Nieuport 28 C1, schaal 1:3 met scratchbuild 475cc Gnome Monosoupape

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Mugello, 10 sep 2016.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Wat een juweeltjes.
    Slim bedacht hoor om het op deze manier te maken :worship:
     
  2. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    138
    mooi Roel, 'verrekte' goed bezig!
    Hut Ab..
     
  3. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Al een tijdje niet meer bezig. Sorry. Te druk met andere (ook leuke) dingen. Zal de komende tijd ook wat rustiger worden want ik start eerstdaags met de verbouwing van de keuken. Maar goed, slecht excuus waarschijnlijk.....
    In ieder geval denk ik wel met regelmaat aan mijn project over hoe e.e.a. te maken. Zo ben ik nog steeds bezig met het solderen van de sockets. Afgelopen weekend een proefje gedaan met socket nr. 10 (dat was een mislukte). Is blijkbaar nog niemand opgevallen op de foto een paar posts terug ;).
    In eerste instantie dacht ik aan het maken van dunne zilver folie ringen van het juiste hardsoldeer materiaal. Is echter lastig te verkrijgen. Eigenwijs als ik ben (net als mijn vader) wou ik toch gewoon eens op de oude manier proberen met de brander, flux 6 en een staafje van 1.5 mm zilversoldeer L-Ag40Cd (type 23S). Aanbevolen was SIlverflo 40 van Johnson Matthey. De flux aangebracht op de 2 onderdelen en vast geklemd met de spanplaatjes.
    20170219_170330.jpg

    20170219_170908.jpg

    Dan rustig en gelijkmatig verwarmd en soldeer toegevoegd.
    20170219_203441.jpg

    Even schoonmaken en borstelen/schuren:

    20170220_095550.jpg

    (mooiste kant uiteraard richting camera, maar achterkant ziet er ook niet slecht uit). Voornaamste is dat het zilver goed doorgevloeid is tussen de twee delen door. volgens mij wel:

    20170220_095607.jpg

    Ik zal dit stuk nog eens doorzagen op een paar plaatsen om zeker te zijn, maar volgens mij is het solderen zo goed gelukt.

    Maar eerst nog even de binnenkant van de sockets afwerken. Ik was een schuine kant vergeten.
    20170218_153035.jpg

    Zo. nu is alles klaar voor het geheel in elkaar te solderen.

    tot de volgende keer.

    Groeten
    Roel
     
    jmk1, Demaic, ron van sommeren en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. j.weel

    j.weel

    Lid geworden:
    2 feb 2009
    Berichten:
    3.839
    ik vind dit erg gaaf
    op dawn patron
    je weet wel de show waar ik dit jaar weer voor paal stond met mij D6 pech vliegtuig
    daar vloog er 1 met een 150 cc 5 cilinder rotatiemotor
    er vielen mij 3 dingen op
    punt 1
    ding is erg stil
    punt 2
    er zat geen vermogen in
    nou scheen i hem begrenst te hebben om niet te veel toeren te draaien
     
  5. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    138
    Maar hij vloog er wel perfect 'op schaal' mee......
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Bedankt Ron, ik was al een poos op zoek naar dit draadje. Zijn er nog vorderingen sinds februari gemaakt?
     
  9. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Er zijn inderdaad geen vorderingen meer gemaakt sinds februari. Wel met de verbouwing van mijn keuken en badkamer (maar dat past niet echt op dit forum). Ook intussen nog mijn motorfiets gereviseerd na "hydraulic lock" van het blok bij een te diepe rivier-crossing in Wales. Dat was ook gelijk de gelegenheid om bij Stephen Wessel langs te gaan. En dat was een heel mooi bezoek!
    20170522_100215.jpg
    Maar binnenkort pak ik de draad weer op. Intussen wel al plannen gemaakt voor het model. De tekening van Proctor laat ik vergroten naar schaal 1:3 en alvast eens de motorkap in Fusion gezet om te kijken hoe dat uitziet met de Gnome erin.
    Gnome92.jpg
    Groeten
    Roel
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jmk1, kvlasblom, pat1311 en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ziet er goed uit.


    jan.
     
  11. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Zo, de badkamer is nu ook klaar. Intussen de tekeningen van Proctor gekregen en al wat materiaal ingekocht. Bij een bouwmarkt hier in de buurt even over de grens heb ik mooie lange (2.40m) "kiefer" lijsten gekocht. precies de goede maat voor de romp langsliggers. Heel toevallig hadden ze ook aluminium U-profiel (nodig voor de struts langs de romp en tussen de vleugels) staan in nagenoeg exact de maat voor de 1/3 schaal (20 x 8 x1mm).

