multiplex Easystar deel 2.

teveel kan volgens mij nooit kwaad, gewoon kwestie minder vaak volgas :)

over zenders en knuppels gesproken, bij de knock-off zit de gasschuif 'schuin'

http://www.rctoysdepot.com/images/parkzone Wild Hawk 2.jpg

ik vind dit eigenlijk nadelig werken, dus ik wil eigenlijk kijken voor een 2.4ghz zender/ontvanger met minimaal 4 kanalen zodat er ook rolroeren bij kunnen. zijn er enkele tips? ik hoef niet een prof. zender te hebben, maar eentje die voor dit vliegtuig voldoet. budget van rond de 100 :roll:

Laatst bewerkt:
hallo,
bedankt voor het snelle antwoord :)
zender ziet er goed uit, en spektrum is ook 1 van de betere? merken geloof ik.
dat wordt hem voor nu! :)

Hoeveel Amp trekt deze motor dan gemiddeld? Ik wil eigenlijk wel ongeveer dezelfde vliegijd behouden.
Kan ik mijn huidige 2s 3200 mAh lipo ook hierop gebruiken? Dan kom ik zeker RPM tekort met 2200 kV?
Of toch +- 2700kV dat ik ook goed met 2s kan vliegen maar dan misschien weer te veel voor 3S?

Wat raden jullie mij aan?

Gewoon voor die Turnigy 2200 kv gaan.
Die heb ik er nu ook in zitten en met een 3s 1800 mha accu kan ik nu met een beetje trottlemanagement dik een half uur vliegen.
En met dat motortje heb dus echt power zat.

Gr, Moelie.

Hallo,

Ik wou ook beginnen met vliegen en heb inmiddels een EZ* (R2F). Dit was een goede keuze om mee te starten.

Nu heb ik enkele vragen:

Ik vlieg nu met een X-16 regelaar die ook lipo aankan. Met mijn standaard motor en 2S 3200 mAh lipo kan ik wel een uur in de lucht blijven. Boven ook redelijk veel zweven.
Nu vlieg ik ook met een Sony cybershot erop en dan heeft de motor eigenlijk weinig over. Nu wil ik sowieso wel wat meer power.

Ik ben van plan om enkele onderdelen bij Hobbycity te bestellen:

2200kV brushless inrunner
Turnigy 30A regelaar (Plush/Sentry?)
6x4 prop
3s lipo +- 2500mAh

Hoeveel Amp trekt deze motor dan gemiddeld? Ik wil eigenlijk wel ongeveer dezelfde vliegijd behouden.
Kan ik mijn huidige 2s 3200 mAh lipo ook hierop gebruiken? Dan kom ik zeker RPM tekort met 2200 kV?
Of toch +- 2700kV dat ik ook goed met 2s kan vliegen maar dan misschien weer te veel voor 3S?

Wat raden jullie mij aan?

Alvast bedankt.

Als je met de 2S wilt blijven vliegen dan de 2700 nemen. Met een camera hou je anders niets over. Wil je over naar 3S kan je beide nemen. Wat meer is niet erg, te kort is minder :)

Als ESC kan je dan beter de 40A plush nemen
6x4 prop is prima voor zowel de 2S als de 3S accu/motorcombinatie.

ik heb dezelfde propellor op men EZ en op men 6 cellen NiMH loopt de motor normaal maar als ik men 8 cellen NiMH erop hang dan valt de motor af bij volgas. Hoe kan dit?

Greetz,
DoPy

P1000.jpg

P1000.JPG

Tja dopy, meten is weten.

Als je motor op 6 cellen draait met prop x, dan is het vrij normaal dat hij op 8 cellen te veel stroom verbruikt voor de regelaar.

Het is een veel gemaakte fout in deze, veel mensen denken dat je zomaar een cel erbij kan gooien zonder de andere parameters (prop, regelaar, motor) aan te passen.

Vandaar het meten is weten. Als je een goede ampere meter hebt dan zou ik daarmee eens gaan meten hoeveel stroom (ampere) je setup gebruikt op 6 cellen en daarna vergelijken met de gegevens van de regelaar, je weet dan hoeveel de regelaar nog over heeft en kan gaan testen met een of 2 cellen meer, en telkens meten.

Nu vanuit mijn blote kop, je motor verbruikt meer stroom (amperes) dan dat hij aan kan, op 6 cellen gaat het goed en op 8 cellen gaat het net fout. Dat betekend dat je op 8 cellen je prop kleiner moet kiezen om toch binnen de grenzen te blijven van je regelaar.

Maar pas ook op op de maximale stroom die de motor aan kan, als je daarboven gaat loop je de kans dat je de motor uitfikt.

Hey,

hebben jullie ook zo een last om de ez strak in de lucht te houden als er wat meer wind zit. Ik moet constant staan bijtrimmen...gister had ie ook dikwijls dat 'stall' effect. Bij wat minder wind in de avond had ie dat opeens niet meer... of zou het aan mn afstelling liggen?
Hij is origineel met een permax 400...

grtz

Hey,

hebben jullie ook zo een last om de ez strak in de lucht te houden als er wat meer wind zit. Ik moet constant staan bijtrimmen...gister had ie ook dikwijls dat 'stall' effect. Bij wat minder wind in de avond had ie dat opeens niet meer... of zou het aan mn afstelling liggen?
Hij is origineel met een permax 400...

grtz
Klinkt alsof je "wind mee" te langzaam vloog. Je grondsnelheid (snelheid t.o.v. de grond) lijkt dan hetzelfde als wind tegen maar je luchtsnelheid (waardoor je uiteindelijk blijft vliegen) is dan te laag en dan val je letterlijk uit de lucht. Als je dan "aan de wind" (wind zijwaarts) vliegt dan moet je inderdaad ook constant bijtrimmen. Als je dus sneller wind mee gaat vliegen, is dat probleem opgelost. ;)

Bij meet wind wil je meer gewicht hebben om stabieler te blijven. Als je een heel lichte setup hebt, wordt het schuim zo weggeblazen. En wat meer het gewicht voor in de neus plaatsen scheelt ook een hoop bij wind.

