijst ;).

Gaan we weer verder naar voren aan de slag.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
De vergeten lijn tussen de vlaggenmasten. Bij nadere bestudering van verschillende foto’s bleek de lijn tussen de vlaggenmasten, over het Wheelhouse, naar de Davits, er bij sommige foto’s ingetekend te zijn. Net als enkele vlaggen. En op mijn scan uit het Scheepvaartmuseum dus niet. Kennelijk een originele foto.
Daarom alleen tussen de vlaggenmasten met een verstaging naar het dak van de SideCabins:
265 Vlaggenmasten.jpg


Een nieuwe uitdaging in het hoofdstuk ‘Railing’.
Die op het MainDeck is aangebracht vanaf het Wheelhouse tot de voorste dektuien.
Op de tekening schematisch aangebracht. Maar de Cyclopediuim van Bates gaf ook hier weer meer info:
266 Verschansing1.jpg

Op de oude foto is te zien dat ze bijna mens hoog zijn:
267 Verschansing2.jpg

Bates schreef dat deze voornamelijk waren “to prevent accidental loss of freight and cattle”.

In Photoshop de strips met inkepingen getekend. 17x2 mm. Met op elke 4mm ruimte voor een plank. De planken worden van Evergreen 1x0,5 mm. Qua bouwschaal 1:92 moet het wel een beetje in verhouding zijn.
268 Verschansing3.jpg


Begonnen met uitsnijden, waarbij de vaardigheid weer op de proef werd gesteld. Wandelen op het scherps van de snede, met af en toe een val er af: (zie links)
269 Verschansing4.jpg


De staanders gemaakt van Evergreen 3x3 en daarop de strips geplakt. Eerst maar eens als proef een paar voor het eerste stuk:
270 Verschansing5.jpg


Vanaf het WheelHouse begonnen, de eerste 2 staanders, 4 planken en een tussensteun.
De staanders moesten ook ingezaagd worden want ze staan over de tuien heen:
271 Verschansing6.jpg

De planken voor de zekerheid maar vastgelijmd ;)

Als test de langsversteviging er tegenaan:
272 Verschansing6.jpg

En de scharnierende stootwil:
273 Verschansing7.jpg


Gematigd tevreden. Er moet nog wat fine-tuning plaats vinden.
Maar zonder macro-opnames met gewoon zicht ziet het er al strak uit.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
Het op maat maken van de planken en het plaatsen ging voorspoediger dan ik had verwacht.
Aan stuurboord zijde:
276 Verschansing10.jpg


Aan bakboord vanuit een lager standpunt:
277 Verschansing11.jpg


Aan beide zijden heb ik 1 deel open gelaten. De planken en de tussensteunen kunnen uitgenomen worden en voor het gemak opgeborgen tussen de schoren:
278 Verschansing12.jpg


Nog een overzichtsplaatje:
279 Verschansing13.jpg


De oplettende kijken zal zien dat ik mij een bouwers-vrijheid heb veroorloofd.
Op de foto van de originele Lee kan je zien dan er maar 5 staanders zijn. Met voor- en achteraan een grotere ruimte er tussen. Met mijn planken van 0,5x1 mm zou die ruimte te groot worden om de planken nog recht te kunnen plaatsen. Daarom gekozen voor 6, met een regelmatigere tussenruimte.

Dan kan ik nu naar het voordek om die in te gaan richten.
Gr. Peter
 
Laatst bewerkt:
De bomen op hun plaats met alvast de touwen voor de boottakels:

Hi Peter,

Prachtig hoor waar je nu bent gekomen. Een kleine observatie, de touwen voor de bijbootjes lijken nogal te pluizen. Heb je er wel eens aan gedacht deze door een blokje bijenwas te trekken? Dan staan ze ook lekker strak en geen pluizenboel meer.

gr, Gijsbert
 
Laatst bewerkt:
Hi Peter,

Prachtig hoor waar je nu bent gekomen. Een kleine observatie, de touwen voor de bijbootjes lijken nogal te pluizen. Heb je er wel eens aan gedacht deze door een blokje bijenwas te trekken? Dan staan ze ook lekker strak en geen pluizenboel meer.

gr, Gijsbert
Hoi Gijsbert.
Dank voor de reactie. Dat met de bijenwas is bekend. ik zat eigenlijk al te wachten .....;)
In dit geval met deze dikte niet gedaan. De pluisjes zie je alleen bij de macro opnames. Zelfs met mijn voorzet/vergrootbril zijn ze haast niet te zien.
Gr. Peter
 
Back
Top