multiplex Easystar deel 2.

Het rendement van die goedkope Bl motortjes is niet zo bijster goed....
Altijd beter dan een remschoenmotor, maar met een echt a merk ben je nog wel een procentje of 30 beter uit denk ik.... (wilde gok)

Gezien de prijs ervan, en de prijs van lipo's, lig ik er niet wakker van!!!
En heeft het heel veel BANG for the dollar.

inderdaad, misschien zijn ze wat minder goed, maar voor mij nog steeds prima!

in mijn vliegtuig zit nog steeds het eerste regelaartje van ebay, welke een erge €7 kost inc. verzenden, en die doet het nog steeds prima.

Het hoeft allemaal niet duur, gaat erom dat de hobby leuk blijft :)

ik zie dat veel mensen hier rolroeren monteren op de easystar. Is dat ding zonder eigenlijk wel lekker te besturen. ik heb even geoefend in phoenix flightsim, maar zonder rolroeren kan ik er niet zo veel mee eigenlijk...
je hebt toch veel minder controle zonder?

Nou, ik weet het zonet nog niet, ik heb afpd met de ez als model, MET geluid, zijn 2 versies...

Moet zeggen, dat ik daar veel schik heb gehad, om het te leren.....
En mijn ez, heeft een verlengd richtingsroer, deze loopt gewoon door tot boven, en dan is het zeer prettig vliegen. Met de befaamde 2200kv en 3slipo 2200mah, is het een zeer snel leuk vliegertje, zwevertje, en kun je er in en uitwaardse loopings mee doen, inverted , en een rol wil ook nog!

Gemoeg voor mij..!

Nou, ik weet het zonet nog niet, ik heb afpd met de ez als model, MET geluid, zijn 2 versies...

Moet zeggen, dat ik daar veel schik heb gehad, om het te leren.....
En mijn ez, heeft een verlengd richtingsroer, deze loopt gewoon door tot boven, en dan is het zeer prettig vliegen. Met de befaamde 2200kv en 3slipo 2200mah, is het een zeer snel leuk vliegertje, zwevertje, en kun je er in en uitwaardse loopings mee doen, inverted , en een rol wil ook nog!

Gemoeg voor mij..!

Zonder rolroeren?

Ik ga een dezer dagen m'n EasyStar in elkaar zetten (de electronica uit China is eindelijk binnen).

Nu vraag ik me af, bij het vastzetten van de romp, smeer je een complete helft helemaal in met CA of is het voldoende om op een paar punten wat lijm te smeren?

Hoe snel is die CA droog (zonder activator), m.a.w. hoe lang heb ik tussen het opsmeren van de lijm en het plaatsen van de andere helft, ik wil wel een beetje kunnen schuiven zodat de romp perfect zit.

Misschien kan ik dan beter geen activator gebruiken omdat het dan direct muurvast zit? Hoe lang moet je CA laten 'drogen' zonder activator?

Natuurlijk kun je zonder rolroeren een rol maken. Alleen zul je er wel wat hoogte voor nodig hebben gezien de rollrate zonder ailerons ;) gewoon één richting op sturen tot het toestel over de kop gaat, dan met hoogteroer op hoogte houden en verder rollen. Reken er wel op dat dat een meter of vijf hoogte kost (de rol zelf dus). Overigens heb ik het nu over de brushless setup zoals beschreven, met de speed400 heb ik het nooit geprobeerd.

Hey Douwe, eindelijk je spullen binnen!

Je moet wel heel de romp van binnen voorzien van CA maar ga er niet vanuit dat je veel tijd hebt om te schuiven. Wil je dat wel kunnen fiets dan ff naar de HEMA en haal een tube tixotrope contactlijm. Is net UHU POR (of wat dat betreft, bisonkit). Smeer één helft van de romp niet te dun maar wel snel in zodat het niet echt kan indrogen. Leg de andere helft erop, nu kun je nog flink schuiven met de romphelften. Gebruik blauwe schilderstape (van de Action op de Vechtstraat, 70 cent een rolletje) om de helften correct met elkaar te verbinden. Gewoon iedere 5cm een stuk eromheen draaien. Begin vooraan en werk naar achteren toe, zorg ervoor dat de staart hierbij goed recht blijft!