    Dacht te beginnen met wat rompdelen en de tekeningen bestuderend, vroeg ik me af hoe de spandraden tussen de romp-liggers bevestigd moeten worden. Verder zoekend op internet vond ik tekeningen van Bergen Hardesty met daarop behoorlijk wat details waaronder de bovengenoemde struts:
    hardesty1.png

    Duidelijk is de fitting voor de bevestiging van de spandraden te zien. Deze heb ik nagetekend in Fusion met de sheet-metal functie. Zodoende kan ik makkelijk de uitslag maken en als dxf file bewaren om later uit metaalplaat te laten frezen of laser snijden.
    fitting.png

    De uitslag ziet er zo uit:
    uitslag.png
    Ik denk dat ik nog even door ga met tekenen, zodat ik nog meer van dit soort fittings in een keer kan laten maken. Vooral in het cockpit gedeelte is veel zichtbaar.

    chmp_cpit3.jpg

    groeten
    Roel
     
    jmk1, ron van sommeren en Zeiler vinden dit leuk.
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    De verbinding tussen de twee helften van de fitting is wel handig, maar ook schaal?

    Ik zie 'm niet op de tekening.

    (Als je nou toch bezig bent . . .)

    Succes!


    jan.
     
  14. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    uit een stukje koper plaat dat ik nog had liggen even een paar proefstukjes gemaakt en op een latje gezet met messing spijkertjes. Moet de gaatjes nog verschoven t.o.v. elkaar plaatsen, zodat er twee spijkertjes per kant in kunnen.
    20180204_162753.jpg
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  15. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    Hoi Ron,

    Ik zal zeker eens kijken in dat draadje. Bedankt voor de tip.

    Hoi Jan,
    Die lus tussen de 2 verbindingen is wel "schaal", staat ook op de tekening (maar een beetje onduidelijk). Deze lus wordt gebruikt voor het spannen van de draden kruiselings van li naar re in de romp (dwars op de vliegrichting):
    Schermafbeelding 2018-02-09 om 12.33.50.png
     
    jmk1 vindt dit leuk.
  16. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Lees de tekening nog eens goed
    Het plaatje klopt, er gaat maar 1 spijker per kant in.
    In het andere gaatje komt een pennetje dat in de staander of dwarsligger zit.
    Je bent nu toch 100% schaal bezig, dus waarom dat ook niet schaal doen!

    Goed bezig!
    Succes Willem
     
    pieter M vindt dit leuk.
  17. Mugello

    Mugello

    Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Berichten:
    400
    Locatie:
    Sittard
    He verdorie.. Heeft het toch iemand in de gaten! ;)
    En 4 i.p.v. 2 spijkertjes is natuurlijk veel zwaarder, zeker van belang achter het zwaartepunt...:hammer:
     
    pieter M en willemvdm vinden dit leuk.
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Hé, ik zie het nu ook!

    (Je gaat het pas zien als je weet wat je moet zien. (vrij naar J. Cruijff))


    jan.
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Monosoupape? Soupape? Quoi??? Een eenzame katholiek die van soep houdt?
    Toch maar even opgezocht: ventiel. (vrij naar translate.google.nl)
     
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.240
    Locatie:
    Den Haag
    "The Monosoupape (French for single-valve), was a rotary engine design first introduced in 1913 by Gnome Engine Company (renamed Gnome et Rhône in 1915)."
    ... enkelvoudige kleppen.

    Contrary unlike other rotaries, the early Gnome engines like the Gnome Omega, Lambda and Delta used a unique arrangement of valves in order to eliminate pushrods that operated during the inlet phase of the combustion cycle on more conventional engines. Instead, a single exhaust valve on the cylinder head was operated by a pushrod that opened the valve when the pressure dropped at the end of the power stroke. A pressure-operated inlet valve, which was balanced by a counterweight to equalize the centrifugal forces, was placed in the centre of the piston crown, where it opened to allow the fuel–air charge to enter from the engine's central crankcase.Although ingenious, the system had several drawbacks. The cylinder heads had to be removed to perform maintenance of the intake valves, to adjust the timing correctly, and fuel economy suffered in comparison to other rotaries because the inlet valves could not be opened and closed at the ideal times.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Gnome_Monosoupape
     
    Paul Konings en ron van sommeren vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina