Mpx parkmaster 3D

• Topicstarter Topicstarter elektroflyer
  • Startdatum Startdatum
ik weet het echt nog niet...

Ik heb die 2217/20 gehad. daar kon ik +- 10 minuten vliegen, dus niet veel volgas met een 11*5,5 prop en een 3s1000. Dus +-7A contiunue, dat is best weinig vind ik. Volgas zat ik ongeveer op 11A, maar dat zou ik dus verkeerd gemeten kunnen hebben (ik heb geen amperetang, dus met een multimeter tussen motor en regelaar gemeten)

de 2217/16 heeft precies dezelfde afmeting en kan ik dus makkelijk op mijn motormount monteren. Ik weet niet of de afstand tussen de schroefgaten bij de KDA bijna hetzelfde is, want anders kan ik beter die 2217/16 met een 10*5 prop nemen.

De KDA is wel weer wat lichter en je hebt een kleinere prop nodig, daar kun je dus wel een paar grammen op besparen:lol:

Laatst bewerkt:
volgens mij ontlopen ze elkaar niet veel . Ik las de reviews en daar kom ik gelijksoortige getallen tegen. Dus voor jou is de 2217 praktischer, voor mij maakt eht eigenlijk niet uit

11A lijkt me trouwens erg weinig. Ik heb een epp kistje met een axi2212/20 en die trekt met een apc slow 10x4.7 al tegen de 16A.

Bas

@bas,

Ik zou niet voor die HXT servo's gaan. Die hebben naar wat meer vluchten niet meer zo'n goede nul stelling meer. Ik gebruik die altijd in mijn swiftjes en moet die dan in een seizoen wel een of twee keer wissellen.

Als je de KDA neemt kan het gewicht niet zo'n kwaad hoor. Immers is de voorgeschreven motor van multiplex ook rond de 70gram meen ik. Ik zou eerder kijken of je niet een ander lipo pakket kan gebruiken.

@Fabian.

De KDA kun je zo op de parkmaster schroeven. Dit is dan wel maar met twee schroeven maar dat is goed zat.

bedankt jeroen, de andere gaten voor de schroeven had ik toch al groter gemaakt, dus wellicht past die KDA alsnog met alle 4 de schroeven:).

Echter lijkt het wel alsof de 2217/16 beter presteerd bij een even groot stroomverbruik (200 gram meer pull en maar 0,5A meer, maarjah dat zijn gebruikersmeting en die lopen nog wel eens uiteen). Ik ga dus maar voor de KDA, die meting vertrouw ik namelijk wel:)

Even de spullen bestellen:D

Ik heb tot nu toe geen last van een slechte nulstelling bij mijn HXT900 servo's, als ze een keertje minder worden, welke servo's raad je dan aan?

Laatst bewerkt:
Ik denk eraan om die KDA dus te nemen

1000 gram trust op een kist van +-510-540 gram (afhankelijk van accu dus). Motortje is ietsjes lichter dan de 2217/16 en dat vind ik ook wel handig.

Maar even over de specs bij die KDA, daar staat operating amps 6-16A en piek tot 20A, dan moet je dus heel goed oppassen dat je niet te lang volgas vliegt, of kan de motor die 19A makkelijk aan?

Laatst bewerkt:
Maar even over de specs bij die KDA, daar staat operating amps 6-16A en piek tot 20A, dan moet je dus heel goed oppassen dat je niet te lang volgas vliegt, of kan de motor die 19A makkelijk aan?

Tijdens het vliegen krijgt hij genoeg koeling dus zolang er geen minuten lang 20A loopt is er niks aan de hand denk ik.

Ik ga ook maar voor de KDA.

De hxt-900 zijn voor mij goed genoeg, van het verloop van de middenstand merk ik niet zoveel vermoed ik .....

Bas

yeti, waarom heb jij gekozen voor de KDA uitendelijk? Ikzelf neig er toch naar om de 2217/16 te nemen, maar 1200 gram thrust, kan dat ook tegen je werken(ofwel, te zwaar overpowerd)

Fabian,
ik vermoed dat het niet zo heel veel uitmaakt. Bovendien zie ik verschillende metingen van verschillende mensen.
Uiteindelijk ben ik afgegeaan op het berich van Jeroen. Ik weet hoe hij vliegt, hij heeft veel ervaring. Hij heeft de parkmaster van een maat van hem met de kda zien vliegen, dus ik denk dat hij goed kan inschatten of de kda een goede motor is .

