Modellstudio Ka8b 1:4

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Justus, 15 mei 2019.

  1. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Een mooi voorbeeld van 'go the extra mile' . . . :thumbsup:


    jan.
     
    Justus vindt dit leuk.
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    20200709_151017.jpg


    20200709_151011.jpg

    En dat is 2!


    Mijn ouders hebben 25jaar geleden eens een kurken vloer gelegd en hebben het restant al die jaren bewaard zodat ik daar nu goed gebruik van kan maken om een vlak werkblad te creëren waar ik eventueel wat spelden in kan prikken

    20200709_154504.jpg
    Een laagje van een paar mm op de deur en het ziet er meteen heel anders uit!

    20200709_155354.jpg

    En met de tekening en een stapel hout voor mijn neus kan ik weer visualiseren

    Ik moet beginnen met de liggers en de indekking verlengen, daar moet ik de tijd voor nemen want ik wil dat 'goed' doen.....en niet 'even snel'
     
    AER, Hans V, Berrie en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    De bouw van de vleugel is heerlijk conventioneel: onderste indekking volgens tekening, onderste ligger er op en daar weer de ribben op positioneren en zo verder op bouwen.

    Eerst moest ik de liggers verlengen, want al het hout is maximaal 1 meter lang
    20200709_232512.jpg

    Ik heb de afstand tussen 2 ribben 'en een beetje meer' genomen en kwam op een L/D van 1:8. Ik weet dat 1:10 de richtlijn is maar ik ben al lang blij dat ik de naad netjes heb gekregen dus ik doe het er mee
    20200710_114044.jpg

    Ik heb de tekening van huishoudfolie voorzien en voordat ik het goed en wel door had zat de ligger op de indekking en zat ik de ribben netjes te schuren en uit te lijnen

    20200710_150304.jpg

    Tegen de tijd dat ik er achter kwam dat ik geen druppel CA meer had lag er toch weer iets voor mijn neus waar ik van moet glimlachen!
    20200710_175225.jpg

    En de keuze voor een deur als werkblad is de juiste geweest! Of eigenlijk.........m'n werkblad had niet kleiner moeten zijn want dan zou ik een probleem hebben gehad:rolleyes:

    Morgen maar weer eens een bezoekje aan de lijmafdeling van Gamma brengen maar het volgende klusje ga ik geen CA voor nodig hebben: de shearwebbing

    30 ribben met in de D-box een berg halfribben....ik kwam op 90 stukjes voor alleen deze kant en daarna nòg een keer!:oops::oops:

    Ik denk dat dat het meest tijdrovende klusje van het hele project gaat worden. Tot nu toe heb ik alles met losse schuurklosjes en zelfgemaakte schuurlatten gedaan maar zo die hele vleugel te moeten doen zie ik toch een beetje heel erg tegenop dus heb ik besloten om mijzelf zo'n mooie proxxon schuurmachine cadeau te doen.:banana::banana:

    Die zal volgende week ergens binnen komen dus dit weekend ga ik niet heel veel meer doen, hooguit nog een paar keer er bij gaan zitten en kijken en dromen en werkvolgordes verzinnen.:yes::yes:
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2020
    AER, aurectar, TheNorb en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
  5. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Daar ga je veel gemak van ondervinden!
     
    Justus vindt dit leuk.
  6. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Het was even stil hier maar de afgelopen tijd heb ik het wel weer een beetje op gepakt.

    Ik ben zoals verwacht heeeeeel blij met de proxxon schuurschijf want vooral alle multiplex webbings heb ik er vrij goed mee op maat gekregen:thumbsup:

    Maar na een paar van die dingen per sessie was ik er al wel weer klaar mee: m'n werkblad heeft een mooie hoogte om achter te zitten maar deels op staan om te schuren, passen op te laag werkblad om aan te staan, half gebukt vanwege het schuine dak (aandachtspuntje voor een volgend project) weer gaan zitten om laatste beetje met de hand te schuren, maken het een tijdrovend klusje.

    Maar de webbing is af!:banana:

    en ik vond dit een mooi moment om de vleugel voor de eerste keer van het werkblad te halen hem eens aan de romp te hangen voor een inspirerend overzichtsfotootje
    20201002_151733.jpg

    Volgende update wil ik geen 3 maanden mee wachten:oops::oops::oops:
     
    Laatst bewerkt: 4 okt 2020
    Helikapoter, AER, aurectar en 8 anderen vinden dit leuk.
  7. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    :thumbsup:

    Een plaatje . . .


    jan.
     
    Justus vindt dit leuk.
  8. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Zeer zeker een goed gevormde stapel hout:yes: Is altijd mooi om te zien zo'n houtbouw project.
     
    Justus vindt dit leuk.
  9. TheNorb

    TheNorb verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 aug 2010
    Berichten:
    740
    Locatie:
    Borne
    Mooi werk! Maar wat zal die kleine gluurder bij jou buiten daar er van vinden, want hij kijkt nogal ernstig...
     
