Moswey 3 schaal 1:3.5

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door tjarko, 30 okt 2017.

  1. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Zaterdag nog 4 vluchten gemaakt. Het weer was super, weer stevig in de thermiek gehangen.
    Trim aangepast.
    Eerst 10% down op het gas en daarna 15%.
    Dan gaat de kist vlak van de startkar. Zodra hij snelheid heeft en gaat zwabberen trek ik hem met een klein beetje up van de kar. Dan nog wat snelheid opbouwen en " rotate" naar 45 graden klimhoek..

    Verder heb ik 10% rudder bij de ailerons gemixed, dan vliegt het nog makkelijker.
    Om uit hoge thermiek naar beneden te komen maar eens wat loopings geprobeerd, en hoge bochten, wing overs, stallturns..
    Gaat allemaal prima, maar soms was dat niet genoeg om te dalen.
    Met een vrille zakt het harder, maar de kist wil daar niet echt in. Moet rol en rudder meesturen. Wellicht toch zwp wat verder naar achteren testen..
     
    Arnold 85, J.B, MicropropSport en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Mijn vader is de afgelopen jaren (meer niet dan wel werd vaak onderbroken door mij met andere projecten) bezig geweest met ook een moswey van rc scalesoaring uk van 4m van tekening. En nu klaar vlieg gewicht iets meer dan 6kg. Als het het weer toelaat de eerste vlucht. [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]
     
    ramses, jan brilman, Huibert en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Sikorsky

    Sikorsky

    Lid geworden:
    27 apr 2014
    Berichten:
    218
    Locatie:
    Schagen
    Ziet er prachtig uit, complimenten!
     
  4. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Ja mooi, een van de bekendste hb 374.
    Daar zijn veel internet foto,s van. Gebruik ik voor de schaal details.
    Respect hoor, als je al die ribben en spanten zelf moet maken.
    Ben benieuwd naar de vliegfilmpjes..?
    Ga je ook van een kar starten?
     
  5. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Hij gaat indd ook van een start wagen. Zullen het filmen de maiden. [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Zo stuurknuppeltje is klaar.
    20190401_222912.jpg
     
    ramses, Hans V, aurectar en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    334
    Locatie:
    Groningen
    Rob / Henk in 1 woord prachtig :yes:.

    Hoop dat de maiden in het weekend is. Geef even een seintje, neem ik een fles bubbels en wat taart mee!

    Johnny
     
    aurectar vindt dit leuk.
  8. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Testfilmpje hd.
     
    Laatst bewerkt: 3 apr 2019
    ramses en MicropropSport vinden dit leuk.
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.053
    Locatie:
    Gouda
    Mooi dat geluid van de sleepkist erbij.:banana::beer:

    Maar alle gekheid op een stokje, wat mooi en ook weer wat anders dan je F5D modellen.
     
    tjarko vindt dit leuk.
  10. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Woensdag de eerste vlucht gemaakt. Kwam mooi los van de dolly had een beetje douwn trim en rechts rol nodig en dat was het. Lekker gezweeft verbaasde me hoe goed die zweeft ondanks het gewicht van iets mee dan 6kg. De rem kleppen doen hun werk goed valt mooi te doseren en het is geen anker die je uit gooit.
     
    ramses, MicropropSport, tjarko en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Prachtig!
    Heel mooi uit de Startkar.
    En ook goed zichtbaar, geen doorzichtige vleugel, dat helpt.
    Hoeveel power heb je ?
     
  12. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Tolbert groningen
    Na (schatting) vergelijking wat ik op mijn corair van h9 had zelfde setup maar dan nu met een 16x8 een watt of 1100 op de corsair zat een 15x8 en trok 900/1000 wat.
     
  13. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Tnx Rob. De ontwerper van mijn moswey frank albrecht wil dat graag weten.

    Vanavond verder met schaal inrichting. Achterspant en gordeltjes. Ik heb de gordels met 2mm electrische connector losneembaar in achterspant zitten. Is handig bij opbouwen.
    20190405_205555.jpg gordels en stoel los.
    20190405_205604.jpg detail 2mm connector.
    20190405_210155.jpg
    Ingebouwd.
     
    ramses, MicropropSport en Hans V vinden dit leuk.
  14. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Hier wordt ik blij van
    20190406_002314.jpg
    Gromotec schuifraampje en wollen draadje, slip indicator. Net als vroeger..
     
