Multiplex 2,4Ghz

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Jan scholten, 28 feb 2009.

  1. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Heb het setje binnen van MRsat, werkt dus echt prima via de trainerport. De module zit met klitterband onder mijn beschermbeugel en ik prik gewoon de kabel in mijn trainerport en ik ben 2.4ghz. Zonder ook maar iets te hoeven solderen aan de zender.
     
  2. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    Zo vandaag eens gevlogen met mijn nieuwe 2.4 en het werkte perfect.
     
  3. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Waarom is dit eigenlijk niet legaal. Op de site van Assan staat dat hun modules voldoen aan R&TTE, Anbotek, .... en de voeren het CE keurmerk.

    Is dat omdat je in een bestaande zender zit te solderen?

    Is het dan wel toegestaan deze x8D module te gebruiken via een DIN plug, dus extern, zoals rwijhov doet?
     
  4. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Kan dit ook zo met de cockpit SX???
     
  5. Bronsky

    Bronsky

    Lid geworden:
    27 apr 2008
    Berichten:
    273
    Locatie:
    Bartlehiem
    Lijkt me wel. Multiplex houdt volgens bij een uniforme penbelegging aan voor hun zenders. Dit kun je volgens mij als volgt uitzoeken, waarbij je dan zo goed als zeker weet dat het ook voor de cockpit werkt.

    Schakel de zender in en meet of er spanning op pin 2 staat (- GND is pin 5). Valt de spanning weg bij uitschakelen van de zender dan is dat OKE.
    Probeer vervolgens (bij ingeschakelde zender) eens pin 3 en 5 te verbinden, gaat je HF moduul dan uit, dan klopt dat deel ook. Meet je op dat moment (pin 3 en 5 verbonden, bij ingeschakelde zender) spanning (rond 5 volt) op pin 4, dan klopt dat ook.


    Grapig: Dokkumer Modelvliegclub viert dit jaar ook 30 jarig jubileum:yes:.
     
    Laatst bewerkt: 14 mrt 2009
  6. olivier

    olivier

    Lid geworden:
    26 okt 2002
    Berichten:
    372
    Locatie:
    Antwerp-Brussel-Charleroi
    Hallo,

    Yep, exact dezelfde opstelling als voor elke andere Multiplex sinds zowat 1990 of zelfs vroeger.

    Olivier
     
  7. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.994
    Locatie:
    IJsselstein
    Ja, of zels vroeger. De trainer en sim kabel van mij kan ik gebruiken op zowel de Combi80 (1983) als de Cocpit SX. :)
     
  8. rwijnhov

    rwijnhov

    Lid geworden:
    3 nov 2008
    Berichten:
    1.464
    Locatie:
    St.Anthonis
    hmm op de 2020 van mijn schoonvader werkt hij niet. Bij mij prima via de trainerport bij hem dus niet. Iemand enig idee?
     
  9. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Yup, bij de MC2020 verschijnt er pas signaal op de DIN-plug als onder 'Option' alle vlaggen uit zijn.
     
  10. Jan scholten

    Jan scholten

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    1.466
    Locatie:
    veldhoven,nl
    gewijzigd
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2009
  11. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    werkt deze manier ook met de trainerpoort van bv een graupner mx16 zender?? ik wil verder niet IN de zonder solderen maar een losse module op de achterkant is nog wel te doen ;)
     
  12. MarcelB

    MarcelB

    Lid geworden:
    9 sep 2002
    Berichten:
    385
    Locatie:
    Eelde
  13. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Hoi Bronsky,
    Ik ben ook van plan mijn MPX Cockpit MM 35MHz zender om te bouwen naar 2.4GHz met de Assan X8D module (als deze eindelijk weer eens beschikbaar blijkt bij UH :().
    De door jou gezochte schakelaar is beschikbaar bij Farnell (zie hier).

    Spijtig genoeg lees ik nu pas je reactie, anders had je hem mee mogen bestellen bij Farnell een paar weekjes terug (ik bestel om de paar maanden bij Farnell via mijn firma).
     
  14. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    MPX Cockpit MM + Assan X8D 2.4GHz module on air!

