Moswey 3 schaal 1:3.5

Vandaag de neuslijst er aangelijmd en in vorm geschaafd en geschuurd.
Lekkere berg krullen.
Bekijk bijlage 273546 is wel netjes geworden.. na het vegen en stofzuigen.
Bekijk bijlage 273548
Helaas hars arme latjes want ik miste de lekkere geur van versgeschaafd vuren.
De vleugels beter pasgemaakt op de romp.
Vreemdgenoeg zaten de messing pasbussen veel te laag t.o.v de gaten in de wortelribben.
Bekijk bijlage 273547
Nog eens goed gecontroleerd of de 14 mm pen overal centrisch in zit. Toch wel ok hoewel het 14x18mm rechthoekige gaten zijn voor de eigenlijke rechthoekige pen.
De gaten in de wortelribben een beetje naar onderen uitgefreesd. Nu gaan de vleugels er wel goed op, en toch geen speling.
Een foto van het vooraanzicht maakt duidelijk wat er aan de hand is. De wortelribben staan niet haaks op de 14mm pen. Maar de 5mm messing paspennen staan wel haaks op de wortelribben. En ik heb deze 5mm pennen lekker lang gemaakt.. aiii.
Bekijk bijlage 273549
Deze pennen hadden uitgelijnd moeten zijn met de 14mm pen.
Het zit nu ook wel ok, dus gewoon mee vliegen. Als de vleugels tegen de romp zitten liggen beide pennen (voor en achter) netjes tegen de bovenzijde van de gaten.

Hardhouten vluchboorden, mooi schaafwerk.
Welk schaafje gebruik je daarvoor.
Wil ik eens zien ??
 
Aurectar, Eerste postje van de vleugeltippen 3e foto zie je mijn blauwe david schaafje en de schuurlatten. Daar is alles mee gedaan.
 
Ik gebruik in een dergelijke situatie wattenstaafjes om die klodders mooi dun uit te smeren over de hele breedte van (in dit geval) een rib-bay.

Maar dan wel die dikke, voor bay's (naar het schijnt); niet die dunne dingen.

Met die dikke gaat het veel beter.


jan.
 
Vorderingen aan de Moswey 3 vleugeltip.
Buisje voor de aileron servokabel uit rietjes.
20180311_131152.jpg

Ik heb de rietjes een beetje ingesneden, dan kun je ze net in elkaar schuiven en gefixeerd met tape. Toen alles in de vleugel geschoven en met hotmelt vastgezet. Kabeldoorvoer door webbing wat groter gefreesd.
20180311_131209.jpg
aileron servo locatie voorzien van wat extra houtjes om straks de Diacov op te strijken.
20180311_131218.jpg
Onderste tip beplanking er op.
20180311_131241.jpg

Verende pen sluiting om de carbon buis in aileron straks mee te lageren. De ailerons blijven afneembaar.
20180311_135818.jpg

Nog even drogen en dan strijk ik de torsiedoos dicht. Weer mooi op de bouwplank met negatiefribjes ter ondersteuning. Ik had per ongeluk de rib voetjes aan de achterlijst er al af gehaald. Maar zo ging ook goed.
20180311_172056.jpg

Even alles inelkaargezet voor belangstellende familie. Past bijna niet meer op zolder! Wel een pracht kist.
 
Deze week bouwpauze.
Wel even de vleugeltip pas gemaakt.
Dat is erg fijn van deze freeskit, het past erg netjes.
20180318_190102.jpg

Overzichtsplaatje, net te groot voor mijn werkblad. Ik moet eigenlijk beter opruimen.
20180318_190121.jpg

Meeuwvleugel knikje zit er strak in.
20180318_190112.jpg

Ook van boven strakke aansluiting. Dat moet natuurlijk ook want je kunt er hooguit 0.2 mm aan schuren. Volgens de bouwbeschrijving moet er een strookje 80 grams glas over de naad.
De achterlijst lijnde niet helemaal op. Tip deel 1 mm kleiner. Dat schuur ik er wel uit.
 
Plaatjes
20180318_173258.jpg

Ruw in vorm. Al redelijk op maat, anders kun je niet nauwkeurig het triplex precies op de middellijm plaatsen.
20180318_190159.jpg
en gladgeschuurd.
 
Het was een iets langer nachtje.. Vliegseizoen vroeg veel pylon race aandacht. Maar nu weer even aan de Moswey.
 
