Mooie foto's, niet modelbouw

@ Jesse: goh deze kwamen gewoon vanaf facebook, die zal ze waarschijnlijk enorm verkleinen voordat hij ze online gooit. In't vervolg pluk ik de url wel van Flickr (zoals die laatste).

@ Jarigeviking: even de L lensjes bekeken: de 24-70 f2.8 is exact wat ik zou nodig hebben! helaas is de kostprijs 1100euro ....

als ik 500 a 600 euro haal uit mijn 2 lensen die ik zou vervangen is het nog een bom geld.... En tweede hands heb ik ze nog niet gevonden, het moet dus een supergoeie lens zijn ;-).

Ze zijn er wel gebruikt, maar je moet bij grote zaken kijken die aan professionals leveren.

Vandaag ook eens wat geprobeerd.
Niet te vergelijken met jullie shot's maar kom...
http://farm4.static.flickr.com/3636/3622960602_ec53c52af7.jpg?v=0

http://farm4.static.flickr.com/3393/3622977992_05791f5f16.jpg?v=0
Gemaakt met een simpele Canon PowerShot A530

grts

niels
Helemaal niet slecht hoor niels, al moet ik zeggen dat de meeste compactcamera's over het algemeen zeer goede macro's maken.

Hier ook 2 watterjuffers, helaas heb ik geen macrolens dus dichterbij kan ik niet komen:

Dat is mooi !:thumbsup:

Die foto's die ik 5 posts hierboven plaatste, zijn uiteraard met de macro stand genomen.
Wat ik ook ondervonden heb is dat als je camera op de macro stand zet en je zoomt, je een heel wazig beeld bekomt.
Ik weet niet of dat aan mijn camera ligt ..?
Dus ik deed het met macro stand en dan zo dicht mogelijk porberen te gaan, zonder dat de libelle(=waterjuffer) weg vloog.
Dit is niet altijd evident. :p

Een beter fototoestel zou wel tof zijn, maar dat kost ook weer wat.
Voorlopig doe ik het dus nog met mijn Canon PowerShot A530.:)

grts

niels

De macro stand werkt slechts op 1 brandpunt. Ga je zoomen dan verander je dat brandpunt. Bij betere zoomobjectieven voor spiegelreflex camera's kan de zoom worden gebruikt voor de vergrotings verhouding.

Het ligt dus niet aan de camera, maar is een bij effect van macrofotograferen. Waarschijnlijk als je verder af of dichter bij gaat zal het object weer scherp in beeld komen, maar dan groter of kleiner.

Let op!, dit is geen wet van meden en persen, het hangt geheel van het ontwerp van het objectief af.

Om het te begrijpen moet je kijken bij een apparaat wat speciaal voor macrofotografie is gemaakt: het balgapparaat. (zie link)

Nikon België - Producten - Catalogus - Accessoires - SLR - SLR Macrofotografie - Macro balg PB-6

Aan de voorkant komt het objectief en aan de achterkant de camera. (zie link)

http://home.planet.nl/~jon72411/afbeeldingen/PICT0005.JPG

De betere balgapparaten hebben dan ook een dubbele slede. De bovenste slede wordt gebruikt voor het verstellen van de balg. Draai je die verder naar voren toe (langer) dan wordt het object vergroot, maar je beweegt tevens buiten het bij macro zeer kleine scherpte gebied. Beweeg je de balg verder naar achteren (korter) dan krijg je hetzelfde verhaal met dit verschil dat het object kleiner wordt. Met de onderste slede waar het balgapparaat met camera mee op een statief staat wordt dan gebruikt om het geheel weer dichterbij of verder van het object af te verstellen zodat het weer scherp in beeld komt.

Kortom, afstand tot het object, zoomen, en scherpstellen zijn feitelijk allemaal scherpstelfunkties geworden.

Laatst bewerkt door een moderator:
1-1.jpg

1-2.jpg

1-3.jpg

Wow heli!
De bui van vannacht?

