Nieuw: Bouwverslag Acro Master van Multiplex

yes eindelijk hij is toegekomen :D
wat een mooi en GROOT is dat beest :P
maar ben iig wel van iets niet tevreden :?
de wielkappen en de spinner zitten er niet bij :(
heb een mailtje gedaan naar staufenbiel, hopelijk kan ik op hun service vertrouwen en sturen ze dat op naar mij...
bouwverslag komt er rond 10 aug. (ik vertrek morgen naar amerika)

groeten

@ Derk: super gevlogen, super maiden !
@ Dick: mooie video! (staat ie ook al op RCGroups? worden die Amerikanen heeelemaal gek ! :-)
@ Pjotrrr: Onwijs bedankt voor 't bouwen, super strak!

Setup in video: Kontronik JAZZ 55-6-18 icm Kontronik KORA 10-14W 118 grams motor, APC E prop 11 X 5,5, bij 10V: 37,31 Ampere / 9351 RPM /
374 Watt, 1800 gram thrust.
Graupner SMC 14 SPCM ontvanger.
Met 3S 3200 20C KOKAM vliegklaar +/- 1090 gram.
Er komen 3S 2500 20C's in, dan vliegklaar +/- 1015 gram

Zelden zo'n fijne kist gevlogen.
Honderden meters knife-edge zonder couplings (dus EN niet naar de cockpit toe of van de cockpit af, maar ook niet naar links of rechts)
Samen met de indoor YAK 54 de meest couplingsvrije kist die ik gevlogen heb.

:D

Koen

haha dat is me wat

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, je hebt minimaal een accu nodig die 40-45A continu levert, een 1500x20C is maar 30A continu....
2200/20C lipo's zijn tot nu toe de kleinste die gebruikt worden....

Mooi filmpje, maar het kistje komt nogal luidruchtig over. Hadt ik niet verwacht elektro & epp zou toch vrij kalm moeten zijn. Of draaid Koen weer lekker toeren net als op z'n Yak.
Kan natuurlijk ook zijn dat het een en ander vertekend wordt door de gebruikte camera of m'n spul hier.

Rick

Hoi Rick,

Is inderdaad een klein herrieschoppertje, die KORA van Kontronik, alhoewel het in 't filmpje erger klinkt dan in de realiteit.
Geen idee hoe 't komt.
Hij heeft 3 lagers, en als je de prop een slinger geeft als er geen stroom op staat klinkt ie ook al rauw cq schurend (motortje is nieuw).
Anyway, hij doet 't prima, lekker licht en niet heel duur.

EDIT: rouw aangepast in rauw :wink:

Mvg,

Koen

Vanavond nog met advies van Derk expo in zowel kleine als grote uitslagen (dual rate) aangepast.
Ook de right thrust gefinetuned, nu OK.
...en meerdere vluchtjes met 3S 1800 20C's, dan vliegklaar +/- 960 gram.
Huisje moet nog van ontvanger en draden inkorten, minder dan 950 gram is zeker te halen :wink:

Vliegt zo heerlijk "licht" en ook nog strak :D , kan ik iedereen aanbevelen, ik hou het in ieder geval zo.
Ook heeft Derk nog in deze setup een vlucht gemaakt, die ook ditmaal door Dick is gefilmd, ik zou zeggen hou dit draadje in de gaten... 8O !

extremeflight extra <-> multiplex acromaster
wat een moeilike keuze..
iemand voorkeur?? :wink:

Koen zei:
Vliegt zo heerlijk "licht" en ook nog strak :D

je slaat de spijker op de kop :D
Beter kan ik het niet omschrijven :P

En dan vlieg ik op ruim 1 kg. Ik vind hem nu ook nog erg licht vliegen. Ik dacht eigenlijk dat die best nog wat zwaarder had gemogen. Maar jullie denken daar anders over?

ik heb een flightpower 3s1p 1800 van ±160gram uitgeprobeerd, maar daarmeer kreeg ik het zwaartepunt niet meer goed. nu heb ik een 3500mAh lipo , waarmee de CG net goed is(nog ietswat achterlijk, maar dat vliegt wel lekker fel :P )

Welke setup hebben jullie dan dat die licht is, en toch een goed CG?

(filmpje nu aan het downloaden)

Michiel,

Setup van m'n AcroMaster zoals in laatste video meesterlijk door Derk gevlogen:

Kontronik JAZZ 55-6-18 regelaar
Kontronik KORA 10-14W 118 grams motor
APC E prop 11 X 5,5 (10V: 37,31 Ampere / 9351 RPM / 374 Watt / 1800 gram thrust).
Graupner SMC-14 SPCM ontvanger.
Hyperion LiteStrom 20C continu 3S 1800's 135 gram
2 stuks Hitec 81 (hoogte en richting, 16,6 gram per stuk)
2 stuks GWS NARO+F HP BB (rol, 10 gram per stuk)
De 2 koolstof buizen de de vleugels verbinden zijn vervangen door lichtere exemplaren.

