Multiplex 2,4Ghz

Heb het setje binnen van MRsat, werkt dus echt prima via de trainerport. De module zit met klitterband onder mijn beschermbeugel en ik prik gewoon de kabel in mijn trainerport en ik ben 2.4ghz. Zonder ook maar iets te hoeven solderen aan de zender.
 
......

Er is hopelijk toch wel bekend, dat dit soort constructies formeel niet mogen? Het is maar, dat je het weet.

Waarom is dit eigenlijk niet legaal. Op de site van Assan staat dat hun modules voldoen aan R&TTE, Anbotek, .... en de voeren het CE keurmerk.

Is dat omdat je in een bestaande zender zit te solderen?

Is het dan wel toegestaan deze x8D module te gebruiken via een DIN plug, dus extern, zoals rwijhov doet?
 
Lijkt me wel. Multiplex houdt volgens bij een uniforme penbelegging aan voor hun zenders. Dit kun je volgens mij als volgt uitzoeken, waarbij je dan zo goed als zeker weet dat het ook voor de cockpit werkt.

Schakel de zender in en meet of er spanning op pin 2 staat (- GND is pin 5). Valt de spanning weg bij uitschakelen van de zender dan is dat OKE.
Probeer vervolgens (bij ingeschakelde zender) eens pin 3 en 5 te verbinden, gaat je HF moduul dan uit, dan klopt dat deel ook. Meet je op dat moment (pin 3 en 5 verbonden, bij ingeschakelde zender) spanning (rond 5 volt) op pin 4, dan klopt dat ook.


Grapig: Dokkumer Modelvliegclub viert dit jaar ook 30 jarig jubileum:yes:.
 
Laatst bewerkt:
Ja, of zels vroeger. De trainer en sim kabel van mij kan ik gebruiken op zowel de Combi80 (1983) als de Cocpit SX. :)
 
Yup, bij de MC2020 verschijnt er pas signaal op de DIN-plug als onder 'Option' alle vlaggen uit zijn.
 
werkt deze manier ook met de trainerpoort van bv een graupner mx16 zender?? ik wil verder niet IN de zonder solderen maar een losse module op de achterkant is nog wel te doen ;)
 
Ik ben nog op zoek naar een veilige schakelaar voor deze toepassing. Ik wel eens ergens een twee standen tuimelschakelaar gezien waarbij je het 'hefboompje' eerst op moest tillen voor dat je hem over kon halen.
Misschien weet iemand waar zoiets te koop is. En dan een dubbele uitvoering (2 - polig).
Hoi Bronsky,
Ik ben ook van plan mijn MPX Cockpit MM 35MHz zender om te bouwen naar 2.4GHz met de Assan X8D module (als deze eindelijk weer eens beschikbaar blijkt bij UH :().
De door jou gezochte schakelaar is beschikbaar bij Farnell (zie hier).

Spijtig genoeg lees ik nu pas je reactie, anders had je hem mee mogen bestellen bij Farnell een paar weekjes terug (ik bestel om de paar maanden bij Farnell via mijn firma).
 
MPX Cockpit MM + Assan X8D 2.4GHz module on air!

Na lang wachten eindelijk mijn Assan X8D 2.4GHz module en Assan X8R6 6-channel receiver binnengekregen.
Hier dus een paar foto's van de inbouw in mijn Multiplex Cockpit MM 35MHz zendertje (waar ik BTW weg van ben, 't is de reden dat ik geen nog andere 'betere/duurdere/uitgebreidere' computerzender aangekocht heb)
Het toegepaste schema is dat van Bronsky op pagina 1 van dit topic, maar dan direct gesoldeerd op de printaansluitingen van de 7-pin DIN trainer/laadconnector .

Onderzijde van het Cockpit MM printje, met de printaansluitingen van de DIN connector en de 5 draden voor 35MHz/2.4GHz omschakelaar en Assan module:
pict0111.jpg


Geïsoleerd met 'hotglue':
pict0112.jpg


Bovenste cirkel: Aansluitingen naar X8D module (straigth 0.1" headers, t.t.z. servo female connector + male tegenhanger).
Onderste cirkel: Originele status LED losgesoldeerd, vervangen door 90° 0.1" header + female servoconnector/kabel:
pict0114.jpg


2.4GHz Antenneaansluiting, verlengde 2.4GHz statusLED (vastgelijmd met hotglue) en 35MHz/2.4GHz dubbele omschakelaar:
pict0117.jpg


Overzicht:
pict0119.jpg


Zenderaccu geïnstalleerd:
pict0120.jpg


pict0133.jpg


De 35MHz/2.4GHz switch is een vergrendelbaar model: om van de ene positie naar de andere over te gaan moet je het switch hendeltje 'uittrekken'.

Alles werkt perfect, nu rest nog enkel de maidenvlucht met mijn Easystar...
 
Dat ziet er mooi uit, ik gebruik ook een cockpit mm en heb eigenlijk ook geen zin (lees: geld) om een nieuwe zender van 2 à 300 euro aan te schaffen.
Ik wacht even de praktijkervaringen van jullie af, hoewel ik op anders modelbouwsites erg positieve ervaringen hoor.
Succes, Ron
 
Dit zet me wel aan het denken... Die assan module is helemaal niet duur!

Is hij wel legaal (in tegenstelling tot de 2,4Ghz zenders daar)?

