Motor/rotor voor Zeilbootje

Lijn van de giek naar voet van de mast , deze gaat beletten dat de giek te veel naar boven kan als je de schoot viert, zeil houd dan boven beter zijn vorm.
Plaat aan de giek ongeveer 1/4 lente giek gemeten bij de mast

Mabo, Een neerhaler of neerhouder zorgt ervoor dat de giek niet omhoog komt, waardoor het achterlijk niet uitwaait. Hieronder zie je ze aan de giek van het grootzeil en bezaanzeil. Loopt van de giek naar de voet van de mast. Gr. Klaas.

2008 Annarilla 1-1.jpg

Hallo Michiel,

Dank je. Bij een windvlaag is het net alsof het gaspedaal wordt ingetrapt.

Wist niet dat het allemaal zo snel kan. Is toch iets meer dan het dobberen van vroeger.

Soms lijkt het op afstand alsof ze dieper in het water ligt en veel water heeft gevangen. Telkens blijkt dit niet het geval. Ik krijg steeds meer vertrouwen in het waterbestendig zijn van het bootje.

Groet, Mabo

Hallo Klaas,

Mooie zeilboot, qua impressie een driemaster. Mooie foto ook.

Ik ga het eens bestuderen hoe, waar de neerhaler te plaatsen.

Groet, Mabo

Wat is een neerhaler?
Hallo Mabo,

Een neerhouder is de verbinding tussen de onderzijde van de mast op dekhoogte en de giek, hiermee voorkom je dat de giek opwaait onder de winddruk:
Neerhouder.JPG

Op deze boot is het een verstelbare stang, maar het kan net zo goed een verstelbare lijn zijn.

In het filmpje lijk je overwegend halve wind te zeilen, met een 'knik in de schoot', dat gaat natuurlijk wel het snelst, maar qua hoogte lopen kom je natuurlijk nergens, terwijl dat met zo'n lange kiel best kan.

Groeten, Jan.

Hallo,

Zit nu zo.

20220304_233857.jpg

Wordt steeds volwaardiger met al julie voorbeelden en tips!

Groet Mabo

Laatst bewerkt:
20220305_000311.jpeg
Als je toch bezig bent maak ook ff een kraanlijn op je fokkeboom dan kan je je fok ook mooi open zetten

Hallo Mabo,

Mooi omgezet!
Al vraag ik me wél af of de gaten in je spanner niet te groot zijn en de lijn zal laten slippen, je ziet op het filmpje, dat de giek best heftig op en neer gaat en de krachten zijn door de korte hefboom best wel groot.
Een spanner met drie gaten die krap zijn, zou slip moeten kunnen voorkomen.

Ook heb ik m'n twijfels of de halskettingsluiting wel tegen de optredende krachten bestand zal zijn.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Dank voor je compliment.

Halskettingsluiting (goed gezien) is behoorlijk sterk, ik ga het ervaren. De bowsie zit strak, maar inderdaad komen daar veel krachten op en ik maak morgen voor de zekerheid een spanner met 3 kleinere gaten.

Hallo Dimitri,

Kraanlijn ga ik mij dan ook in verdiepen, ik ken het echter niet en ga er van uit dat dit dan effectief is. Eerst uitdenken hoe dat toepasbaar is.

Groet, Mabo

Een kraanlijn op je fokkeboom gebruik je om de bolling in het achterlijk vd fok te verkrijgen
20220305_014622.jpeg

Hier is het achterlijk een rechte lijn en kan de fok niet echt mooi openen
20220305_014634.jpeg

En hier nu een achterlijk bolling door de strakkere kraanlijn (idd verstelbaar met bowsie)

Hallo Mabo,

Om een kraanlijn te laten werken, zul je meer spanning op het voorlijk van de fok moeten hebben, óf door de zijstagen verder naar achteren te laten wijzen, door de bevestigingspunten meer naar achteren te plaatsen, óf door een achterstag aan te brengen.
in de filmpje zwabbert de fok dusdanig heen en weer en wordt er een bolling in het achterlijk (en voorlijk, wat niet de bedoeling is) geblazen, dat een kraanlijn weinig nut heeft.

Groeten, Jan.

Hallo Dimitri,

Leerzaam filmpje, dank daarvoor. Ook fijn te zien dat er nog vele verbeteringen zijn.

Hallo Jan,

Dank voor je reactie. Kun jij aangeven waar het bevestingpunt precies moet komen?

Ben nu onderweg, kijk er vanavond naar.

Groet, Mabo

Kun jij aangeven waar het bevestingspunt precies moet komen?
Hallo Mabo,

Bedoel je het bevestigingspunt van de achterstag? Die komt aan de masttop en achterop het dek. Mocht het achterlijk van het grootzeil er tegenaan komen, dan een 'uithouder' aan de masttop.
Masttop.JPG

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Voor ik het vergeet, reeds eerder besproken: "pool-noodle" annex zwemworsten zijn weer op voorraad bij Declathlon. Licht en waterdicht en eenvoudig te snijden, perfect om drijfvermogen in je romp toe te voegen!

Hallo, ja die poodle noodle heb ik er al in zitten. Goed idee was dat. Geeft rust bij onverhoopte (waters)nood.

Hallo Jan,
Oké die komt dus aan masttop en achterop het dek..en dan ook vast aan fokgiek?

Zit nog in ontwikkelingsfase met al die zeiltermen. Ga telkens via internet op zoek naar betekenis van de vaktermen met voorbeelden.

Groet Mabo

Oké die komt dus aan masttop en achterop het dek..en dan ook vast aan fokgiek?
Nee, de achterliggende gedachte is, dat je, door de achterstag te spannen, de spanning op het voorlijk van de fok kunt verhogen zonder de mast voorover te trekken.

De fok zal dan minder ongecontroleerd heen en weer wapperen, wat het zeilgedrag ten goede komt.

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Zijstagen naar achteren is een tegenovergestelde kracht dan een achterstag maken, die trekt de mast weer naar voren of zie ik dat verkeerd? update: ik denk dat je bedoeld van de mast aan de kant van het grootzeil naar de spiegel.

Een lijn van mast naar voorste punt boot kruist de fok en ligt er niet boven, ook niet met een uithouder. Dus kijk zelf nog naar andere oplossing om spanning op het voorlijk te hebben.

Groet, Mabo

Laatst bewerkt:
Back