Moswey 3 schaal 1:3.5

Zwaartepunt gemeten met 3D print werktuigje. Moesten wel houten balkjes onder voor zo,n grote kist.
118mm, is precies goed, tussen de 110 en 130mm opgegeven range.
De vleugel brengt het dus wat naar achteren.
20190317_221229.jpg

En een startkar te leen.
Even proefpassen.
20190317_221711.jpg

Ik denk dat komende zondag de eerste start gaat lukken..
 
Naast het feit dat ik je kist erg mooi vind en de bouw regelmatig heb gevolgt ben ik erg benieuwd naar de maiden, waar wordt dit gedaan?
Daarnaast vind ik het 3D geprinte werktuigje erg interessant, waar komt de print tekening vandaan?
 
Bedankt voor de CADFile link Theo. Ik heb nog een laagje rubber (grote krimpkous) met dubbelzijdig tape op de oplegvlakken gelijmd. Dan is hij niet zo glad.
Zo hij is nu helemaal klaar voor maiden.
Props getest, 40A op 10x4 en 80A op 11x6. Die laatste gaat het worden.
20190322_190345.jpg

Misschien bestel ik nog echte carbon bladen, dit is best veel power. Even kijken of het goed vliegt zo. 12x4 of 12x5 zou nog beter zijn denk ik.
Laatste kleine klusjes gedaan, Richtingroer verticale speling weggewerkt met 3mm spacer. Alle quicklinks geborgd met krimpkous
20190322_190434.jpg
vleugel bevestigings schroeven getest, met vulblokjes in de romp, er zat een spantje " in de weg" dus 10 mm opvullen.. En leuk detail, opberg m4 gaatjes.
20190322_190412.jpg
. Ontvanger accu spanning terug gebracht naar 5.2V met 2 dikke 6A diodes. Ligt nu vrijwel gelijk met bec spanning met 1 shottky diode, 5.28V.
Carbon pen ging te ver in de vleugels, opgevuld met 2cm schuim blokjes in de vleugelbuizen... er had een 540mm pen in gekund. Maar ik had de 1000mm pen in 2 gelijke delen gezaagd.
Cockpitkap vergrendelingstouwtje voorzien van een klein kraaltje.
En de remklep servo,s een beetje vertraagd, die hoeven niet in 0.1 sec uit te klappen.
Waarschijnlijk wordt het Zondag ochtend bij Ornithos Geldrop.
 
Misschien bestel ik nog echte carbon bladen, dit is best veel power.
Vermogen is niet zo relevant voor de belasting van de props.
Toerental wel!
Hier staat hoeveel rpm die props mogen hebben.

M.b.v. DriveCalulator kun je berekenen met hoeveel rpm jouw motor-accu-regelaar-prop-combinatie zal gaan draaien.
Paar honderd te veel is geen ramp, er zit een flinke veiliheidsmarge in.

N.B.
DriveCalc hoef je niet te installeren, gewoon de map ergens kopiëren en de EXE starten.
De eerste keer haalt hij waarschijnlijk eerst de laatste database met gegevens op.
 
Zo, maiden helemaal gelukt vanochtend.
Ik had nog even beschermhoezen gemaakt van ondervloer folie van de praxis.
20190323_173843.jpg

Dan blijft alles beter heel tijdens transport naar en van de zolder.
Samenbouwen op het veld, heerlijk veel ruimte. Maar je moet niet de vleugelschroef in de romp laten vallen..
20190324_104719.jpg

Hier staat ie al klaar op de startkar van Theo. Mooie veilige plek.
Roeruitslagen had ik nominaal volgens tekening en ca 40% meer op dual rate schakelaar. Met grote uitslagen gestart.
Noorden wind, betekent kort veld en recht naar clubhuis en hoge bomenrij starten, slechter kan niet bij ons. Gelukkig veel power, dus vol vertrouwen weg. Beetje schuin op de wind gezet, maar tijdens het opstijgen draaide de kist vanzelf op de startwagen naar exact noord. Hij kwam heel mooi van de startwagen en met een beetje up ging hij solide omhoog.
Alles ok. Beetje up trim nodig verder niets.
Zwaartepunt mag nog wat naar achteren, hij trekt de neus zeer duidelijk op na wat aandrukken. En bij deze up trim moet je met motor aan echt wat down corrigeren.
Gedrag op de remkleppen is prima, heel klein beetje neus omlaag. De daalsnelheid leek me niet heel groot, maar ik kwam bij alle drie de landingen korter binnen dan ik dacht.
Ik moet er wat meer snelheid in houden tijdens de landing, anders is zelfs afvangen nauwelijks mogelijk.
De laatste landing was zelfs heel ongelukkig, maar zonder schade....
We hebben de maiden gevierd met "champagne" appelsap met bubbels.
20190324_110735.jpg

Daarna nog 2 vluchten. De 2e was super met mooie thermiek flink geklommen 10 min zonder motor gevlogen.
Mooi doorkijk vleugeltje
20190324_105615.jpg

De kist klimt heel fors met de 80A static, 10 seconden is voldoende (wij mogen niet hoger dan 120m).
Nu alles weer netjes thuis staat eens denken aan de afwerking. Nog wat kleur er op, registratie en ern uitgebouwde cockpit, met piloot.
Dat volgt nog wel in dit draadje.
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd.

Slecht afvangen tijdens de landing kan ook goed veroorzaakt worden door te voorlijk zwaartepunt. Heb ik met m'n Grunau Baby ook duidelijk last van. Komt echt op grammen aan
 
Zo gordelsetje gemonteerd. Er zit helaas erg weinig band bij. Ik kom te kort...
Wel te fixen, een stelmogelijkheid fake, maar toch jammer.
20190329_200018.jpg

En alle verbindingen zijn nu even verlijmd met c.a. moet nog onder de naaimachine.
 
De gordels zitten bij de echte moswey vast aan de aluminium vleugel midden sectie. Dat moet er dus in, anders kan ik Gromotec gordelsetje niet inbouwen.
Vleugel verbinding nagemaakt in 2.5mm balsa met alu tape. En assortiment schroefjes. Zit er met 2 magneetjes ingeklikt.
Op 2 hulpspantjes, die de echte moswey ook heeft, alu vleugel verbinders gaan in het echt net achter dat spantje langs. Deze spantjes heb ik met 5 min epoxy vastgezet. Ondertussen verder met de stuurknuppel.
Is ook leuk geworden.

Ziet er aan de onderzijde zo uit.
20190331_230729.jpg

Oud indoorservootje...
Wel even priegelen tussen de stuurstang en rr kabels door.
 
Back
Top