Nu gewoon 24 uur wegleggen om te drogen. Ja, het duurt inderdaad even maar zeker bij je eerste toestel wil je gewoon niet een fout maken met CA. Overigens, als je CA gebruikt van de Wibra (bij ons op het plein, 5 tubetjes 55 cent) en daar zet je 1 kant een beetje dik mee in heb je een seconde of 20 ongeveer om te zorgen dat je romp recht is. Is dus maar wat je zelf wil :)

Met activator spuit je de ene romphelft in met activator en smeer je de andere helft in met CA. Dat zit ONMIDDELIJK vast zodra je deze twee bij elkaar brengt! Hierbij heb je dus geen enkele ruimte om nog te schuiven. Afrader dus!

Eventueel wil ik je volgende week wel een avond helpen indien nodig, op het moment op vakantie..

Hey Douwe, eindelijk je spullen binnen!

Je moet wel heel de romp van binnen voorzien van CA maar ga er niet vanuit dat je veel tijd hebt om te schuiven. Wil je dat wel kunnen fiets dan ff naar de HEMA en haal een tube tixotrope contactlijm. Is net UHU POR (of wat dat betreft, bisonkit). Smeer één helft van de romp niet te dun maar wel snel in zodat het niet echt kan indrogen. Leg de andere helft erop, nu kun je nog flink schuiven met de romphelften. Gebruik blauwe schilderstape (van de Action op de Vechtstraat, 70 cent een rolletje) om de helften correct met elkaar te verbinden. Gewoon iedere 5cm een stuk eromheen draaien. Begin vooraan en werk naar achteren toe, zorg ervoor dat de staart hierbij goed recht blijft!

Nu gewoon 24 uur wegleggen om te drogen. Ja, het duurt inderdaad even maar zeker bij je eerste toestel wil je gewoon niet een fout maken met CA. Overigens, als je CA gebruikt van de Wibra (bij ons op het plein, 5 tubetjes 55 cent) en daar zet je 1 kant een beetje dik mee in heb je een seconde of 20 ongeveer om te zorgen dat je romp recht is. Is dus maar wat je zelf wil :)

Met activator spuit je de ene romphelft in met activator en smeer je de andere helft in met CA. Dat zit ONMIDDELIJK vast zodra je deze twee bij elkaar brengt! Hierbij heb je dus geen enkele ruimte om nog te schuiven. Afrader dus!

Eventueel wil ik je volgende week wel een avond helpen indien nodig, op het moment op vakantie..

Heb CA van Zacki aangeschaft en daar ga ik het wel mee proberen. Zal eens een proefstukje insmeren om te kijken hoe snel het eigenlijk droogt. Ik laat de activator maar even voor wat het is...

[offtopic]
Hi Alwin, thanks voor de info, goede vakantie nog! :D
[ontopic]

Ik heb mijn ez ook "laten" bouwen door een zeer ervaren persoon, en heeft me veel tips gegeven, zodat ik de 2e zelf kan doen....

Zeker een aanrader voor je eerste echte eerste vliegtuig!

Jup, ik heb mijn eerste helemaal zelf gedaan (omdat ik lid was geworden van een vereniging ging ik ervan uit dat die me wel enige assistentie zouden verlenen maar helaas was niets minder waar) en dus ben ik zelf maar aan de slag gegaan. prima gelukt al heeft het wel bijna een hele dag geduurt voor 'ie in elkaar zat. Daarom help ik graag / wil nog wel eens een toestel in elkaar zetten; ik heb wel eens een EZ van iemand overgenomen die 'm niet in elkaar kreeg en de moed had opgegeven. Ondertussen ben ik een stuk of tien stuks verder en kan het inderdaad in de twee uur (inclusief drogen van lijm) die op de verpakking staat :D

Bij brushed exemplaren maak ik de draden tussen regelaar en motor zo lang dat de regelaar in de cockpit komt te liggen (makkelijk bereikbaar), bij de meeste brushless exemplaren heb ik de regelaar bovenop het toestel gemonteerd (ietsje verdiept in de rug, wat schuim weggesneden) omdat je bij brushless motoren beter de draad tussen motor en regelaar niet kunt verlengen. Dan maak ik de draden naar de accu gewoon langer en is de regelaar nog steeds goed bereikbaar (wel opletten met extreem vochtig weer en vliegen met regen is niet zo verstandig)

Overigens heb ik ook al eens een EZ in elkaar geplakt met witte ducktape, werkte ook prima. Meer dan sterk genoeg en was ook zo weer los. Wel een stuk zwaarder dan CA natuurlijk ;)

ik zie dat veel mensen hier rolroeren monteren op de easystar. Is dat ding zonder eigenlijk wel lekker te besturen. ik heb even geoefend in phoenix flightsim, maar zonder rolroeren kan ik er niet zo veel mee eigenlijk...
je hebt toch veel minder controle zonder?

Ik heb mijn setup nog helemaal origineel gehouden en kan je zeggen dat dat prima vliegt. Brushed Speed400 motor, geen rolroeren en geen aangepast richtingroer. Wel zwaartepunt stuk verder naar voren dan in de handleiding (lijkt me een fout in de handleiding trouwens).

Gaat zowat haaks de hoek om, loopings kan'ie eindeloos blijven herhalen.
Rolroeren heeft volgens mij met de opstaande wingtips weinig zin, dan zou je ook de wingtips vlak moeten maken.

Zwaartepunt moet 5mm voor de achterste rand van de afdekplaat aan de onderkant van de vleugel liggen. En dat klopt precies.Willem.

Klaassie, waar heb je die wijsheid vandaan dat ailerons weinig zin hebben? Neem maar van mij aan dat het een verschil van dag en nacht is in de besturing. Oók met de originele wingtips! Ik gebruik zelfs ailerons in mijn e-Fox (dat kleine oranje zwevertje van MPX inderdaad) en ook dat werkt prima.

Ik zou zeggen probeer het eens en laat je verrassen ;)

Oke, zou best kunnen hoor. Maar heb ze tot nu nog niet gemist ;-)
Eerst maar eens de brushless setup erop en daarna misschien toch ook eens ailerons proberen.
Kun je dan ook zo vanuit inverted weer recht rollen zonder veel hoogte te verliezen? Want nu durf ik nauwelijks inverted te gaan vliegen omdat je dan genoeg hoogte moet houden om de looping naar onderen af te maken.

Dat win je er inderdaad mee; door je ailerons gaat de rollrate flink omhoog. Hoe snel deze is blijft natuurlijk grotendeels afhankelijk van hoe groot en hoe ver naar buiten je je ailerons maakt. En de uitslagen die je eraan geeft. En of je een brushed of brushless setup hebt natuurlijk ;)

Als je nu inverted vliegt en weer rechtop wil rollen kun je natuurlijk iets hoogte winnen door down elevator te geven en daarna de rol in te zetten. Toen ik zelf nog brushed vloog met mijn EZ deed ik een (halve) rol meestal vanuit een lichte duik om wat snelheid te maken.

Ik heb mijn setup nog helemaal origineel gehouden en kan je zeggen dat dat prima vliegt. Brushed Speed400 motor, geen rolroeren en geen aangepast richtingroer. Wel zwaartepunt stuk verder naar voren dan in de handleiding (lijkt me een fout in de handleiding trouwens).

Gaat zowat haaks de hoek om, loopings kan'ie eindeloos blijven herhalen.
Rolroeren heeft volgens mij met de opstaande wingtips weinig zin, dan zou je ook de wingtips vlak moeten maken.

ok, dank je wel.
ik had, door middel van de filmpjes op youtube en de verhalen hier al een beetje begrepen dat ie makkelijk is te besturen. Blijkbaar is phoenix niet helemaal waargetrouw dan..

toch maar eens naar de winkel binnenkort :)

Gebruik een 2S lipo, de Turnigy 3000mAh 2S 30C.
Afgelopen week nog zeker zes loopings achter elkaar zonder echt hoogte te verliezen. Was wel windstil, met flink wind vind ik het nog wel lastig vliegen. :)

Back