Moswey 3 schaal 1:3.5

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door tjarko, 30 okt 2017.

  1. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    1.949
    Hardhouten vluchboorden, mooi schaafwerk.
    Welk schaafje gebruik je daarvoor.
    Wil ik eens zien ??
     
  2. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    568
    Aurectar, Eerste postje van de vleugeltippen 3e foto zie je mijn blauwe david schaafje en de schuurlatten. Daar is alles mee gedaan.
     
  3. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    1.949
    Ondertussen een David schaafje aangeschaft.
     
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.401
    Locatie:
    groningen
    Maar dan wel die dikke, voor bay's (naar het schijnt); niet die dunne dingen.

    Met die dikke gaat het veel beter.


    jan.
     
  5. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    568
    Vorderingen aan de Moswey 3 vleugeltip.
    Buisje voor de aileron servokabel uit rietjes.
    20180311_131152.jpg
    Ik heb de rietjes een beetje ingesneden, dan kun je ze net in elkaar schuiven en gefixeerd met tape. Toen alles in de vleugel geschoven en met hotmelt vastgezet. Kabeldoorvoer door webbing wat groter gefreesd.
    20180311_131209.jpg aileron servo locatie voorzien van wat extra houtjes om straks de Diacov op te strijken.
    20180311_131218.jpg Onderste tip beplanking er op.
    20180311_131241.jpg
    Verende pen sluiting om de carbon buis in aileron straks mee te lageren. De ailerons blijven afneembaar.
    20180311_135818.jpg
    Nog even drogen en dan strijk ik de torsiedoos dicht. Weer mooi op de bouwplank met negatiefribjes ter ondersteuning. Ik had per ongeluk de rib voetjes aan de achterlijst er al af gehaald. Maar zo ging ook goed.
    20180311_172056.jpg
    Even alles inelkaargezet voor belangstellende familie. Past bijna niet meer op zolder! Wel een pracht kist.
     
    SRS, renetl50, E.hof en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    568
    Deze week bouwpauze.
    Wel even de vleugeltip pas gemaakt.
    Dat is erg fijn van deze freeskit, het past erg netjes.
    20180318_190102.jpg
    Overzichtsplaatje, net te groot voor mijn werkblad. Ik moet eigenlijk beter opruimen.
    20180318_190121.jpg
    Meeuwvleugel knikje zit er strak in.
    20180318_190112.jpg
    Ook van boven strakke aansluiting. Dat moet natuurlijk ook want je kunt er hooguit 0.2 mm aan schuren. Volgens de bouwbeschrijving moet er een strookje 80 grams glas over de naad.
    De achterlijst lijnde niet helemaal op. Tip deel 1 mm kleiner. Dat schuur ik er wel uit.
     
  7. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    568
    Tipblok met 0.4 mm triplex laagje aangebracht.
     
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    568
    Plaatjes
    20180318_173258.jpg
    Ruw in vorm. Al redelijk op maat, anders kun je niet nauwkeurig het triplex precies op de middellijm plaatsen.
    20180318_190159.jpg en gladgeschuurd.
     
  9. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    568
    Vleugeldeel 2 is ook al onderweg. Vanavond gaat de onderste ligger gording er nog wel in.
    20180318_193326.jpg
    Rechts onder een stapeltje Moswey3 vleugel.
     
    Sikorsky, aurectar, J.B en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    568
    Zo de ligger zit er in. En ook hulpligger servo kabel buisje en stukje achterlijst.
    20180318_225926.jpg
    Morgen verder.
     
    aurectar, ISOLA2 en serge pot vinden dit leuk.
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    568
    Het was een iets langer nachtje.. Vliegseizoen vroeg veel pylon race aandacht. Maar nu weer even aan de Moswey.
     
  12. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    568
    15333957835608270165599803950484.jpg gewoon verder met linker tip. Neuslijst. Tip etc..
     
    TheoV en serge pot vinden dit leuk.
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    568
    Beide vleugeltippen zijn ruwbouw af.
    Nu de ailerons.
    Zelfde principe. Ribbetjes op een bouwplaat. Wel met carbon buis er voor in.
    20180805_160641.jpg ribben en carbon buis passen.
    20180805_160648.jpg op het tip uiteinde heb ik nog een messing hulsje in de carbon buis en rib geplaatst. Anders draagt het enkel op het laatste ribje.
    20180805_163449.jpg en dan de achterlijst met driekhoekjes. Helaas geen2x5 latje meer en de poging er een zelf te snijden is mislukt. Dinsdag hout halen.
     
    serge pot en ISOLA2 vinden dit leuk.
  14. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    568
    Een van de echte uitdagingen is om de 0.4mm triplex bekleding tot een radius van 3.25 mm te buigen. Eerst een uur weken in warm water en dan om een staaf buigen en vastklemmen. Ik had 10mm nylon staf maar niet dunner voor het uiterste stukje. Gelukkig wel een hengel deel met orecies de goede maat. In de bankschroef tussen balkjes klemmen is het makkelijkste maar met lijmklemmen ging ook. Nu 24 uur wachten?
    20180810_180944.jpg 1 uur in warm water in de ovenschaal. 3 stukken van 295 mm rolroer is bijna 900 mm lang!
    20180810_193451.jpg klemmen in de bankschroef 10mm pen
    Netjes vlak zodat het straks zonder wringen past.
    20180810_195024.jpg
    Hengeldeel in de lijmklemmen. Gaat ook.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  15. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    568
    Geen zin om te wachten natuurlijk. Dus maar met nr2 begonnen.
    20180810_211737.jpg over een half uurtje droog en kan de carbon buis er in...
     
    serge pot vindt dit leuk.
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    568
    Hij past
    20180810_231204.jpg
     
    aurectar, TheoV, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    568
    Even vakantie pauze.
    Vaststrijken van de triplex torsie doos van een rolroer.
    Beide zijden insmeren met witte houtlijm. 20 min drogen en dan vast strijken.
    Dit is best een uitdaging want de voorgevormde kromming gaat er bij verwarmen weer uit.
    Stukje bij beetje strijken en vadtduwen. Laastste stukje op de mal zodat het rolroer mooi vlak blijft. Enorme toename van de torsie stijfheid. Gaaf onderdeel.
    20180817_225044.jpg eerste stuk zit er op. Tweede deel ingesmeerd met houtlijm.
    20180817_225055.jpg detail.
    20180817_230859.jpg Deze is klaar.
     
    reing, Rick NL, Ariel en 5 anderen vinden dit leuk.
  18. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.401
    Locatie:
    groningen
    Mooi gedaan, knap stukje werk! :thumbsup:


    jan.
     
  19. Hans V

    Hans V

    Lid geworden:
    29 mei 2017
    Berichten:
    165
    Locatie:
    Amsterdam
    Heel kundig gebouwd.
     
  20. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    568
    Bedankt voor de complimenten...
    Nu verder met rolroer scharnier en servo. Het scharnier is zo gemaakt dat het rolroer afneembaar blijft. De zijde aan de romp kant heeft een pin die in de vleugel rib draait. De vleugeltip heeft een verende pen. Deze kun je indrukken, rolroer plaatsen en dan de pen in het rolroer laten schuiven. Omdat de roeren 90 cm lang zijn heeft de ontwerper ook nog 2 tussensteunen gemaakt, gvk plaatjes met 6 mm gat en een grote opening waar je de 6mm carbon buis in moet klikken. Dat gaat mij veel te stroef, durfde ik niet. Ik heb de buis een plat kantje gegeven zodat je met rolroer 45 graden naar beneden hem er wel in kunt klikken. Bij normale uitslag zit het platte kantje op een veilige plek.
    20180819_162319.jpg De rolroer hevel is ook uit 2mm gvk plaat. Deze is ontworpen voor dubbele aansturing.
    Origineel heeft echter enkelzijdige aansturing aan de onderzijde.
    20180819_161622.jpg Dus dat wil je dan toch!
    Helaas bleek dit echt niet te werken. De carbon buis in gvk plaat scharnier heeft toch best wat speling en dat voel je dan terug als 5 mm speling aan roer uiteinde.
    Niet makkelijk op te lossen, dus toch maar dubbele aansturing. In eerste instantie leek me dat helemaal niets vanwege de overbepaaldheid. Maar met zoveel speling in het scharnier werkt het prima.
    20180819_210900.jpg
    Zo gaat het ongeveer worden. 2 gaffeltjes vastgesoldeerd aan de M2 stangetjes.
    Omdat er nu een stang boven uit de vleugel komt moet daar ook triplex indekking op. Dus de mooie driehoekjes er af en een grotere plaat 0.4mm triplex terug. Zonder was de servo waarschijnlijk erg zichtbaar geweest door de ongelakte bespanning, dus zo gek nog niet.
    20180819_210824.jpg
    Hier zit ook de scharnier afdicht strip er op.
    Nog steeds niet klaar want er moeten nog allerlei verstevigings stukjes 0.4mm triplex op de rolroeren..
    20180819_210810.jpg
    Alles in 4 voud, 2 rolroeren, boven en onder.
     
    TheNorb en J.B vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina