Moswey 3 schaal 1/4

Omdat we niet altijd kunnen vliegen ben ik aan de tekening begonnen van een nieuw schaalmodel, ben al lang verlieft op de Moswey 3 dus hier de eerste tekening
Deze romp is ruim genoeg om eventueel een EDF in te bouwen achter het vleugel spant.

Screen Shot 08-24-20 at 09.59 AM.JPG

Morgen terug vliegen, maar niet stil gezeten :-)

Helling van maat gemaakt , spanten uitgezaagd 3 mm populier triplex, op de helling passen en 4 liggers 4 X 9 mm spruce .
De meeste spanten zijn nog niet uitgehold, dat doe ik juist voor het lijmen, zo heb ik de geprinte middenlijn om alle uit te lijnen

20200826_154144.jpg

De schaats heb ik een U met de onderkant naar onder en een beweegbaar deel dat in de U kan schuiven , in de U een stuk rubber slang zodat ik een effectieve demping heb van 15 mm
De 2 spanten ( balsa triplex ) van voor en achterkant cockpit met de functie uitslag van het prog. getekend, afgedrukt en uitgezaagd

20200829_142825.jpg

20200829_143018.jpg

20200829_143328.jpg

knap, wel je romp terug op de helling plaatsen om in te dekken he, anders loop je het risico dat hij krom trekt, met welke dikte ga je indekken?
2.5mm lijkt me heel goed te doen.verder knappe kist.

Zeker terug op de helling en aan beide kanten bekleden.
Ga 3 mm bekleden , heb ik liggen , 2 mm ook maar dat vind ik te dun, je moet nog wat hebben om te schuren.
Heb gelijk een vraag, de vleugel verbinder is een verticale plaat zoals op je Orlik , schuift deze in de triplex / hardhout, of word er een soort doos in metaal in de vleugel en romp verlijmd ?
Ik heb nog 4 mm dural liggen , dus 4 X 20/25 mm zal wel sterk genoeg zijn.
De uitgang van van vleugel en romp moet de grootste kracht opvangend, daarom een vrij dikke vleugel HQw 3 14 % bij de wortel, 12 % bij de knik en 10 % bij de tip.
Met een wortel van 350 mm heb ik zo een grootste dikte van 49 mm.

Even mijn vraag herhalen.
Heb gelijk een vraag, de vleugel verbinder is een verticale plaat zoals op je Orlik , schuift deze in de triplex / hardhout, of word er een soort doos in metaal in de vleugel en romp verlijmd ?

die kun je inderdaad in alu maken, ,bij de orlik is dit in boxconstructie van vliegtuigtripllex opgebouwd en met carbon stringen gewikkeld, zer sterk.

THX dat is duidelijk, triplex box versterken met carbon , kevlar zal ook wel kunnen ? heb ik nog liggen.

Back