Ziet er wel strak uit. En idd de multiplex cockpit is dan wel een oudje, maar hij ligt wel lekker in de hand, een echte no nonsense zender!
 
Inderdaad een gemakkelijk en no nonsense zendertje. Ik ben nog geen andere tegengekomen die zo 'lekker' in de hand ligt (zo lekker dat ik mijn speciaal aangekochte pult zelfs niet gebruik).

Ik heb mijn Cockpit MM compleet, samen met twee Protech Thermal 220 motorzwevers, een Kyosho Ultimate ST offroad auto, laders, accu's, servo's e.d, van een stoppende modelbouwer gekocht voor 250€.
Ik heb wel de zender verder uitgebouwd (Dual Rate switch, potmeter voor kanaal 6 en switch voor kanaal 7), en de originele zenderaccu vervangen door een Sanyo Eneloop NiMh pack (aan te raden!).

Voor de prijs van de Assan module moet je het niet laten (echt goedkoop!).
Over de legaliteit kan ik niet meespreken (trek ik mij ook niets van aan), ik weet nu wel zeker dat ik bij wildvliegen niet zal gestoord worden, of niemand zal storen op de 35MHz-band.

PS: DE X8D module is met een stukje dubbelzijdige kleefband op de MM print gekleefd. Ik heb wel nog de overtollige lengte van de rechtse rij van de LCD-aansluitpinnen aan de koperzijde van de print afgeknipt om een 5-tal mm aan hoogte te winnen voor de module.
De dubbelpolige switch met vergrendeling is ref. 1082314 bij Farnell.

Zopas de gemodde Cockpit MM ook nog eens getest met mijn Phoenix RC-simulator: Werkt, zoals te verwachten, nog steeds perfect (natuurlijk op de 35MHz stand zodat beide zendmodules uitgeschakeld zijn).
 
......Over de legaliteit kan ik niet meespreken (trek ik mij ook niets van aan).....
Dat hoeft ook niet want het is NIET illegaal. Die modules hebben een CE certificering dus die mag je gebruiken. Het enige is dat wanneer je dat doet die certificering ALLEEN geldt voor het zender module en niet voor het geheel. Ook de certificering van de zender geldt dan niet want die is afgegeven voor de 35MHz zender. Het lijkt mij sterk dat b.v. Futaba haar apparatuur ook zal laten certificeren met een Assan module erin. ;)
Dus JIJ als ombouwer / gebruiker bent verantwoordelijk voor het juist functioneren van de "omgebouwde" zender. Dat moet je je wel realiseren!
Ik heb dit nagevraagd bij het agentschap telecom, zie de e-mail hieronder:

Geachte heer Grundmann,

De bepaling van de conformiteit van radiozendapparatuur is een verantwoordelijkheid van degene die de apparatuur op de Europese markt brengt. Dit kan een fabrikant zijn maar ook een importeur.
Bij aanpassing of ombouw van modelbouwzenders heeft u te maken met de conformiteit van de bestaande (oude) zender en de conformiteit van de nieuwe 2,4 GHz module. De conformiteit van de nieuwe module is zo te lezen geen probleem.
De leverancier/fabrikant van de 'oude' zender zal moeten bevestigen dat de conformiteit van de zender gewaarborgd blijft na de ombouw. Mijn advies is om contact op te nemen met de leverancier/fabrikant van de 'oude' apparatuur. Het alternatief is om zelf de conformiteit te bepalen op basis van de R&TTE richtlijn, maar dat zal voor een individuele hobbyist nog niet eenvoudig zijn. Informatie over deze richtlijn staat op onze website.
Ik hoop dat ik hiermee uw vraag voldoende heb beantwoord. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact met mij opnemen.

Vriendelijke groeten,

Peter Disseldorp
Afdeling Spectrum Management
Agentschap Telecom


In de praktijk zal dat geen problemen opleveren en zal die verantwoordelijkheid ook niet veel voorstellen. Alleen in extreme gevallen als er iets heel vreselijk mis gaat zou je misschien problemen kunnen krijgen. De kans dat zoiets bij "normaal en verstandig gebruik" gebeurt lijkt mij ontzettend klein. Het is natuurlijk aan een ieder zelf om te bepalen of je dat risico al dan niet wilt nemen, daar zal ik me niet mee bemoeien.

OOPS :oops: ik zie nu pas dat Turbokeu uit België afkomstig is. Helaas weet ik niet of daar dezelfde regeling geldt als hier in Nederland. Je kan het natuurlijk navragen. Het heeft te maken met Europese regelgeving dus dan zou je denken van wel.
 
Laatst bewerkt:
Als aanvulling op de waarschuwing van Ernst,

De BMFA (KNVvL van engeland) heeft al stelling genomen aangaande zelf verbouwde/omgebouwde zenders van 40/35Mhz naar de 2.4Ghz. dat in vele gevallen de CE vervalt en dus de gebruiker illegaal bezig is en niet is verzekerd!

Dus ga je op vakantie naar de UK met een zelf omgebouwde set op de 2.4, dan ben je waarschijnlijk niet verzekerd en strafbaar.
 
Ik kan die stellingname wel begrijpen, maar denk dat het te simplistisch gedacht is.

De rechter is uiteindelijk de enige die kan bepalen of je wel of niet verzekerd was, als er wat gebeurd. Dan zal er ook aangetoond moeten worden dat, wat er ook gebeurd is, gebeurd is door jouw aanpassingen.
 
Back
Top