Beide vleugeltippen zijn ruwbouw af.
Nu de ailerons.
Zelfde principe. Ribbetjes op een bouwplaat. Wel met carbon buis er voor in.
20180805_160641.jpg
ribben en carbon buis passen.
20180805_160648.jpg
op het tip uiteinde heb ik nog een messing hulsje in de carbon buis en rib geplaatst. Anders draagt het enkel op het laatste ribje.
20180805_163449.jpg
en dan de achterlijst met driekhoekjes. Helaas geen2x5 latje meer en de poging er een zelf te snijden is mislukt. Dinsdag hout halen.
 
Een van de echte uitdagingen is om de 0.4mm triplex bekleding tot een radius van 3.25 mm te buigen. Eerst een uur weken in warm water en dan om een staaf buigen en vastklemmen. Ik had 10mm nylon staf maar niet dunner voor het uiterste stukje. Gelukkig wel een hengel deel met orecies de goede maat. In de bankschroef tussen balkjes klemmen is het makkelijkste maar met lijmklemmen ging ook. Nu 24 uur wachten?
20180810_180944.jpg
1 uur in warm water in de ovenschaal. 3 stukken van 295 mm rolroer is bijna 900 mm lang!
20180810_193451.jpg
klemmen in de bankschroef 10mm pen
Netjes vlak zodat het straks zonder wringen past.
20180810_195024.jpg

Hengeldeel in de lijmklemmen. Gaat ook.
 
Even vakantie pauze.
Vaststrijken van de triplex torsie doos van een rolroer.
Beide zijden insmeren met witte houtlijm. 20 min drogen en dan vast strijken.
Dit is best een uitdaging want de voorgevormde kromming gaat er bij verwarmen weer uit.
Stukje bij beetje strijken en vadtduwen. Laastste stukje op de mal zodat het rolroer mooi vlak blijft. Enorme toename van de torsie stijfheid. Gaaf onderdeel.
20180817_225044.jpg
eerste stuk zit er op. Tweede deel ingesmeerd met houtlijm.
20180817_225055.jpg
detail.
20180817_230859.jpg
Deze is klaar.
 
Bedankt voor de complimenten...
Nu verder met rolroer scharnier en servo. Het scharnier is zo gemaakt dat het rolroer afneembaar blijft. De zijde aan de romp kant heeft een pin die in de vleugel rib draait. De vleugeltip heeft een verende pen. Deze kun je indrukken, rolroer plaatsen en dan de pen in het rolroer laten schuiven. Omdat de roeren 90 cm lang zijn heeft de ontwerper ook nog 2 tussensteunen gemaakt, gvk plaatjes met 6 mm gat en een grote opening waar je de 6mm carbon buis in moet klikken. Dat gaat mij veel te stroef, durfde ik niet. Ik heb de buis een plat kantje gegeven zodat je met rolroer 45 graden naar beneden hem er wel in kunt klikken. Bij normale uitslag zit het platte kantje op een veilige plek.
20180819_162319.jpg
De rolroer hevel is ook uit 2mm gvk plaat. Deze is ontworpen voor dubbele aansturing.
Origineel heeft echter enkelzijdige aansturing aan de onderzijde.
20180819_161622.jpg
Dus dat wil je dan toch!
Helaas bleek dit echt niet te werken. De carbon buis in gvk plaat scharnier heeft toch best wat speling en dat voel je dan terug als 5 mm speling aan roer uiteinde.
Niet makkelijk op te lossen, dus toch maar dubbele aansturing. In eerste instantie leek me dat helemaal niets vanwege de overbepaaldheid. Maar met zoveel speling in het scharnier werkt het prima.
20180819_210900.jpg

Zo gaat het ongeveer worden. 2 gaffeltjes vastgesoldeerd aan de M2 stangetjes.
Omdat er nu een stang boven uit de vleugel komt moet daar ook triplex indekking op. Dus de mooie driehoekjes er af en een grotere plaat 0.4mm triplex terug. Zonder was de servo waarschijnlijk erg zichtbaar geweest door de ongelakte bespanning, dus zo gek nog niet.
20180819_210824.jpg

Hier zit ook de scharnier afdicht strip er op.
Nog steeds niet klaar want er moeten nog allerlei verstevigings stukjes 0.4mm triplex op de rolroeren..
20180819_210810.jpg

Alles in 4 voud, 2 rolroeren, boven en onder.
 
Back
Top