Multiplex 2,4Ghz

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jan scholten, 28 feb 2009.

  1. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 nov 2015
  2. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Ok helder gaan we voor de oplossing met de kabel in de trainerport. Aansluiting din stekker heb ik meer als voldoende vertrouwen in. Sim heel veel uren via dezelfde poort en nog nooit problemen gehad.
     
  3. Ronald zweef

    Ronald zweef

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hallo
    Zou een van jullie een duidelijk schema of foto kunnen plaatsen van de aansluitingen op dit printgeddelte waar de din plug wordt gestoken.
    Liefst met coderingen erbij en gezien van welke zijde.
    Dit is ook volgens mij de makelijkste aansluitmethode om te kunnen schakelen tussen 2,4Mhz en 35 of 40 Mhz

    Alvast bedankt

    Gr Ronald
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Laat ik eerst zeggen, dat ik me met dit soort draadjes eigenlijk niet behoor te bemoeien, dus ik heb al eigenlijk al te veel geschreven. Ik zal deze vragen nog beantwoorden, maar dan ga ik toch echt weer proberen m'n mond te houden.

    Bij de Profi MC3000-serie verschijnt er pas signaal op de DIN-plug als pin 3 en 5 met elkaar zijn verbonden. Je bent hier dus wel verplicht om deze doorverbinding te maken.
    Bij de Cockpit MM verschijnt er altijd signaal op de DIN-plug, dus daarvoor is de doorverbinding niet nodig. Toch zou ik 'm wél maken, zodat je zeker weet dat het 35 MHz hf-deel niets meer doet.

    Als je bij de Profi MC3000 ook het 35 MHz module wil blijven gebruiken, is een aansluiting van het 2,4 GHz module op de DIN-plug aansluitingen veiliger. Als je uitsluitend het 2,4 GHz module blijft gebruiken, maakt het niet uit welke aansluiting je gebruikt.

    Bij de Royal Evo heb je dezelfde keuze als bij de Profi MC3000. Als de Royal Evo echter is ge-update naar Royal Pro ben je echter verplicht de DIN-plug-aansluitingen te gebruiken omdat alleen hier altijd een ppm-signaal verschijnt. Op de modulatie-ingang verschijnt er namelijk pas signaal als het hf-deel is herkend. Bij een ge-update zender is dat een ppm-signaal, bij een ge-upgrade zender met M-PCM/PPM is dat een digitaal signaal.
     
  5. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    Bedankt Corrien voor je heldere uitleg!
     
  6. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Corrien, dank voor je reactie.

    Hoezo bedoel je droog opslaan? Wat op de foto doet je daaraan denken?
     
  7. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Dit was de info waar ik naar op zoek was. Dus ook na upgrade zender is een 2.4 module wel via de trainerport bruikbaar. Zit er eigenlijk een verschil in snelheid van de data overdracht tussen de trainer port (din) uitgang en de modulatie uitgang?
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2009
  8. Ella de Wildt

    Ella de Wildt

    Lid geworden:
    4 feb 2005
    Berichten:
    1.752
    Locatie:
    City of Oss
    De behuizing van de schakelaar ziet er behoorlijk aangevreten uit.
    Maar het kan ook de lichtinval zijn.
    In elk geval zie ik een hoop stof dat niet in een zender thuis hoort.
     
  9. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    Ik denk dat Corrien net als ik corrosievorming ziet ........
     
  10. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    De schakelaar ziet er inderdaad een beetje schraal uit. Van corrosie is in elk geval geen sprake. Op de foto lijkt het inderdaad een beetje aangetast.
    Hier en daar bij de soldeerpunten wat bruine randjes, maar dat lijkt me meer iets van overtollig hars of zo uit het soldeertin.

    Wel veel stof. Ik had ooit in mijn zender koffer zo'n mooi schuimrubberen matrasje in het deksel om de zender mooi in te klemmen. Maar ja dat schuimrubber wordt op den duur gaar en dan krijg je allemaal van die stofjes die overal en nergens tussen gaan zitten......

    Raak wel een beetje :offtopic:.

    Terug :eek:ntopic:dan maar weer.


    Ik heb in mijn speurtocht naar mogelijke corrosie de zender een beetje verder geprobeerd te demonteren. Maar de 'hoofdprint' met de microprocessor kan ik eigenlijk niet goed er uit krijgen omdat er een aantal draadjes zijn gesoldeerd vanaf 1 van de soldeerpunten van het HF modul naar diverse 'blikken' plaatjes in de zender. Ik vermoed dat dat om een GROUND gaat.
    Iemand daar ervaring mee?


