Multiecat scratch build 1:30

Geef het zeker een week de tijd om te drogen Peter! In de kier(en) duurt het lang eer het vocht is verdampt. En op vochting hout wil geen epoxy hechten. En als je het vocht van twee kanten insluit gaat het op den duur schimmelen en rotten. Misschien is het prces iets te versnellen door er met een fóhn overdruk op te zetten. Staat de buitenkant helemaal in de epoxy met keperweefsel? En is de binnenkant kaal of ook ergens mee behandeld? Altijd moeilijk om uit te vinden waar het lek zit. Succes met de zoektocht. Gr. Klaas.
 
Ha klaas, ze staat nu in het zonnetje te drogen, lang nat is ze niet geweest. Buitenkant zit in de keepsel en epoxy, binnen is ze kaal. Ik vermoet dat door de haakse hoeken van het model het keepsel is gescheurt of ik ben er door geschuurt.
Varen doe ik deze week toch niet dus vrijdag vol gooien met epoxy, eerst de camper opknappen van roest plekken.
16558209372085877455791322112615.jpg

Daaronder lekt ze ergens.
Grt peter
 
Zou toch de kwetsbare hoekjes aan de buitenkant ruw schuren en een laagje epoxy met keperweefsel geven. Dat zie je amper en zorgt ervoor dat er van de buitenkant geen vocht meer in kan. Natuurlijk kun je de binnenkant wat epoxy ingieten en dan maar kantelen dat in alle hoeken en kieren wat komt, maar daarmee voorkom je niet dat er water in het hout trekt. Heb je geen zin om aan de buitenkant met epoxy aan de slag te gaan dan zou je ook de verdachte plekken op kunnen schuren en een laag verf geven. Met een beetje geluk zie je waar de verf wordt geabsorbeerd en heb je het lek te pakken. Succes ermee en met de camper. Zo zie je maar; Bezit is zorg! Gr. Klaas.
 
Als er zo snel water in komt moet het een scheur zijn. hout waar geen epoxy zit geeft niet zo snel water door.
komt het misschien langs de buizen van de boegschroeven?
 
De boegschroeven zitten buiten het schip, de draden daarvan lopen boven de waterlijn naar binnen.
Het komt duidelijk onderweg, maar door de dubbelen vloer kan ik niet zien waar.
Grt peter.
 
nog eens terug op pag 1 zitten kijken naar de foto's.
volgens mij heb je 2 mogelijkheden.
Je kan enkel gaten met een klokboor door het valse bodempje boren vlak tegen de zijkant. en hopen dat je dan het lek kan waarnemen.
Maar uiteindelijk, ga je zoals Klaas ook al aangaf het lek best van buitenaf moeten dichten en niet langs binnen want dan gaat je romp gewoon wegrotten tussen de 2 epoxy lagen.
andere methode is een reepje keperweefsel over de buitenhoek plooien en tamponneren tot het vastzit om de hoek heen. daarna eventueel de rode kleur opnieuw spuiten.
Gaat je het beste resultaat opleveren denk ik.
 
Schiet lekker op Peter en die 3d geprinte onderdelen vind ik prachtig. Mag ik vragen wat voor 3D printer je hebt en welk tekenpakket je daarbij gebruikt?
Gr. Willem
 
Dat mag altijd Wump :)
Ik heb 2 ender 3d printers staan de 3 en de 5, ik teken met fusion 360 (gratis programma)
Grt peter
 
Laatst bewerkt:
Het lek heb ik gevonden, persies daar waar de bodumplaat rond gaat lopen omhoog. Deze open gekrabbelt en met epoxi weer gedicht. Het eerste del waar deze in uit kwam ook vol gekiept met epoxi. Vanavond getest met exstra balast, maar er komt geen druppel meer binnen :thumbsup: :)
Morgen echte proefvaart dus.
Grt peter
 
Succesmet de proefvaart Peter en we zien de video tegemoet. Gr. Klaas.
 
Vandaag weer proefvaren nu die waterdicht is, dat ging even goed tot plots alle onderdeks motoren uit vielen.
Oorzaak moet ik nog uit vinden.
En deze is voor bas
20220626_151219.jpg

Grt peter
 
Oorzaak storing gevonden, bij het in elkaar drukken van de stekkers is er een pennetje weg gedrukt waardoor er geen of slecht contact was van de aansturing van het relais die de spanning bekrachtigt.
grt peter
 
Hier ook wel eens gehad Peter. Het stekkertje van een kanaalschkelaar in de zender maar op twee van de drie pennen gedrukt. Reageerde wel, maar alleen naar één kant. En heel af en toe kreeg de motorregelaar een paar pulsen achteruit. Lang gedacht dat het een bug in de ontvanger was. Bleek dat in de zender nog wat mixerfuncties actief waren. Alles leeg gehaald en opnieuw geprogrammeerd. En sindsdien werkt het naar behoren. Maar meestal wil je te snel en neemt niet de moeite om eerst eens schoon schip te maken.
Zou je werkbak aan de voorkant wat dieper ballasten en de boegschroeven iets terug regelen. Nu trekken de schroeven lucht en is het effect niet optimaal. En varend doen ze ook niet erg veel. Maar dan heb je je roeren om mee te sturen. Is weer een heel ander ding dan je supplier of je vissersschip om mee te varen. Werken de kranen al volledig? Succes verder met het completeren. Gr. Klaas.
 
Veel dieper kan ik hem niet liggen, maar moet de juiste ballast nog uit vinden, dus er is nog hoop.
De boeg schroeven had ik al terug geregeld, maar moeten idd nog verder terug.
Kranen werken beide goed, alleen kwam ik daar niet aan toe bij het proefvaren.
grt peter
 
Ja, het kost even om je op deze manier van varen en manoeuvreren in te stellen. Eigenlijk zou je nog een paar spudpalen moeten hebben om je op de plek van het karwei te "verankeren". Er varen steeds meer binnenschepen met die (telescopische dingen). zie link. Gr. Klaas.
 
Dat zou kunnen in een zeer ondiepe vijver, maar de meeste zijn te diep daarvoor.
Maar het idee is goed :)

grt Peter
 
Laatst bewerkt:
Hey Peter, dat heb je toch maar weer knap gedaan man het is een erg leuk model geworden!
En die palen ja de diepte is in onze mini wereld vaar overschat :D
 
Update:
Tijdje moeten stoppen met de hobby i.v.m. lichamelijke klachten, maar nu weer langzaam oppakken.
Oorzaak storing in de motoren gevonden, een aantal pennen in mijn stekkers waren weggedrukt waardoor het contact verbroken was.
Nu bezig om in de stuurhut een camera te hangen zodat ik vanaf de kant mijn kranen beter kan bedienen. Veel denk en knutselwerk, maar dat is het leuke er van :) Zodra klaar maak ik er foto's van en filmpje uiteraard.
Grt Peter
 
Nu binnenkort naar het ziekenhuis ivm met een liesbreuk operatie, gaat weer lekker :(
grt Peter
 
Nee, daar word je niet vrolijk van Peter. Benader het maar positief en wees blij dat er iets aan kan worden gedaan. Hoop dat je snel kunt worden geholpen en beterschap gewenst. Gr. Klaas.
 
Back
Top