Motor/rotor voor Zeilbootje

Je kan er misschien een roer van een micro-magic onder zetten.
En foto's openen, draaien en een beetje bijsnijden en opslaan verhelpt ook het draaiprobleem.

Hallo Herby,

Goede tip. Ik kwam deze tegen.

Screenshot_20220221-093629_Chrome.jpg

Het langste stuk achter de roeras wijst naar de boot denk ik.

Groet, Mabo

Hallo,

Is wel weer 20 euro met verzenden. Ik ga vanavond zelf een maken. Volgens mij kan dat ook. Alle materialen heb ik.

Ik neem een dun plaatje metaal, teken af, breng op formaat, verlijm de asverbinding, lamineren, schuren en verven en daarmee het roer vervangen.

Ik zal binnenkort laten zien wat het is geworden. Dit moet ook kunnen zo lijkt me.

Groet, Mabo

Ja hoor ik maak altijd mijn roeren - heb net van corsaro twee roerbak vervangen door een grotere houten blad, verlijmd met een messing koker waar met imbus de roerkoning aan zit.

Hallo,

Roer erop, zelfde model maar wel iets breder en langer.

Screenshot_20220223-113418_Gallery.jpg

Gelijk uitgeprobeerd en reageerde snel. Beter dit.

Was ook voor het eerst na alle aanpassingen op het water. Dit zeilt nog beter. Maakt verassend veel vaart ook.

Na 30 minuten uit het water gehaald, was paar keer goed schuin geweest maar geen water in de boot. Opluchting dat ie nu zonder tape waterdicht is.

Screenshot_20220223-113029_Gallery.jpg
Remini20220223112957510.jpg

Groet, Mabo

Mooi dat het steeds beter gaat zeilen!
Iets voor een volgende set zeilen, is om de zeillatten niet helemaal door te laten lopen naar de mast, dat komt het profiel ten goede.
Ook zou ik ze haaks op het achterlijk zetten i.p.v. haaks op de mast.

De eerste foto is ietwat onscherp, de tweede is mabominabel, waarschijnlijk door het vergroten...

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
De tweede is een aquarel, Jan ;)

Ontzettend leuk om te zien dat je dit helemaal zelf hebt gemaakt, met hulp van de leden hier!
En nu kunnen we wel zeggen dat de missie geslaagd is.
Verbetering?
Er is altijd plek voor verbetering, maar het gaat erom dat je er plezier in hebt.
En dat laatste is wel duidelijk!

Groet, Michiel

Hallo,

Dank voor de reacties. Lijkt inderdaad wel een aquarel Michiel. Ik heb inderdaad uitvergroot Jan. Ik heb wel een kort filmpje, weet niet of dat hier te plaatsen is.

Inderdaad alle hulp, tips, adviezen hier hebben ertoe bijgedragen, waarvoor ik dankbaar ben. Is een co-creatie geworden zogezegd. Mooi!

Dat met die zeillatten pak ik op Jan. Moet even uitzoeken wat je bedoelt met haaks op het achterlijk zetten is.

Groet, Mabo

Hallo Mabo,

Leuk filmpje! Als ik het goed zie bedien je alleen roer en grootzeil, want de fok knijpt de boel nu af...
Dat scheelt je een boel snelheid en gemak van meerdere koersen kunnen zeilen.

De lengte van de zeillatten is beter, dan kan het zeil beter in model vallen.
Persoonlijk heb ik de zeillatten altijd haaks op het achterlijk, zoals bij mijn SeaWind:
New jib (9).JPG

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Mooie boot zeg.

Oké, er komt dan een nieuw zeiltje. Is twee zeillatten genoeg? Als ik naar jouw zeil kijk denk ik bij mij dan vier, lengte achterlijk is 64 cm, dus vanaf 10 cm om de 10 cm of zo een halve zeilbreedte zeillat haaks op achterlijk.

Ja de fok remt af tenzij ik hem losser zet.

Fok meebewegen met grootzeil is de wens. Ik zoek een oplossing met een lijn bovendeks die meeviert met de schoot van het grootzeil.

Aandachtspunt is dat dan de lijnen even ver van het draaipunt moeten zijn en dat de fokschoot ergens in het midden moet komen achter de mast.

Het meer naar het midden op de giek plaatsen van de schoot voor het grootzeil doet sneller vieren en de Servo heeft dan veel speelruimte over.

Verder dan nadenken over een aansluiting van de mastlijn op fok.

Groet, Mabo

Als je nieuwe zeilen maakt zorg dan dat de inslag draad van het doek haaks op het achterlijk staat van grootzeil en fok , ander lebbert het achterlijk snel uit

Hallo,

Ik onderzoek het gebruik van de onderlijn van de Servo voor de uitslagbediening van de fok. Dus toch onderdeks aan de slag. Nog puzzelen hoe effectief te realiseren. De bovenlijn bediend nu de uitslag van het grootzeil.

De zeillatten ongeveer zo, misschien de afstanden aanpassen en beperken tot 4.
Screenshot_20220224-111629_Gallery.jpg

Groet, Mabo

Laatst bewerkt:
Hallo,

De aansturing van Grootzeil en Fok gelijktijdig is gereed.

20220225_103915.jpg

De Servo maakte 3 omwentelingen, moest geprogrammeerd worden naar 2 omwentelingen. Moest ik even over denken. Zal ik grenen of balsohoutje gebruiken. Gekozen voor het laatste. Kan nu niet meer vastlopen.

20220225_103724.jpg

Ook even gefilmd.

Voor de 5 zeillatten haaks op het achterlijk grootzeil iemand weer lief aankijken.
Komt goed.

Groet, Mabo

Laatst bewerkt:
Hallo Mabo,

Dat zal een stuk beter zeilen!

Ik zou het bij drie zeillatten houden, zo soepel mogelijk, ander heb je een plank in plaats van een vleugelprofiel.
Mijn zeillatten zijn gemaakt van een carbon buisje, dat ik gespleten heb, tot de resterende splinters soepel genoeg waren. glad geschuurd en met zelfklevend spinakerdoek op het zeil geplakt, dat zit al 30 jaar.

Stikwerk maakt vaak een zootje van je zeiloppervlak...

Als voorbeeld: slechts twee zeillatten op een boot van een meter, met een mast van 125 cm.
De zeilen zijn hier wel gemaakt van mylar tekenfolie, dat is vormvaster dan stof, dus dan heb je aan twee zeillatten voldoende:
Zeillatten op 1m boot..jpg

Ook hier de zeillatten haaks ten opzichte van het achterlijk.

Groeten, Jan

Laatst bewerkt:
Back