Moswey 3 schaal 1:3.5

De eerste vleugel is klaar. Echt een flinke jongen!
20190218_223528.jpg

Met servo,s 1050 gram. Dat valt me flink mee. Verf is minder zwaar dan gedacht.
Even passen..
20190218_224012.jpg

Dat geeft inspiratie om vleugel helft nr2 snel af te maken.
Het is eigenlijk ook niet zo veel werk maar de vliegersvergadering en club jaarvergadering dat kost ook tijd, net als het Ornithos fokker D7 club projectje.
 
Zo weer thuis na een kort uitstapje.
2e laag blanke lak en eerste laagje blauw op de onderzijde.
20190308_202648.jpg
Ook de rompneus gladgeschuurd na het laatste plamuur rondje en blauw gelakt. Dit is nu helemaal glad, en ook de houtnerf niet meer zichtbaar.
20190308_202708.jpg
Dat ga ik niet overal doen, gaat toch het houtbouw idee te ver verloren.
 
Laatst bewerkt:
Kleine klusjes, schaatsen monteren.
20190309_174116.jpg

Ik had deze eerder al gelamineerd van dun triplex.
Ondertussen ook de motor proefgedraaid, ging achteruit! Gelukkig kun je dat op een Castle Talon regelaar inprogrammeren. Loopt mooi gelukkig, met de zelfgemaakte verlengas en afneembare propmeenemer.
 
Klopt, maar dat is lastiger bereikbaar. Even de CC regelaar aan PC hangen en instellen doe ik vaker. Ook meteen alle instellingen gecontroleerd en rem aangezet.
 
De hoofdschaats heb ik toch verend gemonteerd. Geen detail fotos van, maar er zit 10mm schuim onder. Achter een klein pennetje in een slobgat. Voor zit een m3 boutje van onder door de schaats heen, beetje los om veerbeweging mogelijk te maken.
20190310_184032.jpg

En een eerste laagje blanke lak.
Vleugel 2 zit onder in de finale laklaag. Gaat steeds beter. Na het schuren en afplakken lak ik nu de witte en bruine stukken eerst heel dun voor. Daarna met egale kleurlaag er overheen. Dan is het in 1 keer dekkend en strak.
20190310_194406.jpg

Even kleppen open na het lakken en deze randjes nastrijken.
Straks het afplakband er af!
 
Wordt echt prachtig. :thumbsup:

Je kunt nog overwegen een strip heel dun aluminium op de schaats te monteren.

Staat goed en hij beschadigt dan niet.


jan.
 
Zo het laatste beetje lichtblauw zit er op!
20190316_213740.jpg

Linker vleugel bovenzijde. Straks het plakband er af.
Vliegen begint in zicht te komen.
Nog eens alle delen gewogen:
Stabilo 195gr
Romp leeg 1856 gr
Vleugelpen 121 gr
Motoraccus 466 gr
Ontv.accu 76 gr
Vleugel r 1030 gr
Vleugel L 1030 gr schatting
Canopy 82 gr
Prop 31 gr
Totaal 4967 gr.
En dan 2% minder (100gram) want dat wijkt mijn weegschaal af, dus 4.9 kg.

En zwaartepunt van de romp (zonder vleugel) gemeten, te ver naar voren!!
Dus nu de vraag hoe dat op te lossen.
Ik ga zo licht mogelijke motoraccus gebruiken, mijn oudere F5D pylon race packs 5S 1800 mAh, 2 parallel. Maar dat maakt weinig verschil, kan max. 66 gram af.
De ontvanger accu kan makkelijk van de neus naar achter de stoel om zwp beter te leggen.
Optie om hem puur als zwever te vliegen met mininum motor accu/bec. Dan kan er wel 300 gr uit! Ik denk dat 4.6 kg de lichtste Moswey3 gebouwd is uit deze kit.
Ook mogelijk om hem met 1 motoraccu te vliegen, 50A gaat goed met deze 1800 mAh packs, 1 minuut motorloop als in F5D.
Maar ik denk dat 230 gram meer of minder met vliegen niet merkbaar zal zijn, en 2x meer stijgvluchten wel.
Morgen maar eens bekijken met geassembleerde vleugels, misschien schuift het zwaartepunt dan nog iets. Ik zit nu ca 3 cm voor de carbon pen.
 
Hij zit in elkaar!
20190317_165918.jpg

Vleugelschroeven er in, moet nog een beetje de romp aanpassen bij deze schroeven maar verder ok.
M4 getapt in de wortelribben, even een puntig stukje draadeind er in en de vleugel stevig aanschuiven. Dan op het puntje in de romp 5mm gat boren, klaar.
20190317_162048.jpg

M4 gaatje
20190317_162227.jpg

Puntig stukje draadeind er in, tegen de romp schuiven.
20190317_162234.jpg

Kleine puntje boren tot 5mm.

Nu bezig met afstellen van de roeren en servos.
 
Back
Top