New: FUBAR

Dat is wel een goede cloon dan, als je er telkens de nieuwste Mikado firmware kunt inzetten.
Dan is het de vraag hoeveel anders de sensoren en elektronika binnenin is.

Hmmm HK450GT Pro Flybarless, tog leuk als flybarless instapper.

2238715149_6ea242fe95_z.jpg

Iedere Vbar heeft een uniek nummer. Mikado komt regelmatig met een update van de software en zullen ongetwijfeld hier een passende oplossing voor weten te vinden.

Als het een kloon is van een mini Vbar hebben ze allemaal hetzelfde nummer...... Het zal even duren maar een passende oplossing komt er zeker. En als iemand dan echt zo slim is om zijn Fubar te updaten met Mikado update...... helaas..... of nog leuker, je krijgt een mooie bug in je software ;-)

Iedere Vbar heeft een uniek nummer. Mikado komt regelmatig met een update van de software en zullen ongetwijfeld hier een passende oplossing voor weten te vinden.

Maar waarom kan je die software dan gewoon van hun site halen?
Dan heeft zo'n uniek nummer toch geen zin? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik dacht namelijk dat je de software pas kreeg als je dat unieke nummer invoerde op hun website.....maar dat is niet zo, iedereen kan die software downloaden:rolleyes:

Elke vbar heeft een serial, die gekoppelt zit aan je software als je (denk ik) pro hebt, omdat pro betalend is, en indien je de vbar verkoopt kan de koper de pro software zelf ook gebruiken door die serial code. (zoals ik heb gedaan).

Nu is er ook een update waar je je naam aan de vbar en software koppelt, je kan dus niet zomaar meer de software gebruiken, mikado is voorbereid.

Ik juich deze dingen niet echt toe hoewel ze wel je doen nadenken over hoeveel een Vbar wel kost. De Vbar moet niet meer van nul ontworpen worden en je betaalt toch nog enorm veel voor de naam als je kijkt dat een BeastX of brain een fractie van de Vbar kost. Zou leuk zijn moest dit de prijs een beetje drukken...

Aan de andere kant, diefstal van een ontwerp kan je nooit goedkeuren natuurlijk maar ik zou het verkeerd vinden moest dit door forums niet gedoogd worden. Wil je geen 'klonen' tolereren, mag je gelijk die hele KDS en HK zooi threads ook van het forum gaan gooien. Die gebruiken eveneens bestaande ontwerpen. Als ik me zelfs niet vergis zijn de nieuwe KDS innova's gebaseerd op Logo's?

Zelf mee vliegen? Op een goedkoope of oude heli zou ik dat wel is durven om het vergelijk te maken maar ik zou op mijn 'echte' vliegmachines nooit een b-product gaan gebruiken. Een vliegende grasmaaier heb ik liever met betrouwbare componenten, zou het niet graag op men geweten hebben dat er iets misgaat omdat ik te gierig was het echte product te kopen.

Zou leuk zijn moest dit de prijs een beetje drukken...
Dat hebben ze gedaan, de mini Vbar is een stuk goedkoper geworden. Volgens mij nu ongeveer 200,- euro in Nederland. Was 270,- dacht ik. De HC 3Xtreme van Robbe is ook een stuk goedkoper geworden trouwens. Van bijna 400,- naar 200,-. En het ding vliegt echt super :thumbsup: Je komt hem helaas niet zo vaak tegen.

Nog nooit met een HC gevlogen van Robbe. Eigenlijk wel benieuwd naar. Hoe verhoudt deze zich tov een Vbar / Brain? For some reason denk ik altijd dat deze toch niet kunnen tippen aan een Brain, Skookum of Vbar. Weet niet waarom want heb geen ervaring met de unit. Slechte marketing I guess :)

Edit en offtopic: Kom jij ook naar de meet Gérard? Zag dat Rogiër ook op de lijst stond voor 16 juni!

Zoveel klonen , zoveel imitatie en nu is mikado aan de beurt. Snap niet dat men zich daar nog druk over maakt veranderen doet het toch niet. (zie ook geen draadjes dat CX gebruikers Tarot fw jatten of zijn we hier weer merk geil en is dit weer anders???)

FUbar of niet is gewoon 1 van de vele

22343(1).jpg

a5500607-117-Koala_KBar.jpg

a5511270-186-Fly_Wizard_GV8000.jpg

a5511334-69-GV8000_3sensors.jpg

a5512706-80-Gaui_VBar.jpg

Dat hebben ze gedaan, de mini Vbar is een stuk goedkoper geworden. Volgens mij nu ongeveer 200,- euro in Nederland. Was 270,- dacht ik. De HC 3Xtreme van Robbe is ook een stuk goedkoper geworden trouwens. Van bijna 400,- naar 200,-. En het ding vliegt echt super :thumbsup: Je komt hem helaas niet zo vaak tegen.

