Modelstoomsleepboot Dockyard V

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 11 aug 2017.

Tags:
  1. Stoompomp

Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Vandaag ook de tweede zijbeuk van de ketel gesoldeerd.
    Na zuren eerst getest op dichtheid. Daar ik geen afpersapparaat heb, heb ik 8bar lucht gezet op de aansluiting van het ondervat. Bij de beide geen luchtbellen.
    Op de onderstaande foto zijn de beide zijbeuken met in het midden de stoomdrum te zien.

SAM_2676.JPG

De stoomdrum wordt met 4 aansluitingen, 2 aan elk bovenvat, aangesloten.
    Aan de linker kant van de stoomdrum, leiding 4mm, is voor de stoom oververhitter, aan de rechterkant de aansluiting voor de bovenkant van het peilglastoestel met de ketelwater niveauregeling.
    Aan de onderkant van de foto is de BB zijde te zien. Op de uitstekende leiding wordt de ketelwater voedingsklep aangesloten. Dit is een terugslagklep, die voorkomt dat door de hoge keteldruk het water terugstroomt.
    Op de foto aan de bovenzijde, SB, op deze leiding wordt de onderkant van het peilglastoestel aangesloten.

Tot op heden, is het goed gelukt met de 2 prikbranders en het eenpits gastoestel.
    Bij de volgende stap, samensolderen van de beide zijbeuken, grotere warmte inhoud, denk ik toch maar over te gaan naar het gebruiken van een acetyleen/zuurstof brander.

De op de foto dikke pijp aan de linker kant is de achter aansluiting van de beide zijbeuken.

Marc w en Bert V vinden dit leuk.
  2. Zeiler

Zeiler

Lid geworden:
    28 dec 2012
    Hoi Henk, uiteindelijk moet je de boel afpersen op 2 x de werkdruk, hoe ga je dat doen zonder afpersbok(je)?

Als ik je hier bij kan helpen hoor ik graag van je, ik heb een klein afperspompje dat normaal gebruikt wordt voor het handmatig vullen van de ketel wanneer deze onder stoom draait. Met dit pompje kan ik met gemak tot 6 bar pompen is gebleken, misschien nog wel hoger.

Succes met de volgende stappen, altijd spannend als de samenstelling complexer wordt.

3. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Dat kan je zeker zeggen.
    Ik kom nu aan het punt om de delen samen te solderen.
    Je kan wel iets bedenken, maar of het uitvoerbaar is, is een tweede.
    Een groot probleem is, dat de nieuwe ketel moet passen op de plaats van de oude.
    Om dit te controleren, heb ik de nieuwe zijbeuken geplaatst in de houders van de oude ketel op de onlangs nieuw gemaakte ketelvloer uit AISI 316, dik 2mm.

SAM_2677.JPG

De afstand tussen de beide bovenvaten is nu 8mm. Op de bovenvaten staat een "test" stoomdrum met zacht gesoldeerde aansluitingen. De beide aansluitingen staan onder 90°.
    Op het oog, staat deze erg hoog en kan problemen geven met het passen binnen de huidige ketelbehuizing.
    Ik denk erover om de hoek van de aansluitingen aan te passen naar 120°.
    Dit houdt wel in, dat de bovenvaten verder uit elkaar moeten staan.
    Op de onderstaande foto laat ik de mogelijkheid zien voor de verstelling van de houders van de zijbeuken.
    Hoe hoger vast gemaakt in het sleufgat hoe groter de opening tussen de bovenvaten.

SAM_2678.JPG

Ik heb geen afperspomp. Daarom heb ik 8bar lucht, meer dan 2 maal de werkdruk op de zijbeuken gezet en in een emmer onderwater gekeken of er luchtbellen verschenen.
    Voor de eindtest zou het mooi zijn om met water te kunnen afpersen.

4. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Afgelopen dagen niet zoveel resultaat geboekt.
    Gisteren heb ik de uitstekende pijpen ø5mm ingekort voor de juiste plaats van de terugslagklep van ketelvoedingswater(onderkant van de foto) en de onderaansluiting van het peiltoestel(bovenkant van de foto).
    Vervolgens heb ik de ferules gemaakt om met wartelmoeren de beide delen te kunnen aansluiten.
    Daar het niet lukte om met 2 prikbranders de ferules goed te kunnen solderen, achteraf denk ik dat dit komt omdat ik het eenpits gastoestel voor de onderwarmte niet had gebruikt, gestopt.
    Vandaag verder, nu met het geleende acetyleen/zuurstof set.
    Onderstaand het resultaat.
    SAM_2680.JPG

Op de foto zijn twee verfrommelde delen te zien, uitleg op de onderstaande foto.

SAM_2684.JPG
    Aan de linkerkant is de correct hardgesoldeerde ferule met wartelmoer te zien.

