Moswey 3 schaal 1/4

Vandaag alles dubbel gecontroleerd, roer uitslagen met differential en uitslagen naar de goede kant, aileron met een beetje rudder mix, motor brake en zwaartepunt.
Nu wachten op een redelijke vliegdag voor dat ultieme knikkende knieën moment!
Iedereen op dit forum bedankt voor de aandacht, ik laat nog weten hoe het is gegaan!
Volgende project is een lang gekoesterde droom, Tiger Moth in 1/4 schaal!
 
Vandaag maiden flight gedaan, ging prima!
Image1620926855.476590.jpg
 
De vleugels zijn ondertussen voorzien van tippen en klaar voor bespannen.
Ik twijfel nog of ik de volledige vleugel zou bespannen, of alleen maar het open deel ?
De romp gisteren nog eens een laatste plamuur beurt gegeven, dit is wel de eerste en laatste romp die ik met balsa latten bouw, je blijft plamuren en de lijm tussen de latten geeft een harde plek .
Als ik nog eens aan een schaalzwever begin dan zal het een bespannen skelet zijn of 0.4 multiplex
 
Alles gemonteerd, staart en stabilo bespannen.
Cockpit , in afwachting dat ik een cap vacuum kan trekken met rechte delen , voor een pin achter magneet.
Span 346 cm 4050 gr met accu.
CG zou tussen 109 mm 8 % en 122 mm 5 % moeten liggen
Instelhoek verschil is 3 ° , ga ik verminderen naar 1.5 ° , stabilo kan vooraan naar boven , eenmaal goed afgesteld kan de stabilo in het midden een verhoging krijgen in lijn met bovenkant romp.
Nu bespannen = spannend :)


20210530_160303 1 a.jpg
 
Vleugels volledig ingedekt en volle laag matte acril lak.
Laatste laag word zand matte acril met donker blauwe accenten satinee
Maar eerst de maiden.

Motor en regelaar geplaatst

Accu slede gelijmd

20210709_165237.jpg
20210709_165207.jpg


20210709_165253.jpg
 
Bedankt, maar vandaag een vervelend probleem.
De stalen vleugel verbinder 8 mm van de brico en da 10/8 alu vleugelbuizen pasten perfect in elkaar, maar ik was niet zeker dat dit verenstaal was, dus had ik ondertussen 8 mm verenstaal gehaald voor de verbinder.
Nadat ik deze op lengte had gemaakt en paste bleek dit iets dikker paar 100 ste mm ???
Resultaat staal komt muurvast te zitten in de vleugelbuis en bij mijn poging om met een draaiende beweging te lossen komt de alu vleugelbuis mee uit de vleugel..
Alu met geweld van het staal moeten verwijderen, staal OK maar alu buis onbruikbaar, dus nieuwe vleugelbuis gelijmd.
Staal van brico schuif zonder probleem in de vleugelbuis , maar wat met verenstaal ??
Idee ! polijst pasta op het staal van brico , in de boormachine en draaien maar , passen en herhalen tot verenstaal in de vleugelbuis past :yes:
Dus nu staat alles klaar en getest en is het wachten op beter weer.
Om het CG op zijn plaats te krijgen heb ik 160 gr extra lood in de neus moeten stoppen, volgende keer een lipo van 4000 mA bestellen ipv 3300
De esc levert met de prop 13/8 450 W, als dit te weinig is heb ik nog een prop 14/8
 
Die bus polijst pasta al zeker 46 j oud heeft me al meermaals uit de problemen gered, dient om autolak te polijsten .
In 1975 de resten van een vastgelopen lager schelp van de krukas gepolijst , misschien was dat wel de eerste keer dat ik het gebruikte maar kan me niet herinneren dat ik er lak mee gepolijst heb :)
 
Gisteren rol test op wagentje, ging vlot , beetje te vlot kwam bij een windvlaag recht op de kop los van het wagentje , windvlaag weg en vrij harde landing, geen schade, slede heeft zijn werk gedaan.
CG ligt zeker ver genoeg naar voor want neus ging vrij vlot naar beneden
Door de turbulentie links en in front rij bomen, durfde ik niet doorstijgen , gebrek aan ervaring met deze kist. Bij O en NO wind hebben we veel turbulentie
Foto volgt heb ik niet zelf genomen
Dus wachten op rustig weer
 
De video en foto van Frank ( mijn vlieg instructeur )

Als ik die jump zo bekijk mag ik van geluk spreken dat er geen schade is, zachte ondergrond ?
Bij het loskomen van de kar heb ik onmiddellijk de motor afgezet .
Denk dat de instelhoek te groot is en cg mag naar achter ????



IMG_4048a.jpg
 
Laatst bewerkt:
op basis van dit korte hupje zijn eigenlijk bijna geen conclusies te trekken. Het loskomen zag er redelijk netjes uit. In elk geval heb je voldoende uitslag en effect op het hoogteroer. Ik zou met de huidige instellingen gewoon nog een poging doen, eventueel met een paar klikjes down bijgetrimd. Eerst maar eens een echte vlucht maken en een duikproef om te bepalen of er iets aan het CG gedaan moet worden.
 
Back
Top