Multicopter Café

Naar mijn mening zijn jullie de rates in verkeerde volgorde aan het verhogen.
Ik zet als eerste de rc-rate naar 1,
Vervolgens gaat de expo op het bordje uit (0)(in mn zender laat ik wel 20% expo staan),
Daarna pas de roll/pitch en yaw rate omhoog schroeven als het nog niet fel genoeg is.
(heb op het moment alleen yaw op 0.20 staan)

@ (at) World citizen, Je zou op alle draden dezelfde weerstand moeten meten.
Heb je kromme as, slecht lager en aanlopen al uitgesloten?

Thanks @tolunay ... maar dan wacht ik liever op een nieuwe motor die hopelijk snel hier is. Ik vond een Ohm meting net te doen.. :)

@mark... De motor is zo klein dat ik dat niet kan zeggen... Dus wat ik al zeg, er komt een nieuwe aan...

Ik zal deze eens helemaal ontleden.

Mijn plankjes in de kelder staan te vol en met steeds nieuwe ideeen heb ik ook maar eens iets in de Te Koop afdeling gezet om plaats te creeren.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Oke oke... ik ga Markjuhh gelijk geven :) Ik ben toch eigenwijs geweest blijkt achteraf.

De NANOTech accus van Turnigy. Wat klinkt het toch mooi op papier, maar wat is de kwaliteit slecht zeg.

Mark heeft me al een aantal keer gewaarschuwd, maarja... ik ben nogal aan de eigenwijze kant en wil altijd alles zelf ondervinden.

Ik kocht dus altijd 2200 Mha 4S NANOTech accu's. En in een bepaalde setup vloog ik daar 5 minuten PRECIES mee.

Dus ik bestel een keer een NIET-NANO Turnigy van 5000 Mha mee... eens kijken wat dat doet.

Dit resulteert in 14 minuten vliegtijd 8O

Als we dat gaan doorrekenen:

- 5 minuten x 60seconden = 300 seconden op een 2200 mha NANOTech.

- Dat is dan 0.136 seconden per mha

Stel dat ik dus een 5000mha NANOTech zou kopen
- 5000mha x 0.136 = 680 seconden = 11.3 minuten.
Dus ik zou dan op een 5000mha NANOTech 11.3 minuten moeten kunnen vliegen.

Echter blijkt dat ik op een 5000mha NIET-NANO makkelijk 14 minuten vlieg.
Ik heb dus 2.7 minuten winst door puur van type accu te veranderen.

Om het nog vreemder te maken.
De 2200mha NANOTech weegt 245 gram
De 5000mha NIET-NANO weegt 522

Volgens de NANOTech kost 1mha dus 0.11136 gram.
Volgens de NIET-Nano kost 1mha dus 0.104 gram.

Ofwel de Nanotech is helemaal niet zo Nano... hij is eigenlijk zwaarder per Mha.... :rolling:

Wat heb ik toch ooit met die Nanotroep gedaan zeg.

misschien kun je de nieuwe A-Spec eens proberen..

Ik moet erover gaan lezen want het zegt me niets... Zolang ze in Nederland voor een redelijke prijs beschikbaar zijn ga ik het proberen. Want dat je de Turnigy's in het NL wharehouse kunt bestellen is wel een dikke plus moet ik zeggen.

Oke oke... ik ga Markjuhh gelijk geven :) Ik ben toch eigenwijs geweest blijkt achteraf.

De NANOTech accus van Turnigy. Wat klinkt het toch mooi op papier, maar wat is de kwaliteit slecht zeg.

Mark heeft me al een aantal keer gewaarschuwd, maarja... ik ben nogal aan de eigenwijze kant en wil altijd alles zelf ondervinden.

Ik kocht dus altijd 2200 Mha 4S NANOTech accu's. En in een bepaalde setup vloog ik daar 5 minuten PRECIES mee.

Dus ik bestel een keer een NIET-NANO Turnigy van 5000 Mha mee... eens kijken wat dat doet.

Dit resulteert in 14 minuten vliegtijd 8O

Als we dat gaan doorrekenen:

- 5 minuten x 60seconden = 300 seconden op een 2200 mha NANOTech.

- Dat is dan 0.136 seconden per mha

Stel dat ik dus een 5000mha NANOTech zou kopen
- 5000mha x 0.136 = 680 seconden = 11.3 minuten.
Dus ik zou dan op een 5000mha NANOTech 11.3 minuten moeten kunnen vliegen.

Echter blijkt dat ik op een 5000mha NIET-NANO makkelijk 14 minuten vlieg.
Ik heb dus 2.7 minuten winst door puur van type accu te veranderen.

Om het nog vreemder te maken.
De 2200mha NANOTech weegt 245 gram
De 5000mha NIET-NANO weegt 522

Volgens de NANOTech kost 1mha dus 0.11136 gram.
Volgens de NIET-Nano kost 1mha dus 0.104 gram.

