multiplex Cularis

iemand trouwens ervaring met het programmeren van een futaba fc16 ?
krijg het niet voor elkaar de crow functie te activeren en dan ook nog me motor te kunnen gebruiken.
heb wel een extra kanaal met slider op de sender maar daar wil ik me crow op en niet me motor

iemand een suggestie ??

Iemand al een oplossing gevonden tegen de vleugel bevestiging ??
Deze vind ik niet echt optimaal en durf er nog niet mee te vliegen.
Als ik namelijk de cularis bij de romp oppak en dan op en neer ga schudden dan kan ik de vleugel er zo vanaf trekken

Iemand hiermee ervaring??

jeedee

Ik heb de "nokje" waarachter de vergrendeling grijpt een beetje afgevijld en onder de vergrendeling een stukje foam aangebracht zodat deze omhoog gedwongen blijft. Het lukt me niet om hier deftige fotos van te maken. Ik heb er nu een tiental vluchten mee opzitten met rolls en loopings en de vleugels blijven muurvast zitten.

ik begrijp je niet echt.
je hebt dus gewoon een stukje foam onder het (druk plekje zegmaar) gelijmt en dit duwt deze continue naar buiten en dus opslot ??

jeedee zei:
ik begrijp je niet echt.
je hebt dus gewoon een stukje foam onder het (druk plekje zegmaar) gelijmt en dit duwt deze continue naar buiten en dus opslot ??

Inderdaad, je hebt het beter uitgelegd als ik het bedoelde! Maar het is wel 100% juist! Ik kon ook zonder deze aanpassing mijn vleugels met geen geweld lostrekken maar als ik zie hoevel spel er op mijn EG zat na een paar vluchtjes vermoed ik dat het beter "locken" van de vleugels geen overbodige luxe is.

Hoi,

Ik was ook van plan dat blokje schuim te plakken ( ook zelf bedacht ) maar eerst heb ik wat afgevijld van de arm.
Het haak -randje van de arm die je in moet drukken is een scherp randje maar mag wel wat verder naar buiten komen.
Het beetje afvijlen van het ( raadselachtig waaron dikker ? ) dikke gedeelte vlak voor dat randje zorgde er voor dat hij nu wel goed naar buiten komt en goed haakt.
Stukje foam is nu niet meer nodig.
Eerst kon ik de vleugels zo los trekken , nu moet ik echt de knop indrukken anders krijg ik ze niet los .

Maar mag ik ook een vraag stellen?
Is het altijd zo dat remkleppen bij de romp zitten en rolroeren bij de tip van de vleugel?
Als ik de cularis vleugel bekijk zie ik juist dat de roeren bij de tip heel ver naar boven kunnen en dus goed remmen kunnen.
Kunnen de rolroeren bij de romp en de remkleppen bij de tip?
Of hebben de rolroeren dan te weinig effect?

Bram.

bij een 4-kleppenvleugel zitten de kleppen altijd aan de binnenkant en de aileron aan de buitenkant. de remkleppen doe je bij een 4kleppenvleugel ook altijd naar beneden (en indien nodig kun je de aileron nog een stukje omhoog zetten voor nog een beter remwerking). het is dus niet hetzelfde als bij een kist met alleen aileron(waar je de aileron OMHOOG zet om te remmen).

gr niels ;)

bramsax zei:
Is het altijd zo dat remkleppen bij de romp zitten en rolroeren bij de tip van de vleugel?

Door de ailerons zo ver mogelijk naar buiten te kiezen hebben ze de grootste hefboom t.o.v. de massa van het toestel. Voor de kleppen maakt het niet uit want die hoeven geen wijziging in de stand van het toestel te veroorzaken.
Om dezelfde reden kunnen ook op een toestel met alleen maar ailerons, die ailerons het beste zo ver mogelijk naar buiten zitten.
Bart

Jongens, allrunder en doets,

Hardstikke bedankt voor jullie reactie.
Nu begrijp ik ook waarom die kleppen bij de romp niet zover omhoog kunnen, als ze naar beneden moeten !!!
Dit is totaal nieuw voor me, ik heb nog nooit 4 kleppen gevlogen.
Wel had ik bij mijn eerste toestel, de easy star de ( zelf ingebouwde ) rolroeren bij gebruik als renklep naar beneden gezet en ook zo een tijdje gevlogen eer ieman ooit zei dat die naar boven moesten! Grappig he ?
En de grotere hefboom werking is ook logisch.

dank,
Bram.

Hey,

Heb me net een Cularis gekocht.
Zijn er nog tips die ik moet weten tijdens mijn bouwfase ? Dingen waar ik moet op letten ?

Alvast bedankt,
Jan

Ik heb gisteren een thermiekvlucht van bijna 2 uren gemaakt met de cularis. En dat terwijl het toch tamelijk nevelig was. Ik moet wel toegeven dat het "signaal" dat de cularis een bel of een kolom binnendringt moeilijker te detecteren is dan bij bijvoorbeeld de EG.
Ik heb er ondertussen toch al een 11 vlieguren opziten met de cularis.

classicracer kan je mij je setup eens geven die je hebt aangkocht bij perba . ben net in het bezit van een cularis en zou ook graag bij perba bestellen ben der al vaste klant hihi .

groeten

jona zei:
classicracer kan je mij je setup eens geven die je hebt aangkocht bij perba . ben net in het bezit van een cularis en zou ook graag bij perba bestellen ben der al vaste klant hihi .

groeten

Hallo,

Toen de cularis gelanceerd werd heb ik Roland van perba gevraagd om een set up samen te stellen en die stond mooi op zijn site maar ik zag net dat die verdwenen was. Anders moet je Rol@nd http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/profile.php?mode=viewprofile&u=919 eens een PB of een mailtje sturen om te vragen welke motor hij mij (Jo) verkocht heeft want het type weet ik niet meer. Ik heb de 60A Zenza ESC maar met 40A kom je ook toe en daarbovenop heb je nog 60 servo's en 4 servoverlengkabels nodig (2 x 30cm en 2 x 60cm dacht ik). De verbinding tussen vleugel/romp zou ik niet met de servostekkers maken maar kijk eens naar een van mijn posts in deze topic hoe ik het heb gedaan en probeer zelf maar iets uit.

Groeten,

Jo

met die motor van jou heb je daar veel power mee ? snelle stijgvlucht ? heb liever teveel power dan te weinig , snap je ? ben namelijk gewoon dat men EG op een paar seconden heel hoog zit . recht omhoog dat maakt het leuk zodat je veel keer omhoog kan indien nodig .

jona zei:
met die motor van jou heb je daar veel power mee ? snelle stijgvlucht ? heb liever teveel power dan te weinig , snap je ? ben namelijk gewoon dat men EG op een paar seconden heel hoog zit . recht omhoog dat maakt het leuk zodat je veel keer omhoog kan indien nodig .

Bwah, hij stijgt wel snel maar natuurlijk nietzo snel als mijnEG. Maarja, die ging vertikaal en daar kon ik ook gewoon mee prophangen......

Gefeliciteerd daarmee.
Ik heb met mijn Cularis nog maar een 5 tal vluchten gedaan en ondervindt nog wat problemen met de vleugels die soms durven loskomen. Heb jij alles origineel volgens het plan gemaakt, of heb je ook aanpassingen gedaan?

Back