Hallo Mabo,
Roerstokjes zijn veel(!) te stijf, zeillatten moeten kunnen meebuigen onder de druk van de wind, de zeillatten op mijn boten zijn conisch, het uiteinde dat naar de mast wijst, is zo dun als een naald.
De hoekverstevigingen dienen om de krachten te verdelen als je geen lijktouwen gebruikt, zoals bij gelijmde zeilen.
De zeilen op de boot in mijn vorige post zijn door een zeilmaker gemaakt, die gaat op safe, vandaar de grote hoeken.
Ik vind dat niet mooi en maak de hoekversterkingen van zelfklevend spinakerdoek (verkrijgbaar op rol, hier zelfs bij de Karwei), omdat ik meerdere lagen gebruik en het gat voor de schoot er in brand met een dunne naald of soldeerbout, is dit enorm sterk.
Op de foto, het onderlijk van de fok, die ik maakte voor mijn SeaWind:
Zoals je kunt zien, maak ik gebruik van een losse voorstag, waar het voorlijk van de fok met kleine plastic buisjes, vastgezet met diezelfde zelfklevende spinaker reparatietape, op het voorlijk (dat met dezelfde tape verstevigd is en overgestikt).
Op deze manier kan de fok vrij bewegen en kan ik de spanning van de voorstag en die van het voorlijk van de fok, onafhankelijk van elkaar instellen.
Groeten, Jan.