Multiplex 2,4Ghz

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jan scholten, 28 feb 2009.

  1. MPXfan

    MPXfan Guest

    Dat je dan niet verzekerd bent geldt voor die vliegers die door de BMFA verzekerd zijn. Of je strafbaar bent bepaalt de BFMA niet. Of bedoelde je dat je dan strafbaar bent omdat je niet verzekerd bent op dat moment door de BMFA?

    Als NL-se vakantie- en wildvlieger heb je met je eigen verzekering van doen...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 15 mei 2009
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dat is de vraag. Wanneer je je zender ombouwd dan neem JIJ als ombouwer/gebruiker de verantwoordelijkheid over van de fabrikant of importeur. De oorspronkelijke zender en de ombouw module zijn beide CE gecertificeerd dus daar zal je geen problemen mee krijgen. Ombouwen voor EIGENGEBRUIK is toegestaan maar je mag je zender zo niet verkopen aan iemand anders. Zelfs weggeven mag niet! Want dan bij je de "fabrikant" en zal je de daarbij horende verantwoordelijkheden op je moeten nemen.
     
  3. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    ik heb zelf reeds ook al eens contact gezegd met het agentschap telecom.

    Zij konden mij toen vertellen dat zodra beiden gebruikte onderdelen voorzien zijn van CE keuring. De apparatuur gewoon nog goedgekeurt blijft mits het feit dat het goed ingebouwt is. Als blijkt dat er een probleem is ontstaan door slechte *ondeugdelijke* inbouw dan kan de verzekering bij jou terechtkomen. Nu moet dit uiteraard wel te bewijzen zijn door de verzekering.

    Uitgesloten is apparatuur waar een zendvergunning voor benodigd is.

    Over verkoop of weggeven is nooit wat te sprake gekomen. Vroeger bouwden mensen nog hun eigen zenders??? hoe ging dat toen dan??
     
  4. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Vroeger kocht je een zak drop voor een dubbeltje....;)
     
  5. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.303
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat goed inbouwen is nu juist ook de clou.

    Laten keuren.
     
  6. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Update:
    Wat mij sterk opvalt met de Assan 2.4GHz module is dat mijn servo's niet meer constant 'trillen' in ruststand, zoals het geval is met zowel de Cockpit MM op 35MHz als met mijn 40MHz Futaba 3PM pistoolzender.

    Ik denk er nu aan om de Futaba 3PM eveneens om te bouwen naar 2.4GHz.
    Mijn twijfels: Assan geeft aan dat de X8F zendmodule compatibel is met de Futaba 3PM, maar de X8F is een 'inklik'module :confused: (geen voorziening hiervoor op de 3PM).
    Mijn inziens is de universele X8D 'hack'module een betere oplossing (plaats genoeg in de 3PM), maar dan moet ik wel een aansluitpunt voor het PPMout signaal vinden, evenals een manier om het 40MHz zendgedeelte van de 3PM uit te schakelen (kan evenwel nog door het extern 40MHz zendkristal te verwijderen).
    Iemand een idee i.v.m. het PPMout signaal in de 3PM?
     
  7. Teus

    Teus Guest

    Zo duidelijk stond het in dat artikel er niet in dus dat weet ik ook niet. Ik wilde alleen hier de aandacht op vestigen voor e.v.t. nederlandse vakantiegangers naar de UK dat ze mogelijk in de problemen kunnen komen. Ik weet ook niet hoe de wetgeving in de UK in elkaar zit maar weet wel dat ze daar wat gemakkelijk zijn met claims e.d. als er daadwerkelijk wat gebeurd. Het was tenslotte ook in de UK dat een instructeur volledig aansprakelijk is gesteld voor de schade aan het model van een leerling tijdens in/lesvliegen:shock: Dit heeft hier wel niets mee te maken maar geeft wel aan dat ze er daar over bepaalde zaken soms toch anders over denken.

    Dit is denk ik wel een punt voor de KNVvL om uit te zoeken, v.w.b. de 2.4 en ombouw voor het geval er iemand in de UK gaat vliegen.
     
