Moswey 3 schaal 1:3.5

Gelukkig nog net wat tijd om de ligger met epoxy te verlijmen en vleugelbuis.
Ik gebruik 20 min potlife, is morgenochtend ruimschoots handvast en klaar om verder te werken.
20180203_213149.jpg

Middenribje en halve webbing zit er ook op. Klaar voor voorlijst..
 
Voorlijst achterlijst dat gaat allemaal lekker met deze kit.
Detail ribben met steuntjes voor de 2x8 mm
20180204_171852.jpg
vuren achterlijst.
 
Webbing vastlijmen met ingedikte epoxy. De tweede vleugelhelft is bijna net zover als de eerste. Dan komt pasmaken op de romp.
1518037906252474544642.jpg
 
Lijkt wel een schuurdeur zo!
Buis in de romp gelijmd. Vleugels pasmaken is wel een klusje. De wortelribben zijn ietsje krom en kieren. Moeten wat houtes tegen zodat het mooi gaat passen.

Vraagje: wat is een goede methode om de vleugels tegen de romp te bevestigen?

20180211_171029.jpg
 
Lijkt wel een schuurdeur zo!
Buis in de romp gelijmd. Vleugels pasmaken is wel een klusje. De wortelribben zijn ietsje krom en kieren. Moeten wat houtes tegen zodat het mooi gaat passen.

Vraagje: wat is een goede methode om de vleugels tegen de romp te bevestigen?

Bekijk bijlage 272076

ik vind het multilock systeem prima werken.
afhankelijk van de spanwijdte gebruik je kunststof pennen met 1, 2, 3,of 4 ringen

https://www.multiplex-rc.de/produkte/725142-multilock-uni-set

en hieronder een draadje hier op MBF
http://www.modelbouwforum.nl/threads/vleugel-bevestiging-grotere-zwever.113001/
 
Zo de eerste vleugelhelft is bijna beplankt.
Eerst de onderzijde. Dan terug op de mal met halve ribjes ter ondersteuning. Zo wordt een vleugel heel gemakkelijk kaarsrecht. De torsiestijfheid is enorm nu de torsiedoos beplankt is.
Even op de weegschaal. 557 gram! Dat valt me flink mee.
Wat plaatjes.
20180212_224458.jpg

20180212_235820.jpg

20180212_235828.jpg


20180212_172940.jpg



V

20180212_235814.jpg


20180213_000536.jpg
 
Puntjes op de i van de kleppen.
In de kleppenkast moeten nog 2 mm balsa lijstjes om te zorgen voor een lekarme afdichting.
Eerst de triplex indekking netjes flush geschuurd met de kleppenkasten.
Toen de latjes er in.... En dat paste helaas net niet met de boutjes en moertjes die ik had gebruikt om de kleppen vast te zetten op de armpjes.
Navraag bij de bouwer, hij zet ze vast met holnietjes zoals bij servo,s zitten.
Die had ik helaas niet meer, dus de draaibank weer te hulp geroepen. Kleine busjes gemaakt 3mm dik met 6mm flensje van 0.5 mm dik. Heel voorzichtig vastgelijmd met 5 min epoxy....
Het gaat nu wel passen, maar de spacer busjes op de 2 draai assen moet ik ook opnieuw maken. Het komt echt op 0.5mm precies.
20180218_162620.jpg

Klep met oude boutjes en de busjes, voor het verlijmen
20180218_162637.jpg

Closeup..
20180218_180450.jpg

Zo strak zit dat. Waar de draaiassen en hulzen er in schuiven bij het monteren moest ik de sluitlijstjes van inkepingen voorzien.
20180218_180515.jpg

Wordt wel mooi!
20180218_180528.jpg

Moet heel netjes gecentreerd worden.
20180218_180531.jpg

Wel fijn als het straks netjes afdicht. Zal de zweefeigenschappen goed doen.
 
Ondertussen bekledingsmateriaal besteld. De bouwer raad Diatex1000 aan , fijngeweven polyesterdoek. Maar ik kan in huis niet spanlakken vanwege enig astmatische huisgenoten. Toen maar eens Diacov1000 geprobeerd, zelfde spul maar met lijmlaag, strijkbaar. Je leest soms dat het wat lichter is dan Oratex. Het zou dichter geweven zijn dan Sig coverall.
 
