Nieuport 28 C1, schaal 1:3 met scratchbuild 475cc Gnome Monosoupape

Als je een metalen fitting tekent die 90 graden gebogen moet, dan moet de lengte van het omgebogen stuk wellicht ietsje korter of langer zijn, afhankelijk van bochtradius en materiaaldikte. Weet iemand hoe dat zit?
 
Hoi Henri,

Dat klopt. moet inderdaad iets langer zijn. In fusioneren zijn diverse standaard vouw factoren ingebouwd afhankelijk van de plaatdikte. Fusion rekent dat keurig voor je uit bij het maken van de uitslag van het onderdeel. Ik moet natuurlijk straks wel nauwkeurig gaan werken met het buigen. Hier en daar heb ik extra onderdelen ingetekend en laten snijden, dan kan ik wat oefenen. Zoek nu wel een mooi zetbankje.

Hoi Nico,
Nee, helemaal niks. Na de zomer ga ik dat weer oppakken.

groeten
Roel
 
Hallo Ron,

Erg mooi wat Pierre allemaal bij elkaar heeft getekend. Zal me niet lukken dit te evenaren!
De bouw van de motor ligt momenteel stil. Heb even geen zin en te veel andere projecten (de N28 zelf, een Piper L4 en mijn TC Pitts is ook nog steeds niet af). Maar nu na deze hete zomer (niet vol te houden op zolder), begint het langzaam weer te kriebelen. Inmiddels ook erg veel aan huis en tuin gedaan en wél afgemaakt....
Dus we pakken het draadje weer langzaam op.

Groeten
Roel
 
Hoi Roel,

Gelukkig pak je het draadje weer op.
Mag ook sneller.
Het loont zeer de moeite om bij pvvision op de site rond te neuzen .
Er staan veel interessante links bij.

Ton
 
... Het lijkt erop dat Pierre Jansen een rotatiemotor aficionado is:
www.pjvision.nl...
Pierre attendeerde me op Classic Aero Machining Service in Nieuw Zeeland, daar zijn (inmiddels) zes Gnomes gebouwd.

Pierre zelf is nu bezig met een Bentley BR1 en een Le Rhone motor. Hij denkt erover om een aparte web-site voor de Clerget 9B, Le Rhône en de Bentley motoren te publiceren (met animaties) en voor de Bentley BR1 werkt hij momenteel aan een assembly movie.



Mooie nacht beelden, beginnen halverwege.

 
Laatst bewerkt:
Brillant!
(of brilliant of briljant?) (Jan B. weet het vast wel)

Zo te zien goed gebruik gemaakt van CNC technologie. Dan zou ik mijn Wabeco frees ook maar eens gaan optuigen met wat CNC gedoe..... nog een project erbij.
 
Gaat vast lukken. gewoon veel kleine projectjes en onderdelen tekenen. Zelf heb ik uren in de trein op mijn laptop zitten tekenen en af en toe op internet zoeken hoe e.e.a. moet. Succes!
 
De afgelopen week weer eens wat gemaakt, met dank aan een zetbankje ergens in een hoek op het werk. Eerst de twee motor platen afgetekend en omgezet. Daarna nog wat losse beugels gezet en alles netjes afgewerkt met een vijltje. Over het algemeen is het laserwerk super strak enkel hier en daar wat laser spetters weghalen. De hoekjes in het achterste spant gesoldeerd en afgewerkt.

20181104_161746.jpg


Het voorste spant gespoten (stom, want ik ben vergeten dat er nog een stuk aan gesoldeerd moet worden, dus dat later opnieuw...)

20181104_161851.jpg


20181104_161902.jpg


Vervolgens de klemstukken en een stuk 10x10 mm hout ertussen gezet om te kijken hoe het past. ziet er goed uit lijkt me.

20181104_162437.jpg


En de rest in elkaar gezet. begint al ergens op te lijken.
Volgende stap is alles keurig uit richten en de schuine buizen er tussen solderen.

20181104_172300.jpg
 
Mooi werk Roel!!

Ik heb geprobeerd te achterhalen van wat voor een materiaal (staalsoort) en welke wanddikte deze delen van gemaakt zijn en waar je het hebt laten laseren...wat kost zoiets? kun je omschrijven hoe met dat calculeert? per strekkende mm?
 
Hallo Henk,

De motorspanten en toebehoren zijn 1mm koudgewalst staal, de rest is 0.5 mm RVS. Het laserwerk is door 24tailorsteel gedaan. (https://www.247tailorsteel.com/nl). Zij hebben een software pakket (Sophia) voor windows, dat je gratis kan downloaden. In dat pakket kun je een DXF uploaden en dan rekent die op basis van de snijlengte en materiaaldikte/soort uit wat de kosten zijn. Handig is om zoveel mogelijk onderdelen aan elkaar te tekenen, daarmee zijn de kosten wat lager. Nadeel, je moet een account aanmaken op basis van een Btw nummer.

Groeten Roel
 
Even verdwaald van de afdeling stoom kwam ik dit schitterende project tegen.
Heel gaaf zoveel vakwerk te zien.
Veel succes bij het afbouwen.
 
Ik heb al eens gepleit voor een draai/frees/metaal subforum, daarin zouden dan mooi alle stoom-/gasturbine-/explosie- projecten elkaar kunnen kruisbestuiven met kennis en ervaring.
 
Na het schaaltreffen aan het solderen geslagen van de diagonaal-buizen tussen de twee motorspanten en de stripjes op het achterste spant. Het eerste is gelukt.
20181118_140455.jpg


het tweede niet.
20181124_134328.jpg


Er gaat wel eens wat fout. Dat hoort erbij en daar leer je van. De stripjes waren van 0.5 mm gegalvaniseerd staal, maar blijkbaar had ikke Zinklaag niet goed genoeg afgeschuurd. Het soldeer had ik als zachtsoldeer-pasta (om precies te zijn SAC305-T4 pasta voor electronica) op de het plaatwerk aangebracht nadat ik de stripjes precies op maat met binddraad (Ja, Henk, daar is ie wel goed voor...) had vastgezet. Het geheel in een reflowoven (op het werk natuurlijk). Maar het kwam er als een bak ellende uit. Het soldeer vloeit gewoon niet op het staal waar nog zink op zit. Nieuwe poging later deze week, maar dan met stripjes van messing.

Ook tussendoor nog even een bouwtafel gemaakt voor de romp op te bouwen.

20181124_130025.jpg


Met de motor niet veel opgeschoten. Zal een dezer weken een poging gaan doen om het hardsoldeer zerk te doen.

groeten
Roel
 
Back
Top