Klopt die HC 3xtreme zou ik ook wel eens willen vliegen, de brain eigenlijk ook. :D ben nogal aarzelend qua overstap aangezien ik nu een mini vbar heb met pro software die ik kan instellen via mijn gsm wat MEGA handig is.

Ik juich deze dingen niet echt toe hoewel ze wel je doen nadenken over hoeveel een Vbar wel kost

Dit is (sorry Tim, niet naar bedoeld naar jou toe) PURE QUATSCH, en ik kan je 100% verzekeren dat mocht jij de ontwerper van die software zijn, dat jij daar dan opeens óók heel anders over denken: die ontwerpers hebben hard gewerkt voor hun product, en blijven hard werken aan updates en andere nazorg, en die willen gewoon betaald worden voor hun werk, net als jij dat wilt..... Jij hebt vermoedelijk een goede baan (je rijd tenminste een erg knappe auto), en jij zou in alle staten zijn als jouw inkomen opeens gehalveerd wordt, omdat de klanten besluiten dat ze niet meer willen betalen voor een product van jou hand, alleen maar omdat ze niet voor de naam willen betalen..... (bijvoorbeeld....)

De Vbar moet niet meer van nul ontworpen worden en je betaalt toch nog enorm veel voor de naam als je kijkt dat een BeastX of brain een fractie van de Vbar kost. Zou leuk zijn moest dit de prijs een beetje drukken...

Nogmaals.... je betaalt niet voor de naam, je betaalt ook voor het feit dat je om de zoveel tijd een software update kunt ophalen (gratis en voor niets). Maar die updates, daar zitten wel mensen hard op te blokken en die moeten toch ergens van betaald worden....

Aan de andere kant, diefstal van een ontwerp kan je nooit goedkeuren natuurlijk maar ik zou het verkeerd vinden moest dit door forums niet gedoogd worden. Wil je geen 'klonen' tolereren, mag je gelijk die hele KDS en HK zooi threads ook van het forum gaan gooien. Die gebruiken eveneens bestaande ontwerpen. Als ik me zelfs niet vergis zijn de nieuwe KDS innova's gebaseerd op Logo's?

Er rijden ook Kia's rond, die letterlijk een Mazda ontwerp hebben. Er rijden Seats rond die letterlijk een Fiat ontwerp zijn, etc etc.
Daarvoor betalen de meeste fabrikanten hun rechten aan de originele ontwerper.
Echter, een fysieke kloon, zelfs als daar geen rechten over betaald worden, maken nog niet dat de gebruiker van zoiets, gratis een "artikel" bij Align ophaalt, of bij Mikado (Logo-parts).

Er zit, ook juridisch gezien, een heel groot verschil tussen losse exemplaren van een object reproduceren (klonen) en het stelen van intelectueel eigendom, zeker als dat intellectuele eigendom moeiteloos en ongelimiteerd gereproduceerd wordt.
Voor het een moet je grondstoffen kopen, machines in bedrijf zetten etc etc, voor het ander heb je slechts een internet verbinding nodig....
Wat is er nog over van de beruchte muziek download sites zoals Napster?
Met die FUBAR ben je niet anders bezig....

Groet, Bert

For some reason denk ik altijd dat deze toch niet kunnen tippen aan een Brain, Skookum of Vbar.
Voor mij persoonlijk staat de HC-3Xtreme gelijk aan de Vbar. Ik heb de HC gevlogen op de T-rex 500, 600 en 250. Allemaal perfect.

Maar ik ben het er mee eens dat ze de marketing beter aan hadden kunnen pakken.

Denk dat de omzetverlies van mikado wel mee zal vallen ondanks de Fubar. Iemand die een fubar koopt zal never een echte mikado kopen, omgekeerd idem...

Denk dat de omzetverlies van mikado wel mee zal vallen ondanks de Fubar. Iemand die een fubar koopt zal never een echte mikado kopen, omgekeerd idem...

Agreed!

@ Bert: Weet ik wel dat het niet persoonlijk is :)

Ja je hebt mss wel een punt op sommige zaken. Desondanks vind ik het toch overdreven bij Mikado dat je extra moet gaan betalen voor de 'pro' software, wat een extra software unlock is terwijl de unit zelf al 300 euro kost.
De updates? BeastX geeft ook updates en die geven een hele strakke unit voor weinig geld, idem voor Brain. Mikado was een beetje de trendsetter denk ik met hun Vbar? Prijs zou iets competitiever mogen imho. Veel extra geld dat je oplegt voor beperkte meerwaarde. Een fabrikant waar ik vaak in contact mee kom doet het zelfde: Pioneer. Daar ze DJ standaard zijn in de clubs zijn hun prijzen nog steeds kunstmatig hoog. Goede producten sowieso maar prijs is net iets te hoog als je zit wat de concurrentie doet voor fracties van het geld.

Ik zou als ontwikkelaar ook men prijzen niet willen halveren, dat zeg ik ook niet, maar ze iets competitiever maken naar de markt en de concurrentie, en ik ben er van overtuigd dat de winstmarges daardoor niet perse hoeven te zakken. Als je meer units verkoopt hoef je minder winst te maken per unit.
Moest de prijs lager geweest zijn, BeastX had nooit zo'n snelle reis naar succes gemaakt, laat staan ooit zo groot geworden. BeastX vloog vrijwel even goed als een Vbar en aan de helft van de prijs.

Intellectuele eigendom, zo had ik het nog niet bekeken. Echter de vergelijking mazda - kia ? Denk niet dat HK toestemming gekregen heeft van Align voor hun frame gaan na te bouwen hoor. BMW had recent ook een rechtzaak proberen aanspannen tegen een Chinees merk dat vrijwel een exacte kopie van een model op de markt bracht, de zaak is ook afgeblazen door de wetgeving in China die dergelijke praktijken nog toelaat. Je zou het in België of Nederland niet moeten proberen of er staat de volgende dag al een gerechtsdeurwaarder met dagvaarding op je stoep.

Ik blijf erbij dat meer concurrentie ALTIJD beter is voor ons. Merken zijn haast verplicht om meer te innoveren en nieuwe dingen te introduceren willen ze een onderscheid maken. Echt slechte Flybarless units zijn er niet meer tenzij je zo'n vaag goedkoop chineesje koopt en zelfs daar zijn blijkbaar al hele leuke dingen voor weinig geld te vinden. Zolang de veiligheid maar niet in het gedrang komt door goedkope componenten vind ik het allemaal prima!

Agreed!

@ Bert: Weet ik wel dat het niet persoonlijk is :)

Ja je hebt mss wel een punt op sommige zaken. Desondanks vind ik het toch overdreven bij Mikado dat je extra moet gaan betalen voor de 'pro' software, wat een extra software unlock is terwijl de unit zelf al 300 euro kost.
De updates? BeastX geeft ook updates en die geven een hele strakke unit voor weinig geld, idem voor Brain. Mikado was een beetje de trendsetter denk ik met hun Vbar? Prijs zou iets competitiever mogen imho. Veel extra geld dat je oplegt voor beperkte meerwaarde. Een fabrikant waar ik vaak in contact mee kom doet het zelfde: Pioneer. Daar ze DJ standaard zijn in de clubs zijn hun prijzen nog steeds kunstmatig hoog. Goede producten sowieso maar prijs is net iets te hoog als je zit wat de concurrentie doet voor fracties van het geld.

Of het werkelijk te duur is.... tsja... niemand dwingt jou iets te kopen, ofwel, de klant bepaalt.
ECHTER: zoals het nu is, is Mikado eigenaar van die software, en Mikado bepaalt de prijs. NIEMAND heeft het recht, die software dan maar te stelen. Als BeastX een alternatief product op de markt brengt, is dat haar goed recht. Dat is concurentie, geen stelen. Fubar=stelen. daar zit een verschil.

Ik zou als ontwikkelaar ook men prijzen niet willen halveren, dat zeg ik ook niet, maar ze iets competitiever maken naar de markt en de concurrentie, en ik ben er van overtuigd dat de winstmarges daardoor niet perse hoeven te zakken. Als je meer units verkoopt hoef je minder winst te maken per unit.
Moest de prijs lager geweest zijn, BeastX had nooit zo'n snelle reis naar succes gemaakt, laat staan ooit zo groot geworden. BeastX vloog vrijwel even goed als een Vbar en aan de helft van de prijs.

Nogmaals, het is aan Mikado om de prijs te bepalen, het is aan de klant om een aanschaf-besluit te nemen, en NIEMAND heeft het recht om daar "dan maar wat aan te doen". Vind je Mikado te duur? koop BeastX.

