Newbie in helikopterland

@ Rover: bedankt voor de info! Oefenruimte zal wel een probleem vormen want ik denk dat mijn vriendin en de twee katten niet zitten te wachten op ronddraaiende rotorbladen in de huiskamer..Misschien kan ik op mijn werk oefenen, ruimte zat daar.

@ Sleurhutje: Ik heb de heli ook bij RCvliegshop.nl gekocht, zal eveneens nog wat kristalletjes bijbestellen en een crashkit (lijkt me wel nodig!)

Het is wel leuk dat er nu een paar tegelijk deze heli gaan vliegen, misschien eens een keertje samenkomen en onze vliegkunsten (ahum, crashkunsten) laten zien.

Tricky zei:
@ Sleurhutje: Ik heb de heli ook bij RCvliegshop.nl gekocht, zal eveneens nog wat kristalletjes bijbestellen en een crashkit (lijkt me wel nodig!)
Sssst, ga je er toch niet bij zeggen dat je ook alvast een crashkit besteld. Tuurlijk heb ik die er ook gelijk bij besteld, maar niet verder vertellen hè?! :oops: 8O

Ga ik zeker niet doen hoor, die crashkit heb je toch niet nodig?? :oops:

Maar hopen dat de sint dit niet leest, jokken schijnt niet gewaardeerd te worden door die grijsaard :D

Die crashkit is zeker handig om bij de hand te hebben ;).......en met die DF04 kun je absoluut leuk oefenen in de woonkamer. Lekker ff op de grond gaan zitten. Heli voor je zetten met staartje naar je toe en kletteren maar. En die DF04 kan HEEL wat hebben aan klappen voor er wat stuk gaat :lol:
't is absoluut moeilijker om zo'n ding op 1 plek te houden dan een gewone heli, dus als je dit kan dan gaat de rest zeker.....

Burp zei:
Maar hopen dat de sint dit niet leest, jokken schijnt niet gewaardeerd te worden door die grijsaard :D
Ik heb hem gisteren bij de intocht [s:92114c067a]bedreigd[/s:92114c067a] vriendelijk toegesproken en zwarte piet komt hem komende week gewoon brengen. Ik heb niet gejokt, ik heb alleen dingen verzwegen, dat is heel anders. :wink:

Ja en ik heb de inpakpiet eens [s:fe3eb3a0c8]in elkaar geslagen [/s:fe3eb3a0c8]vriendschappelijk op zijn schouders getikt of hij mijn pakje ook deze week kan leveren. Hij mompelde nog iets over verjaardag (sh1t dat is pas volgende week :( Wellicht iets minder hard tikken volgende keer)

Ik zit al met smart te wachten op de video waarbij een DF04 een videocamera met zijn uienhakkers een flinke oplawaai verkoopt :rolling:

Burp zei:
Ik zit al met smart te wachten op de video waarbij een DF04 een videocamera met zijn uienhakkers een flinke oplawaai verkoopt :rolling:
Ik zet de DF04 in mijn kantoor en ga zelf achter het glas van het kantoor ernaast staan (met camera). Wel zo veilig denk ik. Of ik bind een touw of elastiek onder de heli zodat deze nooit verder dan 40 cm vanaf de startplaats kan komen. 8) :wink:

@Rover: tips uitgevoerd :thumbsup:

Nu de pingpongballen van het oefengestel er af zijn is gaat het allemaal wat beheerster. Niet dat ik veel meer mee kan (moeilijk zo'n heli :oops: ) maar het gaat wel voorspelbaarder.

Euh, oefenen in de kamer zou ik toch maar mee uitkijken. Het lijkt speelgoed, maar het kan toch echt hard aankomen zo'n rotor.

Leuk hè zo'n heli :lol:

:rolling: Jongens wat een entousiasme allemaal, echt geweldig, ik hoop voor iedereen dat het plezier aan die heli deze voorpret zal overstijgen, ben ook ontzettend benieuwd naar de beloofde flimpjes.

oefenen in de kamer zou ik toch maar mee uitkijken. Het lijkt speelgoed, maar het kan toch echt hard aankomen zo'n rotor.

Yep die rotorbladen kunnen zéker behoorlijk aankomen, vooral meubilair en planten lopen snel wat sporen op, maar het is natuurlijk wèl zo dat als je gewend bent de heli op een kleine ruimte te beheersen je stuurkunsten beter zullen zijn als wanneer je oefend in een ruimte waar het niet aankomt op een metertje of wat, zelf vlieg ik zelfs met mijn MicroStar 400 op 2,5 bij 2,5 meter in de huiskamer en dat gaat prima, tot op heden nog nooit iets geraakt.

Neem allemaal rustig de tijd en probeer het sturen op een beheerste manier onder de knie te krijgen, de onderdelen van zo'n DF-04 kosten dan wel niet zo veel maar de tijd die je moet wachten op nieuwe onderdelen had je mooi kunnen besteden aan vliegen natuurlijk.

Succes en Groeten, André.

