Morane Saulnier Parasol L 1:4

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door jasser222, 12 aug 2011.

  1. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Ja, in verband met dat naaiwerk, moet ik dan gaten in de ribben boren zodat de draad daar door kan? Of gaat de draad dan gewoon over de liggers?
     
  2. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    Geen gaten in de ribben. De draad ging van boven naar onder, om en om, om de rib heen. Ik heb er ooit een WWI plaatje van gezien, maar die kan ik niet vinden. Wel deze:

    [​IMG]
     
  3. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Alle 29 ribben:
    d.m.v. een klokboor gaten van 14mm geboord en nog een gat van 9mm.
    [​IMG]

    Een voorlopige opstelling
    [​IMG]
    De vleugel plooit goed nu, dus wing warping zal zeker lukken. Nu moet nog de voorste en achterste lijst eraan geplakt worden.

    En profiel geschuurd in het één deel van het hoogteroer.
    [​IMG]
    Nu moet het andere deel nog gemaakt worden.
     
  4. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Vandaag ben ik wat foto's gaan nemen van de 1:1 replica:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Terug verder met de bouw:
    De eerste helft van de romp is af

    [​IMG]

    En het tweede hoogteroer is in de maak:

    [​IMG]

    En ik ben begonnen aan de motorkap

    [​IMG]
     
  5. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    motorkap je beplanking in de andere richting maken... is pak sterker en makkelijker...

    ziet er voor de rest goed uit. transparante folie op je romphelft leggen en de 2de exact gelijk erop bouwen, kan niet verkeerd lopen zo.

    succes verder!

    (hangt de kleine er nog?)
     
  6. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Die hangt daar nog :p

    [​IMG]
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Lekker op dreef Jasser!
    Wat ga je gebruiken als scharnieren voor het hoogteroer en het rudder?
    Zowel hoogteroer als rudder pendelen in zijn geheel, lijkt me een lastig klusje, of heb je hier al een idee voor?

    Groeten, Ralf
     
  8. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Ik dacht aan een buisje met daarin een staafje. (zoals de echte)
    Moet wel lukken met wat olie. Of zou ik lagers nodig hebben?

    De Lewis Machien Gun, wielen en piloot zijn besteld.
     
  9. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    doen zoals bij de kleine, met buisjes, werktperfect, geen lagers nodig
     
  10. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    De nieuwe cowl
    [​IMG]

    Het richtingsroer in oratex
    [​IMG]

    Het tweede hoogteroer is bijna klaar
    [​IMG]

    De motor zal een MVVS35 worden, zodat ik wat gewicht in de neus heb en dan kan ik een grote prop draaien.

    Jasper
     
  11. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    De eerste kant van het richtingsroer is af.

    [​IMG]

    De aansturing van het hoogteroer.
    Een koperen buisje met epoxy erin gekleefd.
    Nu nog wat met plamuur afwerken.
    [​IMG]
     
  12. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    De romp:
    [​IMG]

    De plaat vanvoor is uit 3mm balsatriplex gemaakt, maar de uiteindelijke firewall komt wat meer in de romp, en die wordt uit 3mm triplex gemaakt.

    En de motor is aangekomen (MVVS35)
    [​IMG]

    Hoogteroer voor:
    [​IMG]
    Hoogteroer na:
    [​IMG]
     
  13. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    neem gerust 6mm voor de firewall hoor! 3 is veel te weinig.
    en komen er geen triplex(3mm) binnenzijkanten in?

    anders ziet het er al goed uit!
     
  14. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    Die komen er nog in (voorlopige opklemming)
    [​IMG]

    En het tweede hoogteroer is ook af.
    Eerst heb ik met vernis het hoogteroer ingespoten (enkel de kanten), zodat de zwarte verf niet zou uitlopen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  15. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    De romp is ruw af

    En de firewall is geplaatst:
    [​IMG]

    De roeren hangen voorlopig vast
    [​IMG]

    [​IMG]

    Het kleine vleugeltje boven de romp, waar de 2 stokken van de vleugels in komen.
    [​IMG]

    En de vleugels zijn zo goed als af (nog folieën) en afwerken.
    [​IMG]
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Wow! jij gaat hard!
    Ziet er al mooi uit.
    Ik zie nog niet zo goed hoe de scharnieren van de roeren zitten?
    Zou je nog een grotere close up kunnen maken?

    Groeten, Ralf
     
  17. jasser222

    jasser222

    Lid geworden:
    21 mrt 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    Dikkebus/Poekapelle
    De replica:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier zonder roeren

    [​IMG]

    Er gaat gewoon een koperen buisje door.
     
  18. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik zou over de verbinding mss nog een smal strookje glasmat aanbrengen??

    je piloot is vandaag binnengekomen.(servo zoek ik maar kan ik niet beloven)
    succes verder
     
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Het is mooi gemaakt maar dit is niet toereikend!
    Zeker met een 35cc benziner erop, ik vrees dat je met draaiende motor bij de eerste roeruitslag je roer kwijt bent!

    Voor je hoogteroer kun je er misschien dun koperdraad omheen winden en dit vastsolderen aan de pijp of met epoxy insmeren.

    Voor je rudder moet je echt iets anders verzinnen want dit breekt gegarandeerd af. :( Metalen lip eromheen vouwen?
    Je kunt hem bij de skid onderaan ook nog een scharnierpunt meegeven dan wordt de kracht al beter verdeeld.

    Verder zag ik dat je roerhoorntjes van liteply zijn?
    Dit kun je de volgende keer beter van Paxolin maken
    Vrees dat ook dit niet sterk genoeg is.

    Verder wat driehoeksverstijvingen aan het achterste rompbalkje lijken me ook niet onverstandig!
    Al je roerkrachten hangen hier namelijk aan!

    Geen leuke opmerkingen nu je al zover bent, maar beter van te voren gewaarschuwd dan achteraf :rolleyes:

    Blijft wel een hele mooie kist!

    Succes, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2012
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.110
    Locatie:
    N. Brabant
    Eens met Ralf, wordt een mooie kist maar dit lijkt me zeker niet sterk genoeg om mee te vliegen. Het achterste balkje waar beide scharnierpunten aan zitten lijkt van balsa, als dit zo is zou ik die zeker ook vervangen door een hardhouten balkje voorzien van de driehoeksverbindingen die Ralf adviseerd. De balsa verbindingen tussen de pijp voor `t hoogteroer zou ik vervangen door triplex verbindingen.

    Is het misschien een idee om het verticale buisje voor de rudder vast te solderen aan de horizontale voor het stabilo? Heb je een kruis welke je stevig aan het achterbalkje kan vastzetten. Bij de 1:1 replica lijken ze elkaar ook te raken en met elkaar verbonden te zijn.

    De firewall van 3mm liteply is echt veel te zwak voor de bevestiging van de MVVS35. Die zou ik van dikker vliegtuigtriplex maken.

    Ik wil je zeker niet demotiveren en het is goedbedoeld advies, maar zo`n grote kist met zo`n grote motor moet wel veilig. Je kan overal nog goed bij en hoeft voor de aanpassingen weinig te slopen. Het is opzich ook niet zoveel werk maar zeker de moeite waard!

    Succes verder,
    Groeten, Ramses
     
    Laatst bewerkt: 16 aug 2012

Deel Deze Pagina