Power kun je niet genoeg hebben zal ik maar zeggen, maar als er ook meer stroom loopt, tja dan is je vliegtijd korter.
Echter zijn die metingen gedaan met verschillende accu's en niets is meer bepalend dan de kwaliteit van de accu (lees: inwendige weerstand).
Dus als jij topprestatie verlangt kun je je , mijn inziens, beter concentreren op accu's met een lage inwendige weerstand, zodat ze veel spanning afgeven onder belasting, zodat je veel vermogen overhoudt.

Bas

daar heb je inderdaad een goed punt, jeroen kan dat denk ik goed inschatten.

Ik ga toch maar voor de 2217/16, omdat de as daarvan iets dikker is en ik daarvoor al een collet prop adaptor heb. De 2217/20 beviel mij prima en ik denk dat de 2217/16 door nét dat beetje extra power me weer ietsjes beter bevalt.

Ik ga een APC-E 10*5 gebruiken, welke doe jij op de KDA?

mijn berekende waarden in drivecalc zijn dan bij 11,3V:
9049 toeren
21,9A
1208 g thrust (vraag me af hoe snel hij uit een hover gaat)
snelheid 54 km/h
Power in 248,0
Power out 168,1
Efficiency 67,8%

Zou dit dan een goede combo zijn op de parkmaster? (maar 330W per kg..)

Laatst bewerkt:
Welke prop, tja dat wordt even experimenteren.

Handig dat de 2217/16 in drivecalc zit, de KDA zal er net niet in zitten, of wel ?

330W/kg, men zegt vaak 500W/kg, maar ja, hoe gek moet je het maken ... vraag het aan een amerikaan en die wilt 1000 W/kg ....

Bas

de KDA zit ook in drivecalc:D.

Ik ga voor de 2217/16 omdat mn motormount dan precies past en ik er al een propadapter voor heb. Ook vind ik de bijgeleverde accesoireset heel handig.

even printscreens maken hoor

de 2217/16 met een 10*5 APC-E prop (spanning 11,0V)
2217-16.jpg

De KDA motor met een 9*6 prop (spanning 10,8V, ik kan niet verder meten...)
KDA.jpg

en ik heb even een vergelijking met beiden gedaan. prop een 9*6 APC-E en een spanning van 10,8V
vergeleikingmotoren.jpg

als ik zo ook de resulaten bekijk vind ik de 2217/16 er beter uitkomen dan die KDA

Laatst bewerkt:
Inderdaad is de 2217/16 iets beter geschikt voor wat grotere stromen dan de KDA , zie groene lijn van de 2217 die iets trager zakt.
Het scheelt echter maar ca. 3% in efficiency bij het werkpunt van 19A. Het vermogen is daardoor ook ietsje hoger natuurlijk.
Het toerental ligt weer ietsje lager bij de 2217.

Tja, al met al lijkt de 2217/16 iets beter te presteren, hij is dan ook iets zwaarder.

Bas

Jeetje, wat een hoop theoretisch geneuzel;)
Ik denk dat zulk soort calculators vaak niet stroken met de praktijk. Veel belangrijker is het gas management en de gebruikte accu.
Ik had al lang een motor besteld desnoods allebei, voor die 15 euro meer.

p.s. op de KDA geen 9*6 zetten maar een 9*5

Succes met jullie beslissing:)

Laatst bewerkt:
zullen we dit hoofdstuk maar eens afsluiten met deze vraag:

de KDA of de Turnigy.

Daarna even een moderator het halve topic over de motoren weg laten halen, is denk ik niet echt relevant voor het kistje zelf(dat overigens super vliegt:D)

Daarna even een moderator het halve topic over de motoren weg laten halen, is denk ik niet echt relevant voor het kistje zelf(dat overigens super vliegt:D)

Toch wel nuttig denk ik, zeker voor mensen die op het punt staan een motor voor dit kistje te kopen (van de winter komt er waarschijnlijk bij mij ook een parkmaster, eerst nog een motor voor een grote kist kopen)

Grt.

Back