AUW 960 gram, voor CG steekt de accu een paar mm door de koelinlaat onder de prop...

Mvg,

Koen

PS: Dick: mooi gemonteerd en lekker muziekje eronder!

weet iemand waar ie het goedkoopste is? ik las andyshobbyshop, kan je daar bestellen en iemand daar ervaring mee? denk dat ik toch maar voor deze ga, aangezien pjotter zo enthousiast is :wink:
setup:
hacker a30-16m [106gr-350W]
x30 regelaar
flightpower evo 2100mah [185gr]

moet te doen zijn lijkt me, niet?

mooi filmpje 8)

@koen: motor die ik nu heb is een Axi 2814/12 met een 11x6(of 7) dacht ik. Volgas trekt dat 55A(dat is dus alles overbelasten....:( ), maar toch heb ik te weinig power vind ik...

Die accu waarmee ik nu vlieg, is een goedkope 3500mAh lipo van 242 gram. Is ook wel erg snel leeg. 5min half gas ofzo... Kan dus nooit kloppen.
Binnenkort maar eens een andere accu gebruiken die lichter is, en wat minder inzakt.

De 2814/12 is aan de krappe kant, met een 11x7 slechts 1500 gram trekkracht bij 39A:

www.flyingmodels.org

Met een 12x6 of 13x4 kom je pas rond de gewenste 1800 gram trekkracht voor "full 3D"

Voor de prijs van een 3s3200 Kokam pakket kan je twee Hyperion 3s1800's kopen, de kist is daarmee dan ook 135 gram lichter!

In de video volgas ook tegen de 40A, echter gemiddeld 15A, vandaar de 7 minuten vliegtijd.
De 3s1800's werden ook niet heet en kunnen dit makkelijk hebben.

Het 3s1800 pakket zit overigens helemaal vooraan, steekt nog net niet uit de luchthapper, deze pakketjes zijn zelfs zo klein dat je ze door de luchthapper heen in de romp zou kunnen schuiven ;)

Martin Muller heeft op www.rc-network.de aangegeven dat een vlieggewicht tot 1100 gram ideaal is, en 1200 gram het maximum voor het echte 3D werk.

lespinoy zei:
weet iemand waar ie het goedkoopste is? ik las andyshobbyshop, kan je daar bestellen en iemand daar ervaring mee? denk dat ik toch maar voor deze ga, aangezien pjotter zo enthousiast is :wink:
setup:
hacker a30-16m [106gr-350W]
x30 regelaar
flightpower evo 2100mah [185gr]

moet te doen zijn lijkt me, niet?

Ik heb geen ervaring met deze motor maar volgens opgave 22A continu en 33 peak icm 11 X 5 prop, +/- 350 Watt.
Ik denk dat je dan zo'n 1500 - 1650 gram trekkracht hebt, is voldoende, maar voor full 3D wat magertjes.
Want de Hacker A30 is 1060 RPM/V (en max 10 X 5 of 11 X 5 prop) en de KORA 10-14W 1260 RPM/V (11 X 5.5 prop).

Wel zou ik zowiezo voor een 40-45A continu regelaar gaan...
(bijv deze, maar 53,50 eurie:
http://www.rctechnics.nl/product_info.php?cPath=23_31&products_id=1053
en switching BEC die 3A continu levert)

Ik neem aan dat de Flightpower evo 2100's 20 c / 42A continu kunnen leveren?

...of ietsjepietsje meer geld uitgeven en de KORA 10-14W kopen, kost slechts 84 eurie bij www.modellbau-bichler.com 1800gram trekkracht, 3 keer gelagerd ! :D

...enne, andyshobbyshop is prima shop, heb ik meerdere keren spul gekocht.

Hoi,

Heeft er toevallig iemand ervaring met de multiplex powerset (Himax C3516-1130 motor met CC Phoenix 45 regelaar)op 3s 2,0-3,2Ah?
Of iemand enig idee hoe deze zou presteren?

Groeten Gio.

Heligio zei:
Hoi,

Heeft er toevallig iemand ervaring met de multiplex powerset (Himax C3516-1130 motor met CC Phoenix 45 regelaar)op 3s 2,0-3,2Ah?
Of iemand enig idee hoe deze zou presteren?

Groeten Gio.

Yep, ik heb de AM met de Multiplex powerset....
Ik gebruik een 3s 3200mAh. Totaal gewicht is iets zwaarder dan het eigenlijk zou moeten, de motor maakt daar to een 30g teveel van uit.

Verder mankeert er iets aan power. Stationair gaat, maar vertikaal vertrekken van die positie is een beetje traag.

Al bij al denk ik niet dat het een slechte oplossing is. Ik heb wel gehoord dat er nogal wat Phoenix regelaars zijn uitgebrand bij anderen, ik heb dat probleem echter nog nooit gehad.

Ron

Back