Enfin,
gisteren aan de parkmaster begonnen met bouwen.
Het viel me gelijk op hoe netjes alle delen in de doos zitten, ze zitten dus allemaal apart in een houder van elapor, zodat de kans op schade tijdens transport (transploft …) minimaal is.
Verder zijn alle delen netjes recht, dat heb ik wel eens anders gezien. De bouwbeschrijving is goed doordacht er staat zelfs in hoe je het model kunt afregelen, voor een neutraal vlieggedrag, geweldig !
Het inlijmen van de glasfiber-achtige draad , die gebruikt wordt om de vleugels en de romp te verstijven werkt echt ! Dat had ik niet verwacht. Dit was vooral goed te merken bij het stabilo, dat vrij dun en slap was voor het inlijmen van de draad. Daarna werd het 'zo stevig als een plankje' .
In de motorsteundelen die op de romp komen te zitten heb ik wat kleine gaatjes geboord, zodat de lijm er goed tussen kan gaan zitten zonder dat het de boel verzwakt. Datzelfde heb ik gedaan met de houder voor het landingsgestel. De motormount is trouwens wel erg zwaar uitgevoerd, die ga ik misschien ook nog wel aanpassen, alle beetjes helpen …
Alles past tot nu toe uitstekend en ondanks dat ik nog niet klaar ben moet ik zeggen dat multiplex weer een uitstekend staaltje vakmanschap heeft geleverd. De kit is niet goedkoop, maar het is het echt waard. Alle onderdelen zitten erbij, goed doordacht, dus ook snel te bouwen.
Ik zag in de onderkant van de vleugels en aan de onderzijde van de romp uitsparingen voor een versteviging van romp naar vleugel. Zo te zien kunnen er 2 koolstofstaafjes van romp naar elke vleugel geplaatst worden. Echter zitten deze koolstofstaafjes niet in de kit. Misschien niet nodig ? Is er al iemand die dit wel heeft gedaan, het hoeft bijna niks te wegen en koppelt de vleugel (nog) beter aan de romp.
wordt vervolgd …
Bas