Ik had hetzelfde probleem als ik vloog met een te lichte accu (dus zwaartepunt te ver naar achteren)
Dan krijg je snel een stal.
stukje lood voorin en opgelost.
Als je (net als ik) meerdere accu's hebt moet je voor iedere vlucht het zwaartepunt checken.
Een EZ* vliegt ook zeer goed met de motor uit, dat is de beste manier om uit te trimmen.
Met veel wind is inderdaad het volgende probleem:
Stel je hebt een vliegtuig met een overtrek snelheid van 15 km/uur en de wind is 10 km/uur.
Je hebt hem uitgetrimt voor een kruissnelheid van 25km/uur
Tegen de wind in gaat het toestel langzaam, grondsnelheid is maar 15 km/uur maar het toestel blijft vliegen door de luchtstroom langs de vleugels, die is nog steeds 25 km/uur.
Maak je nu een hele snelle 180 graden bocht en ga je met de wind mee vliegen, dan wil het toestel door de massatraagheid (les natuurkunde) de grondsnelheid van 15 km/uur aanhouden, maar het heeft nu een rugwind van 10km/uur.
De luchtstroom langs de vleugels is maar 5 km/uur en het vliegtuig "stalt" dus valt uit de lucht!
Er zijn 2 oplossingen:
1 Ruimere bochten vliegen, in de bocht zal de wind het vliegtuig wat meer snelheid met de wind mee geven. (en dus zelf langzaam de snelheid aanpassen)
2 De vliegsnelheid verhogen (door trimmen en/of zwaartepunt meer naar voren)
Groeten Willem

Laatst bewerkt:
Hey allemaal, weten jullie hoe het zit met ''wild vliegen'' in frankrijk ?
anders neem ik van de zomer mijn EZ star mee. zit namelijk in zuid frankrijk bij de atlantische oceaan dus dat word mooi op het strand vliegen 's avonds dan.

Gisteren de maiden gehad, vliegt als een eitje;)

Zit wel met een probleem, heb de [FONT=&quot]30A Advanced ESC for Brushed Motors 2S Lipo regelaar van RCtechniks, maar als de lipo zijn onderspanning berijkt heeft gaat de motor uit maar tevens reset mijn Spektrum ontvanger:confused:
[/FONT]

De motor uit klopt, dat is eigenlijk het sein dat je iets te laat bent met landen (ik wachtte ook meestal op dat moment :)) als je het gas dan even een halve seconde dicht doet dan kan je nog wat gas geven om te landen indien noodzakelijk.

Heb je een andere ontvanger om te testen of die het ook doet? De Spektrumontvangers kunnen tot een volt of 3,5 nog prima werken dus zou dat geen probleem moeten opleveren met een bijna lege 2S LiPo. En ik geloof niet direct dat een dip van zover op de ontvanger komt, dan is je LiPo al vrijwel afgeschreven.

@ schilper:

waar staat dat dan van die 2,4 Ghz ? want daar ga ik wel mee vliegen namelijk.
Voor WiFi/WLAN was de beperking dat alleen op kanaal 10 tot en met 13 data verzonden mocht worden. Omdat zenders voor radiografische modellen in dezelfde regelgeving vallen (makkelijk voor type goedkeuring ;)) gold die beperking dus ook voor modelzenders. Echter is recentelijk alles in Frankrijk gelijk getrokken voor wat betreft WiFi/WLAN dus zou dat ook gelden voor modelzenders. :?

Europese Futaba zenders hebben een speciale schakelaar hiervoor. Spektrum gebruikt aparte firmware. Voor de andere merken zal er ook een oplossing zijn.

ok dan, ik ga een spektrum Dx6-i halen. wat moet ik dan doen om in frankrijk te mogen vliegen ? snap dat niet zo goed van die firmware dan ?

ok dan, ik ga een spektrum Dx6-i halen. wat moet ik dan doen om in frankrijk te mogen vliegen ? snap dat niet zo goed van die firmware dan ?
Als je nog geen Spektrum hebt en je gaat hem in de winkel halen, dan hebben de nieuwe europese uitvoeringen niet twee maar drie keuzes voor de Power Settings. De oudere en Amerikaanse versies kun je alleen kiezen tussen US (200mW) en EUR (100mW). Bij de nieuwe zit daar ook de keuze France bij (100mW en alleen kanaal 10 t/m 13).

Dit kun je in de winkel zo controleren:
- Batterijen in de zender
- Zender inschakelen
- 1x Op het rolwieltje duwen (klik) zodat je in het Settings menu komt
- Helemaal naar beneden rollen met het rolwieltje tot System Settings
- 1x Op het rolwieltje duwen om het menu te activeren
- Naar beneden rollen tot het menu Power Settings
- 1x Op het rolwieltje duwen om de keuze te activeren
- Naar beneden rollen tot de instelling geselecteerd is en dan op het rolwieltje duwen
- Als je nu rolt dan zie je de keuzes voorbij komen. Controleer hier dus of er 2 of 3 instellingen zijn

Succes. :thumbsup: ;)

Back