  8. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Op de site van de BMFA staat daar niets over ... slechts dat op de "2008 BMFA Nationals" voor de Futaba 6EX zenders alleen de officiële UK import Futaba (via Ripmax) 2,4 GHz modules zijn toegestaan en de Assan modules niet ... voor "overige" 2,4 GHz gold geen beperking behalve dat alle apparatuur ter plekke getest werd op uitgangsvermogen en na "oké" van een sticker voorzien werden ... en alleen gestickerde zeders mochten tijdens de competitie gebruikt worden ... maar over een algemeen verbod is niets te vinden op de site ...
     
  9. MPXfan

    MPXfan Guest

    Teus, ik ga deze zomer rustig in de UK vliegen met mijn MPX/Assan combi (via LL-plug; geen vaste inbouw). Zowel als gast van een club, als 'wild'. Aangezien ik niet bij de BMFA verzekerd ben, maar via mijn eigen NLse verzekeraar is er niets aan de hand. Lijkt mij ook het geval voor de gemiddelde NLse vakantieganger?

    Pas op het moment dat je afhankelijk van de verzekering van de BMFA, én zij niet garant staan op dit gebied, moet je je zorgen te gaan maken. Een wettelijk verbod op het gebruik van Assan is er ook daar (UK) niet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 mei 2009
  10. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Erg leuk die modificaties, echter, assan?

    Wat is dat voor merk?

    Hoelang blijven ontvangers op de markt beschikbaar?

    Zijn Assan of andere ontvangers over 2 jaar ook nog voorradig?

    Johan
     
  11. Teus

    Teus Guest

    Klopt, kan daar ook iets over vinden. Het heeft als officiele safety notificatie in o.a. de RC ModelWorld gestaan.

    Het zal allemaal wel meevallen maar wees in ieder geval gewaarschuwd. Je hoort niemand zolang er geen ongelukken gebeuren. Maar wat als wel....... :rolleyes:

    Laten we het niet hopen.

    Gr. Teus
     
  12. Teus

    Teus Guest

    Het gaat niet over een algemeen verbod, maar over een waarschuwing t.a.v. van het gebruik van zelf ingebouwde modules en het samengaan van verleggen van antenne's, solderen aan de zender enz. en het daardoor vervallen van de CE van die desbetreffende zender.
     
  13. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Assan: Goedkope Chinese makelij, zoals 99% van onze hedendaagse elektronische toestellen.

    Wat kan het ons schelen of die modules binnen 2 jaar nog beschikbaar zijn, je koopt nu wat je nodig hebt/denkt nodig te hebben aan een zéér goedkope prijs.
    Indien er zich na 2 jaar defecten voordoen, of je wil uitbreiden, dan koop je gewoon alles nieuw (en aan een fractie van de huidige prijs!).

    Welkom in de wereld van wegwerpgoederen...
     
  14. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Dus nu gewoon 1 Assan zendmodule en gelijk 3 ontvangertjes

    en klaar voor zo'n 200 euro, na een paar jaar die rommel eruit slopen
    en andere (betere) kopen.....


    Johan
     
  15. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Inderdaad, maar hoe kom jij aan 200€?
     
  16. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Och, zo tijden het browsen (vraag me niet waar) zag ik de modules langsgaan voor een 100 euro, en drie ontvangers erbij voor elk 35 euro...

    samen 200 euro..

    Johan
     
  17. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Hier moet je zijn...;)
     
  18. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Assan module met 3 ontvanger een kleine 100 euro zul je bedoelen.
     
  19. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt
    Ok, dikke 100 euro dan, verzending en invoerrechten komen er nog bij...

    Johan
     
  20. wilbert.v/d.berg

    wilbert.v/d.berg

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    1.658
    Locatie:
    Barneveld
    invoer rechten niet altijd...
    wij bestellen al een hele poos bij hobby city en nog maar 1x onderschept.
    en dat was nog maar 15 euro........
     

Deel Deze Pagina