    Na lang wachten eindelijk mijn Assan X8D 2.4GHz module en Assan X8R6 6-channel receiver binnengekregen.
    Hier dus een paar foto's van de inbouw in mijn Multiplex Cockpit MM 35MHz zendertje (waar ik BTW weg van ben, 't is de reden dat ik geen nog andere 'betere/duurdere/uitgebreidere' computerzender aangekocht heb)
    Het toegepaste schema is dat van Bronsky op pagina 1 van dit topic, maar dan direct gesoldeerd op de printaansluitingen van de 7-pin DIN trainer/laadconnector .

    Onderzijde van het Cockpit MM printje, met de printaansluitingen van de DIN connector en de 5 draden voor 35MHz/2.4GHz omschakelaar en Assan module:
    [​IMG]

    Geïsoleerd met 'hotglue':
    [​IMG]

    Bovenste cirkel: Aansluitingen naar X8D module (straigth 0.1" headers, t.t.z. servo female connector + male tegenhanger).
    Onderste cirkel: Originele status LED losgesoldeerd, vervangen door 90° 0.1" header + female servoconnector/kabel:
    [​IMG]

    2.4GHz Antenneaansluiting, verlengde 2.4GHz statusLED (vastgelijmd met hotglue) en 35MHz/2.4GHz dubbele omschakelaar:
    [​IMG]

    Overzicht:
    [​IMG]

    Zenderaccu geïnstalleerd:
    [​IMG]

    [​IMG]

    De 35MHz/2.4GHz switch is een vergrendelbaar model: om van de ene positie naar de andere over te gaan moet je het switch hendeltje 'uittrekken'.

    Alles werkt perfect, nu rest nog enkel de maidenvlucht met mijn Easystar...
     
  15. Ron 01

    Ron 01 Guest

    Dat ziet er mooi uit, ik gebruik ook een cockpit mm en heb eigenlijk ook geen zin (lees: geld) om een nieuwe zender van 2 à 300 euro aan te schaffen.
    Ik wacht even de praktijkervaringen van jullie af, hoewel ik op anders modelbouwsites erg positieve ervaringen hoor.
    Succes, Ron
     
  16. Ludozzz

    Ludozzz

    Lid geworden:
    30 mrt 2007
    Berichten:
    1.638
    Locatie:
    Delft, ZH
    Dit zet me wel aan het denken... Die assan module is helemaal niet duur!

    Is hij wel legaal (in tegenstelling tot de 2,4Ghz zenders daar)?

    Ziet er wel strak uit. En idd de multiplex cockpit is dan wel een oudje, maar hij ligt wel lekker in de hand, een echte no nonsense zender!
     
  17. Turbokeu

    Turbokeu

    Lid geworden:
    31 aug 2008
    Berichten:
    295
    Locatie:
    Lincent (Lijsem)
    Inderdaad een gemakkelijk en no nonsense zendertje. Ik ben nog geen andere tegengekomen die zo 'lekker' in de hand ligt (zo lekker dat ik mijn speciaal aangekochte pult zelfs niet gebruik).

    Ik heb mijn Cockpit MM compleet, samen met twee Protech Thermal 220 motorzwevers, een Kyosho Ultimate ST offroad auto, laders, accu's, servo's e.d, van een stoppende modelbouwer gekocht voor 250€.
    Ik heb wel de zender verder uitgebouwd (Dual Rate switch, potmeter voor kanaal 6 en switch voor kanaal 7), en de originele zenderaccu vervangen door een Sanyo Eneloop NiMh pack (aan te raden!).

    Voor de prijs van de Assan module moet je het niet laten (echt goedkoop!).
    Over de legaliteit kan ik niet meespreken (trek ik mij ook niets van aan), ik weet nu wel zeker dat ik bij wildvliegen niet zal gestoord worden, of niemand zal storen op de 35MHz-band.

    PS: DE X8D module is met een stukje dubbelzijdige kleefband op de MM print gekleefd. Ik heb wel nog de overtollige lengte van de rechtse rij van de LCD-aansluitpinnen aan de koperzijde van de print afgeknipt om een 5-tal mm aan hoogte te winnen voor de module.
    De dubbelpolige switch met vergrendeling is ref. 1082314 bij Farnell.

    Zopas de gemodde Cockpit MM ook nog eens getest met mijn Phoenix RC-simulator: Werkt, zoals te verwachten, nog steeds perfect (natuurlijk op de 35MHz stand zodat beide zendmodules uitgeschakeld zijn).
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Dat hoeft ook niet want het is NIET illegaal. Die modules hebben een CE certificering dus die mag je gebruiken. Het enige is dat wanneer je dat doet die certificering ALLEEN geldt voor het zender module en niet voor het geheel. Ook de certificering van de zender geldt dan niet want die is afgegeven voor de 35MHz zender. Het lijkt mij sterk dat b.v. Futaba haar apparatuur ook zal laten certificeren met een Assan module erin. ;)
    Dus JIJ als ombouwer / gebruiker bent verantwoordelijk voor het juist functioneren van de "omgebouwde" zender. Dat moet je je wel realiseren!
    Ik heb dit nagevraagd bij het agentschap telecom, zie de e-mail hieronder:

    Geachte heer Grundmann,

    De bepaling van de conformiteit van radiozendapparatuur is een verantwoordelijkheid van degene die de apparatuur op de Europese markt brengt. Dit kan een fabrikant zijn maar ook een importeur.
    Bij aanpassing of ombouw van modelbouwzenders heeft u te maken met de conformiteit van de bestaande (oude) zender en de conformiteit van de nieuwe 2,4 GHz module. De conformiteit van de nieuwe module is zo te lezen geen probleem.
    De leverancier/fabrikant van de 'oude' zender zal moeten bevestigen dat de conformiteit van de zender gewaarborgd blijft na de ombouw. Mijn advies is om contact op te nemen met de leverancier/fabrikant van de 'oude' apparatuur. Het alternatief is om zelf de conformiteit te bepalen op basis van de R&TTE richtlijn, maar dat zal voor een individuele hobbyist nog niet eenvoudig zijn. Informatie over deze richtlijn staat op onze website.
    Ik hoop dat ik hiermee uw vraag voldoende heb beantwoord. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact met mij opnemen.

    Vriendelijke groeten,

    Peter Disseldorp
    Afdeling Spectrum Management
    Agentschap Telecom


    In de praktijk zal dat geen problemen opleveren en zal die verantwoordelijkheid ook niet veel voorstellen. Alleen in extreme gevallen als er iets heel vreselijk mis gaat zou je misschien problemen kunnen krijgen. De kans dat zoiets bij "normaal en verstandig gebruik" gebeurt lijkt mij ontzettend klein. Het is natuurlijk aan een ieder zelf om te bepalen of je dat risico al dan niet wilt nemen, daar zal ik me niet mee bemoeien.

    OOPS :oops: ik zie nu pas dat Turbokeu uit België afkomstig is. Helaas weet ik niet of daar dezelfde regeling geldt als hier in Nederland. Je kan het natuurlijk navragen. Het heeft te maken met Europese regelgeving dus dan zou je denken van wel.
     
    Laatst bewerkt: 15 mei 2009
  19. Teus

    Teus Guest

    Als aanvulling op de waarschuwing van Ernst,

    De BMFA (KNVvL van engeland) heeft al stelling genomen aangaande zelf verbouwde/omgebouwde zenders van 40/35Mhz naar de 2.4Ghz. dat in vele gevallen de CE vervalt en dus de gebruiker illegaal bezig is en niet is verzekerd!

    Dus ga je op vakantie naar de UK met een zelf omgebouwde set op de 2.4, dan ben je waarschijnlijk niet verzekerd en strafbaar.
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Ik kan die stellingname wel begrijpen, maar denk dat het te simplistisch gedacht is.

    De rechter is uiteindelijk de enige die kan bepalen of je wel of niet verzekerd was, als er wat gebeurd. Dan zal er ook aangetoond moeten worden dat, wat er ook gebeurd is, gebeurd is door jouw aanpassingen.
     

Deel Deze Pagina