Sleurhutje zei:
Joepie, morgen gaat het gebeuren:
Alles gaat vanmiddag op de post.
en even later:
Uw order is aangepast naar de volgende status.
Nieuwe status: Bestelling is verzonden

Ik ben benieuwd. Foto's en video van een maagdelijke crash volgen. :D

Zoooo (ik wilde eigenlijk een smilie gebruiken, maar die doen het bij mij niet), onder rembours laten komen? Ik heb het via bankoverschrijving gedaan en mijn status is nog steeds "wacht op betaling"....

Kan ook niet wachten tot ik dat ding in mijn handen krijg!

@Tricky: Yep, kon niet wachten :? Dus dan maar wat meer en morgen hebben :banana: (smilies doen het alleen vanuit de popup Meer Emoticons, of zelf typen).

@Rover: Eigenlijk maakt het niet uit of het vliegen wel leuk is. Het voorspel was al geweldig. Als absoluut hoogtepunt (wil niet spreken van een orgasme, daar hebben we andere hobby's voor :oops:) natuurlijk straks de poging tot het vliegen. En ja, elk hoogtepunt zal ook zijn dieptepunt kennen. Maar dat geeft niet, als de crash maar spectaculair was 8). Gezien de recensies over de DF04 zit er niets tussen een beetje fout gaan en heel blijven of echt spectaculair crashen (en de stukken eraf knallen).

Als je in een kleine ruimte vliegt, krijg je dan niet extra last van het grondeffect omdat de lucht alleen via de zijkanten omhoog kan? Ik ga voor de zwarte cirkels op het plafond :rolling: (goede reden om het huidige plafond langer te laten zitten en niet te vernieuwen :wink:, maar daar zal vrouwlief het wel weer niet mee eens zijn :?)

Sleurhutje zei:
@Rover: Eigenlijk maakt het niet uit of het vliegen wel leuk is.

Tja dat is natuurlijk geheel afhankelijk hoe serieus je met het helivliegen om wilt gaan, je kunt zo'n DF04 inderdaad als 1 grote grap zien en em dubbel van het lachen de meest spectaculaire smakken laten maken, je kunt em ook zien als geschikt hulpmiddel om het helivliegen te leren, maar goed dat is ieder zijn keus en goed recht uiteraard, mijn bijdragen hier tot dusver zijn in ieder geval wel serieus bedoeld.

Sleurhutje zei:
Als je in een kleine ruimte vliegt, krijg je dan niet extra last van het grondeffect omdat de lucht alleen via de zijkanten omhoog kan?

"Extra" last van het grondeffect niet echt, "grondeffect" is de door de heli zelf gegenereerde "bel" lucht waarop hij weg wil drijven, wat wèl gebeurd in een kleine ruimte is dat wanneer de heli dichterbij als plusminus 60cm van een muur of wat groter meubel komt er als het ware een soort vacuum ontstaat door de weggedrukte lucht en de heli naar dat object toe wil, in mijn vliegruimte van 2,5 bij 2,5 meter heb ik dus een cirkel van ongeveer 1,3 meter waarin ik zonder dat effect kan rommelen, dit heeft mij dus gedwongen om mijn stuurbewegingen heel goed te leren doseren, als de heli uit het grondeffect is (voor een DF hoger als ongeveer 0,5m) wordt hij wel iets stabieler maar het vacuumeffect veranderd niet, als je overigens echt zwarte strepen op het plafond wil hoef je daar niet heel erg je best voor te doen, ook daar werkt dat vacuumeffect héééél goed, zo goed zelfs dat het je veel moeite kost om de heli weer terug naar beneden te krijgen zonder dattie stevig stuiterd.

Groeten, André.

Rover zei:
Sleurhutje zei:
@Rover: Eigenlijk maakt het niet uit of het vliegen wel leuk is.
Tja dat is natuurlijk geheel afhankelijk hoe serieus je met het helivliegen om wilt gaan, je kunt zo'n DF04 inderdaad als 1 grote grap zien en em dubbel van het lachen de meest spectaculaire smakken laten maken, je kunt em ook zien als geschikt hulpmiddel om het helivliegen te leren, maar goed dat is ieder zijn keus en goed recht uiteraard, mijn bijdragen hier tot dusver zijn in ieder geval wel serieus bedoeld.

