MP-XL-e

Dag allen,

Weet iemand misschien waar ik de afmetingen van een Scorpion HK-4025-630 motor kan vinden?
En dan bedoel ik de afmetingen voor montage, welke draadgaten, welke steekcircel.
Dit om te zien of ik hem kan inbouwen in een mp-xl-e of dat er een aanpassing voor gemaakt moet worden.

Ik heb uiteraard gezocht maar kan het niet vinden, in de scorpion catalogus staat het ook niet... :confused:

Alvast bedankt!

Gr, Roy

Roy,
ik neem aan dat je een 4035 bedoelt ? Een 4025 is te klein/licht voor een 90 size heli.
Je zou Cees Verplanke (F3Cees) een pb kunnen sturen of hij het voor je op kan meten, hij heeft namelijk een 4035-500kv en de 560kv in gebruik.

Bas

Dag Bas,

Nee hoor ik bedoelde echt de 4025.
Waarom vind je deze te licht voor een 90'er? De 4025 levert 2,5kW en dat is net zoveel als een OS91.

Gr, Roy

Hallo Roy,
ik dacht namelijk dat deze 4025 serie eerder bedoelt was voor 60'ers zoals een t-rex 600, tenminste, dat verteld de site van innovative design er zelf over .....

"The Scorpion HK-4025 motors have been developed for the newer 550 to 600 class electric helicopters that are now coming onto the market"

Innov8tiveDesigns.com

Desondanks zal hij er best mee vliegen natuurlijk.
Tenslotte is 3D ook maar een hype waar iedereen achteraan lijkt te hollen en voor de meesten onder ons "vette overkill" is , ha ha ha !
Nou ja, ik denk vaak maar zo, dat meer power geen kwaad kan ...

Bas

Hallo Roy,
De Scorpion motoren 4035 en 4025 zijn mijns inziens gelijk alleen is de 4025 korter.
de aansluiting is 4 gaten m3 op een diam van 25 mm
gr Cees

Hey Bas,

Ik heb inderdaad wel eens zien staan dat deze voor 600 klasse bedoeld zou zijn maar voor wat betreft het vermogen kan ik dat niet helemaal rijmen.
Als iemand kan verklaren waar het hem in zit dan hoor ik dat natuurlijk graag :-)

Als ik het vermogen vergelijk met een 90'er brandstof dan zou dit dus prima moeten zijn, maar wat je zegt van een beetje over is natuurlijk nooit weg en het gaat niet om grote meerprijzen, maar goed, waar stop je he ;-)

De andere kant is, op de stroomsterkte werkt het iets lagere vermogen ook positief door, 2500W/44V = theoretisch 57Amp max, bij 3500W is dat 80Amp.
Ik verwacht dat je dus gemiddeld over de vlucht gezien ook iets minder zal trekken, en daarmee de vliegtijd dus wat vergroot.

Gr, Roy

Hallo Roy,
De Scorpion motoren 4035 en 4025 zijn mijns inziens gelijk alleen is de 4025 korter.
de aansluiting is 4 gaten m3 op een diam van 25 mm
gr Cees

Dag Cees,

Bedankt voor je informatie, dit wou ik graag weten! Kan ik zeker mee verder :thumbsup:

Gr, Roy

Hey Bas,

De andere kant is, op de stroomsterkte werkt het iets lagere vermogen ook positief door, 2500W/44V = theoretisch 57Amp max, bij 3500W is dat 80Amp.
Ik verwacht dat je dus gemiddeld over de vlucht gezien ook iets minder zal trekken, en daarmee de vliegtijd dus wat vergroot.

Gr, Roy

Ik denk dat je er niet zo naar moet kijken, want de vermogens die jij noemt zijn piekvermogens die de motoren theoretisch kunnen leveren , als dat nodig is.

Het vermogen (en de stroom) dat gevraagd wordt om te hooveren en rond te vliegen zal elkaar niet veel ontlopen. Ook als je dezelfde vliegstijl neemt met beide motoren verwacht ik dat het niet heel veel verschil zal gaan uitmaken (er zijn natuurlijk ook verschillen in efficiency).
Tenminste, zo kijk ik ernaar.

De 4025 is 10mm korter dan de 4035 en zal daardoor minder koppel hebben.

Even de mechanica erbij;

Vermogen = hoeksnelheid * koppel => dus vermogen/hoeksnelheid = koppel

De 4035 met 500kV en 560kV:
3500W/(2*pi*44*500)=0,0253Nm
3500W/(2*pi*44*560)=0,0226Nm

De 4025 met 560kV en 740kV:
2500W/(2*pi*44*630)=0,0143Nm
2500W/(2*pi*44*740)=0,0122Nm

Conclusie is dus inderdaad dat ondanks het verschil in toerental het koppel het hoogst is bij de 4035-500.

Om dit te evenaren met 2500W zou je dan een kv nodig hebben van:
2500W/(2*pi*44*0,0253)=357kV

Tja... de efficiency is natuurlijk wel het hoogst bij de eerste, daar heb je wel een punt...

Food for thought :-D

Bedankt voor je reactie!
Gr, Roy

Ondertussen begint de MP mechanisch vorm te krijgen, een korte impressie van de afgelopen week...

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

6.JPG

7.JPG

Nu moet eerst de elektronica bestelt worden om verder te kunnen.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga doen, maar het begin is er! :-D
Voor wat betreft de kwaliteit van deze kit... wat kan ik zeggen?
2404_worship.gif

Gr, Roy

WOW !
Roy, dat ziet er fantastisch uit, wat zijn het toch mooie machines, bijna te mooi om mee te gaan vliegen !
En het mooiste van de machine is dat je hem na het vliegen weer direct in de huiskamer kunt zetten, ik ben benieuwd hoe je elektro vliegen zal gaan vinden.

succes
Bas

Bedankt mannen,

Het is inderdaad een fantastische machine, ik ben zeer benieuwd naar zijn vliegeigenshappen!

Ik heb al voorgesteld om een plank in de woonkamer aan de muur te maken waar hij op kan staan... de stand is 1 stem voor, 1 stem tegen ;-)

Voor wat betreft elektro, ik zie er heel veel positieve kanten aan (anders had ik wel een v91 gebouwd ;-) ) en mijn verwachtigingen zijn dan ook best hoog :-D

Gr, Roy

Ziet mooi uit!

Weet je al wat je voor motor/regelaar je gaat gebruiken en wat is je vliegstijl (F3C, 3D, rondvliegen etc.)

Persoonlijk zou ik graag eens een Jeti Spin99 met 4035-560 proberen in 3D om te zien hoe de governor het houd.

Greetz,

Michiel.

Ziet mooi uit!

Weet je al wat je voor motor/regelaar je gaat gebruiken en wat is je vliegstijl (F3C, 3D, rondvliegen etc.)

Persoonlijk zou ik graag eens een Jeti Spin99 met 4035-560 proberen in 3D om te zien hoe de governor het houd.

Greetz,

Michiel.

Dag Michiel,

Ik zit er nog steeds sterk aan te denken de spin99 te gaan gebruiken. De motor zal een scorpion 4035 of 4025 worden.
Door een argument van Bas neig ik toch een beetje naar de 4035.

Mijn vliegstijl is geen 3D, rondvlucht/sportvlucht noem ik het :-)
Ik verwacht dus ook niet dat ik erg hoge stromen ga trekken (in elk geval niet langdurig) en daarom zou de spin99 het goed moeten kunnen doen.
Maar ik ga het wel nauwlettend monitoren om te zien of het ook werkelijk zo uitpakt.

Gr, Roy

Ik weet niet of het zo is maar zal een sterke motor op zeg 50% met een goede regelaar niet veel minder verbruiken als een minder sterke motor die op 90 a 100 % moet draaien:confused:

Gr,

Mario

Hoeft niet perse, ligt an het rendement, bij het gewenste toerental. Ik zou ook voor de 4035 gaan, ga ik zelf ook :-) Zeker wat betreft sportvliegen moet de Spin helemaal kunnen, zou leuk zijn als je er voor kiest ik hoor dan graag je bevindingen omtrent de governor. Je hebt de link voor een goedkope Spin99 in 90er elektro draadje gezien?

parafix.be

Vergeet de Jeti box niet, maar dat zal je wel weten :-)

Even benieuwd, wat weeg het losse chassis zoals op de foto nu? (digitale keuken weegschaal?)

Groeten,

Michiel.

Ik weet niet of het zo is maar zal een sterke motor op zeg 50% met een goede regelaar niet veel minder verbruiken als een minder sterke motor die op 90 a 100 % moet draaien:confused:

Gr,

Mario

Ik denk inderdaad dat een sterke motor die op 50% draait het er beter af brengt dan een minder krachtigere die bijvoorbeeld 90% draait.
Helemaal onderbouwen met concrete cijfers kan ik het niet, maar om deze gedachte denk ik dus in de richting van de 4035.

... Je hebt de link voor een goedkope Spin99 in 90er elektro draadje gezien?

parafix.be

Vergeet de Jeti box niet, maar dat zal je wel weten :-)

Even benieuwd, wat weeg het losse chassis zoals op de foto nu? (digitale keuken weegschaal?)

Groeten,

Michiel.

Ja de link heb ik gezien, favorietje van gemaakt :-D Van de box weet ik idd, maar zit in dubio of ik hem zal bestellen of er een aparte datalogger bij neem, ik geloof dat de box alleen piekwaarden en enkele gemiddelden opslaat, geen complete vluchtdata als functie van de tijd zodat je die kan downloaden naar de pc... toch?

De massa op dit moment zoals hij ook op de foto staat, is ongeveer 2,4kg dus incl. kap.

Gr, Roy

Back