Eerder had ik geschreven, dat het solderen met twee prikbranders niet lukte en daarom vandaag verder ben gegaan met de acetyleen/zuurstof brander.
    De temperatuur van deze brander is zo hoog, dat als je even niet oplet en de brander verkeerd richt, je een geheel nieuwe vorm van ferule krijgt, gesmolten(rechterkant).
    De tweede (in het midden), door toevoegen van teveel zilversoldeer onbruikbaar geworden.
    Na het draaien van nieuwe ferules nu iets meer voorzichtig hardgesoldeerd.

Overigens, de de diverse adviezen omtrent, ter voorkoming van schade aan eerdere verbindingen, het preventief met Flux insmeren, heb ik gevolgd.

Marc w vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Vandaag de beide zijbeuken goedgekeurd.
    Nu er goede ferules met wartelmoeren zijn gesoldeerd, kon ik met vaste koppelingen een lekdichte aansluiting op de compressor maken.
    De werkdruk van de ketel wordt 3 bar, de bijbehorende persdruk, 2 x de werkdruk = 6 bar.
    Daar ik geen zin had om het drukventiel van de compressor in te stellen, de compressor staat op een soort entresol in de garage, gewoon de 8 bar luchtdruk gebruikt.
    Mijn overweging, indien dicht bij 8 bar, dan zeker bij 6 bar.
    Ik heb elke zijbank onder 8 bar luchtdruk gezet en deze ondergedompeld in een emmer water.
    Indien lek, luchtbellen, indien niet lek, geen luchtbellen.
    De volgende stap is het maken van de stoomdrum en de bijbehorende 4 stuks aansluitingen, 2 op elke zijbank,
    Het probleem is de lengte van de aansluitpijpen tussen de stoomdrum en de zijbeuk.
    Volgende week verder.

6. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Vandaag de verbindingspijp tussen de beide ondervaten gemaakt en ook de boringen in ondervaten.
    Een voorwaarde bij het maken van de nieuwe ketel is, dat deze moet passen in de bestaande ketelbehuizing.
    Op de onderstaande foto is de ketelbehuizing met het voorfront te zien.

SAM_1098.JPG
    De inwendige hoogte van de ketelbehuizing is ca. 115 m. Hierdoor is de hoogte van de nieuwe ketel op de houders van de ketelvloer vastgelegd.
    De beide zijbanken staan in de houders van de kamervloer in een door de aansluitingen van de stoomdrum onder een bepaalde hoek.
    Dit houdt ook in, dat de verbindingspijp onder deze hoek moet worden aangesloten.
    Voor het onder de juiste hoek boren heb ik een steun uit perplex gemaakt.
    Op de onderstaande foto is de steun te zien met een stukje koperleiding ø15mm en de gebruikte boor ø11mm.
    Verder ook een hulpstuk uit perplex om de plaats van de aansluitingen van de stoomdrum te kunnen bepalen.

SAM_2687.JPG

Op de onderstaande foto is het afteken hulpstuk beter te zien.

SAM_2688.JPG

Bij de vorige ketel had ik een verbindingspijp ø10x1mm gebruikt. Nu ø12x1mm
    Volgende stappen zijn:
    - Boringen aanbrengen voor de aansluitingen van de stoomdrum.
    - Daarnaast wil ik ook een verbinding maken tussen de bovenvaten.
    Een Yarrow ketel heeft, buiten een groot stoomopwekkend vermogen, last van een onstuimig water gedrag. Daarom wil ik de beide bovenvaten koppelen, zodat het opbruisende water in de ene beuk kan ontwijken naar de andere beuk, zonder te passeren via de stoomdrum.
    Ik hoop hiermede de eerste stap te nemen voor "watervrije" stoom.

Dunsz, k-k en kaapstander vinden dit leuk.
  7. Stoompomp

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Vanochtend de laatste ontbrekende aansluitingen voor de stoomdrum gemaakt.
    Reste nog het probleem om op de juiste de 4 stuks, op elke zijbeuk 2 stuks de boringen aan te brengen.
    Met behulp van het getoonde perspex hulpstuk de aansluit boringen gemaakt.
    Eveneens de koppeling van de beide bovenvaten kunnen maken.
    Ik heb het geheel in elkaar geklikt en op de volgende foto's is de opstelling te zien voor het solderen.
    Op de onderstaande foto is de ketel te zien vanaf de kant van het peilglas.

SAM_2689.JPG

Op de onderstaande foto is beter te zien:
    - Aan de bovenkant, de aansluitingen op de stoomdrum, de koppelleiding tussen de beide bovenvaten, ongeveer in het midden,
    - Aan de onderkant, de aansluiting ø12mm, tussen de beide ondervaten.

SAM_2691.JPG
    Nu eerst alles zuren, ontvetten en voorbereiden voor het samensolderen.

Laatst bewerkt: 16 okt 2019 om 21:32
    Dunsz, Zeiler en Marc w vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina