Multiplex Funcub 2010

Ah ok. Het is inderdaad zo dat als de flaps vol uit staan en dan ook de propeller blijft draaien, dat je dan zeer veel weerstand hebt. Je moet bij langzaam aanvliegen dan wel behoorlijk het gas erop zetten en hier mee spelen om een super vloeiende landing te krijgen. Met de prop stil (of bijna stil) zal hij inderdaad minder remming hebben, maar doe je het remmende van de flaps weer ietwat teniet. Maar goed, je hebt dus duidelijk die afweging al gemaakt ;).

Nee hoor als je de motorrem er op zet gaat dit heel goed met de kleppen en sleepgas alleen het cc punt goed hebben liggen,
Als ik de camera op het stabilo heb zitten is dit al een stuk moeilijker om deze naar binnen te halen met kleppen, gaat meteen op zijn staart hangen.

Sleepgas? Haha, term kende ik nog niet. Ik stel me voor dat je dan ietwat gas geeft om toch die weerstand te genereren?

Was ook niet mijn bedoeling om te zeggen of iets goed of fout is, maar meer om erover van gedachte te wisselen. Maar in ieder geval als ik een flinke neusduik maak met vol flaps dan gaat die prop als een gek te keer en remt alsof er een parachute aan hangt (13x4 prop). Maar eerdere tests bewijzen dat de remmende werking enkel van het toerental afhankelijk is, en dat betekent dus dat je ook met "sleepgas" dat effect kunt maken. :)

Effect van zwaartepunt net iets over het randje aan de achterkant is me bekend. Dat vliegt dan niet lekker meer omdat de staart inderdaad naar beneden zakt, vervolgens alle snelheid uit het toestel haalt, en je dus serieus gas moet bijgeven en neus actief omlaag duwen.

Hier nog wat gehobby van mijn kant:

Vorige week zaterdag in de sneeuwresten bij -5 en wind... Daarom steeg ie ook in een paar cm op ;)....

Rond 4:35 wat meskant vliegen enzo. En op 0:30 een landing en stilstand binnen de lengte van het vliegtuig. Dank u wind...

Laatst bewerkt door een moderator:
Ha, ja dat is vermoedelijk een van die wielen die een beetje los op de as zit... Zal die wielstoppers wat strakker tegen het wiel zetten.

Gisteren wat later op de middag nog maar even wat gespeeld met de Funcub. Het windje haalde soms best wel wat uit over de bomen. Dat is vooral met landen soms verraderlijk. Maar alles wederom weer zonder schade naar huis... ;)

Hier alvast voorproefje met wat starten en landen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren wat later op de middag nog maar even wat gespeeld met de Funcub. Het windje haalde soms best wel wat uit over de bomen. Dat is vooral met landen soms verraderlijk. Maar alles wederom weer zonder schade naar huis... ;)

Hier alvast voorproefje met wat starten en landen.

Leuk Funcub filmpje! :thumbsup: Met vliegman eens, gaat lekker zo (leuk met gas aan het spelen tijdens landing om kistje niet te stallen).

Bij ons op club lijkt er een Funcub invasie te gaan komen, weer 3 of 4 leden die 'm gekocht hebben, binnenkort meer cubjes op het veld dus! :cool:

Dank jullie. Haha, ja inderdaad.... Lekker moduleren met dat gas. En op een gegeven moment wordt dat een automatisme. Je zag bij die eerste landing een opvering door windstootje (en soms ook iets te vroeg afvangen door steeds wisselende wind), en dan gelijk compenseren met gas bij om hem dan niet neer te laten ploffen.

Funcub is gewoon ideaal om in een soort slow motion een soort automatisme aan te leren qua bediening. Zoals meskant zat ik nogal eens wat te klungelen met het roer. Nu niet meer. Ben nu zelfs inverted met het roer een flat turn te maken :).... Het zit er nog niet helemaal in, maar dat gaat wel komen. De side slip daling gaat ook al aardig. Dus roer geven, neus iets omhoog en dan met aileron het toestel op koers houden. Ondertussen dan met gas het toestel boven de stall houden. Leuke oefening om meerdere inputs steeds te compenseren.

Inderdaad, ik vind het prima en zal proberen erbij te zijn ;)... Er is volgens mij ook een pipermeeting elk jaar. Misschien is dat wel een leuke gelegenheid om een onderdeel "funcub special" in te lassen ;)...

Hé Mijnheer Rob jij als starter van dit nog steeds lopende draadje als 'organisator' en dan op jullie mooie mega veld. Kunnen onze Belgische vrienden ook komen. Idee?????

Groetjes, Erik.

Inderdaad, ik vind het prima en zal proberen erbij te zijn ;)... Er is volgens mij ook een pipermeeting elk jaar. Misschien is dat wel een leuke gelegenheid om een onderdeel "funcub special" in te lassen ;)...

Lijkt me een prima idee, kent hier iemand de organisatie van de piper meeting?

Back