Het onderscheid valt zeer zeker WEL te maken !
Een drone is alles wat mee dan drie rotoren heeft. ROTOREN !!! Dus Heli Rotor en Staartrotor vallen daar niet oinder noch modellen als de Chinook. Dan kan je ook nog zeggen dat alles met meer dan 2 propellors die RECHTSTANDIG OMHOOG STAAN Drones zijn.
Nee dat kun je niet, want bijvoorbeeld FPV racing is echt GEEN drone, ook al noemt men het vaak in de volksmond "drone racing". Betekent dat je onbedoeld een hele sport wegzet onder een regeling die er niet voor bedoeld is.
Het apparaat wat Onno plaatste en ik ook aanhaalde een paar posts eerder, is wel degelijk een drone maar valt volgens jouw onderscheid onder modelvliegtuigen.
Toegegeven, dat je dan een aparte categorie voor autonome vleugelvliegtuigen kunt maken, maar het vervelende is dat oom agent dat vanaf de grond niet kan vaststellen, en DUS niet kan handhaven.
En dan zit je weer net zo hard met de gebakken peren.
Waarom blijft men daar in de discussie dan zo in hangen? dat vind ik frustrerend, omdat een poging om op een andere insteek in de discussie te gaan, voordat je uitgesproken bent al is weggehoond door veronderstellingen zoals van Brutus.
Als je nu eens ophoud met er bij voorbaat van uitgaan dat ik je "weghoon", dan kunnen we mischien een constructieve dialoog houden. Jij steekt je kop boven het maaiveld, dan moet je niet gaan zitten huilen als iemand gefundeerd commentaar levert.
Jij en ik hebben hetzelfde belang, en hetzelfde probleem, en we proberen allebei na te denken over een oplossing. Jezus!
Je zegt het hier gewoon, hier draait het om: wat is hier dan verder zo moeilijk aan?
Dat zal ik je zeggen: het is van buitenaf niet zichtbaar voor oom agent, en dus heel moeilijk handhaafbaar.
Maar er schiet mij wel een analoog te binnen, waarmee we MOGELIJK iets kunnen.... Een motorfiets en brommer zijn te onderscheiden door hun cylinderinhoud, en e.e.a. is tamelijk makkelijk te zien of te controleren voor oom agent. Brommers en snorfietsen daarentegen zijn alleen te onderscheiden door hun mate van begrenzing, dus hoe kan oom agent zien dat die snotneus legaal zonder helm rijd? Doordat de overheid verplicht, dat er een kleurcodering op een bromfiets zit die hem van de codering van de snorfiets onderscheidt.
Controle via een rollenbank, en klaar.
We zouden na moeten denken over iets vergelijkbaars, waarbij oom agent in een oogopslag kan zien tot welke categorie je zou moeten behoren, met een mogelijkheid dat ook daadwerkelijk te controleren.
Nu voel ik er weinig voor dat alle modelvliegtuigen groen moeten zijn en alle drones rood o.i.d., of dat alle modelvliegers een geel hesje moeten dragen en alle drone vliegers een oranje hesje.
M.a.w. ik weet (nog) niet hoe het uitgevoerd moet worden.
Wat ik wel weet, is dat ALS we over oplossingen na gaan denken met zijn allen, dat we dan nadenken over de handhaafbaarheid van die oplossing, want een niet handhaafbare oplossing is GEEN oplossing.
Het staat voor mij in ieder geval vast dat het enige onderscheid wat werkelijk hout snijdt, het autonome karakter is.