    ramses, Hans V en serge pot vinden dit leuk.
  15. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Ik schrijf even een stukje over de inbouw van het schuifraampje. Kan wellicht handig zijn als iemand dat ook wil doen. Ik vond hier geen goede info over, even op rc- network.de gezocht.
    Altijd erg spannend om de dremel in een mooie cockpit kap te zetten!
    Als eerste een plaatje van het origineel.
    20190329_221007.jpg foto van pc scherm. Raampje zit links in de cockpit, best laag tegen het frame. En schuift naar voren (open) aahhhh. ik heb dat gisterenavond niet goed gezien, verkeerdom ingebouwd.
    Enfin gaat op dezelfde manier.
    De Gromotec set bestaat uit het schuifraampje, 2 doorzichtige plastic rails en 6 messing M1 schroefjes.
    Screenshot_20190406-111215_Samsung Internet.jpg
    De rails hebben verdikkingen. Hier moeten de schroefjes in komen. Verder zit er een uitsparing in de geleidingen daardoor het raampje gelijk met de cockpitkap ligt als hij dichtgeschoven is. Dit is even puzzelen.
    Op mijn kist kun je zien hoe de rails tegen de kap zitten.
    20190406_105915.jpg hier met raampje dicht.
    Ik heb met een 0.8mm boortje de gaatjes in de rail nokjes geboord. Daarna heb ik de messing M1 schroefjes er een keer ingedraaid en weer uit, zeg maar "getapt" . Dat is beter vantevoren dan met de kap, voor als je uitschiet met je kleine scherpe schroevendraaiertje.
    Vervolgens het raam en rails even met tape ( dure afplak tape die niets achterlaat) in de kap geplakt om te zien waar alles moet komen en of het lekker past. Mijn cockpit is vooraan best bolvormig, waar het schuifraampje minder goed past. Dus zo ver mogelijk naar achteren geplaatst. Had ik hem niet verkeerdom ingebouwd was die kap bolling ook niet meer relevant geweest!
    Als het naar tevredenheid een positie heeft moet de uitsparing worden gemaakt.
    De grootte van de uitsparing is precies de kleine omtrek van het raampje, zodat het flush met de kap valt, maar niet er doorheen.
    Je hebt dus maar enkele tienden van mm marge, of hij zit klem, of hij valt er doorheen. Kortom even geduldig en nauwkeurig werken.
    Ik heb de kap buitenzijde ruim afgeplakt met goede tape en hierop het uit te frezen gat getekend. Moet ook netjes evenwijdig met de kap rand zijn bij de Moswey.
    20190405_215909.jpg en dan komt het spannende werk, gat maken. Ik gebruik een proxon met rasp freesje. Dit is nog een stuk enger dan naar de tandarts...
    Ik had erg ruim afgeplakt, mocht ik uitschieten. Dat gebeurde ook 2 keer, en 1 laagje tape is onvoldoende bescherming, dus aanrader om er om het gat met bv 1mm marge 3 lagen tape op te plakken. Niet door 3 lagen tape frezen, dat krult allemaal op denk ik.
    Het frezen is best lastig, taai spul en de tape gaat krullen waardoor je de rand slecht kunt zien. Ik heb de frees ook schuin gehouden zodat door de draaiende beweging de tape naar de rand wordt gedrukt en netjes afsnijdt. Maar dan heb je dus meer kans op uitschieten.
    Eerst de uitsparing grof er uitgehaald, 2mm marge en toen de randen tot ca 0.5 mm van de rand weggenomen. Af en toe even het raampje er bij ter controle.
    Daarna de tape er af en de contour verder geschuurd met een mini schuurlatje van 15x80mm p180 en p400.
    De hoekjes gevijld en geschuurd met stukje p400 om een boortje.
    Met een beetje geduld is het goed te doen.
    Dan moeten de rails er nog in. Deze zijn een beetje krom, en de positionering is best kritisch. Ik heb raampje en rails even met tape gefixeerd. Dan met een zwart stiftje de boorgaatjes aangeven en met 0.8mm boren door de kap. Alles uit de kap, naboren met 1.2mm en de gaatjes verzinken uit de hand met een 3mm boortje.
    Daarna de rails schroeven, met raampje er in, en klaar.
    20190406_105925.jpg
    Het raampje schuift heel netjes, er zitten 2 minieme pinnetjes aan die inslijten op de rail, zodat het net een beetje stroef loopt. Het lijken spuitgiet restjes, dus opgepast, dit zijn wezenlijke details, niet er afhalen zoals je bij een plastic bouwdoos zou doen.
    Het raam kun je open en dicht schuiven met de kap er op, voldoende grip, laatste stukje met vlakke vinger.
    Ik vind dit het beste cockpit onderdeel van Gromotec, bang for the buck echt goed.
     