Ofwel de Nanotech is helemaal niet zo Nano... hij is eigenlijk zwaarder per Mha.... :rolling:

Wat heb ik toch ooit met die Nanotroep gedaan zeg.

Totaal verkeerd beredeneerd. Als je 2 lipos met elkaar wil vergelijken meot je exact hetzelfde capaciteit en C rating pakken. Dan zul je wel achterkomen dat nanotech vaak lichter is.
Het is niet zo dat een lipo met 2x zo groot capaciteit perse 2x zo zwaar is.

Totaal verkeerd beredeneerd. Als je 2 lipos met elkaar wil vergelijken meot je exact hetzelfde capaciteit en C rating pakken. Dan zul je wel achterkomen dat nanotech vaak lichter is.
Het is niet zo dat een lipo met 2x zo groot capaciteit perse 2x zo zwaar is.

In principe heb je helemaal gelijk.. En ik zal de test dan ook herhalen met Identieke Mha's. (C-rate was hetzelfde).

Toch vind ik het verschil erg groot.

En dan heb ik eigenlijk nog bewust het verval van de accu niet beschreven. De NIET-NANO is veel stabieler over de hele vlucht... De NANOTech zakt snel weg...

In principe heb je helemaal gelijk.. En ik zal de test dan ook herhalen met Identieke Mha's. (C-rate was hetzelfde).

Toch vind ik het verschil erg groot.

En dan heb ik eigenlijk nog bewust het verval van de accu niet beschreven. De NIET-NANO is veel stabieler over de hele vlucht... De NANOTech zakt snel weg...

Stel C rating is hetzelfde bij die 2 lipos en ze hebben allebei 25C voor het voorbeeld.
Max discharge berekening
Lipo 1 5x25 = 125amp
Lipo 2 2.5x25=55amp

Dus met andere woorden. Lipo met grotere capaciteit kan veel meer stroom geven en zal de spanning minder snel inzakken.

Nanotechs hebben vrij korte levensduur vergeleken met de meeste lipos, maar geven wel de beste punch als je ze bijvoorbeeld vergelijkt met de normale turnigy.

Ik wil hier mijn oproep nog eens herhalen, ofdat iemand in de omgeving van 1730 Asse Belgie wil de maiden vlucht(zo noemen ze dat dacht ik) met mijn DJI 450 Flame Wheel Naza lite versie.
Bob.

Vraagje.... voor de electronica kenners.

Ik heb een motor(1) die heet loopt op 2 verschillende ESC's. Als ik een andere motor(2) op die ESC's aansluit dan word die motor niet warm.

Hieruit concludeer ik dat er iets in de motor(1) defect is.

Nu wilde ik dit nameten dmv een Ohm meting, maar ik weet niet zo goed waar ik mee bezig ben :)

Als ik nu mijn multimeter pak en op Ohm 200 zet en alle kabels test. Dan geeft hij soms 01.1 en soms 00.9 op verschillende fases van de motor. Ofwel, ik doe in totaal 6 metingen en ik krijg soms 01.1 en soms 00.9

Is deze afwijking genoeg om te concluderen dat de motor stuk is of mag je dit soort kleine afwijkingen hebben?

Zijn er andere methodes om dit te testen?

Ik zag dat er nog geen afdoende antwoord op je vraag is gekomen. Ik denk dat je eerder last hebt van een zwaar lopende motor. Kan een defect lager zijn. De extra stroom die hij dan vraagt om zijn toeren te halen maakt dat hij erg warm kan worden.

Ik zag dat er nog geen afdoende antwoord op je vraag is gekomen. Ik denk dat je eerder last hebt van een zwaar lopende motor. Kan een defect lager zijn. De extra stroom die hij dan vraagt om zijn toeren te halen maakt dat hij erg warm kan worden.

Ah alsnog dank! Ik heb hem vervangen en het probleem is verholpen... Wat er precies mis was, vind ik te veel werk om uit te zoeken voor de 6 euro. Hij ligt hier wel nog als reserve..

Ben al even druk bezig met het uitzoeken van de benodigdheden voor mijn eerste quad.

Zender (DX6) is besteld, en ben er ook bijna uit welke motoren e.d. ik nodig voor de quad.
Dan kom ik bij de lipo's, die moeten natuurlijk geladen worden. Wat is een veelgebruikte lader? Hoeft geen fancy features te hebben, als ie maar 3C lipo's kan opladen. ;)

IMAX B6AC heeft nooit 12V nodig, de AC in de naam staat namelijk voor de ingebouwde voeding. De gewone IMAX B6 laders hebben wel een input nodig inderdaad.

Maar de varianten van de B6AC, zoals de gewone B6, hebben weer wel 12v nodig, vandaar dat ik het erbij zeg ;)

Back