Monitor De Wesp in karton en scratch

Image1584713856.822901.jpg

De patrijspoorten netjes uitgeboord op 2mm

Image1584786832.030100.jpg

Het dekhuis zit. Ik monteer 4 magneten. Het idee is dat ik dan later het schip in de haven niet hoef te plakken maar op zijn plaats hou met magneten.

Lijkt me slim idee!

Image1584789275.537097.jpg

Ik start met het leggen van het dek van kersenhoutfineer. Plankjes snee ik met een mal
Image1584789366.863932.jpg
Image1584789444.173125.jpg

Ooit geleerd uit het boek van Willie Fraider, mijn absolute leermeester waar ik nog steeds veel respect voor heb

Image1584789581.256441.jpg

Niet alleen fantastische modellen maar bovenal ook fantastisch uitgelegd (want dat is zeldzamer, vind ik).

Erik, Is dat hout voor het dek flexibel genoeg om het met de buitenkant van de romp mee te laten lopen? En dan in het midden een wat bredere rechte (zogenoemde) koningsplank. Dan krijg je een veel mooier geheel. Aan de buitenkant zou je een dubbelbrede plank kunnen nemen voor de waterloop. Maar breder zal wel te star worden. Of eventueel nat in model brengen. Succes ermee! Gr. Klaas.

Hoi Klaas. Het moet zo worden als deze afbeelding

Image1584797148.131558.jpg

Een soort metalen platen. Dat moet ik nog bijsnijden

Alhoewel, de bouwtekening zegt iets anders

Image1584797267.601122.jpg

Hier leggen ze hem over die platen heen. De bepantsering?

Maar op 1:160 krijg ik dat niet mooi. Dat gaat vrees ik splinteren

Erik, Is dat hout voor het dek flexibel genoeg om het met de buitenkant van de romp mee te laten lopen? En dan in het midden een wat bredere rechte (zogenoemde) koningsplank. Dan krijg je een veel mooier geheel. Aan de buitenkant zou je een dubbelbrede plank kunnen nemen voor de waterloop. Maar breder zal wel te star worden. Of eventueel nat in model brengen. Succes ermee! Gr. Klaas.

Met de buitenkant meelopen, zoals ik je begrijp, was zeker niet het geval. Het fineer zou ook zeker breken.

Image1584797967.976401.jpg

Voor ik het vergeet: uhu hard is een ramp want dat droogt verl te snel en is te dik. Kittifix werkt prima, alhoewel ook sneller droog dan ik zou willen

Die brede plank tegen de zij met die kartelrand is van de waterloop. Die moet voorkomen dat af te voeren water tussen de naden loopt. De kartelran zorgt ervoor dat er geen spitse punten aan de dekplanken komen en die inscheuren. Waar de grijze segmenten langs de kant toe dienen geen idee. Of zouden dat de opstaande delen van de verschansing zijn. De positie van de dwarsstrepen erin lijkt overeen te komen met de verschansingstutten. Op de tekening lijkt er op de verschansing een breed (houten) potdeksel te liggen. Is er nog een soort bouwbeschrijving bij? Gr. Klaas.

Image1584808829.770598.jpg

Dat zit er in ruwe vorm op. Belangrijk is steeds met een lineaal flink aan te duwen (desnoods bijsnijden maar dat is een zwaktebod).

Kieren laten zich later makkelijk vullen met verdunde houtlijm en schuursel

Die brede plank tegen de zij met die kartelrand is van de waterloop. Die moet voorkomen dat af te voeren water tussen de naden loopt. De kartelran zorgt ervoor dat er geen spitse punten aan de dekplanken komen en die inscheuren. Waar de grijze segmenten langs de kant toe dienen geen idee. Of zouden dat de opstaande delen van de verschansing zijn. De positie van de dwarsstrepen erin lijkt overeen te komen met de verschansingstutten. Op de tekening lijkt er op de verschansing een breed (houten) potdeksel te liggen. Is er nog een soort bouwbeschrijving bij? Gr. Klaas.

Die kartelrand noemen ze het lijfhout en en de vertanding de vissingdelen.

Mvg,

Pascal.

Wow heren! Jullie hebben er verstand van! Nee, geen bouwbeschrijving, je moet maar raden en met experts zoals jullie leer ik een hoop

Image1585342943.968165.jpg

Ik zaag kleine stukjes messingpijp en vul die met geponst fineer. Dit worden de kolenluiken. Althangs, volgens mij zijn het dat

Image1585343084.946716.jpg

Die 4 rondjes

Image1585403842.836515.jpg

Alle onderdelen zitten op het dek. Er moet nog geschuurd worden, maar dat kan beter na de montage.

Image1585467827.696102.jpg

Ik schuur het dek en veeg wat schuursel in eventuele kiertjes. Daarna bestrijk ik het dek met verdunde houtlijm en wat druppels afwasmiddel

Back