    Laatst bewerkt: 6 apr 2019
  16. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Vandaag voor het eerst met een modelzwever achter een sleepvliegtuig gehangen!!! Op IGG zwever treffen in Lommel. Best spannend natuurlijk, eerst een electro startje vanaf de startkar gemaakt, fijn om het veld even te proberen. Het is groter dan het lijkt.
    En toen dus slepen, achter een hele grote mooie Wilga. Dat ging zo soepel en makkelijk! Het enige wat je hoeft te doen is met de rolroeren de kist vlakhouden. Hoogte doet de Moswey vanzelf helemaal goed.
    En verder was het bere thermisch weer. Ook met loopings en wingovers kwam het niet naar beneden.. af en toe minuten lang met kleppen open gevlogen, dat ik me afvroeg van, zijn de kleppen nu uit of in??
    In de laatste vlucht vrilles geprobeerd, dat gaat wel lekker vlot omlaag. Eerste ca 3 slagen. Toen weer heel ver omhoog in de thermiek en 6 slagen vrille. Dat doet de kist prima zolang ik met rudder en ailerons meestuur. Met ailerons neutraal stopt hij al. Wellicht kan het zwaartepunt nog verder naar achteren. Maar de kist vliegt zo goed, handen los rondjes draaien in de thermiek, ik doe er even niks aan.
    Theo van mijn vliegclub was ook mee. Heel fijn een ervaren coach en helper er bij.
    20190420_143425.jpg
    Als je goed kijkt zie je de laatste update van de kist, Moswey III stickers er op. Zitten bij de shortkit, heel fijn en mooi spul.
     
    ramses, Amigo II, aurectar en 8 anderen vinden dit leuk.
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.463
    Locatie:
    Kortrijk
    Zie ik daar in de achtergrond enkele bekende figuren ???
     
  18. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Beetje verder met nederlandse aankleding.
    Van speciale low tack folie een schildermalletje gemaakt.
    20190424_220011.jpg
    Eerst de letters uitgezocht en in powerpoint geprint. Folie er overheen gefixeerd met tape op de hoekjes, en toen de letters uitgesneden.
    Vervolgens de mat witte schutfolie er af en op de romp plakken.
    20190424_221143.jpg
    Dat is best lastig want het is een krullend plakkend geheel. Enkele plooitjes, maar goed genoeg.
    Dan inschilderen
    20190424_224843.jpg
    Hier is de folie er al weer af. De binnencontour van de P zat met een strookje vast, dat moet even gefixed worden, met mini stukjes gewone tape en dan inschilderen.
    Ook het richtingsroer voorzien van nederlandse vlag, naar zwitsers voorbeeld..
    20190424_225738.jpg
    PH - 371 daar heb ik mijn eerste solostart op gemaakt, mijn favoriete nr... van 34 jaar geleden.
    Als het morgen droog is komt er nog een witte baan tussen.
    Dit is een echte, zwitsers voorbeeld.
    Screenshot_20190424-230622_Samsung Internet.jpg
    Deze kist heeft geen balans richtingsroer.kan de vlag wat hoger. Ik heb gekozen voor een lagere vlag en enkel op het roer...
     
    Hans V, DirkSchipper, ISOLA2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  19. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Weer een beetje verder met de vleugels.
    Ik twijfel nog of ik de tippen ook oranje maak. Past misschien niet zo goed grotere oranje vlakken bij de wat subtielere strepen en letters.
    20190426_170358.jpg
     
  20. tjarko

    tjarko

    Lid geworden:
    2 nov 2008
    Berichten:
    1.019
    Regen op koningsdag.... dus wat doe je dan.
    20190427_104404.jpg
    En.
    20190427_103414.jpg
    Alles oranje,
    20190426_221237.jpg
    Dat plakfolie werkt heel redelijk. Naderhand de randjes bijgewerkt met een mesje, dan is het voor mij prima.
    20190427_105321.jpg
    Heb het letter malletje 2x gebruikt, vleugel boven en onderzijde. Tussendoor leg ik hem terug op de schutfolie. Verf moet natuurlijk wel droog zijn voor hergebruik.
    Dit spul is het.
    20190424_220327.jpg
     
    Laatst bewerkt: 27 apr 2019
    ramses, haddo003, reing en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina