Nieuport 28 C1, schaal 1:3 met scratchbuild 475cc Gnome Monosoupape

Al een tijdje niet meer bezig. Sorry. Te druk met andere (ook leuke) dingen. Zal de komende tijd ook wat rustiger worden want ik start eerstdaags met de verbouwing van de keuken. Maar goed, slecht excuus waarschijnlijk.....
In ieder geval denk ik wel met regelmaat aan mijn project over hoe e.e.a. te maken. Zo ben ik nog steeds bezig met het solderen van de sockets. Afgelopen weekend een proefje gedaan met socket nr. 10 (dat was een mislukte). Is blijkbaar nog niemand opgevallen op de foto een paar posts terug ;).
In eerste instantie dacht ik aan het maken van dunne zilver folie ringen van het juiste hardsoldeer materiaal. Is echter lastig te verkrijgen. Eigenwijs als ik ben (net als mijn vader) wou ik toch gewoon eens op de oude manier proberen met de brander, flux 6 en een staafje van 1.5 mm zilversoldeer L-Ag40Cd (type 23S). Aanbevolen was SIlverflo 40 van Johnson Matthey. De flux aangebracht op de 2 onderdelen en vast geklemd met de spanplaatjes.
20170219_170330.jpg


20170219_170908.jpg


Dan rustig en gelijkmatig verwarmd en soldeer toegevoegd.
20170219_203441.jpg


Even schoonmaken en borstelen/schuren:

20170220_095550.jpg


(mooiste kant uiteraard richting camera, maar achterkant ziet er ook niet slecht uit). Voornaamste is dat het zilver goed doorgevloeid is tussen de twee delen door. volgens mij wel:

20170220_095607.jpg


Ik zal dit stuk nog eens doorzagen op een paar plaatsen om zeker te zijn, maar volgens mij is het solderen zo goed gelukt.

Maar eerst nog even de binnenkant van de sockets afwerken. Ik was een schuine kant vergeten.
20170218_153035.jpg


Zo. nu is alles klaar voor het geheel in elkaar te solderen.

tot de volgende keer.

Groeten
Roel
 
ik vind dit erg gaaf
op dawn patron
je weet wel de show waar ik dit jaar weer voor paal stond met mij D6 pech vliegtuig
daar vloog er 1 met een 150 cc 5 cilinder rotatiemotor
er vielen mij 3 dingen op
punt 1
ding is erg stil
punt 2
er zat geen vermogen in
nou scheen i hem begrenst te hebben om niet te veel toeren te draaien
 
Er zijn inderdaad geen vorderingen meer gemaakt sinds februari. Wel met de verbouwing van mijn keuken en badkamer (maar dat past niet echt op dit forum). Ook intussen nog mijn motorfiets gereviseerd na "hydraulic lock" van het blok bij een te diepe rivier-crossing in Wales. Dat was ook gelijk de gelegenheid om bij Stephen Wessel langs te gaan. En dat was een heel mooi bezoek!
20170522_100215.jpg

Maar binnenkort pak ik de draad weer op. Intussen wel al plannen gemaakt voor het model. De tekening van Proctor laat ik vergroten naar schaal 1:3 en alvast eens de motorkap in Fusion gezet om te kijken hoe dat uitziet met de Gnome erin.
Gnome92.jpg

Groeten
Roel
 

Bijlagen

  • Gnome92.jpg
    Gnome92.jpg
    157,6 KB · Weergaven: 366
Zo, de badkamer is nu ook klaar. Intussen de tekeningen van Proctor gekregen en al wat materiaal ingekocht. Bij een bouwmarkt hier in de buurt even over de grens heb ik mooie lange (2.40m) "kiefer" lijsten gekocht. precies de goede maat voor de romp langsliggers. Heel toevallig hadden ze ook aluminium U-profiel (nodig voor de struts langs de romp en tussen de vleugels) staan in nagenoeg exact de maat voor de 1/3 schaal (20 x 8 x1mm).

Dacht te beginnen met wat rompdelen en de tekeningen bestuderend, vroeg ik me af hoe de spandraden tussen de romp-liggers bevestigd moeten worden. Verder zoekend op internet vond ik tekeningen van Bergen Hardesty met daarop behoorlijk wat details waaronder de bovengenoemde struts:
hardesty1.png


Duidelijk is de fitting voor de bevestiging van de spandraden te zien. Deze heb ik nagetekend in Fusion met de sheet-metal functie. Zodoende kan ik makkelijk de uitslag maken en als dxf file bewaren om later uit metaalplaat te laten frezen of laser snijden.
fitting.png


De uitslag ziet er zo uit:
uitslag.png

Ik denk dat ik nog even door ga met tekenen, zodat ik nog meer van dit soort fittings in een keer kan laten maken. Vooral in het cockpit gedeelte is veel zichtbaar.

chmp_cpit3.jpg


groeten
Roel
 
De verbinding tussen de twee helften van de fitting is wel handig, maar ook schaal?

Ik zie 'm niet op de tekening.

(Als je nou toch bezig bent . . .)

Succes!


jan.
 
uit een stukje koper plaat dat ik nog had liggen even een paar proefstukjes gemaakt en op een latje gezet met messing spijkertjes. Moet de gaatjes nog verschoven t.o.v. elkaar plaatsen, zodat er twee spijkertjes per kant in kunnen.
20180204_162753.jpg
 
Hoi Ron,

Ik zal zeker eens kijken in dat draadje. Bedankt voor de tip.

Hoi Jan,
Die lus tussen de 2 verbindingen is wel "schaal", staat ook op de tekening (maar een beetje onduidelijk). Deze lus wordt gebruikt voor het spannen van de draden kruiselings van li naar re in de romp (dwars op de vliegrichting):
Schermafbeelding 2018-02-09 om 12.33.50.png
 
Lees de tekening nog eens goed
Het plaatje klopt, er gaat maar 1 spijker per kant in.
In het andere gaatje komt een pennetje dat in de staander of dwarsligger zit.
Je bent nu toch 100% schaal bezig, dus waarom dat ook niet schaal doen!

Goed bezig!
Succes Willem
 
"The Monosoupape (French for single-valve), was a rotary engine design first introduced in 1913 by Gnome Engine Company (renamed Gnome et Rhône in 1915)."
... enkelvoudige kleppen.

Contrary unlike other rotaries, the early Gnome engines like the Gnome Omega, Lambda and Delta used a unique arrangement of valves in order to eliminate pushrods that operated during the inlet phase of the combustion cycle on more conventional engines. Instead, a single exhaust valve on the cylinder head was operated by a pushrod that opened the valve when the pressure dropped at the end of the power stroke. A pressure-operated inlet valve, which was balanced by a counterweight to equalize the centrifugal forces, was placed in the centre of the piston crown, where it opened to allow the fuel–air charge to enter from the engine's central crankcase.Although ingenious, the system had several drawbacks. The cylinder heads had to be removed to perform maintenance of the intake valves, to adjust the timing correctly, and fuel economy suffered in comparison to other rotaries because the inlet valves could not be opened and closed at the ideal times.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gnome_Monosoupape
 
Back
Top