Dát is eerlijke concurentie....

Intellectuele eigendom, zo had ik het nog niet bekeken. Echter de vergelijking mazda - kia ? Denk niet dat HK toestemming gekregen heeft van Align voor hun frame gaan na te bouwen hoor. BMW had recent ook een rechtzaak proberen aanspannen tegen een Chinees merk dat vrijwel een exacte kopie van een model op de markt bracht, de zaak is ook afgeblazen door de wetgeving in China die dergelijke praktijken nog toelaat. Je zou het in België of Nederland niet moeten proberen of er staat de volgende dag al een gerechtsdeurwaarder met dagvaarding op je stoep.

Ga er maar vanuit, dat voor dingen als auto's gewoon licenties betaald worden. Anders mag het niet eens in Europa ingevoerd worden bij mijn weten.
Ik vermoed, dat dat meer een kwestie is van handhaving dat daar bij de Align klonen etc niet wat aan gedaan wordt, want die BMW kloon, die komt echt Europa niet in....

En ja, het oude type Mazda 121, en het oude type Fiat Panda, zijn door respectievelijk Kia en Seat "gekloond"....
In Australië reden Opel ontwerpen rond van het Australische fabricaat Holden, en ook de oude Lada 2105 was een Fiat ontwerp. Allemaal met licentie. En zo zijn er nog veel meer....

Maar hoe dan ook: fysieke kopieën, zijn nog steeds gemaakt op machines, er moeten nog steeds ruwe materialen voor gebruikt worden etc etc, dus die hebben gewoon hun (lagere) marktwaarde, en zullen wegens gebrek aan kwaliteit het originele product zelden van de markt verdringen. Gekopiëerde software daarentegen, kent vanwege het digitale karakter geen kwaliteitsverlies, en dus ook geen motivatie om het origineel te blijven kopen, precies zoals een gejatte Grundig autoradio even goed is als een eerlijk gekochte....

Ik blijf erbij dat meer concurrentie ALTIJD beter is voor ons. Merken zijn haast verplicht om meer te innoveren en nieuwe dingen te introduceren willen ze een onderscheid maken. Echt slechte Flybarless units zijn er niet meer tenzij je zo'n vaag goedkoop chineesje koopt en zelfs daar zijn blijkbaar al hele leuke dingen voor weinig geld te vinden. Zolang de veiligheid maar niet in het gedrang komt door goedkope componenten vind ik het allemaal prima!

Je hebt mij nooit horen beweren dat concurentie verkeerd is. Integendeel, zonder concurentie gebeuren er nog veel vervelender dingen.
Maar concurentie is twee boeren die hun sla voor verschillende prijzen verkopen.
Dit FUBAR gebeuren is een derde "boer", die de sla bij de beide buurmannen jat en voor een nóg lagere prijs verkoopt....
En dat heeft weer tot gevolg, dat als de eerlijke boeren (Mikado) het loodje leggen, dat er dan geen sla meer te krijgen valt.... en daar schieten we niks mee op....

Nogmaals, ik heb weinig op met FBL, maar ik heb nog minder op met valse concurentie, want gezonde concurentie maakt acceptabele kwaliteit goedkoper, ongezonde concurentie maakt goede kwaliteit stervensduur of niet meer te krijgen....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:
Soms kun je meer verdienen wanneer je de prijs hoog houdt, dan wanneer je de prijs verlaagt ;) Denk je dat BMW meer gaat verdienen als ze de prijzen omlaag gooien? Weet wel zeker dat ze het "premium" imago verliezen, en daarmee klanten. Dat geldt m.i. ook voor Mikado. Kwestei van marketing (en da's niet logisch).

Ik denk zelfs dat Mikado het niet eens erg moet vinden (en misschien ook wel niet vindt) dat er concurrentie ontstaat. De concurrentie bedient de onderkant van de markt en met een beetje geluk stromen een aantal gebruikers door naar de bovenkant van de markt. Daarmee vormen ze nieuwe klanten voor Mikado. Klanten die ze ander nooit hadden gehad.

Wat absoluut verkeerd is, is het kopiëren van de software zonder toestemming/betalen van licenties. Helaas valt weinig te doen tegen door sommige overheden gelegaliseerde diefstal. Het kan zijn dat Mikado het oogluikend toestaat vanwege bovengenoemde redenen of dat er domweg niets aan te doen valt tegen redelijke kosten. Zie b.v. de Apple en Samsung strijd over hun phones. Welke van de twee, of nog iets anders, het is weet ik echter niet.

Back