Ik schrijf even een stukje over de inbouw van het schuifraampje. Kan wellicht handig zijn als iemand dat ook wil doen. Ik vond hier geen goede info over, even op rc- network.de gezocht.
Altijd erg spannend om de dremel in een mooie cockpit kap te zetten!
Als eerste een plaatje van het origineel.
foto van pc scherm. Raampje zit links in de cockpit, best laag tegen het frame. En schuift naar voren (open) aahhhh. ik heb dat gisterenavond niet goed gezien, verkeerdom ingebouwd.
Enfin gaat op dezelfde manier.
De Gromotec set bestaat uit het schuifraampje, 2 doorzichtige plastic rails en 6 messing M1 schroefjes.
De rails hebben verdikkingen. Hier moeten de schroefjes in komen. Verder zit er een uitsparing in de geleidingen daardoor het raampje gelijk met de cockpitkap ligt als hij dichtgeschoven is. Dit is even puzzelen.
Op mijn kist kun je zien hoe de rails tegen de kap zitten.
hier met raampje dicht.
Ik heb met een 0.8mm boortje de gaatjes in de rail nokjes geboord. Daarna heb ik de messing M1 schroefjes er een keer ingedraaid en weer uit, zeg maar "getapt" . Dat is beter vantevoren dan met de kap, voor als je uitschiet met je kleine scherpe schroevendraaiertje.
Vervolgens het raam en rails even met tape ( dure afplak tape die niets achterlaat) in de kap geplakt om te zien waar alles moet komen en of het lekker past. Mijn cockpit is vooraan best bolvormig, waar het schuifraampje minder goed past. Dus zo ver mogelijk naar achteren geplaatst. Had ik hem niet verkeerdom ingebouwd was die kap bolling ook niet meer relevant geweest!
Als het naar tevredenheid een positie heeft moet de uitsparing worden gemaakt.
De grootte van de uitsparing is precies de kleine omtrek van het raampje, zodat het flush met de kap valt, maar niet er doorheen.
Je hebt dus maar enkele tienden van mm marge, of hij zit klem, of hij valt er doorheen. Kortom even geduldig en nauwkeurig werken.
Ik heb de kap buitenzijde ruim afgeplakt met goede tape en hierop het uit te frezen gat getekend. Moet ook netjes evenwijdig met de kap rand zijn bij de Moswey.
en dan komt het spannende werk, gat maken. Ik gebruik een proxon met rasp freesje. Dit is nog een stuk enger dan naar de tandarts...
Ik had erg ruim afgeplakt, mocht ik uitschieten. Dat gebeurde ook 2 keer, en 1 laagje tape is onvoldoende bescherming, dus aanrader om er om het gat met bv 1mm marge 3 lagen tape op te plakken. Niet door 3 lagen tape frezen, dat krult allemaal op denk ik.
Het frezen is best lastig, taai spul en de tape gaat krullen waardoor je de rand slecht kunt zien. Ik heb de frees ook schuin gehouden zodat door de draaiende beweging de tape naar de rand wordt gedrukt en netjes afsnijdt. Maar dan heb je dus meer kans op uitschieten.
Eerst de uitsparing grof er uitgehaald, 2mm marge en toen de randen tot ca 0.5 mm van de rand weggenomen. Af en toe even het raampje er bij ter controle.
Daarna de tape er af en de contour verder geschuurd met een mini schuurlatje van 15x80mm p180 en p400.
De hoekjes gevijld en geschuurd met stukje p400 om een boortje.
Met een beetje geduld is het goed te doen.
Dan moeten de rails er nog in. Deze zijn een beetje krom, en de positionering is best kritisch. Ik heb raampje en rails even met tape gefixeerd. Dan met een zwart stiftje de boorgaatjes aangeven en met 0.8mm boren door de kap. Alles uit de kap, naboren met 1.2mm en de gaatjes verzinken uit de hand met een 3mm boortje.
Daarna de rails schroeven, met raampje er in, en klaar.
Het raampje schuift heel netjes, er zitten 2 minieme pinnetjes aan die inslijten op de rail, zodat het net een beetje stroef loopt. Het lijken spuitgiet restjes, dus opgepast, dit zijn wezenlijke details, niet er afhalen zoals je bij een plastic bouwdoos zou doen.
Het raam kun je open en dicht schuiven met de kap er op, voldoende grip, laatste stukje met vlakke vinger.
Ik vind dit het beste cockpit onderdeel van Gromotec, bang for the buck echt goed.