Laatst bewerkt:
Stukje van 5x20 cm afgesneden en op de weegschaal. 1.43 gram met schutfolie. 0.43 gram schutfolie. 0.99 a 1.00 gram diacov1000. Dus toch 100 gr/m2...Is dat lichter dan Oratex?
20180221_192232.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag de neuslijst er aangelijmd en in vorm geschaafd en geschuurd.
Lekkere berg krullen.
20180225_155510.jpg
is wel netjes geworden.. na het vegen en stofzuigen.
20180225_155748.jpg

Helaas hars arme latjes want ik miste de lekkere geur van versgeschaafd vuren.
De vleugels beter pasgemaakt op de romp.
Vreemdgenoeg zaten de messing pasbussen veel te laag t.o.v de gaten in de wortelribben.
20180225_155635.jpg

Nog eens goed gecontroleerd of de 14 mm pen overal centrisch in zit. Toch wel ok hoewel het 14x18mm rechthoekige gaten zijn voor de eigenlijke rechthoekige pen.
De gaten in de wortelribben een beetje naar onderen uitgefreesd. Nu gaan de vleugels er wel goed op, en toch geen speling.
Een foto van het vooraanzicht maakt duidelijk wat er aan de hand is. De wortelribben staan niet haaks op de 14mm pen. Maar de 5mm messing paspennen staan wel haaks op de wortelribben. En ik heb deze 5mm pennen lekker lang gemaakt.. aiii.
20180225_155621.jpg

Deze pennen hadden uitgelijnd moeten zijn met de 14mm pen.
Het zit nu ook wel ok, dus gewoon mee vliegen. Als de vleugels tegen de romp zitten liggen beide pennen (voor en achter) netjes tegen de bovenzijde van de gaten.
 
Eindelijk tijd voor de vleugeltippen.
Mallen op de bouwplank schroeven.
20180224_170301.jpg

Ribben en webbing uit de freesplaten halen.
Alle nokjes wegschuren. Zo mooi deze ribjes. Bij de eerste uit de set dacht ik dat er een fout ribbeltje in zat dat ik ijverig wegschuurde, maar dat is de 0.40 mm sprong voor de .4mm triplex indekking..hihi..
20180225_192941.jpg

Ook de inwendige hoekjes voor de liggers moeten even gevijld worden, frees radius er uit.
En dan zit alles snel in elkaar.
Eerst de webbing, uit 2 delen met 4 ribben op zijn plek zetten.
20180225_173213.jpg

Daarna de resterende ribben er op.
20180225_194131.jpg

Dan moeten de liggergordingen er in. Even vertraging want mijn hout is op. Heb 1 gording klaar...
 
Zo we zijn weer een week verder. Eigenlijk alleen vandaag gebouwd. Het was deze week ook jaarvergadering van de club en schaatsweer.
De gordingen zijn zeer sterk verjongd. Uit 3 lagen 2x8mm vuren
De vleugel bouwt erg makkelijk en snel. Ik doe het niet precies volgens de beschrijving waar eerst de onderste gording er in moet.
Ik ga lekker verder met alles in de bouwmal. Bovenligger neuslijst hulpligger. Dan de vleugel uit de mal en onderste liggerdelen er in. Wel opletten dat alles recht blijft. Dus toch terug in de mal. Onderste gording trek ik vast met stukjes binddraad van de tuin.
20180304_143047.jpg

Neuslijst hulpligger hoofdligger.
20180304_161539.jpg

Onderste gording vastgetrokken met stukjes ijzerdraad.
20180304_161602.jpg

Vleugel verbindingsstuk precies pasmaken.
20180304_162725.jpg
web er tegen en sluitrib, met epoxy.
20180304_162736.jpg

Met pasmalletje S12 checken of het ribje in de juiste schuine stand staat.
20180304_194045.jpg

Achterlijstje met triplex driehoekjes.
 
Laatst bewerkt:
Inbouwen rolroer servo is helemaal improvisatie. Dat gaat weer een stuk trager. Bedenken aftekenen figuurzagen pasmaken proberen aanpassen weer alles opnieuw..
Worden standaard luikjes met servo er op geschroefd. Heb ik vaak zo gezien maar nog nooit zelf gemaakt.
20180304_194955.jpg

Servo op zn luikje.
20180304_194945.jpg

Past maar net tussen de ribben..
Ik ga de ribben nog verbreden aan de buitenzijde om de Diacov goed vast te kunnen zetten.
 
Ik zie op de foto's van post #174 dikke klodders witte lijm.

Op zich niks mis mee, maar . . .

Ik gebruik in een dergelijke situatie wattenstaafjes om die klodders mooi dun uit te smeren over de hele breedte van (in dit geval) een rib-bay.

Hou je na droging een heel mooi dun lijmrandje over.


jan.
 
Ik ook.. gelukkig vliegen er al een paar succesvol. Het is een lasverbinding van de gordingen 6mm dik 40 mm lang dat is 1op6.6...er zit ook een 2mm triplex plaat aan de zijkant. En een strookje glas over de huid wordt genoemd..
 
Back
Top