Hallo Mabo,
Voor een modelzeilboot maakt de vorm en hoek van de fin weinig uit, zó hard lopen zelfs de snelste boten niet... Wedstrijdklassen is andere koek, daar is het een wetenschap op zich.
Als je een vijver hebt, die in de loop van het seizoen dicht groeit, dan is een rechte kiel met een bulb die uitsteekt de perfecte manier om onwrikbaar vast te lopen in de onderwatergroente.
Wijst de kiel naar achteren en steekt de bulb niet uit, dan heb je kans dat een deel van de zooi van de kiel af zal glijden, maar in de meeste gevallen loop je ook dan vast.
De vorm van de kiel, smal, breed, diepstekend, ondiep, de plaatsing en de hoek onder de romp heeft ook invloed op de zeileigenschappen en of de boot überhaupt wil zeilen.
Dat is een redelijke complexe materie, hier wat leesvoer:
https://www.sailsupply.nl/blog/hoe-werkt-een-zeil-op-een-zeilboot/
Kyosho heeft een 'reputatie' wat betreft het verkeerd ontwerpen van boten, de Seawind is daar een ouder voorbeeld van, er is véél meer uit te halen als je die fouten corrigeert, iets wat in de US niet toegestaan is, als je er wedstrijden mee wilt varen, omdat het een gesloten wedstrijdklasse is; iedereen vaart met dezelfde (slechte) boot rond, dat maakt het weer gelijk en komt het op de schipper aan. Met mijn gemodificeerde SeaWind zou ik niet mee mogen doen, want die vaart ze allemaal zoek.
Een andere blamage is de ETNZ 1M America's Cup Remote Control Racing Yacht Sailboat Kit van Thunder Tiger, zo uit de doos is het een gebakje, ziet er schitterend uit, maar heeft ook veel werk nodig (lees herbouw), wil het fatsoenlijk zeilen.
Ik heb nog zo'n romp liggen om opnieuw op te bouwen, het dek is er al af en het gat van de kielkast is dichtgemaakt...
Groeten, Jan.