Ja het gaat er zeker wel serieus aan toe. Uiteindelijke doel is toch een 450 of 600 te vliegen. En zoals aan het begin van het draadje aangegeven moet je ergens beginnen om een droom na 25 jaar te realiseren. De stap om nu eindelijk te gaan vliegen komt mede door het enthousiasme van onze groep rijders en het plezier wat wij (ik en Burp) er in ieder geval aan beleven. Uitgaande van dit plezier is ook schade niet leuk maar zeker niet een reden om alles in de hoek te gooien. Als het stuk gaat, moet het in ieder geval met plezier gebeurd zijn (dus niet als er opzettelijk gesloopt wordt, hoewel soms uit baldadigheid... :?). Volg dit draadje hier en je weet dat we best wel serieus zijn maar de discussies soms met een hele grote hoeveelheid zout genomen moeten worden. :wink::wink::wink: :lol:

Dat het veel (lees heeeeeeel veel) oefenen wordt mag duidelijk zijn. Maar net als ook door anderen wordt gezegd, is het in ieder geval goedkoop crashen voor het geval dat... Verbazingwekkend is dat een crashkit maar 18 euro is, heb je een hele berg onderdelen voor. Voor die auto's heb je voor dat geld net aan een tandwieltje (dat ook na 4 weken weer versleten is). Dat de DF04 een volwaardige heli is blijkt ook wel uit de populariteit, wat overigens ook geldt voor de G47, Lama of andere micro/mini heli's. Zelf rij ik ook twee 1:18 autootjes, ook niet bepaald kinderspeelgoed. Ik heb een ruimte van 5,5x8 meter ter beschikking om te vliegen. Ik heb een extra accu erbij, dus dan kan ik redelijk wat oefenen (snellader had ik al).

Voor mij is het wel bedoeld als serieuze opstap naar meer. Maar ik wil eerst eens kijken of ik het wel echt leuk vind. Een "echte" goede heli is natuurlijk nog steeds een behoorlijke investering, dus op deze manier kan ik mooi instappen.

Ook eerst maar eens kijken of er een leuke vereniging is waar ik eventueel les kan krijgen.

Tricky zei:
Ook eerst maar eens kijken of er een leuke vereniging is waar ik eventueel les kan krijgen.

Heb ik ook voor gekeken, kost zo'n 35-50 euro per lesuur. En op diverse forums lees je dat lesvliegen (leraar-leerling verbinding op de zender) niet echt werkt met een heli. Een vliegtuig kan een leraar starten en dan kun je zelf verder vliegen (dat is redelijk eenvoudig onder de knie te krijgen), landen doet de leraar in eerste instantie ook weer. Maar met een heli begint het "zelf leren" juist met opstijgen (lees hoveren). En dat zul je dus direct zelf moeten leren. Dus in dat opzicht is de DF04 zeker een serieuze stap in de goede richting en ben ik ook afgegaan op de adviezen in dit draadje (en de prijs natuurlijk). Twee/drie uur vliegen is een extra heli, of een paar setjes LiPo's of NiMH's extra voor langer vliegplezier. Misschien is het autodidactisch vermogen voor helivliegen niet zodanig dat het gelijk lukt, dat verwacht ik ook niet. Maar er is zo waanzinnig veel info op het internet te vinden (inclusief het Modelbouwforum), dat het toch wel zal lukken.

Als ik hem morgen heb, weet ik haast wel zeker dat-ie nog "grounded" blijft. Eerst de boekjes bestuderen, diverse forums afzoeken naar het afstellen of controleren van de afstelling en eens met de simulator oefenen vanwege de eerste ervaringen met een 4-kanaals stick zender. Met FMS kan ik ook met de knopjes leuk hoveren en achtjes draaien. Met de flightstick en pedalen kan ik ook heli vliegen in Microsoft Flight Simulator 2004 en X. Maar nog 0,0 ervaring met een stick zender. :(

Maar ik post morgen wel de eerste foto's als zwarte piet in zijn nieuwe zwart/wit/oranje jas is geweest. :wink: (voor 8 euro meer een of twee dagen minder frustratie en wachten en kan ik jullie alvast lekker maken, bekertje boven het toetsenbord houden graag :lol:)

De eerste stapjes wil ik ook zelf leren, ik zat meer te denken aan de toekomst. Stel dat ik het echt leuk ga vinden en ik kan een klein beetje vliegen, dan zou ik graag een echte 3d heli willen aanschaffen en daarmee lessen nemen. Ik heb geen idee of dat mogelijk is, maar het is een optie.
Maar eerst maar eens proberen met onze DF en dan zien we wel verder.

Ik sluit mij geheel aan bij Sleurhutje. We hebben al erg veel plezier met de auto's, als er iets stuk moet/gaat dan ook maar met plezier. Ook voor mij is het wel een serieuze aangelegenheid en ik neem de adviezen ook graag ter harte. Morgen de bestelling maar de deur uit doen, wachten op mijn verjaardag is echt te gek, duurt nog zeker 8 dagen :mrgreen:

Ik denk dat het leren omgaan met de heli zeker afhangt van het aantal trainingsuurtjes. Ben van plan daar toch ook wat in te investeren. Wellicht een paar accu's erbij zodat ik, als ik even tijd heb, direct een aantal accu's leeg kan vliegen. Zo een mooi bruggetje naar mijn eerste echte vraag, heb ik in het hele draadje niet gezien. Moet je wachten na een accu leeg gevlogen te hebben (motor afkoelen enz)? Of kan je zonder problemen een nieuwe erin hangen en verder gaan?

Ik heb gelukkig al een klein beetje ervaring met de vier assen door het simmen met vliegtuigjes. Heli ga ik morgenavond maar even aan beginnen.

Back