Ik denk d'r nooit aan om met onweer te gaan fotograferen. Wellicht omdat m'n vrouw d'r een pesthekel aan heeft. Zij kruipt dan het liefste diep onder de dekens.

Lens moet een tijdje open staan, dus de "vuurwerk" stand zou (in mijn geval) de beste zijn.
Krijg je bij open lens geen last van overstralen door straat lantaarns? Die staan bij mij namelijk voor de deur.

Wim

GOh, ik ist net terug van 10 dagen parijs. Nu bezig met alle mail doorlezen en verwerken, en kamer weer inruimen, dan zal ik van de week een paar plaatjes hier uploaden ;) Ik ben geen pro, echt niet, maar er zitten naar mijn mening wel hele mooie tussen.

Wow heli!
De bui van vannacht?
Nee deze zijn van Ma 25-05. Helaas heb ik ze niet zelf geschoten (mijn camera zou niet van die smerige vlekken op de lens hebben!) maar door een huisgenoot. Naar de negende gegaan en daar met wat rommelen aan de sluitertijd en meer geluk dan wijsheid deze beelden vastgelegd.
Ik heb trouwens een groter formaat geüpload.
Voor wat betreft het overstralen kan ik niks met zekerheid zeggen maar ik zou denken dat je er last van zou kunnen krijgen. Een keer zonder onweer proberen ;)

Vakantiefoto's ;)

Dag 1: op de camping.
dag1065.jpg

Dag 2: geen uitleg nodig ;)
dag2122.jpg

Dag 3: Versailles.. heel heftig weer. Ik ben behoorlijk nat geworden, haha.
dag3072r.jpg

dag3168.jpg

Buttweer, maar levert wel aardige plaatjes op.

Dag 4: Eiffeltoren en Dome des Invalides. Van de toren zal ik niet plaatsen, maar de Dome... Dát is pas een graf. Van wie? ;)
dag4397.jpg

Een van zijn veldheren ligt er trouwens ook prachtig bij.
dag4289.jpg

Tikkie onscherp, dat wel. Maar ik mocht niet flitsen, dan wordt dus de sluitertijd langer, en een lichte camera perfect stil houden is toch een uitdaging :P

Dag 5, Louvre, Champs Elysées, Arc de Triomphe
Dikkie! :D
dag5116.jpg

dag5463.jpg

Echt heel apart, een 5-baans rotonde met 12 richtingen... Geordende chaos zeg maar. Alles en iedereen door elkaar, en tóch gaat het goed.
Wat ik ook veel heb geprobeerd, is beetje met lichtinval en hoek spelen.
dag5480.jpg

Dag 5: 10 punten voor degene die raad waar ik geweest ben!
dag6208.jpg

dag6213.jpg

Voor hun die het nog niet geraden hebben, een tipje van een achtba.. euh, de sluier.
dag6248.jpg

Dag 7: Catacombes en Notre Dame. Vooral de Catacombes zijn erg interessant als je er tegen kan - dit is namelijk het knekelhuis. In voormalige mijngangen zijn de overblijfselen van +-5 miljoen parijzenaren opgeslagen, zoals ze uit hun graven zijn gehaald - botten dus. Heel, heel aparte ervaring om hier doorheen te lopen.
Maar eerst paar plaatjes van misschien wel de bekendste kerk ter wereld.
dag7116.jpg

dag7124.jpg

dag7191.jpg

Ze liggen netjes opgestapeld, vaak zitten er mooie patronen in, en zijn ze met cement aan elkaar geplakt. Ook hangt er bij elke stapel een gebeeldhouwde (spelling?) plaat, met een spreuk of wijsheid in frans of latijn, en de oorspronkelijke begraafplaats waar de mensen lagen.
Blijft een aparte ervaring om daar te lopen.