    Justus vindt dit leuk.
  10. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat is een goede vraag met waarschijnlijk een onverwacht antwoord:D:D

    Ik kreeg jaren geleden van het zoontje van een goede vriend een verjaardagscadeautje

    Screenshot_20201004-120553_Facebook.jpg

    Dus ik denk dat ik de volledige goedkeuring heb van die gluurder en dat hij stikjaloers is dat ik hier mee ga vliegen straks;)
     
    Helikapoter, aurectar, Fotor en 11 anderen vinden dit leuk.
  11. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Weer een grote stap verder: de bovenindekking van de D-box.

    Ik heb het voorbeeld opgevolgd van de Libelle van PH-AJH, de Countryman van JacobBos en natuurlijk de Ka-7 van Fotor door dit met bisonkit te plakken.

    Dus eerst het hout op maat gemaakt
    20201013_202010.jpg

    Daarna afgetekend waar de ribben zitten
    20201013_202046.jpg

    En toen lang nagedacht wat de juiste werkvolgorde moet gaan worden en toen ik daar uit was heb ik mijn heerlijke vrouw om hulp gevraagd.

    Want er moeten toch 44 ribben, een hoofdligger en een voorlijst netjes in de bisonkit gesmeerd worden en dan alles nog een keer op de indekking .
    Dat moet allemaal binnen een half uur gebeuren want de kit geeft een droogtijd van 10 tot 40 minuten voor het samenvoegen. Zoals ik het zie moet dus 30 minuten na de eerste lijmstreep de laatste er ook op hebben liggen zodat het hele spul precies die 10 tot 40 minuten ligt te drogen.

    Ik heb de vleugel gedaan, mijn vrouw werkt veel netter dus die heeft de indekking gedaan
    20201015_122823.jpg

    De vleugel heb ik in de tussentijd tactisch en met allerhande gewichten met alle pootjes goed op het werkblad neergelegd.

    Vervolgens met z'n tweetjes de indekking in 1 keer goed op de ligger leggen want aanraken is meteen 'vast'!

    Toen eerst alles met de hand goed aanduwen en vervolgens de indekking voor het grootste deel met zakken zand afgedekt. De kromming rond het voorste deel heb ik met een lading schilderstape rond het werkblad vast gezet
    20201015_124133.jpg
    En zo heb ik het de rest van de middag laten staan.

    En zojuist het hele spul losgehaald voor het uur van de waarheid (want zoiets als dit heb ik nog niet eerder zo gedaan)

    20201015_164954.jpg :banana::banana::banana:

    Hier word ik heel blij van!

    Nu weet ik weer waarom ik deze kit wilde bouwen: dit voor je neus zien onstaan is echt heel gaaf!

    Met de verschrikkelijke webbings, en de hele waslijst aan andere kleine dingen die niet minder belangrijk zijn, lijkt het alsof er geen reet gebeurd naar dit voelt meteen als grote stappen...heerlijk!
     
    AER, aurectar, Ariel en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Ziet er weer goed uit:)
     
    Justus vindt dit leuk.
  13. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Zal zo laten zien wat er niet goed uit ziet;)
     
  14. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Want zoals ik zei is aanraken meteen VAST

    En ik was zo druk bezig om mijn linkerhand en mijn vrouw de goede kant op te sturen dat mijn rechterhand even zelf wat ging doen.

    Die kant tikte dus per ongeluk de rand aan voordat het hout goed in positie was waardoor ik dat weer los moest trekken en dat lukt mij dan niet zonder schade:hammer:
    20201015_182931.jpg

    Maar dit stukje is er makkelijk uit te snijden/schuren en te vervangen dus heb ik maar een klein beetje binnensmonds gevloekt en verder niets:mad::confused::rofl:
     
  15. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Valt toch wel mee, zie dit als een van de standaard foutjes die je onherroepelijk tegen komt:koud: Bij wat ik hier zie zou ik er een vierkante vijl doorheen halen en de dan ontstane spleet vullen met een balsa spie.
     
    Justus vindt dit leuk.
  16. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Dat hele stuk, de eerste 3 ribben, wordt volledig ingedekt dus dat kan ik daar op aan laten sluiten en na schuren zie je er niets meer van
     
    AER en serge pot vinden dit leuk.
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    Gaaf word hij man.
     
    Justus vindt dit leuk.
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    20201016_132421.jpg

    Kwartslag gedraaid maar de indekking en capstrips zitten er op en de bovenkant is ruwbouw klaar!

    Even een nachtje goed laten drogen en morgen eens goed kijken hoe ik alles aan de onderkant ga doen
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.552
    Locatie:
    Ede
    De eerste 300 meter krijg je van mij als je wilt. IMG_20200922_185235.jpg
     
    Justus vindt dit leuk.
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Zo hoog durf ik in de sleep niet joh!:rofl::rofl: achter Terence ga ik er altijd rond de 200 vanaf...vind ik hoog zat!

    Ik zag laatst op instagram een filmpje van die 6meter Ka8 van Derkum die achter een 35cctje omhoog gaat dus verwacht ik geen probleem met onze elektroslepertjes;)

    Maar als hij zo ver is en we kunnen een veldje vinden waar we beiden mogen vliegen zal ik best eens achter jouw Paf omhoog willen hoor (als je maar niet te veel gas geeft:p:p)
     
    serge pot vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina