Stoompomp
In Memoriam
Beste Brutus,
Je hebt veel opmerkingen gegeven, dus je krijgt veel antwoorden.
Eerstens.
Bij geen enkele waterpijpketel zijn de terugloop leidingen buiten de vuurhaard geplaatst. Het verschil tussen de temperatuur van de dichts bij de brander en de achterwaarts geplaatste waterpijp verzorgt de doorstroming. Bijgevoegd een artikel uit een van mijn boeken, waarin te zien is, dat alle pijpen van een Yarrow ketel binnen de vuurhaard lopen. Overigens, dat is ook bij de geheel andere B&W ketel het geval.
Dit heb ik niet voorgesteld.
In het bijgevoegde .pdf bestand is iets te lezen over een Yarrow ketel.
Normaliter plaatst men de down comers aan weerzijden aan de "up comers" stijgbuizen. Daar, door de ruimte beperking van de Dockyard kon ik deze niet plaatsen. Ik heb ervoor gekozen om de achterste twee standpijpen te gebruiken als "down comers" deze pijpen staan, gelijk de achterste pijpen bij een grootbedrijf Yarrow ketel, niet in direct contact met de brander.
Hierbij bedoel ik zowel de convectie- als de stralingswarmte.
Je hebt veel opmerkingen gegeven, dus je krijgt veel antwoorden.
Eerstens.
Bij "downrisers", down = naar beneden, rise is van "to rise"= opstijgen. Bedoel je misschien "down comers"?dat de downrisers (de teruglooppijpen)
en een van de dingen die een steevast gegeven was, was dat de downrisers (de teruglooppijpen) altijd fyiek buiten de vuurhaard geplaatst waren, en volledig geïsoleerd van de hete gassen.
Bij geen enkele waterpijpketel zijn de terugloop leidingen buiten de vuurhaard geplaatst. Het verschil tussen de temperatuur van de dichts bij de brander en de achterwaarts geplaatste waterpijp verzorgt de doorstroming. Bijgevoegd een artikel uit een van mijn boeken, waarin te zien is, dat alle pijpen van een Yarrow ketel binnen de vuurhaard lopen. Overigens, dat is ook bij de geheel andere B&W ketel het geval.
Denk niet dat het heel erg effectief is, om de branders wat korter te maken,
Dit heb ik niet voorgesteld.
want weliswaar staat de vlam niet rechtsstreeks onder die achterste pijpen, maar die staan wel nog steeds in de vuurhaard.
In het bijgevoegde .pdf bestand is iets te lezen over een Yarrow ketel.
Normaliter plaatst men de down comers aan weerzijden aan de "up comers" stijgbuizen. Daar, door de ruimte beperking van de Dockyard kon ik deze niet plaatsen. Ik heb ervoor gekozen om de achterste twee standpijpen te gebruiken als "down comers" deze pijpen staan, gelijk de achterste pijpen bij een grootbedrijf Yarrow ketel, niet in direct contact met de brander.
Hierbij bedoel ik zowel de convectie- als de stralingswarmte.