Dag 8: Sacre Coeur, Mont Martre
dag8015.jpg

Dag 9: Camping inpakken, geen bijzondere foto's
Dag 10 terugreis, ook geen bijzondere foto's. Wel geleerd dat ik bij deze niet van Belgische snelwegen houd.

Dikkie,

Leuke foto's.

Nu voor de punten:

dag6208.jpg

De Ardennen? ;)

Nog bij Pere Lachaise geweest?
Het kerkhof waar vele bekenden liggen.
Ook een hele aparte belevenis.

Nog een bekende: (weet niet meer hoe het heet) de wijnboer midden in de stad. Ook leuke plaatjes te maken daar.

Wim

De punten zijn niet toegekend, alle foto's zijn in omgeving parijs gemaakt, maar waar ben ik op de 5e dag precies geweest? ;) Laat je kinderen even kijken, misschien herkennen die het. Houdt in je achterhoofd dat alles wat je ziet nep is ;)

Begraafplaats Pere Lachaise niet geweest, paste niet echt meer in schema. Wijnboer net achter de kerk van Mont Martre heb ik per toeval gezien, toch apart zo midden in een grote volgebouwde stad.

Vorige week heeft m'n laptop op het werk de geest gegeven. Ik heb daarom sinds enkele dagen een andere pc. Daarop moet natuurlijk een achtergrondje. Die kun je wel van internet halen, maar ik geef de voorkeur aan een eigen foto.
Ik heb daarom gisteravond even door mijn foto's gebladerd en er een aantal uit gezocht.
Daar zitten ook nog foto's tussen die ik jullie kan tonen, dus er komen weer wat bijdragen van mij.

Als eerste een foto van de onweerswolk op Texel, waar we het hier al over hebben gehad. Geen staaltje prachtige foto, wel een dreigend gezicht:

IMAG2589-1.jpg

Dan een reactie op de vogel foto's van Amstel:
Het is inderdaad erg moeilijk een goede foto te maken van een vliegende vogel. Op de boot van en naar Texel proberen we het regelmatig.
Afgelopen jaar zaten er een paar goede foto's tussen. Een deel toevalstreffers, zullen we maar zeggen.
Door de vogels te lokken met een broodkorst heb je al een grotere kans:

DSCF4687.jpg

DSCF4688.jpg

En wanneer ze stil zitten wordt het al makkelijker:

DSCF4689.jpg

Wim

De foto's van de meeuwen zijn erg netjes Wim. Vraag me af of je iets aan nabewerking hebt gedaan? Ik denk dat je camera dit zo heeft gedaan en jij zelf geen nabewerking hebt gedaan. Door de softe randen lijken sommige meeuwen er nogal erg ingeplakt met photoshop. Als je wel hebt nabewerkt zet dan op zijn minst even de horizon recht, zo loopt de Waddenzee leeg ;)

Ik heb nog wel een vliegende Aalscholver in de aanbieding, en natuurlijk de foto's van de open dag Luchtmacht!!!

Klikbaar...

De vogel foto's zijn origineel en niet gecropped.
Zelfs de leeglopende zee is origineel ;)

Dat met die lijntjes komt denk ik door de foto emmer.
Het origineel heeft dit niet.

Nou, nog maar eentje van mij dan. Mijn nieuwe behangetje.

DSCF4745.jpg

Wim

@ Amstel76:
Mooi scherp die aalscholver,maarre, je moet die mooie foto's van luchtmacht dagen hier eens plaatsen die je ook op fotovisie gezet hebt !! ;)

Jazeker die komen hier ook vanzelf wel voorbij. Het zijn er zoveel dat ik hier en daar kleine series plaats, ik had al wel hierboven een tekstlinkje naar de hele serie gezet.

Patrulla Aguila-Spanish Air Force
1.
Patrulla_Aguila-1.jpg

2.
Patrulla_Aguila-2.jpg

3.
Patrulla_Aguila-3.jpg

4.
Patrulla_Aguila-4.jpg

5.
Patrulla_Aguila-5.jpg

6.