Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ik overweeg ook zo'n Assan x8D te plaatsen in mijn stoeptegel. Alleen ik voel er niet veel voor om complete printbanen weg te slijpen. Daarom heb ik de volgende oplossing bedacht.
Hierbij is het de bedoeling dat middels een schakelaar (2-polig) de oude 35 mHz module of de 2,4 gHz module geactiveerd wordt. In de bestaande elektronica hoeft dan volgens mij alleen gesoldeerd te worden aan de soldeerpunten van de laadstekker (zie foto).
![]()
Kleine toelichting:
pin 3 = Ground
pin 4 = OUT/IN PPM
pin 1 = +V
pin 2 = +V (SWITCHED)
pin 5 = disable HF moduul
- middels 'rechter schakelaarpolen' wordt het bestaande 35 mHz moduul uitgeschakeld (doorverbinding pen 3 en 5 van laadbus)
- middels 'linker schakelaarpolen' wordt de assan voorzien van voeding.
- het PPM signaal zijn continu met elkaar verbonden
- de GND zijn continu met elkaar verbonden
Graag jullie mening of dit gaat werken...
Foto van soldeerpunten laadstekker:
![]()
De zender op de afbeelding mag wel eens wat beter uit de regen worden gehouden cq op een drogere plaats worden opgeslagen.
De behuizing van de schakelaar ziet er behoorlijk aangevreten uit.
Maar het kan ook de lichtinval zijn.
In elk geval zie ik een hoop stof dat niet in een zender thuis hoort.
De schakelaar ziet er inderdaad een beetje schraal uit. Van corrosie is in elk geval geen sprake. Op de foto lijkt het inderdaad een beetje aangetast.
Hier en daar bij de soldeerpunten wat bruine randjes, maar dat lijkt me meer iets van overtollig hars of zo uit het soldeertin.
Wel veel stof. Ik had ooit in mijn zender koffer zo'n mooi schuimrubberen matrasje in het deksel om de zender mooi in te klemmen. Maar ja dat schuimrubber wordt op den duur gaar en dan krijg je allemaal van die stofjes die overal en nergens tussen gaan zitten......
Raak wel een beetje.
Terugntopic:dan maar weer.
Ik heb in mijn speurtocht naar mogelijke corrosie de zender een beetje verder geprobeerd te demonteren. Maar de 'hoofdprint' met de microprocessor kan ik eigenlijk niet goed er uit krijgen omdat er een aantal draadjes zijn gesoldeerd vanaf 1 van de soldeerpunten van het HF modul naar diverse 'blikken' plaatjes in de zender. Ik vermoed dat dat om een GROUND gaat.
Iemand daar ervaring mee?
@ Ronald Zweef: De pinnummers op de DIN stekker zijn nu wel bekend denk ik. Welke de overeenkomstige soldeerpunten zijn weet ik zo niet 100%. Maar dat kun je eenvoudig meten met een ohm meter lijkt me.
Het is idd gewoon de GND. Gewoon lossolderen en hierna weer vastsolderen als je klaar bent. De DIN plug heb ik met een foto verduidelijkt. Lijkt me nu simpel om de module volgens het schema in te bouwen.
Ja ik vlieg bij Aeria
In mijn zender is geen numering te vinden op de din plug.
Maar vind je het solderen op dit printje ook niet makelijker als je de juiste pinnen weet en zodoende het niet verkeerd om aansluit.
Deze twee foto,s "met" codering is nu toch pas overduidelijk.
Als je naar het eerste plaatje van posting 35 kijkt.
Vertel maar van welk aanzicht je kijkt.
PS Ik zit niet in een schietstoel.
Overgens de plaats van de schakelaar, helemaal rechts vooraan vind ik niet zo gunstig gekozen.
Zelf dacht ik de schakelaar net rechts naast de orginele antenne te plaatsen.
Daar heb je de minste kans om deze per vergissing om te schakelen.
Gr Ronald
Kijk MrSat begreep dus mijn vraag en gaf het goede plaatje erbij, want dat van die din plug begrepen we wel, alleen van welke kant dat werd bekeken ( van binnen naar buiten, of anders om)bleef een vraag.
En nu is het helemaal duidelijk.
Bedankt, ik soldeer de bedrading vast op de print voor later.
Kan ik zo een multiplex modul inbouwen en toch omschakelen naar 35Mhz.
Gr Ronald