Multiplex Funcub 2010

Krappe kant. Ik zou het niet doen. Want zulke servo's gaan al zo tot 500 mA vragen.... Niet allemaal tegelijk natuurlijk, maar een BEC doe je beter wel worst case selecteren. Dus ik zou niet onder 3A switched mode gaan.

Beste watervliegers,

Heeft iemand een idee waar ik een inklapbaar roer kan inden voor de FC? Ik heb bij Robbe, Grapner, Hobbyking etc. gezocht maar kan niets vinden. Ik wil en geschikt roer voor op mijn floats gebben maar ze zijn niet zo makkelijk te vinden. Alleen standaard scheepsroeren maar die zijn stijf en klappen niet omhoog.

Gr. Mickael

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb ik er ook op zitten, is al meerdere keren voorbij gekomen, ook met foto's, even zoeken binnen topic.

Zal het er een dezer dagen bij zetten in openingspost, kan daar tijdelijk niet editten.
Hierrrrrrrrrr alvast een linkje naar plaatjes van mijn drijvertjes met dit waterroer :thumbsup:

Heb ik er ook op zitten, is al meerdere keren voorbij gekomen, ook met foto's, even zoeken binnen topic.

Zal het er een dezer dagen bij zetten in openingspost, kan daar tijdelijk niet editten.
Hierrrrrrrrrr alvast een linkje naar plaatjes van mijn drijvertjes met dit waterroer :thumbsup:

Hoi Rob,

Ziet er goed uit. Mag ik vragen waarom je de servo zo ver naar voren hebt geplaatst?

Gr. Mickael

Laatst bewerkt door een moderator:
Trillingen ???

Hallo allemaal,

Ik vlieg nu bijna een jaar met mijn FC, en het ding vliegt vanaf het begin geweldig.

Er zit een Graupner compact 400z motor in met een 12 x 6 APC prop.
Ik lees veel over vibraties in dit vliegtuig, en dacht er geen last van te hebben, alles liep/loopt mooi soepel, alles zit stevig en tijdens de vlucht geen rare geluiden, maar een mooi zoemen, ook bij vol vermogen.

Althans, zo was het tot voorkort.

Hij zal er nu pakweg 25 vlieguren op hebben zitten maar gaat de laatste weken steeds meer “ronken”, vooral bij vol gas.

Op zich een realistisch geluid, maar ik vertrouw het toch niet echt, en als hij niet vliegt (vastgehouden in de hand) hoor je dit ronkende geluid niet.

Hij is nooit gecrashed, prop steeds dezelfde en onbeschadigd, en alles zit goed vast, ook motor, motorschot enz. en verder niets veranderd nadat hij "stil" vloog.

Hij vliegt overigens nog net zo goed als in het begin, daar is niets mis mee.

Is dit mogelijk dat dit veroorzaakt wordt door dat bewuste “vibreren”, of heb je dat vanaf het begin als dat zich überhaupt voordoet..... of misschien beter gezegd, waaraan merk je het bewuste vibreren?
Of, waar zou ik het anders in moeten zoeken?
Het is het nieuwe type, met het kleine richtingroer.

Alvast bedankt voor de informatie en het meedenken,

Grtz,
Jan

Laatst bewerkt:
Hmmm, je bedoelt dat er een wat lagere "valse" brom in zit en niet alleen het zuivere suizende propgeluid?

Is bij mij ook ja. Op de grond klikt de prop lekker, maar in de lucht idd wat resonantiegeluid, vooral bij wat lastigere maneuvres.

Vrees dat dat wel iets met de bekende trillingen te maken heeft, en ben dan ook van plan om wat koolstofstaafjes onopvallend erin te zetten.

Geen lager probleem?

Dat denk ik niet, hij loopt in de hand immers mooi.
Bovendien kan ik me niet voorstellen dat deze motor nu al versleten zal zijn.

@Mavlo77: Jouw omschrijving komt wel overeen, ik vraag me alleen af, begon dit verschijnsel zich bij jou ook pas voor te doen na pakweg 20 vlieguren, of had je het direct?
Bij mij draaide hij tot voorkort als een naaimachientje.

Ik ga de neus in elk geval wat verstevigen met carbonstaafjes zodat hij wat stijver wordt.

Grtz,
Jan

Dat denk ik niet, hij loopt in de hand immers mooi.
Bovendien kan ik me niet voorstellen dat deze motor nu al versleten zal zijn.
Grtz,
Jan

Oke in de hand mooi lopen maar houd hem eens vast en beweeg de prop haaks t.o.v. de as voel je dan geen speling/tikken?
Ton

Bij mij begon hij ook ineens te zwaar te brommen /rammelen dit kon ik in het begin nog oplossen door alle schroeven die op het motorspant zitten nog eens goed aan te draaien (motor bevestiging, motordomping/zijwaardstelling, ec)
Na een jaar hielp dat ook niet meer, nu met een klapschroef heb ik ook geen probleem meer.

@Mavlo77: Jouw omschrijving komt wel overeen, ik vraag me alleen af, begon dit verschijnsel zich bij jou ook pas voor te doen na pakweg 20 vlieguren, of had je het direct?
Bij mij draaide hij tot voorkort als een naaimachientje.

Hallo Jan, ja hier is het er ook langzaam ingeslopen. En zoals gezegd: op de grond draait hij als een zonnetje, dus geen onbalans in de prop. En ook geen speling op de assen.

Ik denk zelf dat het met het langzaam flexibeler worden van de neus te maken heeft. Het valt me ook op dat hij aan het eind van een vliegsessie meer bromt dan aan het begin. Dus dat zou die stelling kunnen ondersteunen.

Maar goed, ik zal er ook eens wat versteviging in doen.

Ik loop de hele avond al te tobben met de flaps.. Ik snap niet hoe dat nou precies zit, ik wil ze op kanaal 6 zetten en dan werken de servo's tegen elkaar in en ik kan ze niet omdraaien.. Iemand??

Ik loop de hele avond al te tobben met de flaps.. Ik snap niet hoe dat nou precies zit, ik wil ze op kanaal 6 zetten en dan werken de servo's tegen elkaar in en ik kan ze niet omdraaien.. Iemand??

Dit is op 4 manieren op te lossen, 1 in het binnenste van de servo gaan zitten solderen zodat hij andersom gaat draaien, 2 de servo andersom in de vleugel zetten, 3 beide servo`s op een ander kanaal zetten, of 4, heel simpel,een servoregelaar gebruiken... voorbeeld:
HobbyKing R/C Hobby Store : Turnigy 3 Channel Servo Speed/Direction Regulator

Hierop sluit je beide servo`s aan en kun je er dan een reversen, maar er is nog een groot voordeel, de draaisnelheid van de servo kan geregeld worden.
Zowel heen als weer kun je de snelheid naar wens instellen zodat de flaps niet ineens met een klap naar beneden of boven slaan, maar langzaam bewegen.
Top apparaatje !

succes,
grtz,
Jan

Als je de prop dynamisch uitgebalanceerd, dat wil zeggen op het toestel uitbalanceren, als je een stuk plakband aan de achterkant van de prop plakt en het wordt erger aan de anderenkant plakken, en net zolang doorgaan tot deze stil is.
Het wil ook wel eens helpen als je de prop op een andere stand op de as zet, dus wat verdraaien.
Suc6

Laatst bewerkt:
Dat is volgens mij juist dynamisch balanceren......

Statisch balanceren is als je hem dus "statisch" hangt in een balanceergereedschap.

Back