    @ Ronald Zweef: De pinnummers op de DIN stekker zijn nu wel bekend denk ik. Welke de overeenkomstige soldeerpunten zijn weet ik zo niet 100%. Maar dat kun je eenvoudig meten met een ohm meter lijkt me.
     
  11. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    Heb gelijk maar eens de proef op de som genomen en kan zeggen dat het perfect werkt!
    HF gaat netjes uit. Wel eerst de DIN plug erin alvorens je hem aanzet!!! Blijft ook in dit geval gewoon de HF werken wanneer je DIN met daarop de 2,4 Ghz module weer loshaalt./ De module zelf kan je onder op de zender met wat klittenband vastzetten!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  12. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    Voor de schakelversie van 35 Mhz naaar 2,4 Ghz heb ik onderstaand schema gebruikt! Ik heb mijn eerdere versie dan ook aangepast daar dit gewoon het ideale ontwerp voor de hack module is!

    [​IMG]


    [​IMG]

    Punt 3 en 5 zorgt ervoor dat HF wordt uitgezet in 2,4 Ghz mode


    [​IMG]
     
  13. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant
    Het is idd gewoon de GND. Gewoon lossolderen en hierna weer vastsolderen als je klaar bent. De DIN plug heb ik met een foto verduidelijkt. Lijkt me nu simpel om de module volgens het schema in te bouwen.
     
  14. Ronald zweef

    Ronald zweef

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Leeuwarden


    Kijk MrSat begreep dus mijn vraag en gaf het goede plaatje erbij, want dat van die din plug begrepen we wel, alleen van welke kant dat werd bekeken ( van binnen naar buiten, of anders om)bleef een vraag.
    En nu is het helemaal duidelijk.
    Bedankt, ik soldeer de bedrading vast op de print voor later.
    Kan ik zo een multiplex modul inbouwen en toch omschakelen naar 35Mhz.

    Gr Ronald
     
  15. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Ik ben nog op zoek naar een veilige schakelaar voor deze toepassing. Ik wel eens ergens een twee standen tuimelschakelaar gezien waarbij je het 'hefboompje' eerst op moest tillen voor dat je hem over kon halen.
    Misschien weet iemand waar zoiets te koop is. En dan een dubbele uitvoering (2 - polig).

    @ Ronald Zweef:
    De nummering die ik heb gehanteerd zijn niet zomaar verzonnen. Een DIN stekker heeft vaste pin nummering. In de meeste gevallen staat het er zelfs bij.

    Als je alvast draden op de print soldeerd, scherm de uiteinden dan goed af! Anders kun je hele gekke dingen krijgen ben ik bang.

    Vlieg jij bij Aeria?
     
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2009
  16. Ronald zweef

    Ronald zweef

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Leeuwarden
    Ja ik vlieg bij Aeria
    In mijn zender is geen numering te vinden op de din plug.
    Maar vind je het solderen op dit printje ook niet makelijker als je de juiste pinnen weet en zodoende het niet verkeerd om aansluit.
    Deze twee foto,s "met" codering is nu toch pas overduidelijk.
    Als je naar het eerste plaatje van posting 35 kijkt.
    Vertel maar van welk aanzicht je kijkt.

    PS Ik zit niet in een schietstoel.
     
  17. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Zoals ik al schreef: de pin nummers liggen vast.
    Solderen op het printje vind ik ook handiger (posting 13)
    Ja, zo'n foto maakt het allemaal nog gemakkelijker.:worship:
    Posting 32 bedoel je waarschijnlijk ipv 35; De juiste pin nummers opzoeken zou in jou geval ook niet goed gekomen zijn ;) (sorry voor deze k#t-opmerking, maar het is een inkoppertje :cool:)
     
  18. Ronald zweef

    Ronald zweef

    Lid geworden:
    28 dec 2006
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Leeuwarden
    Overgens de plaats van de schakelaar, helemaal rechts vooraan vind ik niet zo gunstig gekozen.
    Zelf dacht ik de schakelaar net rechts naast de orginele antenne te plaatsen.
    Daar heb je de minste kans om deze per vergissing om te schakelen.

    Gr Ronald
     
  19. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Lijkt mij ook een betere plaats inderdaad.
     
  20. MrSat

    MrSat

    Lid geworden:
    20 mei 2004
    Berichten:
    359
    Locatie:
    Brabant

    Als je DIN plug openmaakt zie je de nummertjes erbij staan!
     

Deel Deze Pagina