Dat 'moeite hebben met sturen' heeft te maken met de maximale roeruitslag, 45° naar elke kant en de relatief grote afstand tussen de prop en het roer van 75 mm.
Die grote afstand is met opzet zo gekozen om een wat weker stuurgedrag te krijgen, met name op volle snelheid wil je geen agressief stuurgedrag, dan vaar je de boel ondersteboven, het is geen ECO, de rechte zijkanten willen zich nog wel eens ingraven en bij te snel genomen bochten drift de achterkant de voorkant nog wel eens voorbij, da's tamelijk angstig bij deze lengte en rompvorm.
Bij het varen met vol gas op ruim water kan ik met de dual rate instelling de roeruitslag nog eens met 50% verkleinen, om zo het gevaar van een al te grote roeruitslag nog meer te beperken, op die snelheid werkt dat erg prettig, omdat je al gauw teveel uitslag geeft.
In Oosterwolde had ik natuurlijk de volle roeruitslag erop, maar de harde wind en het weke stuurgedrag zorgt bij lage snelheid voor een tamelijk grote draaicirkel, helemaal als de wind je nog eens zijdelings laat wegdriften.
Ik moet nog steeds wennen aan de korte knuppelweg t.o.v. de 'forward only' instelling waarmee ik op de Weser aan het boenderen was, de langere knuppelweg laat me soepeler varen dan met de helft, die ik momenteel met vooruit en achteruit heb.
Het jarenlang varen met speedboten (forward only) speelt natuurlijk ook een rol.
Maar ja, het hebben van een achteruit op zo'n klein vaarwater is natuurlijk wel lekker.
Ik zal eens nader in de programmering van zender en regelaar duiken of het nulpunt ook te verschuiven is naar 25% achteruit en 75% van de knuppelweg vooruit.
Of een instelling van de schakelaar, die op de SkyFlY zender zit...
Groeten, Jan.